Ik wil mijn ervaring ook wel delen. Ik rijd nu bijna 2 maanden in de e-tron 55. Ik leg niet zo veel km af, ik zit nog maar aan 4400km.
De pro's van de auto zijn voor mij: de bouwkwaliteit, de stilte en de stilte bij hogere snelheid, het comfort van de luchtvering en de laadcurve (leg ik verder nog uit). Adaptive cruisecontrol en lane keep assistance werken prima, maar een scherpe bocht kan door het systeem niet genomen worden. Ik zou zeggen het werkt prima binnen duidelijke grenzen. In de file en algemeen op de snelweg maar ook op een gewestweg een prima hulp. Dealer op 500m, hoewel ik die nog niet heb nodig gehad. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem gekend.
De acceleratie is zeker niet zo ludicrous als bij een MS, hoewel het verschil zich volgens mij vooral situeert bij de start vanuit stilstand waar de auto wat lijkt te aarzelen de eerste meters. Een tussenversnelling is dan weer wel indrukwekkend, maar opnieuw niet zoals bij een P100D.
Het gemiddelde verbruik ligt op 264 Wh/km. Dat is vrij hoog, maar toch ook niet zo dramatisch als soms beweerd wordt.
Verder zijn er nog wat verschillen met de Tesla's. Belangrijk vind ik geen vampire drain. De batterij wordt niet op temperatuur gehouden met alle voor- en nadelen die dat meebrengt. De batterij en het interieur kunnen wel voorverwarmd worden, al dan niet via een App. Wanneer dat niet gebeurd is, ligt het verbruik de eerste 10 km beduidend hoger, maar normaliseert vervolgens. De auto kan zo ingesteld worden dat op basis van de kaartinformatie geanticipeerd wordt met een aan de weg aangepaste snelheid. Zo kan een rotonde genomen worden zonder het rempedaal te bedienen. Idem voor een bochtig parcours.
Over het snelladen. Ik heb tot op heden 1 keer bij ionity geladen en dat gaat echt fantastisch. Een hoog piekvermogen van ruim 150 kW maar belangrjker nog een volgehouden hoge laadsnelheid tot het einde. Bij 70% SOC 153 kW, bij 75% 149kW, 80% nog altijd 142kW, 85% 98kW en bij 97% nog altijd 50kW. Daardoor is volladen op een verre verplaatsing echt wel een optie en ligt de bruikbare range tussen laadbeurten rond of boven de 300km.
Zoals bijna alle eigenaars van een EV: ongelooflijk tevreden. Was en ben ik trouwens ook van de Zoe die nu al zes jaar en bijna 100.000km dienst doet.