En dit is dus wat ik totaal niet ervaar. Ondertussen 4 weken met adaptieve lichten op mijn highland, en nog geen enkel sein van een tegenligger.
Van zodra mijn wagen lichten ziet, op welke afstand dan ook (ook op lange rechte stukken) beginnen de lichten zich te regelen.
Het blijft inderdaad erg bijzonder, rijd je regelmatig over een stuk weg wat 2 tot 3 km lang rechtdoor is waar bijna niemand rijd? Of heb je meer wat bochtigere wegen en rijd je vaak achter iemand.
Het filmpje wat zaterdag geplaatst werd is is ook een use case dat het systeem goed werkt, continu achter een andere auto hangend en geen "wide open roads" met bijna niemand erop.
De wide open roads zijn het probleem, dat is namelijk mijn use case dat het systeem dus faalt, het systeem schakelt dan te laat naar het adaptive lichten spel en blijft te lang doorrijden met groot licht.
Mensen seinen vaak wel iets te vroeg voordat het men verblind maar als ze iemand met groot licht aan zien komen vinden ze het al vervelend.
( de betreffende weg waar het eigenlijk altijd wel mis gaat:
Google Maps )
Wat ik vooral bijzonder vond van de week dat dus iemand met zn achter mistlicht ging seinen. Deze reed op een 1 km afstand van mij weg en had dus last van mijn grote licht welke op groot licht bleef staan en niet die persoon deed dimmen omdat hij dus te ver weg was.
Een ander leuk ding is om te zien, en daardoor moet ik het wel uitzetten is dat als iemand seint van veraf, ziet het systeem deze auto heel even waardoor de lichten dimmen, maar doordat de sein uitgaat registreert mijn auto hem niet meer en gaat het weer volle bak schijnen.. ik kan er best wel bij inkomen dat je dan best wel geïrriteerd raakt als iemand zn grote licht dan weer aanzet en je dan nog een keer seint en hetzelfde gebeurd.
Ik wil het systeem niet afkraken want ik vind het geweldig om te zien hoe de individuele lichtjes aan en uit gaan, het werkt ook gewoon op bepaalde momenten goed, het blijft Tesla dus ik hoop met wat updates dat het wat werkbaarder word.
Maar nu moet ik het gewoon te vaak uitzetten, en dit had ik met het auto high beam systeem in m'n 2019 model 3 ook al last van.
Maar er zijn nog wel een paar dingen in mijn tesla welke niet lekker werken.
De ruitenwissers, deze hebben bij mij de neiging om als ik in de avond onder LED lantaarnpalen rijd aan te gaan, snap niet precies waarom.
Maar de laatste tijd ben ik wel tevreden over de performance in regenachtig weer.
De autopilot, op 2 baanswegen is hij heel erg, en dan ook echt heeeeeel erg bang voor vrachtwagens welke iets te dicht op het lijntje rijden, de auto remt dan echt bij iedere vrachtwagen keihard af. Ondertussen heb ik het truukje geleerd om bij iedere vrachtwagen m'n voet op het pedaal te houden om hem van z'n angsten af te helpen.
Fijn is anders want soms heb je het even niet in de gaten en remt ie weer hard af.
Zelf denk ik dat dit een probleem is van Hardware 4.0 welke nog een beetje verder afgesteld moet worden, de tijd zal het leren.