Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Het grootste deel, 2/3, speelt zich af bij snelheden tot 50 km per uur. Er zijn maar twee momenten dat er tot 100 en 120/130 km/u wordt geaccelereerd. Dat zet toch geen zoden aan de dijk?
Dat is precies wat ik aangaf in mijn originele post. Voor de WLTP zal het wellicht niet veel helpen, maar bij wat sportiever rijgedrag of hogere snelheden, dan zal het meer doen. Het gaat uiteindelijk om de range in de praktijk. Ik snap niet waarom die 200kW regen van Audi zo negatief ontvangen wordt. Hoe meer je kunt regenereren, des te beter het is.

Ik begrijp helemaal niet waarom constructeurs nu peddles aan het stuur gaan monteren om de regeneratie te regelen. Ik dacht dat we daar al iets voor hadden: het rempedaal.
Ik zou het wel fijn vinden als ik de regen zelf een beetje kan bepalen. Nu remt de Tesla bij stadsverkeer vaak erg sterk af, waardoor ik maar weer wat gas bijgeef om niet al ruim voor de stopstreep stil te staan.
 
Vanochtend in het AD toch een interessant stukje informatie naar de mensen toe:
View attachment 360872
Dat hebben ze bij Audi dan toch weer goed begrepen. Scheelt al snel vier tot vijf mille t.o.v. Tesla, waar voor dat geld MBO-ers tegen medisch specialisten tarief inspecties uitvoeren en voor de hoofdprijs uit de US ingescheepte onderdelen plaatsen.
Haha, die € 4.000 - € 5.000 lijkt me iets te kort door de bocht. Staat er dan ook dat je 6 jaar geen onderhoudskosten hebt? En denk je nu echt dat ze bij Audi automonteurs die normaliter remmenonderhoud doen en oliefilters en distributieriempjes vervangen, aan een e-tron laten werken?
 
  • Funny
Reactions: job-lek
En die paddles zullen nooit perfect jouw regeneratie-niveau kunnen instellen, dus je gaat nog altijd je pedaal gebruiken. Gewoon geen paddles, en gewoon je rem- en wattpedaal gebruiken waarvoor ze dienen. Of Autopilot het laten doen.
Waarom zou dat niet kunnen? Ik vermoed dat die paddles gewoon lineair werken en niet een paar fixed standen hebben. Ik vermoed als je de hendel naar je toe trekt dat hij iets meer regenereert en dus harder afremt. Natuurlijk kan dat ook met de rem, maar het lijkt me best relaxt om mijn handen daarvoor te gebruiken. Nu nog het vermogen met de rechterhand en laat die pedalen maar zitten. :)

Haha, die € 4.000 - € 5.000 lijkt me iets te kort door de bocht. Staat er dan ook dat je 6 jaar geen onderhoudskosten hebt? En denk je nu echt dat ze bij Audi automonteurs die normaliter remmenonderhoud doen en oliefilters en distributieriempjes vervangen, aan een e-tron laten werken?
Wat is er zo moeilijk aan een EV dat een automonteur er niet aan zou kunnen werken (met wat lichte bijscholing)? Bij Tesla Duiven werkt gewoon een monteur die daarvoor aan Audi's heeft gewerkt. De beurten zijn juist eenvoudiger, want een hele boel zaken zullen vervangen en het enige (reguliere) werk wat daarvoor terugkomt is het vervangen van de vloeistoffen voor het accupakket. Dat zal ook geen rocket-science zijn. Het blijft vooral een auto.

Ik voelde me knap genaait door Tesla dat vooraf aan mij verteld dat er veel minder onderhoudswerkzaamheden nodig waren aan een Tesla vergeleken met mijn Audi A4 die ik had. Na aflevering krijg je daarna het onderhoudsplan voorgeschoteld en blijkt dat je over 80.000km maar liefst €2.600 mag overmaken aan onderhoudskosten. Het is inderdaad wel minder werk, maar ze vragen de hoofdprijs. Dan vind ik het aanbod van Audi schappelijker.

Je merkt gewoon aan alles dat Audi probeert de koper te overtuigen en de angsten weg te nemen. Die wegsleepservice, onderhoudskosten, ... zijn daar een voorbeeld van. Ik heb serieus wel de indruk dat VAG serieus is om de EV echt goed in de markt te zette. Dat zal wellicht met de e-Tron nog niet helemaal lukken, maar ik verwacht dat ze op termijn echt wel een serieuze speler gaan worden.
 
Ik heb serieus wel de indruk dat VAG serieus is om de EV echt goed in de markt te zette. Dat zal wellicht met de e-Tron nog niet helemaal lukken, maar ik verwacht dat ze op termijn echt wel een serieuze speler gaan worden.

Droom gerust lekker door Bugboy. Er is bij Audi alles aan gelegen om de transitie naar EV heel geleidelijk te laten verlopen.
Daar is helaas voor hen ook noodzaak toe. Ze hebben simpelweg de accu's niet. Ook de ervaring en de software niet.
En als de transitie te snel verloopt verdwijnt de winstgevende fossiele business veel eerder dan de - veel lagere - winst op EV's daarvoor in de plaats komt.

