Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
200kW regenereren klinkt leuk maar als ik kijk naar de specificatie van cellen die LG levert dan zijn die nog minder blij met het snelladen dan de cellen van Panasonic.

Maar goed ook de Panasonic (Tesla) cellen houden er niet van om met meer dan 1C (1C = 1x de capaciteit) geladen te worden en eigenlijk al dergelijke cellen wordt geadviseerd om met niet meer dan 0,5C te laden normaal en maximaal 1C snelladen.
Sneller kan wel maar dat gaat ten kosten van de levensduur van de cellen.

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat een 75 minder snel laad aan de snellader als een 100 bij de SuperCharger.
Theoretisch kan je een 75 best met 150kW laden maar dat gaat deze op de lange duur niet fijn vinden en gaat ten kosten van levensduur / degeneratie. Om dezelfde reden zal Tesla er voor gekozen hebben om de regeneratie te beperken tot 60kW en dan ook nog alleen als de cellen zich in het juiste temperatuurbereik bevinden.

Ook Audi zal niet kunnen ontkomen aan dezelfde eigenschappen van de accu's waar ook Tesla mee te maken heeft.
LG zal Audi ook geen garantie geven op de cellen als Audi de cellen sneller laat laden dan LG in de specificaties opgeeft.
 
  • Like
Reactions: stevenp and Wim S.
200kW regenereren klinkt leuk maar als ik kijk naar de specificatie van cellen die LG levert dan zijn die nog minder blij met het snelladen dan de cellen van Panasonic.

Maar goed ook de Panasonic (Tesla) cellen houden er niet van om met meer dan 1C (1C = 1x de capaciteit) geladen te worden en eigenlijk al dergelijke cellen wordt geadviseerd om met niet meer dan 0,5C te laden normaal en maximaal 1C snelladen.
Sneller kan wel maar dat gaat ten kosten van de levensduur van de cellen.

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat een 75 minder snel laad aan de snellader als een 100 bij de SuperCharger.
Theoretisch kan je een 75 best met 150kW laden maar dat gaat deze op de lange duur niet fijn vinden en gaat ten kosten van levensduur / degeneratie. Om dezelfde reden zal Tesla er voor gekozen hebben om de regeneratie te beperken tot 60kW en dan ook nog alleen als de cellen zich in het juiste temperatuurbereik bevinden.

Ook Audi zal niet kunnen ontkomen aan dezelfde eigenschappen van de accu's waar ook Tesla mee te maken heeft.
LG zal Audi ook geen garantie geven op de cellen als Audi de cellen sneller laat laden dan LG in de specificaties opgeeft.
De tesla cellen blijken zich goed te houden met hogere C waarden, de samenstelling van de batterijen en het BMS blijkt gekozen te zijn met levensduur in gedachten, zie de Max range sheet.
 
De tesla cellen blijken zich goed te houden met hogere C waarden, de samenstelling van de batterijen en het BMS blijkt gekozen te zijn met levensduur in gedachten, zie de Max range sheet.

Dat klopt precies met wat ik zeg. Alleen wat wij een hogere C waarde noemen bij het laden is nog steeds rond de 1C.

In andere toepassingen worden de accu's met 4 tot 6C geladen. (Bijv. een telefoon in 15-20min opladen tot 100%)
Is dan wel niet exact hetzelfde type accu maar ze kennen hetzelfde probleem.
Daarmee is ook gelijk duidelijk waarom een telefoon na 2-3 jaar een kapotte accu heeft en een Tesla niet.

Als je eenmalig een Tesla accu met 4C zou laden dan gaat hij waarschijnlijk niet in een keer kapot maar als je dat dagelijks zou doen, dan kan je na 2-3 jaar een nieuwe accu kopen.

Ik weet niet welke cellen Audi van LG heeft maar vrijwel alle cellen die ik van LG heb kunnen vinden geven in de specs aan dat ze met 0,5C normaal geladen mogen worden en 1C snelladen. Bij een 95kW/u pakket valt het met 200kW regenereren en het met 135kW laden dus buiten de specs die ik voor LG cellen heb kunnen vinden.

Het met 3-5C ontladen valt nog steeds binnen de specs van de accu's en is dus geen probleem.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Hbrink
Wat mij opvalt is dat er bij lage temperaturen van de accu helemaal niets te regenereren valt. Eerst moet de accu op temperatuur zijn en dat duur soms wel 20-30 minuten. Bij de Tesla is het (tijdelijke) verlies van regeneratie direct op te vangen door het rempedaal te gebruiken.


