Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Alarm gevoeligheid

This site may earn commission on affiliate links.
Sentry staat bij mij altijd aan maar sinds vandaag niet meer zonder nadenken. Had de auto net een paar minuten geparkeerd bij een manege toen we ineens een autoalarm hoorden. Tegelijkertijd een trillende iPhone in de broekzak.

1+1=2. Die malloot die tussen de paarden een alarm laat afgaan zal ik wel zijn. Snel richting de auto en onderweg Sentry uitgezet. Gelukkig direct een stuk stiller. Heb nog even goed gekeken of er iets in of aan de auto zat, maar niets. Na thuiskomst ook alle Sentry filmpjes gekeken (gelukkig staan ze nu in een aparte directory) maar niets bijzonders te zien. Minuutje ervoor een auto die voorbij rijdt.

Het zal wel een raadsel blijven, maar voorlopig doe ik Sentry niet meer aan op onhandige plekken of ‘s nachts voor de deur
 
Alarm is nu al een paar keer afgegaan zonder aanwijsbaar reden. Laatste twee keren voor de deur. Was net een paar minuten de auto uit. Sentry was uit.

Het mooiste: geen opnames van de dashcam in Saved of Sentry van de gebeurtenissen. Omdat het steeds gebeurde enkele minuten na het uitstappen nog wel clips in de Recent map. Natuurlijk zonder een aanleiding voor het alarm. Krijg er de zenuwen van. Van de verzekering moet het alarm aanblijven maar als het zo onbetrouwbaar is, zet ik het liever uit. Prutsysteem.

Ook grappig: heb een tijd zitten hannesen met de trekhaak. Oefenen van montage en demontage. Best een minuut of twintig aan en onder de auto bezig geweest. Later realiseerde ik me pas dat de auto al die tijd op slot stond met het alarm aan. Hij is niet afgegaan... Wat ik zeg, prutsysteem
 
Alarm is nu al een paar keer afgegaan zonder aanwijsbaar reden. Laatste twee keren voor de deur. Was net een paar minuten de auto uit. Sentry was uit.

Het mooiste: geen opnames van de dashcam in Saved of Sentry van de gebeurtenissen. Omdat het steeds gebeurde enkele minuten na het uitstappen nog wel clips in de Recent map. Natuurlijk zonder een aanleiding voor het alarm. Krijg er de zenuwen van. Van de verzekering moet het alarm aanblijven maar als het zo onbetrouwbaar is, zet ik het liever uit. Prutsysteem.
Check het eco-systeem in je auto. Speur naar groot, maar ook kleiner wild (vliegjes etc). De interne sensor is gevoelig en typisch verantwoordelijk voor dit soort situaties.
 
Check het eco-systeem in je auto. Speur naar groot, maar ook kleiner wild (vliegjes etc). De interne sensor is gevoelig en typisch verantwoordelijk voor dit soort situaties.
Lijkt onwaarschijnlijk. In alle gevallen doe ik niets anders dan naar de auto lopen. Voor de zekerheid even kijken. Dan de auto ontgrendelen en weer vergrendelen met de telefoon (dus zonder de deuren te openen) en daarna stopt het alarm en gaat ook niet meer af. Misschien dat de mug/vlieg/etc opgeblazen wordt door de krankzinnig harde muziek?

Wat mij doet denken: worden de speakers niet opgeblazen als dit vaker voorkomt? Dat zou extra jammer zijn.
 
Lijkt onwaarschijnlijk. In alle gevallen doe ik niets anders dan naar de auto lopen. Voor de zekerheid even kijken. Dan de auto ontgrendelen en weer vergrendelen met de telefoon (dus zonder de deuren te openen) en daarna stopt het alarm en gaat ook niet meer af. Misschien dat de mug/vlieg/etc opgeblazen wordt door de krankzinnig harde muziek?

Wat mij doet denken: worden de speakers niet opgeblazen als dit vaker voorkomt? Dat zou extra jammer zijn.
Wat je noemt zijn de stappen om het alarm te stoppen? Ik zou naar de oorzak gaan kijken. Het eerder benoemde ecosysteem in jouw auto is misschien tijdelijk verlamt door de herrie/van schrik, maar is daarmee echt niet dood.

