Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Adaptive High Beam ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Drive/reverse/park gebeurt via het scherm, maar dat doe je niet al rijdend (hoop ik).
Ik heb alleen even proefgereden met de Highland, maar ik vrees dat ik met de slider op het scherm niet kan doen wat ik dagelijks enkele malen met veel plezier met m'n stalk-M3 doe: bij eem parkeeractie net op tijd genoeg stroom loslaten om een zwaai aan de rechterstalk te kunnen geven naar reverse zonder dat ik de veilige snelheid overschrijdt en slechts een waarschuwingstoon te horen krijg en nog meters ondbedoeld doorschuif. Kortom: snelheid minderen, zwiep, de auto gaat achteruit, stroom bijgeven, parkeren. één soepele beweging zonder echt te remmen en van voor naar achteruit omschakelen en beide handen aan het stuur houden. Zó soepel, heerlijk. Ik vrees het ergste met naar het scherm rijken, kijken, schuiven, hand terug en weer strom geven.
Nogmaals, ik heb 'm nog niet (kan ook nog een Y worden), maar ik vrees het ergste. Kan niet wachten tot Enhance z'n youtube filmpje waar maakt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Nog even in de herhaling; vandaag een rit van 10km in het donker op de snelweg gedaan met zeer lichte mist en 3x naar me geseind met grootlicht door auto’s op de tegengestelde baan.

Naar mijn idee werkt het systeem heel mooi voor 95% van de tijd. Maar die laatste 5%…

Zelf een paar video’s gemaakt die dit goed verduidelijken maar krijg ze hier niet geüpload :( probeer het morgen
 
  • Informative
Reactions: Krisja
De voorbije weken nog geen enkele waarschuwing van tegenliggend verkeer.
In mist heb ik echter nog niet gereden, dus wel benieuwd naar het type situatie waar jij waarschuwingen krijgt.

Voor mij werkt het dus momenteel goed. Maar vergeet niet, een 100% werkend systeem wordt nergens beloofd, zie handleiding:
Adaptief grootlicht is slechts een comfortfunctie en heeft een aantal beperkingen. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om ervoor te zorgen dat de koplampen altijd correct op de weers- en rijomstandigheden zijn afgestemd.
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman and Krisja
De voorbije weken nog geen enkele waarschuwing van tegenliggend verkeer.
In mist heb ik echter nog niet gereden, dus wel benieuwd naar het type situatie waar jij waarschuwingen krijgt.

Voor mij werkt het dus momenteel goed. Maar vergeet niet, een 100% werkend systeem wordt nergens beloofd, zie handleiding:


Sorry voor cam op scherm potato clips maar hierbij de exacte situaties van 2 van de seinmomenten.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Heb je het met "normaal" weer ook al eens gehad?
Misschien staan je koplampen (af fabriek) slecht afgesteld. Dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
Ja ook. Maar kan het me nauwelijks voorstellen dat ze verkeerd staan
afgesteld, want ze staan laag genoeg en de gaten ontstaan op de juiste plekken, heeft hooguit te maken met de cameracalibratie maar naar mijn gevoel toch de software.
 
Wat ik zie is dat er een enkeling seint. Er zijn nu eenmaal mensen die een beetje feller licht als storend ervaren en moeten seinen alvorens ze er echt "last" van hebben.
De meerderheid in beide filmpjes rijden zonder seinen verder. Voor mij is er dan geen zichtbaar probleem, enkel 2 tegenliggers die met hun vingers aan de "seinhendel-" rondrijden. In Italië plakt diezelfde hand vast aan de claxon 😀
 
  • Funny
Reactions: sweep
Wat ik zie is dat er een enkeling seint. Er zijn nu eenmaal mensen die een beetje feller licht als storend ervaren en moeten seinen alvorens ze er echt "last" van hebben.
De meerderheid in beide filmpjes rijden zonder seinen verder. Voor mij is er dan geen zichtbaar probleem, enkel 2 tegenliggers die met hun vingers aan de "seinhendel-" rondrijden. In Italië plakt diezelfde hand vast aan de claxon 😀
But I also understand that not everyone who is bothered by it registers a complaint. If one did that, it means the light was a problem for him.

As the OP said already, it's the last 5% that could be the problem. One in 20.
 
As the OP said already, it's the last 5% that could be the problem. One in 20.

Ik zeg niet dat er geen probleem is, alleen dat een "probleem" door de één sneller wordt ervaren dan door een ander. Zo lang als niet het merendeel seint is er voor mij niet een "echt" probleem.
Wat die 1/20 of 5% betreft, verwijs ik naar de post van @JuanF1
Adaptive High Beam ervaringen

P.S. In het tweede filmpje tel ik 41 voertuigen waarvan er ééntje seint. Misschien was dat wel op zijn voorligger 😇 Zo niet, dan is dat 2,4% dat seinde.
 
