Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn vragen bij je uitgangspunten zijn:

Je schrijft maar 15K af over 5 jaar en gaat daarna uit van een restwaarde van 30K. Is dit niet heel optimistisch?
Je neemt de auto prive over voor 45K. Dat betekend dat je 21% BTW (9K) zo kan afdragen aan de belastingdienst in je BV.
Je hebt een desinvestering van 45-9=36K waardoor je hiervoor weer eenmalig 25% VPB betaalt( weer 9K)

Je bent dus om te beginnen al 18K kwijt in je BV het eerst jaar. Daarna mis je alle BTW op de kosten van het onderhoud in de jaren dat je prive rijdt. Daar staat tegenover dat je 19 cent per kilometer in rekening kan brengen. Hoeveel kilometers moet jij maken voordat je breakeven uitkomt?

Ik ben geen fiscalist en zal dit nog met mijn accountant overleggen. M.b.t. de afschrijving denk ik dat er wel een bodem in de tweedehands prijs van een Model S zal liggen. 30K is een prijs waarvoor veel particulieren een Model S kunnen rijden.
Na 9 jaar heeft mijn Model S nog maar 110.000 km gereden. Als je ziet dat de 5 jaar oude taxi's met 300.000 km voor rond 40.000 tot 45.000 mille worden verkocht denk ik dat 30K voor een 9 jaar oude S met 110.000 km haalbaar is.
 
View attachment 279116

Toen ik wakker werd zag ik ineens die arme Groningers voor me. Heb je dan eindelijk aandacht en een plan, moet je er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat de Model S en Model X vanaf 1 januari 2019 in datzelfde Nederland, waar Tesla trouwens zijn hoofdkwartier en assemblage heeft staan, onverkoopbaar worden.
Elon bezorgd: Wat is er mis met de auto's?
Niets, iedereen is er erg tevreden over, ze maken de meerderheid uit wat elektrische auto's betreft, maken ook nog eens 80% van de elektrische kilometers.

Ga het dan maar eens uitleggen. Een nieuwe uitvoering van "Crazy things can come true".

View attachment 279117

In Groningen is de aandacht verlegd van Elon naar Ad.

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
 
In Groningen is de aandacht verlegd van Elon naar Ad.

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl

Krijgen we dat weer. De pijpleidingen, die ergens in de zestiger jaren zijn aangelegd, moeten gebruikt blijven worden ook al is er onderhoud nodig. Dat is de motivatie.

Waterstof kan natuurlijk prima, maar houdt dit op dezelfde lokatie als de windmolens zodat overschot in de vorm van waterstof daar kan worden opgeslagen en bij tekorten weer omgezet worden in elektriciteit en zo het net mee balanceren.

Maar ga er niet mee zeulen.
 
Ik ben geen fiscalist en zal dit nog met mijn accountant overleggen. M.b.t. de afschrijving denk ik dat er wel een bodem in de tweedehands prijs van een Model S zal liggen. 30K is een prijs waarvoor veel particulieren een Model S kunnen rijden.
Na 9 jaar heeft mijn Model S nog maar 110.000 km gereden. Als je ziet dat de 5 jaar oude taxi's met 300.000 km voor rond 40.000 tot 45.000 mille worden verkocht denk ik dat 30K voor een 9 jaar oude S met 110.000 km haalbaar is.

Ik vind het een mooi tooltje wat je gebruikt maar het houdt volgens mij geen rekening met het feit dat je de auto koopt van je BV en daardoor je in je BV afdracht van je BTW moet doen en nog eens VPB moet betalen.
Daarom liep ik ook vast in mijn eigen excelsheet en kwam ik zelf niet voordeliger uit.

Ik zit nu dus te twijfelen tussen opties die ik helemaal niet wil, namelijk gewoon doorrijden met mijn huidige Model S.
De auto drie jaar opschorten lijkt nu de beste oplossing (maar dan zou ik wel graag mijn model 3 op tijd hebben)
 
Ik heb een voorlopige berekening gemaakt of het zinvol is mijn febr. 2015 S dit jaar te vervangen of om dit jaar een nieuwe te kopen.
Ook even gekeken of naar privé halen een optie is. Dat laatste is vele duizenden euro's per jaar voordeliger dan een nieuwe kopen.

