Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AP1 ONLY draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds een week heb ik een S85D met AP1 en vroeg mij wat af:

Als je in de linkerbaan met een snelheid van 100 een vrachtauto inhaalt, dan zit je een tijdje langszij die vrachtwagen. Stel die vrachtwagen slingert binnen, maar soms ook net buiten zijn baan (door de flinke wind van gisteren, of sommige dagen een andere oorzaak). Hoe gaat AP1 daar mee om? Corrigeert de Tesla dan zijn koers naar gelang de beschikbare ruimte? Ik merkte dat ik het soms toch spannend vond om er op te vertrouwen dat AP1 er goed mee om gaat en voor mijn gevoel de vrachtwagen erg dichtbij kwam. Hetzelfde voorbeeld kan ook opgaan voor een Daihatsu Cuore natuurlijk, maar die kwam ik minder tegen gisteren ;)

Met zijwind kwam ik er overigens achter dat de Tesla met AP1 ook een klein beetje kan slingeren. Ruim binnen de eigen rijbaan overigens. Dat vond ik best prima. Weet niet of ik dat gisteren zelf beter had gedaan.
 
Sinds een week heb ik een S85D met AP1 en vroeg mij wat af:

Als je in de linkerbaan met een snelheid van 100 een vrachtauto inhaalt, dan zit je een tijdje langszij die vrachtwagen. Stel die vrachtwagen slingert binnen, maar soms ook net buiten zijn baan (door de flinke wind van gisteren, of sommige dagen een andere oorzaak). Hoe gaat AP1 daar mee om? Corrigeert de Tesla dan zijn koers naar gelang de beschikbare ruimte? Ik merkte dat ik het soms toch spannend vond om er op te vertrouwen dat AP1 er goed mee om gaat en voor mijn gevoel de vrachtwagen erg dichtbij kwam. Hetzelfde voorbeeld kan ook opgaan voor een Daihatsu Cuore natuurlijk, maar die kwam ik minder tegen gisteren ;)

Met zijwind kwam ik er overigens achter dat de Tesla met AP1 ook een klein beetje kan slingeren. Ruim binnen de eigen rijbaan overigens. Dat vond ik best prima. Weet niet of ik dat gisteren zelf beter had gedaan.
AP1 herverdeelt de beschikbare ruimte tussen bijv. vrachtauto's en een vangrail. Je kunt dat ook zien aan de afbeeldingen van de ultrasoon sensoren. Ze worden gemiddeld in gelijke mate groter of kleiner. Is de ruimte erg klein, dan worden ze bijna op hetzelfde moment rood.
AP2 doet dit natuurlijk ook, mogelijk nog beter omdat de sensoren een groter gebied bestrijken.
 
Vandaag reed ik vanuit het noorden op de N242 de buitenste z-vormige wegversmalling bij de leeghwaterbrug in achter een andere auto, dus wij beiden reden iets sneller.
Waar de ap1 aan het stuur ingreep (tegensturen) bij het maken van de tweede bocht met aan beide zijden een vangrail.
De ingreep was te hevig zodat ik snel heb tegen gestuurd, anders had ik de andere vangrail geschampt.
Ik reed een enkele dagen er voor ook dit tracé, waar ik het zelfde meemaakte.
Ik dacht toen dat ik mij dat inbeelde.
Voor die tijd dit nog niet eerder meegemaakt op het zelfde tracé.

Te vermelding waard is, ik was van huis gereden zonder de ap1 of cc ingeschakeld te hebben.

.
 
Vandaag reed ik vanuit het noorden op de N242 de buitenste z-vormige wegversmalling bij de leeghwaterbrug in achter een andere auto, dus wij beiden reden iets sneller.
Waar de ap1 aan het stuur ingreep (tegensturen) bij het maken van de tweede bocht met aan beide zijden een vangrail.
De ingreep was te hevig zodat ik snel heb tegen gestuurd, anders had ik de andere vangrail geschampt.
Ik reed een enkele dagen er voor ook dit tracé, waar ik het zelfde meemaakte.
Ik dacht toen dat ik mij dat inbeelde.
Voor die tijd dit nog niet eerder meegemaakt op het zelfde tracé.

Te vermelding waard is, ik was van huis gereden zonder de ap1 of cc ingeschakeld te hebben.

.
Ik woon daar in de buurt en kom er vaak. Die wegsituatie is gevaarlijk. Ze hebben een rechterrijbaan die maar net aan voldoende breed is voor een Tesla. De linker rijbaan is amper 2 meter breed en als je met een Tesla in de rechter rijbaan rijdt, kan er op een veilige manier niemand links passeren.
En eh... daar rij ik 100% zeker niet op AP(1).
Het zou weleens kunnen zijn dat AP na de update na 19.6 de snellere stuurcorrectie niet meer kan (mag) maken.
Ik leid dat af uit het feit dat AP de snelle stuurcorrectie rond verkeersheuvels in N-wegen niet meer aankan. Voorheen kon ik zonder snelheid te verminderen de verkeersheuvel in de N246 bij Markenbinnen probleemloos met 83 km/h nemen. Nu rijdt de S in de tweede slingerbeweging met de wielen over de middenstreep. Met 75 km/h gaat het nog wel net goed.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ook in dit draadje even melden: in de vs beginnen ze met het verplicht stellen te updaten op straffe van (per mei dit jaar) afgesloten worden van toekomstige updates, streaming audio etc. Balen als dat hier ook komt.

Die melding kreeg ik dus gisteren :(
 

Attachments

  • IMG-20200211-WA0005.jpeg
    IMG-20200211-WA0005.jpeg
    234.1 KB · Views: 63
Iemand met AP1 die 2020.8.1 al heeft en kan controleren of de lange change weer werkt zoals "voorheen" ?

Er is iemand in zweden namelijk waar dat "waarschijnlijk" zo is. Deze heeft dan wel AP2. Maar mogelijk dat het dus ook is aangepast voor AP1 aangezien het door wetgeving bepaald is en niet de techniek.

Firmware 2020.8.1 - No more autopilot lane change restrictions in EU! : teslamotors

quote :
Firmware 2020.8.1 - No more autopilot lane change restrictions in EU!
renderTimingPixel.png

Lane changes are now back to instantly execute after I pull the lever and the lane change does not timeout after 5 seconds! Yay!

Another EU limitation was the the warning and disabling of autopilot in sharper curves. This morning I tested driving through a sharp turn that previously always would disable autopilot, this time it handled it perfectly without any warnings!
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Sinds enkele weken wil de s85 als de richtaanwijzer naar links aanstaat op de ap niet naar links.
Wel terug naar rechts gaat als van ouds.

Vaak is de ap niet vervoegbaar de eerste 100 km's.
Ook gaat de ap op een n-weg (80 kmh) op 60 kmh, er zijn dan geen werkzaamheden geweest in het verleden op de weg.
 
Preheating, deed het toch gewoon? Of begrijp ik er iets anders onder dan jij?
Bij preheating, warmt de auto op via de app "klimaat" voordat je gaat rijden. Dan kan zowel gewoon door temperatuur, voorruit en achteruit en stoelverwarming.
Al sinds een lange tijd doet tijdens het preheating de batterij voor verwarming het niet. Ik hoop dat het is opgelost in deze versie. Ik ga dat morgen eens proberen.