Bij de Audi kan ik me ook voorstellen dat je bij een koude accu geen/nauwelijks regeneratie hebt. Echter ga je nu remmen dan blijkt ook daar in het begin geen regeneratie te bestaan (ik begrijp dat Audi de regeneratie aan het rempedaal koppelt). Slimme software zal in dat geval de echte remmen eerder moeten laten ingrijpen. Regeneratie onder het rempedaal vormt dan mogelijk een risico.

En was het niet dat Audi een software / goedkeuringsprobleem heeft ? Zou dit er wellicht iets mee van doen kunnen hebben ?
Of zijn er ook al andere EV's die op deze manier regeneratie onder het rempedaal hebben ?

Overigens denk ik dat regeneratie onder het rempedaal (naast regeneratie met het stroompedaal) geen zin heeft. Het komt slechts weinig voor dat je met 200kW gaat remmen. En om het nou te doen om de remmen minder te laten slijten...... Daar heeft de fabrikant alleen zichzelf mee.
 
  • Like
Reactions: stevenp
Ik heb begrepen dat de I-pace ook een gecombineerde functie van het rempedaal heeft waarbij eerst geregenereerd wordt en bij dieper intrappen er geremd wordt met de remmen.
Op internet lees ik dat mensen het lastig vinden om een juiste dosering te vinden en dat ze misselijk worden als er een hoge regeneratie is ingesteld.

Geen idee of dit bij Audi beter uitgewerkt is...
 
Het lijkt me dat je bij remmen toch tenminste op een constante betrouwbare reactie van de auto op het pedaal wilt kunnen rekenen.
Als de remkracht nu afhankelijk wordt van de ingestelde (met de peddels ?) of technisch mogelijke (afh. van de temperatuur van de accu) regeneratie, lijkt me dat niet heel erg prettig en wenselijk. Maar misschien is het idee dat je door regeneratief te remmen kunnen volstaan met een kleinere (en goedkopere) remmenset. Maar dat zal dan momenteel niet conform de huidige regelgeving kunnen, die wenst dat je met de normale remmen een bepaalde vertraging moet kunnen bewerkstelligen (veronderstel ik).

Op zich een interessant idee dat je in de toekomst de normale remmenset achterwege kunt laten bij een EV.
Dat maakt ze in aanschaf en onderhoud een stukje goedkoper. Misschien is Audi daar een voorloper in. En dan gaat er wel eens wat mis, zoals iedere Tesla rijder weet.

edit: dit vond ik nog over de Audi remmen
De Audi e-tron is naar eigen zeggen de eerste elektrische auto met een geïntegreerd elektrohydraulisch remsysteem. Het gehele weegt slechts 6 kg en wordt elektronisch aangestuurd (brake-by-wire). Dat betekent dat er geen mechanische verbinding is tussen het rempedaal en de remmen. Tevens is het model uitgerust met een reinigingssysteem voor de remmen, dat ervoor zorgt dat ze vrij blijven van oxidatie. Het gebruikt periodiek de mechanische remmen, ook als het niet nodig is, om ervoor te zorgen dat ze in optimale conditie blijven. (bron: ZERauto)
 
Last edited:
Wat mij opvalt is dat er bij lage temperaturen van de accu helemaal niets te regenereren valt. Eerst moet de accu op temperatuur zijn en dat duur soms wel 20-30 minuten. Bij de Tesla is het (tijdelijke) verlies van regeneratie direct op te vangen door het rempedaal te gebruiken.
Waar valt je dat op?
Ik rijd pas sinds kort Tesla maar heb bog nooit mee gemaakt dat ik helemaal geen regeneratie had en ook toen het rond de 0 graden was liep de regeneratie redelijk snel op. Duurde in ieder geval geen 20 minuten
 
Waar valt je dat op?
Ik rijd pas sinds kort Tesla maar heb bog nooit mee gemaakt dat ik helemaal geen regeneratie had en ook toen het rond de 0 graden was liep de regeneratie redelijk snel op. Duurde in ieder geval geen 20 minuten

Als ik niet aan de paal sta en de auto niet voorverwarm, dan heb ik bij temperaturen onder de 2 graden in het begin totaal geen regeneratie. Ik heb een X 100D. Na 10 minuten heb ik misschien 10kW. Bij mijn S85 uit 2013 had ik hetzelfde probleem, maar ik zou zeggen bij de X 100D duurt het nog wat langer voor deze op temperatuur is. Ik ervaar het ontbreken van regeneratie best wel als een gemis, het rijdt gewoon minder fijn als je de hele tijd de remmen moet gebruiken.
 
