Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

90 is het nieuwe 100?

This site may earn commission on affiliate links.
Jawel, ik rij zoveel mogelijk op AP (woon-werk verkeer +/- 200km per dag), maar ik vind 100 dan echt geen snelheid als je een vrije rijbaan hebt.

Rationeel maakt het allemaal niet zoveel uit qua tijdswinst, maar het gevoel zegt iets totaal anders :) (Jeremy Clarkson komt dan in mij omhoog met more speed and powerrrrrr... al heeft hij dan weer weinig met EV's)

Rij je niet op AP/TACC dan? Ik geeft echt geen gas meer met m'n rechtervoetje op de snelweg.
 
Last edited:
Zodra ik een call heb ga ik naar de rechterbaan, geen probleem om dan 90 km/h te rijden. Kan ik me toch beter focussen.
Overall ben ik blij met de 100 km/h Scheelt nauwelijks iets aan tijd, verbruik wordt beter en in het algemeen is het meer relaxed rijden omdat andere weggebruikers zich er ook best goed aan houden (op mijn traject in ieder geval, Leiden - Amsterdam (A4 Schiphol))
Die keren dat ik laat uit werk kom of elders een borrel heb, heerlijk om dan weer na 19:00 uur op 134 km/h naar huis te gaan!
 
Aan die snelheid kan ik echt niet geconcentreerd blijven. Ik zit meestal aan 130km/u (in België), weliswaar indien het verkeer het toelaat. En op stukken zonder verkeer laat ik mij regelmatig eens gaan. :cool:

Zoals je vermeldt kan het heel relax rijden zijn aan 90km/u met AP aan, maar ik verkies 100% concentratie zodat ik steeds kan ingrijpen. Ik anticipeer ook beter en vlugger dan AP, waardoor mijn rijgedrag soepeler is. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik weinig lange afstanden doe. Indien ik dagelijks 200km zou afleggen, dan zou mijn ingesteldheid ook kunnen veranderen.
 
Ik heb gemerkt dat ik AP minder en minder gebruik. Het scheelt natuurlijk als je 90 rijdt aangezien je dan altijd diegene bent die wordt voorbij gestoken. Als je het verkeer volgt, moet je altijd AP opnieuw activeren na inhalen. Misschien dat het met FSD aangenamer is maar ik merk aan de posts dat dit toch nog niet altijd optimaal werkt. Persoonlijk rijd ik nog steeds te graag met de wagen. Het moment waarop we over level 4 of 5 praten, zal dit wel veranderen.
 
Ik heb gemerkt dat ik AP minder en minder gebruik. Het scheelt natuurlijk als je 90 rijdt aangezien je dan altijd diegene bent die wordt voorbij gestoken. Als je het verkeer volgt, moet je altijd AP opnieuw activeren na inhalen. Misschien dat het met FSD aangenamer is maar ik merk aan de posts dat dit toch nog niet altijd optimaal werkt. Persoonlijk rijd ik nog steeds te graag met de wagen. Het moment waarop we over level 4 of 5 praten, zal dit wel veranderen.
Je kunt toch ook op TACC rijden zonder gebruik AP in te schakelen. Heb je nog steeds een constante snelheid en als je wilt inhalen heb je geen last van het gepiep en in- en uitschakelen van AP.
 
Je kunt toch ook op TACC rijden zonder gebruik AP in te schakelen. Heb je nog steeds een constante snelheid en als je wilt inhalen heb je geen last van het gepiep en in- en uitschakelen van AP.

Klopt! En zeker op langere ritten. Wat ik wel merk, op TACC, zelfs op stand 1, dat de wagen wel nog serieus afstand blijft houden. Op stand 2,3,... heb je al snel andere weggebruikers die tussenvoegen waardoor de wagen gaat inhouden en je soms erg traag aan het rijden bent.

Momenteel iets minder aan de orde, die lange ritten en dan vind ik verbruik minder belangrijk dan de andere geneugten van de wagen :rolleyes:

Ps: Belgie dus 100 is bij ons (nog) niet aan de orde
 
90 is nog een brug te ver voor mij. Heb de AP op 100+4 staan en rij dat ook.
En zelfs dan is verbruik fantastisch. Ja het kan nog lager, maar waarom?
Ik laad vrijwel alleen thuis. Zonnepanelen vullen mijn auto('s, ik wissel af, de ene dag laadt de LEAF, de ander dag de Model 3) en beide auto's geven een laag verbruik (Tesla net lager dan de LEAF)