Last edited:
P.S. In the second video I count 41 vehicles, one of which signals. Maybe that was on the car in front 😇 If not, that's 2.4% that signaled.
1710236286237.gif


I am sorry my post made you count them.
 
Jaren geleden heb ik eens een koplamp niet goed in de fitting gedrukt bij het vervangen. Daar was eigenlijk een slangenmens voor nodig met de blauwdruk van de auto in de hand. Ik had hem op gevoel goed er in gedraaid, dacht ik. Tot er bij een verkeerslicht iemand voor me uitstapte om me te wijzen op mijn verblindende constructie.

Ik reed daar al een week mee rond en kan me nog steeds niet herinneren of er mensen naar me geseind hebben. Waarschijnlijk niet, want ik reageer daar volgens mij best alert op. Heel vroeger was het normaal dat je even seinde als er lamp kapot of te fel was, maar die gewoonte hebben we blijkbaar afgeleerd.

Moraal van dit verhaal: 1 op 41 zegt helaas precies niks. Misschien reed ik daar toevallig wel. 😇
 
  • Like
Reactions: OttoR
Net zo min of net zo veel als die ene seiner iets zegt.
Maar goed, na de ruitenwissers, de standaard HB, de nieuwe richtingsaanwijzers op de Highland hebben we (of sommigen onder jullie) een nieuw punt om over te ...
Ieder z'n eigen mening over wat wel verblindt en niet verblindt, maar feit is dat er de afgelopen dagen meer naar me geseind is dan heel vorig jaar bij elkaar (keer of 10 bij elkaar denk ik). En ik dus duidelijk zie dat het 'gat' in de high beam in sommige gevallen niet zo snel gecreëerd wordt als voor mij wenselijk zou zijn.

En ja; de techniek erachter is heel cool (en dat het 'grotendeels werkt'). Het feit dat het niet in alle situaties wenselijk is maar Autopilot hem bij engagement steeds automatisch aanzet (en je met je high beam moet seinen om hem weer uit te zetten) vind ik best een dingetje, want voel me serieus bezwaard op de snelweg als auto's naar me gaan seinen. Ben serieus die Tesla Commander Gen 2 aan het overwegen om 'automatisch grootlicht' uit te zetten bij gebruik autopilot.

Verschil met de autowipers en de richtingsaanwijzers is dat je er vooral zelf last van hebt (al moet ik zeggen dat ik het wel mee vind vallen). Maar bij grootlicht hinder je er wel anderen mee. Ben benieuwd of dit nog de (sensatie-)media gaat halen zodra dit wordt uitgerold naar de hele Tesla-vloot met matrix-koplampen.
 
  • Like
Reactions: BudgetSherbert
Ben serieus die Tesla Commander Gen 2 aan het overwegen om 'automatisch grootlicht' uit te zetten bij gebruik autopilot.
Je krijg ook Continuous Autopilot en kan ook the ruitenwisser altijd uit doen (misschien is dit geen problem voor je, maar ik heb en glass sealant en wil graag minder gebruik van de ruitenwissers)

Wow! In een keer en met geen fout (volgens Google Translate)!
 
Ieder z'n eigen mening over wat wel verblindt en niet verblindt, maar feit is dat er de afgelopen dagen meer naar me geseind is dan heel vorig jaar bij elkaar (keer of 10 bij elkaar denk ik). En ik dus duidelijk zie dat het 'gat' in de high beam in sommige gevallen niet zo snel gecreëerd wordt als voor mij wenselijk zou zijn.

En ja; de techniek erachter is heel cool (en dat het 'grotendeels werkt'). Het feit dat het niet in alle situaties wenselijk is maar Autopilot hem bij engagement steeds automatisch aanzet (en je met je high beam moet seinen om hem weer uit te zetten) vind ik best een dingetje, want voel me serieus bezwaard op de snelweg als auto's naar me gaan seinen. Ben serieus die Tesla Commander Gen 2 aan het overwegen om 'automatisch grootlicht' uit te zetten bij gebruik autopilot.

Verschil met de autowipers en de richtingsaanwijzers is dat je er vooral zelf last van hebt (al moet ik zeggen dat ik het wel mee vind vallen). Maar bij grootlicht hinder je er wel anderen mee. Ben benieuwd of dit nog de (sensatie-)media gaat halen zodra dit wordt uitgerold naar de hele Tesla-vloot met matrix-koplampen.
Eens. Ben sinds Adaptive Headlights meer geseind door tegenliggers dan voorheen. De cameras zijn heel traag met het detecteren van anderen en de headlights werken behoorlijk langzaam. Soms zet ik het ook gewoon uit omdat ik meer let op de matrix led dan het rijden :s
 
  • Informative
Reactions: Vlaaiman