Beste Wim, dank voor jouw antwoord. Naar privé halen zal ik eens gaan bekijken. Alleen wordt het dan een BTW auto en mijn ervaring is dat dit soort auto's met name buiten de BTW interessant zijn. Voor eventueel export naar buitenland en voor verkoop zakelijk gezien. Ik had hiervoor een 14% bijtelling auto naar privé gehaald en was ineens een stuk minder interessant voor inkopers en dealers (vanwege de BTW).

Daarnaast is het privé nogal een bedrag te financieren...ik denk dat het voor mij een lastige optie gaat worden.

Overigens heb ik de belastingdienst om opheldering gevraagd over of de Tesla tax alleen geldt voor nieuw geregistreerde auto's in 2019. Ze konden me niet helpen en mij werd gevraagd het voor te leggen aan mijn inspecteur! Ik ben nu in overleg met mijn fiscalist over of ik dat moet doen of niet.

Groet, Remko
 
  • Helpful
Reactions: Rqcg
Het stimuleren van Model S en X is vanaf 2019 niet meer nodig vanwege betaalbaardere alternatieven. Voor luxe toeters en bellen moet weer betaald worden net als bij andere auto’s.

Misschien niet, maar laat dan de regeling voor de bestaande auto's met rust. Die mensen zullen niet naar andere auto gaan kijken. Zeg dan vanaf 2019 geldt dit voor nieuw geregistreerde auto's. Dan vind ik het nog steeds niet een goede regeling overigens want er is geen stimulans voor elektrisch rijden (behalve MRB).

Over de betaalbare alternatieven: bijvoorbeeld een Leaf is gewoon geen alternatief omdat ik een ruime auto moet hebben voor mijn gezin (3 kids). Zoveel betaalbare (<50k) alternatieven waar 5 personen + bagage in kunnen zijn er niet en zullen er ook niet komen...

Groet, Remko
 
...Alleen wordt het dan een BTW auto en mijn ervaring is dat dit soort auto's met name buiten de BTW interessant zijn. Voor eventueel export naar buitenland en voor verkoop zakelijk gezien. Ik had hiervoor een 14% bijtelling auto naar privé gehaald en was ineens een stuk minder interessant voor inkopers en dealers (vanwege de BTW)....
Het is precies andersom, maar wel met hetzelfde eindeffect, R.
De auto wordt een zogeheten 'marge-auto', wanneer je 'm naar privé haalt. Daarom is de auto voor een volgende, zakelijke koper minder interessant omdat in de aanschafprijs geen BTW meer recupereerbaar is. Dit effect is groter voor BPM-vrije auto's, omdat de BTW dan altijd 21% is over de gehele prijs.
 
Wat is er mis met S en X? Het is veel te voorbarig om ervan uit te gaan dat er van de rest ontzettend veel verkocht wordt. Alleen Model 3 maakt goede kans om diverse redenen maar de rest is in geen enkel opzicht een volwaardig vervanger op niveau zakenauto waar S zo mooi op inspeelt. En wat wint de overheid? Op milieugebied verliezen ze bewust de krachtigste CO2 bestrijder. Ze krijgen niet meer bijtelling binnen want S en X worden nauwelijks meer verkocht dus wat opbrengst betreft is het neutraal of de grens wel of niet op 50k wordt gesteld. Men had gewoon moeten aankondigen dat men het zou gaan herzien op basis van de praktijk en niet op voorhand deze grens moeten stellen om daarmee te buigen voor de lobby. Er is nog steeds niet één valide argument op tafel gekomen. Daarnaast doet het me denken aan de vele reorganisaties die ik in mijn loondienstbestaan heb moeten doorstaan. Heren (dat mocht toen nog), na deze reorganisatie hebben we straks 10% minder personeel nodig dus die gaan we nu alvast ontslaan. Weer het verhaal van de beer en de huid.

Er is helemaal niks mis met de S en de X maar waar het om gaat is of die ontzettend dure modellen nog wel gestimuleerd hoeven te worden als je zodirect de model 3 hebt en bv de nieuwe leaf.

Dat de model 3 een absolute winnaar gaat worden kunnen we het volgens mij wel over eens worden. De leaf lijkt ook een prima zakelijke auto te worden, die auto is nog een stuk goedkoper dan de model 3 ( v.a. 34k incl btw) en heeft een bruikbare range 378km NEDC en leverbaar vanaf april. Jammer alleen van enkelfasig laden maar voor veel mensen zal dat geen dealbreaker zijn. Dan komt er in de loop van 2018 ook nog een versie met een grotere batterij beschikbaar en je hebt gewoon een prima zakelijke optie te pakken. Ik ben het met je eens dat de 3 aantrekkelijker is maar gezien de lage bijtelling en aanschaf en verder gewoon prima auto gaat die leaf echt wel verkopen.