Snow Leopard II heeft nooit het 130 km/u tijdperk meegemaakt,(is van 30 juni) en die heeft na 2265 km nu een verbruik van 136 Wh/km.
Voor de zonnepanelen reken ik een prijs van € 0,05 per kWh, (afschrijving, de zonnepanelen zijn eigenlijk al lang terugverdiend) dus mijn kosten zijn 307 kWh * €0,05 = € 15,35 voor deze 2265 km.
(data uit Teslafi)

Schermafbeelding 2020-08-01 om 22.50.10.png
 
90 is nog een brug te ver voor mij. Heb de AP op 100+4 staan en rij dat ook.
En zelfs dan is verbruik fantastisch. Ja het kan nog lager, maar waarom?
Ja, ik ben ook zo. Ik rij graag door maar met autopilot ben ik braver geworden qua snelheidslimieten. Dat wil zeggen dat ik probleemloos 106 op de teller rij (105 in het echt) maar in Duitsland zet ik het ding ook op 150. Ja, 120 is zuiniger maar dan zit je zo continu te slingeren en sneller verkeer op te houden, en bij 150 voel ik me minder een rijdende wegversperring.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Wel leuk om te lezen hoe trots sommigen op hun "titels" zijn.

En begrijpelijk ook. Er is ook vaak hard voor gewerkt/gestudeerd.
Beter dan trots zijn op iets waar je totaal geen invloed op hebt (gehad).
Je voetbalclub bijvoorbeeld ;)

Op lange stukken en wanneer ik op tijd ben vertrokken rij ik graag op de rechterbaan 90, of minimaal met de vrachtwagens mee.
Dit is heel relaxed want je hoeft niemand in te halen, de rest haal jou in.
 
Voor de lange en korte afstand trap ik het pedaal van mijn model 3 altijd zo ver in als Flitsmeister het goed vindt. Voor de middellange afstand vraag ik mij wel af of 90 rijden niet sneller is dan Vmax plus een extra laadstop?

nb Ik begrijp (zonder formules ;-) dat 80-90 achter een vrachtwagen nog veel meer bereik oplevert maar dan heb ik toch altijd het idee dat ik dan langurig in de dieselpluim blijf ademen.
 
volgafstand 1 is altijd nog de wettelijke noodzakelijke minimum rijafstand en dat is altijd meer dan de meesten denken. Ik houd altijd het “één en twintig” ezelsbruggetje aan om 2 seconden te kunnen meten.

Volgafstand 1 is mega nerveus en vind 3 echt het minimale comfort maar staat hier altijd op 7, behalve in de spits.
 
volgafstand 1 is altijd nog de wettelijke noodzakelijke minimum rijafstand en dat is altijd meer dan de meesten denken. Ik houd altijd het “één en twintig” ezelsbruggetje aan om 2 seconden te kunnen meten.

Volgafstand 1 is mega nerveus en vind 3 echt het minimale comfort maar staat hier altijd op 7, behalve in de spits.
Ik geloof er niks van dat volgafstand 1 het wettelijke minimum is. Zoals je zelf aanhaalt is 2 seconden bij droog weer (of "halber tacho", dwz 60 meter bij een snelheid van 120 km/u) een betere leidraad, en daar duikt volgafstand 1 en 2 vlotjes onder.

Maar verder heb je gelijk: zelfs 1 is mega nerveus, en toch voegen er soms nog mensen in.
 
Maar verder heb je gelijk: zelfs 1 is mega nerveus, en toch voegen er soms nog mensen in.
Gisteren rondje NL gereden zonder het gezin en ook de verschillende afstanden geprobeerd. Als het wat drukker wordt en je wilt blijven meedoen in de linkerbaan dan moet je wel naar afstand 1 zodat er niet steeds van rechts wordt ingevoegd. Ik vindt de auto dan inderdaad nerveus reageren en totaal niet anticiperen op wat autos voor je doen. Als ik zie dat een auto naar links komt dan lijkt het of de software pas reageert als de invoeger van rechts al een heel stuk op de linker baan zit en niet bijvoorbeeld al begint met snelheid inhouden als de invoeger afwijkt van zijn lijn op de rechterbaan. Dat zijn de verbeteringen die al lang hadden mogen zijn ingevoerd en niks met eu-regels te maken hebben.
 
Ik geloof er niks van dat volgafstand 1 het wettelijke minimum is. Zoals je zelf aanhaalt is 2 seconden bij droog weer (of "halber tacho", dwz 60 meter bij een snelheid van 120 km/u) een betere leidraad, en daar duikt volgafstand 1 en 2 vlotjes onder.

Ik ken de regelgeving niet, maar het kan natuurlijk zijn dat de regelgeving het toelaat dat de afstand wat korter is als de auto zelf automatisch de onderlinge afstand kan bepalen en behouden.
Als bestuurder heb je zelf een bepaalde reactietijd terwijl een automatisch systeem een veel kortere reactietijd heeft.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL