Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Adaptive High Beam ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Na meer kilometers op de snelweg merk ik dat de Matrix LED gewoon slecht werkt.
Ik zie 3 problemen:
  1. Als de barriere tussen mij en de tegenligger net iets te hoog is blindeer ik de cabine van de tegenligger. De N11 tussen Leiden en Bodegraven is een perfecte voorbeeld. Ook veel problemen met vrachtwagens waarvan de koplampen laag zijn. De koplampen zijn af en toe te zien tussen de rails en je zou denken dat je met de cameras zoiets kunt spotten.
  2. Op de A12 tussen Gouda en Woerden heb je een stuk waar de tegenliggers nogal ver van je rijbaan rijden. Er zit zo’n 60 meter tussen de rijbanen. In gevallen als deze blijven de high beams aan als de auto’s van ver komen rijden (zoals bij de lange bocht in de buurt van Nieuwerbrug).
  3. Soms rij je op een stuk snelweg die niet altijd even recht is. De auto voor je komt lager dan waar jij bent of het tegenovergestelde. In gevallen als deze is de Matrix LED heel traag met reageren.
Er is veel werk dat gedaan moet worden.
Afgelopen weekend 200km autobahn in het donker gedaan en kan je feedback onderstrepen, vooral punt 1 maar ook punt 2 (waarbij soms de high beam toch ineens maar uit gaat en twijfelend toch weer aangaat en dan weer uit).

Voelde me toch te bezwaard om hem nog langer te gebruiken na 3x geseind te zijn, super irritant want dan moet je iedere keer als je naar autopilot gaat weer “seinen” met je grootlicht om hem weer uit te zetten.
 
  • Like
Reactions: BudgetSherbert
Afgelopen weekend 200km autobahn in het donker gedaan en kan je feedback onderstrepen, vooral punt 1 maar ook punt 2 (waarbij soms de high beam toch ineens maar uit gaat en twijfelend toch weer aangaat en dan weer uit).

Voelde me toch te bezwaard om hem nog langer te gebruiken na 3x geseind te zijn, super irritant want dan moet je iedere keer als je naar autopilot gaat weer “seinen” met je grootlicht om hem weer uit te zetten.
Als je de stalk naar voren duwt gaat je grootlicht uit, en sein je toch niet?
 
Net als bij vele andere merken ;)
ooh ja? Heb nochthans al auto's gekocht sinds 2014 waarbij het al wel behoorlijk werkte.
Om eerlijk te zijn vind ik alles wat automatish moet werken (en het al best werkt sinds enige tijd bij andere merken) het echt ondermaats is bij Tesla:

1. Automatisch grootlicht/adaptief grootlicht--> dikke nada
2. Automatische ruitenwissers --> dikke nada
3. Adaptive cruise control --> dikke nada
4. Spoorassistentie --> dikke nada
5. parkeerhulp --> dikke nada (kent het verschil niet eens tussen bestrating en grind...)

en wie gooit er zijn geld nog in voor EAP en FSD als je dit hier allemaal leest?

Geen stalks meer?? waarom niet? Waarom moet alles via een scherm? Om nog meer je ogen van de baan te houden? Uiteindelijk gaat het er toch om met een gebruiksvriendelijk en veilig voertuig rond te rijden?

Verder vind ik mijn wagen prima rijden, maar ben er persoonlijk niet van gediend proefkonijn te spelen voor Tesla.
 
maar ben er persoonlijk niet van gediend proefkonijn te spelen voor Tesla.

En dat is nu net een keuze die je zelf hebt gemaakt.
Neem je verlies en verkoop die ellende en ga terug van waar je komt. Maak jezelf alsjeblief niet ongelukkig voor een stuk metaal op wielen.
Dat is de enige raad die ik je kan geven...

Maar voor je vertrekt, kan je onderstaande punten eens toelichten want "Dikke nada" zegt mij niets.
1. Automatisch grootlicht/adaptief grootlicht--> dikke nada
2. Automatische ruitenwissers --> dikke nada
3. Adaptive cruise control --> dikke nada
4. Spoorassistentie --> dikke nada
 
En dat is nu net een keuze die je zelf hebt gemaakt.
Echt? en waar stond dit op de website van Tesla dat je als klant proefkonijn gaat spelen voor hun? Geef je me de link eens door?

Neem je verlies en verkoop die ellende en ga terug van waar je komt.
Dat maak ik zelf wel uit.

Maar voor je vertrekt, kan je onderstaande punten eens toelichten want "Dikke nada" zegt mij niets.
1. Automatisch grootlicht/adaptief grootlicht--> dikke nada
2. Automatische ruitenwissers --> dikke nada
3. Adaptive cruise control --> dikke nada
4. Spoorassistentie --> dikke nada

Ik vertrek niet, dat maak ik ook zelf wel uit...

dikke nada= het werkt ondermaats, punt uit en dat had je zelf ook wel door, of ga jij me vertellen dat die vier punten wel behoorlijk werken?
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Echt? en waar stond dit op de website van Tesla dat je als klant proefkonijn gaat spelen voor hun? Geef je me de link eens door?

Je hebt toch proef gereden, je hebt blijkbaar toch internet, waar enkele van uw punten al meermaals besproken zijn...

Dat maak ik zelf wel uit.

Tuurlijk beslis je dat zelf, maar om onmiddellijk beginnen te roepen in je eerste berichten hoe slecht het allemaal is, had je ook een vraag kunnen stellen of dit normaal gedrag is. Het feit dat je dat niet hebt gedaan bewijst voor mij dat je op de hoogte was van deze (door u genoemde) gebreken. Tenzij ik dat verkeerd zie...
dikke nada= het werkt ondermaats, punt uit en dat had je zelf ook wel door, of ga jij me vertellen dat die vier punten wel behoorlijk werken?

1. Automatisch grootlicht/adaptief grootlicht--> dikke nada
Werkt bij mij perfect

2. Automatische ruitenwissers --> dikke nada
Werkt bij mij perfect

3. Adaptive cruise control --> dikke nada
Werkt bij mij bijna perfect. ik heb juist last van fietsers en voetgangers waar AP overdreven voorzichtig op reageert.

4. Spoorassistentie --> dikke nada
Werkt bij mij perfect als er belijning is.

Nogmaals, wat is uw ervaring dat je "dikke nada" schrijft. Werkt het helemaal niet, zijn er omstandigheden dat je verwachting anders is/was,...?

En als het dan toch zo ruk is, heb je Tesla hier al van op de hoogte gebracht?
 
1. Automatisch grootlicht/adaptief grootlicht--> dikke nada
Werkt bij mij perfect
Even wat meer context vanuit mijn kant over dezelfde punten:

Groot licht vind ik zelf echt een ramp/vervelend. Laatst weer aan gezet en in de rit van maar 10 minuten, dan ging deze vaak 5 tot 10 maal per minuut aan en uit. (binnenweg (60km/h) bebording en rustig verkeer). Als anderen er al niet gek van worden dan word ik het wel. Dus die staat gewoon weer uit.

2. Automatische ruitenwissers --> dikke nada
Werkt bij mij perfect
Bij versie 2023.. stonden ze bij mijn voertuig (begrijp dat het nogal scheelt per voertuig) te vaak aan. Vooral snachts had hij er moeite mee om uit te blijven. Maar ook overdag vaak gewoon om niets aan. (Ja de camera's waren schoon). Het vervelende was dat de ruitenwissers ook niet uit konden bij AP. Dus of 2 uur rijden met schrapende wissers of geen AP en Cruisecontrol kunnen gebruiken. Erg jammer
Na 2024... versie (geloof ik) is het euvel van aan gaan zonder regen zo goed als weg. Dus erg fijn. Wat mij betreft mogen nu de ruitenwissers echt wel juist sneller aan en ook meer wissen bij regen. En dat zeg ik niet omdat ik het fijn zou vinden, maar meer omdat ik helemaal niets meer zie voordat hij besluit toch even te wissen. (hoor hier meer mensen over). Zou voor mij wel fijn zijn om een slider te maken waarbij de wissers iets sneller of langzamer gingen als ze aan staan. Mijn "oude" ford had dat ook. Bij interval kon je kiezen wat jou voorkeur was qua gevoeligheid/snelheid. Werkte erg goed.