Tesla heeft wereldwijd een groot deel van de lithium en kobalt productie gecontracteerd. Daar is 'Big Auto', jaren later dan Tesla, op dit moment mee bezig.
Er is ook een andere reden om voorlopig geen 'Tesla killer' te willen maken. Als Audi een zeer aansprekende EV zou maken, zouden daar veel kopers voor zijn. Die gaan wachten tot die fantastische Audi EV er is. En die wachtenden kopen geen nieuwe Audi ICE.

Audi, en ook de andere fabrikanten hebben nog 5 tot 8 jaar nodig om serieus met EV's bezig te gaan.
Het is voor hen te hopen dat ze zich niet verslikken in de zeer bedreigende overgang tussen ICE en EV's.
 
Bij Hyundai en Kia heb je ook van die paddles en ik gebruik ze best regelmatig op mijn Ioniq. Je kan de basis regen per rij-modus instellen en met de paddles ze bij regelen naar wens of omstandigheden. Eigenlijk regel je zo je maximale regen die optreedt zodra je je stroompedaal loslaat. In de stad rijden met maximale regen, maar op de snelweg weinig tot geen regen. Weet niet precies hoe Audi het ingeregeld heeft, maar als ze het Hyundai/Kia systeem hanteren dan is dat best handig. De Kona en Niro kennen dan nog adaptieve regen en dat werkt laat de auto zoveel mogelijk rollen, maar als voor je een auto inhoudt dan zal die meer regen toepassen om de afstand tot de voorganger te behouden. Eigenlijk vergelijkbaar met adaptieve cruisecontrol, maar zonder dat die op dat moment is ingeschakeld.

@bugboy :eek: 2600 euro onderhoudskosten in 80K... o_O Hier 300 euro in 41K bij mijn Hyundai Ioniq. Komt binnenkort nog een kleine beurt van 100 euro voor de 45K beurt. Nou is een dure auto altijd duurder in onderhoud, maar dit is wel een hele grote gouden vork waarmee geschreven wordt. En dan zit je nog in de garantieperiode... ouch.
 
Droom gerust lekker door Bugboy. Er is bij Audi alles aan gelegen om de transitie naar EV heel geleidelijk te laten verlopen. Daar is helaas voor hen ook noodzaak toe. Ze hebben simpelweg de accu's niet. Ook de ervaring en de software niet. En als de transitie te snel verloopt verdwijnt de winstgevende fossiele business veel eerder dan de - veel lagere - winst op EV's daarvoor in de plaats komt.
Natuurlijk wil Audi niet in één jaar om. Dat zou zeer onverstandig zijn vanuit werkelijk elk perspectief. Je koperspubliek moet je mee krijgen, je productiecapaciteit moet je meekrijgen en je wilt natuurlijk geen kinderziektes in je massa model. Heel erg begrijpelijk en ik vind 30% dan ook een ambitieus doel (als het geen marketingpraat is). Investeerders gaan echt niet blij worden als Audi ineens alleen maar EV's gaan maken.

Overigens verkopen EV's alleen maar goed in regio's waar er flinke subsidies zijn en waar de afstanden beperkt zijn. Ik denk dat de meeste Tesla rijders in een Tesla zijn gaan rijden vanwege de lage bijtelling (mijzelf inclusief). Zonder die stimulatie is er blijkbaar niet zo'n grote markt, dus het zou ook zinloos zijn voor de gangbare merken om vol voor EV te gaan en ICE te laten vallen.

De noodzaak om het geleidelijk laten te verlopen is sowieso een goede optie. Het energienet is er ook niet klaar voor om iedereen binnen een paar jaar in een EV te laten rijden en ook de externe laad infra is nog niet op peil (bij Tesla wordt het nu al druk bij de superchargers). Zonder laadpaal aan huis zou ik sowieso geen EV overwegen en dus is voor vrijwel iedereen in een flat of rijtjeswoning een EV erg onpraktisch.

Waar haal je het vandaan dat Audi nog 5-8 jaar nodig heeft? Tesla's accu's, motoren en batterymanagement zijn veruit de beste in de markt (volgens verschillende experts), maar of daar nog 5-8 jaar voor nodig is? De aerodynamica van de e-Tron lijkt inderdaad niet geweldig, maar dat is denk ik meer een marketing beslissing dan het niet kunnen. VAG heeft in 2013 al de XL1 gebracht om aan te tonen wat Cw waarde doet met een auto, dus ze kunnen het echt wel. Het enige probleem is laadnetwerk en grondstoffen. Dat eerste geloof ik wel dat ze dat (in Europa) binnen een aantal jaar op niveau krijgen. Dat laatste heb ik geen enkel inzicht in.

Tesla heeft juist op andere gebieden nog veel te leren. Een Model 3 blijkt erg complex gemaakt te zijn (link), waardoor die duur is om te maken. Dat proces hebben de andere merken weer veel beter onder controle. Ook QA is nog steeds dramatisch bij Tesla en ze maken nu toch al heel wat jaren de Model S en Model X. Als nieuwkomer wordt het wellicht geaccepteert, maar dat is er nu wel een beetje af.

