Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Overigens biedt Audi een laaddruppel aan waarmee publiek geladen kan worden. De tarieven zijn als volgt: 0,50 Euro starttarief bij Fastned en Allego en vervolgens 0,49 Euro per kWh bij Fastned en 0,59 Euro per kWh bij Allego. Dit is ex BTW. In kleine lettertjes staat dat sommige aanbieders ook andere kosten in rekening brengen (bijv bezet houden laadpunt) en dat die kosten allemaal direct in rekening worden gebracht. Ondanks deze forse bedragen beweert Audi dat eigenaren 1.000 Euro per jaar besparen op brandstof. Dat lijkt me een uitdaging, zeker nu bevestigd wordt dat het niet zo'n efficiente auto is. Zie Audi e-tron > e-tron > Home > Audi Nederland voor de brochure.
 
Ik zag een filmpje van Autoblog.nl waar een E-Tron met ~140kW aan een CCS lader stond.
Dat is zeker fijn, maar verder was het filmpje van Autoblog echt tenenkrommend slecht. Ondanks dat ik het een vermakelijke site vind met vaak leuk autonieuws, zijn ze behoorlijk anti-EV. Het gaat alleen maar over range en je merkt dat ze gewoon geen ervaring hebben met EV rijden. Ik was zelf ook van het "sportieve rijden", maar ik merk dat je in een EV gewoon rustiger gaat rijden op termijn. Veel comfortabeler en met AP ingeschakeld veel rustgevender. Ik geloofde er ook niet in, maar ben nu wel om. Range is in de praktijk echt niet zo'n issue, tenzij je gewoon een veelrijder bent. Als je wekelijks lange trips door het buitenland maakt is een EV gewoon minder praktisch dan een dikke diesel.

Ik hoor van meerdere kanten dat het mogelijk de minst efficiente EV is van dit moment. Zelfs Audi zelf geeft aan dat ze bewust niet op efficientie hebben gelet.
Dat laatste statement ben ik wel benieuwd naar. Zelfs de spiegels hebben ze met camera's uitgerust (optie), vanwege efficiency. Maar de Audi vormgeving (grote grille) is gewoon niet erg efficient. Toch vind ik het wel de eerste serieuze EV van het moment. Goede laadmogelijkheden, praktisch, mooi, dealernetwerk, ...
 
  • Funny
Reactions: AnalysiZ
.Zelfs de spiegels hebben ze met camera's uitgerust (optie), vanwege efficiency. Maar de Audi vormgeving (grote grille) is gewoon niet erg efficient. Toch vind ik het wel de eerste serieuze EV van het moment. Goede laadmogelijkheden, praktisch, mooi, dealernetwerk, ...


Dat je vervolgens op die schermpjes geen diepte ziet en met een zonnebril op zo wie zo er nagenoeg niets op ziet... Die spiegels ja...geeft je in ieder geval toch mooi 10km extra range... Vraag me ook af of het wel prettig is om in je ooghoek die bewegende beelden te hebben..
 
Dat je vervolgens op die schermpjes geen diepte ziet en met een zonnebril op zo wie zo er nagenoeg niets op ziet... Die spiegels ja...geeft je in ieder geval toch mooi 10km extra range... Vraag me ook af of het wel prettig is om in je ooghoek die bewegende beelden te hebben..

Het gaat niet alleen om de extra range, maar om de 3% efficiency (kostenbesparing). Het grote voordeel is ook dat spiegelcameras geen dodehoek meer kennen en minder snel beslaan.
 
  • Informative
Reactions: Fredblack
Het gaat niet alleen om de extra range, maar om de 3% efficiency (kostenbesparing). Het grote voordeel is ook dat spiegelcameras geen dodehoek meer kennen en minder snel beslaan.

efficiency vertaald zich toch in een grotere range? kan je toch niet twee keer meetellen? dode hoek kan je prima anders oplossen (zie AP) en beslagen spiegels? tsja- met een auto van deze prijsklasse zullen ze wel verwarmd worden.
 
De meeste mensen zullen de 10 extra km niet zo boeiend vinden, maar de spiegels wel willen aanschaffen omsar ook de “eerste” km goedkoper zijn.

Daarnaast begreep ik dat o.a. de ANWB groot voorstander zijn van de “audi spiegels”, vanwege de afwezigheid van de dode hoek. Bij AP moet je eerst je richtingaanwijzer aandoen om te weten of ee iemand naast je zit en schrikt de ander natuurlijk.
 
Overigens, Tesla zit ook al lang te vlassen op de mogelijkheid met camera's ipv zijspiegels te mogen werken maar de Amerikaanse autoriteiten werken niet mee.
In de VS is de Audi e-tron om die reden dan ook niet leverbaar met de camera's. Het is jammer dat Tesla geen visuele indicatie in zijn spiegel heeft (zoals de meeste merken) als er iets/iemand in je dode hoek zit. Ik vind de rode lijn niet heel erg duidelijk en je moet dan al je richtingaanwijzer aan hebben.
 
In de VS is de Audi e-tron om die reden dan ook niet leverbaar met de camera's. Het is jammer dat Tesla geen visuele indicatie in zijn spiegel heeft (zoals de meeste merken) als er iets/iemand in je dode hoek zit. Ik vind de rode lijn niet heel erg duidelijk en je moet dan al je richtingaanwijzer aan hebben.
Het dodehoekspiegeltje is al even uitgevonden hoor :)
 
Er werden in eerste instantie, half 2018, al 250 exemplaren gebouwd voor testdoeleinden in eigen rangen. De bestelronde van 17 september voor de 999 stuks edition one in de VS zijn ook al in productie, in Noorwegen konden de ca 6300 reservaties sinds september in orders omgezet worden, stilaan zou de uitlevering daar toch op gang moeten zijn? Dus echt een eerste batch is het niet voor ons Belgskes.
Ook bij de vag groep is het niet altijd duidelijk wat je als eerste groep klanten krijgt.

Volkswagen verkocht testauto’s aan publiek
 
Toch wel!
Ruimte, aantal zitplaatsen, laadsnelheid, snelheid, infrastructuur en meest innovatief

Ik werd gisteren gebeld door Audi: "waarom ik toch mijn reservatie van de e-Tron niet wou opnemen? Wat was er dan beter aan mijn Tesla?"

Hierop heb ik bijna hetzelfde geantwoord : Ruimte, range, features, laadsnelheid, snelheid, infrastructuur en meest innovatief