3. Adaptive cruise control --> dikke nada
Werkt bij mij bijna perfect. ik heb juist last van fietsers en voetgangers waar AP overdreven voorzichtig op reageert.
Deze werkt bij mij ook wel lekker. Enige verbeterpuntjes die ik heb is
- dat deze nog wel eens ineens vol op de rem gaat als een auto naast me (netjes binnen de lijnen) slingert of iets naar mijn kant komt.
- Als ik op een 100km/h weg rijdt dan zet ik de AP aan en die staat dan standaard op 106 km/h met de marge. Bij sommige wegen / afslagen / gedeeltes springt hij naar 100km/h terug. Maar dan ook niet lekker soepel maar het liefst in een zo kort mogelijke tijd. (Ik weet dat het een kaart probleempje is)
- Als je richting je voorligger rijdt en er netjes omheen wil dan moet je dit echt te ver van te voren al naar links, maar dan ook wel al helemaal van baan zijn veranderd. Want als je nog niet geheel bent gewisseld dan remt hij al op een te grote afstand. Dus nu bij elke inhaal wissel moet je even het pedaal intrappen om het soepel te houden.

4. Spoorassistentie --> dikke nada
Werkt bij mij perfect als er belijning is.

Nogmaals, wat is uw ervaring dat je "dikke nada" schrijft. Werkt het helemaal niet, zijn er omstandigheden dat je verwachting anders is/was,...?

En als het dan toch zo ruk is, heb je Tesla hier al van op de hoogte gebracht?
Werkt over het algemeen prima maar heeft ook wel vele hikups. 1 brede baan met aan beide zijde een fietsstrook is nogal moeilijk. (Te vaak foutieve ingrepen).
- Bij aanzetten erg vaak gelijk een audiotieve melding binnen 2 a 5 seconden na het aanzetten dat je het stuur moet vasthouden (zonder eerst te waarschuwen). Ipv een symbool, dan met blauwe gloed en dan melding. Terwijl je gewoon het stuur met 1 hand vast hebt. Dus nu maar elke keer na aanzetten overdreven links/rechts sturen de 1e 5 seconden.
- Te laat accelereren nadat de auto voor je naar rechts gaat. Duurt echt veels te lang, dus ook hier een handje helpen.
- Na mijn mening te veel/snel meldingen dat je je stuur moet vasthouden terwijl je dit wel doet en gewoon goed aan het opletten bent. Dus maar overdreven het stuur naar 1 kant trekken na mijn mening. Zou wat mij betreft fijner zijn als hij het met het stuur meet of dat de binnen camera het registreert, dus niet dat beide sensoren het moet zien maar 1 vd 2. (ja gevoelig puntje de camera)



Ik snap bij sommige punten de dikke nada wel. Maar wat er fout gaat of wat er beter zou kunnen haal ik er ook niet uit.
 
  • Like
  • Love
Reactions: OttoR and MikerG_MC
De camera's moeten niet alleen schoon zijn, de ruit ook. Ik begreep van een ander forum dat iemand met klachten de kap verwijderd had en de ruit schoongemaakt waarna een en ander ineens als bij toverslag goed functioneerde.
 
De camera's moeten niet alleen schoon zijn, de ruit ook. Ik begreep van een ander forum dat iemand met klachten de kap verwijderd had en de ruit schoongemaakt waarna een en ander ineens als bij toverslag goed functioneerde.
Wel grappig dat het niet uitmaakt wat je schrijft over de ruitenwissers. Zelfs als je nog even ter notitie aangeeft dat de camera's allemaal schoon zijn. Toch krijgt het weer de opmerking dat het niet aan tesla ligt maar aan de (mogelijke) vieze ruiten. Maar toegeven dat de software gewoon ruk was dat lukt niet. Echter als er een update is geweest waarna de ruitenwissers niet zomaar meer aan gaan met droge ruiten (95% minder) dan zijn je ruiten en camera's ineens wel schoon, goed en geen probleem meer. Sorry hoor maar auto's van 20+ jaar oud waarbij de ruitenwisser gewoon 95 a 100% van de tijd het gewoon goed doen. Waarbij de toestand van de ruit/camera/sensor helemaal niets uitmaakt. Dan moet het gewoon werken. Vieze ruiten of niet. Als het niet werkt bij vieze ruiten en niet bij schone ruiten dan is er gewoon wat mis met de auto en niet de gebruiker. En ja ik weet dat sommige auto's er minder last van hadden dan andere.
 