Dat klopt precies met wat ik zeg. Alleen wat wij een hogere C waarde noemen bij het laden is nog steeds rond de 1C.

In andere toepassingen worden de accu's met 4 tot 6C geladen. (Bijv. een telefoon in 15-20min opladen tot 100%)
Is dan wel niet exact hetzelfde type accu maar ze kennen hetzelfde probleem.
Daarmee is ook gelijk duidelijk waarom een telefoon na 2-3 jaar een kapotte accu heeft en een Tesla niet.

Als je eenmalig een Tesla accu met 4C zou laden dan gaat hij waarschijnlijk niet in een keer kapot maar als je dat dagelijks zou doen, dan kan je na 2-3 jaar een nieuwe accu kopen.

Ik weet niet welke cellen Audi van LG heeft maar vrijwel alle cellen die ik van LG heb kunnen vinden geven in de specs aan dat ze met 0,5C normaal geladen mogen worden en 1C snelladen. Bij een 95kW/u pakket valt het met 200kW regenereren en het met 135kW laden dus buiten de specs die ik voor LG cellen heb kunnen vinden.

Het met 3-5C ontladen valt nog steeds binnen de specs van de accu's en is dus geen probleem.

Als het een innovatieve cel is dan is het ook normaal dat LG de specs niet publiek maakt, zeker als een joint innovatie is of als Audi een exclusieve supply agreement heeft voor het type cel. Ik zou ervan uitgaan dat wat er op het net te vinden is een paar jaar oude technologie is...
 
  • Like
Reactions: widodh and job-lek
Als ik niet aan de paal sta en de auto niet voorverwarm, dan heb ik bij temperaturen onder de 2 graden in het begin totaal geen regeneratie. Ik heb een X 100D. Na 10 minuten heb ik misschien 10kW. Bij mijn S85 uit 2013 had ik hetzelfde probleem, maar ik zou zeggen bij de X 100D duurt het nog wat langer voor deze op temperatuur is. Ik ervaar het ontbreken van regeneratie best wel als een gemis, het rijdt gewoon minder fijn als je de hele tijd de remmen moet gebruiken.
Dat zou het kunnen zijn dan want die van mij hangt thuis standaard aan de stekker
 
Als het een innovatieve cel is dan is het ook normaal dat LG de specs niet publiek maakt, zeker als een joint innovatie is of als Audi een exclusieve supply agreement heeft voor het type cel. Ik zou ervan uitgaan dat wat er op het net te vinden is een paar jaar oude technologie is...
Dat lijkt mij ook redelijk aannemelijk. Auto fabrikanten zullen elkaar nu willen aftroeven en kopen denk ik niet zo maar de cellen die bij LG op de website te vinden zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat zou het kunnen zijn dan want die van mij hangt thuis standaard aan de stekker
Ik kan bevestigen dat mijn wagen meerdere malen, toen deze buiten "sliep" en niet aan de stekker hing, gewoon vooruit bleef lopen ipv te regenereren. Is even schrikken de eerste keer dat je 't meemaakt (de tweede keer misschien ook nog wel), maar een mens leert potjandorie snel bij op dat vlak :D
 
  • Funny
Reactions: job-lek
De cellen van een paar jaar geleden zou je theoretisch al met 4C moeten kunnen laden als de lader potent genoeg.

Of het werkelijk lukt, ligt er aan of de software het ook toestaat en welke potentiële schade, aan het accupakket, je bereid bent te accepteren.
Als het met de huidige chemie van de Lithium accu's mogelijk blijkt, zonder schade aan het pakket, dan is dat geweldig nieuws voor alle BEV's.
 
Enkele foto's vanuit het E-Tron testcentrum in Duitsland.
Die parking staat daar vol Tesla's om te testen en te vergelijken.
IMG-20181219-WA0014.jpg
IMG-20181219-WA0016.jpg
IMG-20181219-WA0015.jpg