Als de zakelijke markt in 2019 massaal op elektrische autos gaat duiken dan gaat dat de overheid echt wel wat inkomsten kosten. Ik kan me daarom voorstellen dat er ergens een grens getrokken gaat worden vanaf waar je weer het gewone bijtellingtarief gaat betalen. Het is jammer maar ik kan het me voorstellen.



Misschien niet, maar laat dan de regeling voor de bestaande auto's met rust. Die mensen zullen niet naar andere auto gaan kijken. Zeg dan vanaf 2019 geldt dit voor nieuw geregistreerde auto's. Dan vind ik het nog steeds niet een goede regeling overigens want er is geen stimulans voor elektrisch rijden (behalve MRB).

Over de betaalbare alternatieven: bijvoorbeeld een Leaf is gewoon geen alternatief omdat ik een ruime auto moet hebben voor mijn gezin (3 kids). Zoveel betaalbare (<50k) alternatieven waar 5 personen + bagage in kunnen zijn er niet en zullen er ook niet komen...

Groet, Remko

Tja, het zou lekker zijn als ik tot in de eeuwigheid 0% bijtelling kon betalen maar vanaf het begin was het al duidelijk dat het feest eind 2018 (na 60 maanden) voorbij zou zijn.

Er blijft naast de MRB en MIA nog steefs 4% bijtelling tot 50k bestaan dat lijkt me nog steeds een aardige stimulans.
 
Er is helemaal niks mis met de S en de X maar waar het om gaat is of die ontzettend dure modellen nog wel gestimuleerd hoeven te worden als je zo direct de model 3 hebt en bv de nieuwe leaf.
Waarom niet? Als de overheid echt het milieu voorstaat, is elke EV erbij weer een ICE minder.
Als de zakelijke markt in 2019 massaal op elektrische autos gaat duiken dan gaat dat de overheid echt wel wat inkomsten kosten.
Ja, uiteraard. Dat heb je als je gaat stimuleren. Dat kost geld. So what?
Tja, het zou lekker zijn als ik tot in de eeuwigheid 0% bijtelling kon betalen maar vanaf het begin was het al duidelijk dat het feest eind 2018 (na 60 maanden) voorbij zou zijn.
Dat is een keuze van de overheid. Die LAAT het voorbij zijn terwijl die aan de andere kant roept dat het milieu zo belangrijk is.

Bottom line: de overheid roept enerzijds dat men het milieu zo hoog heeft zitten om aan de andere kant de geldkraan dicht te draaien voor een behoorlijke groep EV-rijders. Dat klopt van geen kant.

En waarom?
My guess: de eeuwige ICE lobby.

So what's new?
 
Waarom niet? Als de overheid echt het milieu voorstaat, is elke EV erbij weer een ICE minder.

Ja, uiteraard. Dat heb je als je gaat stimuleren. Dat kost geld. So what?

Dat is een keuze van de overheid. Die LAAT het voorbij zijn terwijl die aan de andere kant roept dat het milieu zo belangrijk is.

Bottom line: de overheid roept enerzijds dat men het milieu zo hoog heeft zitten om aan de andere kant de geldkraan dicht te draaien voor een behoorlijke groep EV-rijders. Dat klopt van geen kant.

En waarom?
My guess: de eeuwige ICE lobby.

So what's new?

Als je bedenkt hoeveel elektrische auto’s er verkocht gaan worden in 2019 en hoeveel gemiste bijtelling dat de overheid gaat kosten dan denk ik eerder dat je kan zeggen dat de geldkraan open gaat.
 
Als je bedenkt hoeveel elektrische auto’s er verkocht gaan worden in 2019 en hoeveel gemiste bijtelling dat de overheid gaat kosten dan denk ik eerder dat je kan zeggen dat de geldkraan open gaat.
En dat moet ook. Maximaal. Het aantal EV's is nog helemaal niets in vergelijking met de ice's. De overheid heeft -net als wie dan ook- geen idee hoe snel de EV's gaan groeien. Dat is gissen. Voorlopig MOET er geld heen en veel, als de overheid werkelijk ev's wil stimuleren. Dit beleid riekt naar Tesla bashen, net als dat in Duitsland gebeurt. Aan het lijntje van de gevestige autofabrikanten.
 