Echt? en waar stond dit op de website van Tesla dat je als klant proefkonijn gaat spelen voor hun? Geef je me de link eens door?
Kijk eens op je bestelbon. Daar staat dat autopilot ‘bèta’ is. Dat betekent ‘proefkonijn.
 

Attachments

  • IMG_2657.jpeg
    IMG_2657.jpeg
    494.6 KB · Views: 23
Geen stalks meer?? waarom niet? Waarom moet alles via een scherm? Om nog meer je ogen van de baan te houden? Uiteindelijk gaat het er toch om met een gebruiksvriendelijk en veilig voertuig rond te rijden?
Richtingaanwijzers werken niet via scherm. Ook voor ruitenwisser heb je een knop (+Linkse scroller om snelheid manueel te zetten)

Drive/reverse/park gebeurt via het scherm, maar dat doe je niet al rijdend (hoop ik).

Wat moet er volgens jou dan onveilig via het scherm, wat anders via stalks kon ?
 
  • Helpful
Reactions: Krisja
ooh ja? Heb nochthans al auto's gekocht sinds 2014 waarbij het al wel behoorlijk werkte.
Om eerlijk te zijn vind ik alles wat automatish moet werken (en het al best werkt sinds enige tijd bij andere merken) het echt ondermaats is bij Tesla:

1. Automatisch grootlicht/adaptief grootlicht--> dikke nada
2. Automatische ruitenwissers --> dikke nada
3. Adaptive cruise control --> dikke nada
4. Spoorassistentie --> dikke nada
5. parkeerhulp --> dikke nada (kent het verschil niet eens tussen bestrating en grind...)

en wie gooit er zijn geld nog in voor EAP en FSD als je dit hier allemaal leest?

Geen stalks meer?? waarom niet? Waarom moet alles via een scherm? Om nog meer je ogen van de baan te houden? Uiteindelijk gaat het er toch om met een gebruiksvriendelijk en veilig voertuig rond te rijden?

Verder vind ik mijn wagen prima rijden, maar ben er persoonlijk niet van gediend proefkonijn te spelen voor Tesla.
Als je je voor aanschaf een beetje verdiept in een auto, dan was je misschien beter voorbereid. Er zijn veel meer auto’s op de markt die prima rijden, daar is Tesla niet uniek in.
Als ik met zoveel punten een negatieve ervaring zou hebben dan zou ik geen Tesla rijden.
 
Ik snap bij sommige punten de dikke nada wel. Maar wat er fout gaat of wat er beter zou kunnen haal ik er ook niet uit.
Zelf omschrijf je de punten redelijk genuanceerd en onderbouwd op een manier dat iedereen daar op een normale manier op zou reageren.
Dikke nada zoals @MikeV8 het beschrijft is heel erg negatief en suggereert dat het totaal niet werkt en dan ook nog zonder onderbouwing. Als er dan later ook nog een reactie wordt gegeven “dat maak ik zelf wel uit” dan is dat niet het taalgebruik wat je op een forum als dit moet gebruiken, daar is sinds de overname van Twitter andere social media voor.
Ook op autoweek zie je dit soort reacties, dus ik snap de opmerking over Trol die in een andere post wordt gegeven wel, zeker als je V8 in je naam gebruikt.
 
Vandaag heen en terug snelweg (E313) tussen Herentals en Bilzen, en adaptive high beam houdt gewoon netjes rekening met het verkeer uit de andere richting, ook voor verkeer op zeer lange afstand. Van zodra er lichten zichtbaar zijn vanuit de andere richting, begint het groot licht zich al te regelen…
 
  • Informative
Reactions: Krisja and Hbrink
Vandaag heen en terug snelweg (E313) tussen Herentals en Bilzen, en adaptive high beam houdt gewoon netjes rekening met het verkeer uit de andere richting, ook voor verkeer op zeer lange afstand. Van zodra er lichten zichtbaar zijn vanuit de andere richting, begint het groot licht zich al te regelen…
Hmm geen vrachtwagens tegengekomen of hield die van jou daar wel rekening mee?