Afgelopen zomer heb ik hiervoor een keer de mobiele service langs laten komen. Ik was ook overtuigd dat mijn auto leeg was en het echt aan het alarm lag. Tot dat de mobiele service met een schijnwerper door mijn zwarte interieur ging. En inderdaad, een vlieg. Met het verdwijnen van deze vlieg bleek ook mijn spontane alarm te zijn verdwenen..
 
Ah, ik ben toch niet helemaal gek geworden na het lezen van deze thread.

Afgelopen zaterdag ging plotseling het alarm een paar keer af van mijn M3, tot groot 'plezier' van andere bezoekers op de kinderspeeltuin. Niemand in de buurt, paar keer wezen kijken.... niets. Aan het eind van de dag ingestapt om naar huis te rijden, de dader gevonden: een vlieg. Na een behoorlijke klopjacht dat beest eruit gewerkt en het probleem was opgelost.

Nog nooit een auto meegemaakt met zo'n gevoelige interieur detectie. Volgende keer dus extra opletten op vliegen in de auto... En ik kan hier thuis even melden dat ik niet gek ben, en dat ik niet de enige ben die de vlieg als dader hebben ontmaskerd.
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Ik laat meestal het dakraam open staan als ik maar heel even parkeer om wat te halen. Dat gaat gewoon goed behalve als het waait. Ik vermoed iets met temperatuur verschillen.

Vliegen in het interieur is een probleem wat al decennia bestaat voor auto's met ultrasoon sensoren.
 
  • Informative
Reactions: Kiprich
Dit is de derde keer sinds ik de mijn M3 heb (dec 2019), dat het alarm tijdens het laden af gaat. Twee keer supercharger en één keer in de wijk bij een 22KW lader. Heeft iemand als eens geopperd dat het veroorzaakt zou kunnen worden door de vervorming van de battery casing? Wellicht heeft het merendeel dit al eens meegemaakt, het geluid dat uit de vloerplaat komt (als je in de auto zit) tijdens het superchargen. Het vervormen van een metalen plaat door warmte hoor je, maar voel je ook onder je voeten. Wellicht kan dit het alarm ook af doen gaan?
 
Vanavond opeens alarm melding op mijn telefoon. Ik kijk later de Sentry beelden terug en zie dit :


Wat is nu de oorzaak van de alarm melding? Voor mij staat een Nissan GT-R. Volgens mij beginnen mijn knipperlichten te branden nog op het moment dat deze Nissan stil staat. Waarschijnlijk start hij zijn motor waardoor het alarm van mijn auto wordt geactiveerd. Even later lijkt het alsof hij tegen mijn auto aan rijdt. Ik vermoed echter dat dit niet het geval is en de alarm melding puur gebaseerd is op de vibraties van de uitlaat van deze Nissan.
 
Dat zou goed kunnen dat het alarm afgaat op die vibratie. Afgelopen zomer zaten wij in pretpark Puy de Fou. Aan het einde van de avondshow werd redelijk wat vuurwerk afgestoken: ongeveer 30 meldingen van alarm dat afging. Er stonden daar 6 Tesla's geparkeerd. Moet een leuke show geweest zijn :D
 
Vandaag ook alarm na het stevig sluiten van de klep van de aangekoppelde paardentrailer. Zal net als die startende GT-R wel een behoorlijke trilling door de auto hebben laten gaan. Stond er naast dus snel opgelost zonder paardenpaniek :)

Ook vervelend: Tijdje terug bleven vrouw en zoon in de auto achter toen ik even een winkel in liep. Na paar minuten komt m’n vrouw vragen of het alarm weer uit kan want ze worden gek van de herrie. Heb de auto toen ik wegliep niet op slot gedaan en zij zaten stil op hun stoelen voor- en achterin. Eerste keer dat het alarm afgaat met iemand in de auto. Niet handig