En dat moet ook. Maximaal. Het aantal EV's is nog helemaal niets in vergelijking met de ice's. De overheid heeft -net als wie dan ook- geen idee hoe snel de EV's gaan groeien. Dat is gissen. Voorlopig MOET er geld heen en veel, als de overheid werkelijk ev's wil stimuleren. Dit beleid riekt naar Tesla bashen, net als dat in Duitsland gebeurt. Aan het lijntje van de gevestige autofabrikanten.

Tesla bashen?... Als je kijkt naar wie voornamelijk heeft kunnen profiteren afgelopen jaren van de bijtellingsregeling dan is dat Tesla geweest. Sinds 2010 profiteert Tesla van 0% bijtelling, KIA, MIA, VAMIL, MRB regelingen, het hield niet op. In Amsterdam kreeg je er zelfs een gratis parkeerplek en gratis stroom bij. Sinds 2014 is de bijtelling 4%. Vorig jaar zijn de gunstige bijtellingsregelingen voor hybride auto's de nek omgedraaid met als resultaat een 130% groei in elektrische autoverkoop wat zich dit jaar zal doorzetten. Toevallig pas nu Tesla de model 3 gereed heeft wordt de regeling iets versobert en echt sober kun je het nog bepaald niet noemen. Als je de bijtelling in 2019 van een model 3 van 50k vergelijkt met een ICE van 30k dan heb je 't over een bijtelling van 2k voor de model 3 en 6600 voor de ICE. Tesla bashen?
 
We zijn nu eigenlijk bezig om te kijken of de gevolgen misschien mee kunnen vallen maar de kern is dat de maatregel op zich "sucks".
Ik heb nog 4,5 jaar 4% maar stel dat het afgelopen zou zijn.

Dan is het zondermeer afgelopen met de auto op de zaak en bijtelling. Ik heb voorafgaand aan de S meer dan tien jaar tevreden rond gereden met Grand Voyagers, waarvan eentje tot dik 400k km toe en omdat er de komende tien jaar nog volop ICE gereden zal worden zou ik voor een schappelijk prijsje een gebruikte Voyager kopen en mijzelf en mijn gezin er blij mee maken wat mogelijkheden betreft. Merkte het onlangs in Californië met een rental. Huiskamer op wielen, ruimte voor iedereen. volop luxe en trekhaak voor fietsdrager. Ben er tientallen malen mee naar Hongarije geweest, soms met zes man aan boord en grote dakkoffer.

Dit verwachtten jullie niet van mij. Ben enorm blij met mijn Tesla maar het moet wel leuk blijven. En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt en sterker nog, ik heb geen argumenten meer om anderen in een reisbestendige EV te praten. Alleen nog dit jaar en hopelijk komt er nog een boost en een aantal dure versies van Model 3.

Overigens zou ik er wel een Model 3 bij nemen maar niet de duurste versie en dus beperkte range en zo afwisselend gebruiken. Voor wat binnen range valt met de Model 3 maar de echte reizen met de Voyager.

Let wel, het is theorie want ik heb nog 4,5 jaar niets te vrezen :)
Ik sta er net zo in Hans. De S en X zijn op zijn minst 35% duurder in aanschaf dan een vergelijkbare fossiel die vervolgens veel beter is afgewerkt en uitgerust. Ik ga nog 4,5 jaar genieten en stap dan waarschijnlijk weer over op een fossiel in privé. Een hybride kan voor mij nog interessant zijn voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Of een kleine EV met daarnaast een vette fossiel voor de grotere afstanden(waar de echte milieuwinst te behalen is). Doet me zeer tov het milieu maar de als de overheid de handdoek in de ring gooit ga ik ze niet subsidiëren met een dure EV om hun foute keuzes te financieren:(.
 
Tesla bashen?... Als je kijkt naar wie voornamelijk heeft kunnen profiteren afgelopen jaren van de bijtellingsregeling dan is dat Tesla geweest. Sinds 2010 profiteert Tesla van 0% bijtelling, KIA, MIA, VAMIL, MRB regelingen, het hield niet op. In Amsterdam kreeg je er zelfs een gratis parkeerplek en gratis stroom bij. Sinds 2014 is de bijtelling 4%. Vorig jaar zijn de gunstige bijtellingsregelingen voor hybride auto's de nek omgedraaid met als resultaat een 130% groei in elektrische autoverkoop wat zich dit jaar zal doorzetten. Toevallig pas nu Tesla de model 3 gereed heeft wordt de regeling iets versobert en echt sober kun je het nog bepaald niet noemen. Als je de bijtelling in 2019 van een model 3 van 50k vergelijkt met een ICE van 30k dan heb je 't over een bijtelling van 2k voor de model 3 en 6600 voor de ICE. Tesla bashen?
Vanwege het klimaatakkoord van Parijs stimuleert de overheid EV's, niet Tesla. Dat Tesla hier voordeel van heeft, ligt eraan dat zij als enige kwalitatief goede EV's op de markt hebben gebracht. Nu door deze belachelijke limiet (waarom 50k en niet 60, 70, 80, 100) wordt Tesla als enige benadeeld.
Wij zijn met Noorwegen de grootste markt voor Tesla en de overheid heeft met een onverdedigbare beslissing de belangrijkste EV fabrikant de wind uit de zeilen genomen. En dan maar roepen dat ze EV's willen stimuleren. :confused:
 
Ik sta er net zo in Hans. De S en X zijn op zijn minst 35% duurder in aanschaf dan een vergelijkbare fossiel die vervolgens veel beter is afgewerkt en uitgerust. Ik ga nog 4,5 jaar genieten en stap dan waarschijnlijk weer over op een fossiel in privé. Een hybride kan voor mij nog interessant zijn voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Of een kleine EV met daarnaast een vette fossiel voor de grotere afstanden(waar de echte milieuwinst te behalen is). Doet me zeer tov het milieu maar de als de overheid de handdoek in de ring gooit ga ik ze niet subsidiëren met een dure EV om hun foute keuzes te financieren:(.

Kop op mannen. Mobiliteit verduurzamen scheelt nogal veel in onze CO2-footprint. Dat zullen de dames en heren bij het Rijk toch ook een keer beseffen. Er zit een nieuwe ploeg. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Op naar de volgende Autobrief.
 
Mijn hoop is meer gevestigd op een antwoord van Tesla op de veranderende markt / fiscaliteit. Denkt hierbij aan;
- accu huren ipv koop (- €25.000 voor een 100D?)
- Uitgeklede modelen i.c.m. professionele aftermarket Tesla OEM upgrade centers (voor leer, audio en velgen/banden respectievelijk € 5000,-, € 4.500,- en € 7.5000,-). Eventueel 3e zitrij ook alleen los als accessoire.
- Autopilot, Nav en software updates als abonnement alleen na aanschaf te verkrijgen ( € 7.500,-?).
Een kale S of X dan voor € 60.000,- en 75.000,-. en they are back in business in NL.
 
Er zit een nieuwe ploeg. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Op naar de volgende Autobrief.

Ok, hoe kunnen we met deze 'nieuwe ploeg' in contact komen en ze de impact duidelijk maken? EV is niet het enige...kijk maar eens naar de salderingsregeling voor zonnepanelen die ook de nek om gedraaid wordt. Voor mij een reden om niet in te investeren op dit moment (onduidelijkheid over terugverdientijd). Ze roepen wel heel hard, maar doen gewoon niet de juiste dingen...
 
Ok, hoe kunnen we met deze 'nieuwe ploeg' in contact komen en ze de impact duidelijk maken? EV is niet het enige...kijk maar eens naar de salderingsregeling voor zonnepanelen die ook de nek om gedraaid wordt. Voor mij een reden om niet in te investeren op dit moment (onduidelijkheid over terugverdientijd). Ze roepen wel heel hard, maar doen gewoon niet de juiste dingen...
[email protected], voorzitter vaste kamercommissie infrastructuur en milieu.
Vanwege het jekyll and hyde karakter van die commissie ook rechtstreeks naar de vaste kamercommissie van financiën, naamgenoot [email protected], want geld, hoe banaal ook, beslist vaak.

en natuurlijk aan de cda en vvd- bewindslieden, de minst groene deelnemers in het kabinet.
 
[email protected], voorzitter vaste kamercommissie infrastructuur en milieu.
Vanwege het jekyll and hyde karakter van die commissie ook rechtstreeks naar de vaste kamercommissie van financiën, naamgenoot [email protected], want geld, hoe banaal ook, beslist vaak.

en natuurlijk aan de cda en vvd- bewindslieden, de minst groene deelnemers in het kabinet.

Ik heb ook Stientje van Veldhoven weleens een berichtje op Twitter gestuurd. Maar zij gebruikt het alleen om te zenden en niet om te ontvangen volgens mij. Onbereikbaar...