Met auto-pilot is Tesla inderdaad ook een koploper, maar Tesla is ook één van de merken die dit soort beta-software gewoon op de weg zet. Audi lijkt met de A8 ook een heel eind op weg te zijn, dus op dat gebied is de voorsprong van Tesla denk ik veel minder groot dan de meeste mensen denken. Wel is Tesla de enige die het ook in een goedkopere auto (Model 3) plaatst. Ook geloof ik meer in een geïntegreerd systeem (AP2.0+) dan in een systeem uit allerlei losse modules (die veelal van Bosch komen).

Het is voor hen te hopen dat ze zich niet verslikken in de zeer bedreigende overgang tussen ICE en EV's.
De grote merken zijn allemaal echt al wel bezig met EV's en als ik zie waar VAG nu staat, dan denk ik dat het echt wel goed gaat komen. Het gaat nog jaren duren voordat EV's echt een significant deel van het wagenpark gaan uitmaken.

2600 euro onderhoudskosten in 80K... o_O Hier 300 euro in 41K bij mijn Hyundai Ioniq. Komt binnenkort nog een kleine beurt van 100 euro voor de 45K beurt.
De auto heeft het niet nodig, want je leest genoeg mensen die met minimaal onderhoud naar de 80.000km rijden. Het probleem is een beetje de restwaardegarantie die dit wel verplicht stelt te doen. Ik vind het ook erg onsympatiek om een koper na de aankoop zo'n poot uit te draaien.
 
Het gaat er mij om wat een mooi technische oplossing voor effect heeft. Bij de e-tron is dat helaas heel weinig. De ontwerpers en technici hebben de ruimte gekregen om mooie technische deeloplossingen te bedenken. De werkelijke opgave, een uitstekende aerodynamica, is ze niet gegund. De e-tron moest er uitzien als een Audi SUV. Net zo goed als dat een Jaguar iPace er uit moet zien als ... een Jaguar.
Zo lang de marketing afdeling het voor het zeggen heeft, zal dit niet veranderen.

En eerlijk gezegd, het kan ook - nog - niet veranderen. Ik denk dat Jaguar en Audi echt wel een aërodynamisch goed ontworpen auto kunnen leveren. Maar daar gaan mensen voor in de rij staan die ... vervolgens geen benzine auto meer kopen. Een groot aantal EV's kunnen ze door een gebrek aan accu's niet leveren. Zie hier de dilemma's voor 'Big Auto'.

De Duitsers zetten duidelijk in op snel laden en minder op efficiëntie. Ze willen dan ook geen EV pur sang bouwen die bv heel licht is of onderhevig aan andere compromissen zoals looks of comfort. De perceptie is nu eenmaal dat als je elektrisch rijdt het groen is... veel of weinig verbruik. En met een netwerk van 350kw laders is er zelfs geen nadeel van het meerverbruik op lange afstand, zekers als je tot 80% aan 150kw "zou" kunnen laden... als dat bevestigd wordt dan zit de innovatieve revolutie wel hierin. Op zich gelinkt aan de interne weerstand en de pack config, iets wat een fundamentele uitdaging kan worden voor Tesla. Ik zie toch dat de Ipace vlot verkoopt, er veel interesse is in de etron en dat er veel mensen een grondige antipathie hebben voor Tesla...
 
Dat laden met 350kW moet ik nog zien gebeuren. Bij de Tesla superchargers heb ik de laatste twee keer niet met meer dan 60kW kunnen laden. Daarvoor had ik ook regelmatig dat die met 100kW begon, maar dan zakt die ook al vrij vlot in. Ik wil eerst eens praktijktesten zien met zo'n 350kW lader, voordat ik er veel vertrouwen in heb. Ook benieuwd wat het doet met een accu als je er zoveel vermogen continu in drukt.

Ik zie toch dat de Ipace vlot verkoopt, er veel interesse is in de etron en dat er veel mensen een grondige antipathie hebben voor Tesla...
De i-Pace verkoopt goed, omdat die er goed uit ziet en slechts 4% bijtelling heeft en het is de enige optie als je geen Tesla wilt (in het "premium" segment). Volgend jaar is er denk ik vrijwel geen interesse meer in de i-Pace. Voor de e-Tron gaat het ook lastig worden, maar die geef ik net even wat meer kans dan de i-Pace.

Ik merk helemaal niet zoveel weerstand tegen Tesla. Wel veel gebrek aan kennis en veel "van horen zeggen". Range is echt een dingetje wat diep zit, maar in de praktijk best meevalt (bij dagelijks gebruik).
 
Denk dat het nog wel eens kon meevallen. B.v. een Jaguar i-Pace in basis kost 80K en dat kost €8600 bijtelling en dat staat gelijk aan de bijtelling van een fossiele auto van 39K. Die eerste 50K met maar 4% blijft nog even aantrekkelijk en vervalt pas in 2021. Maar als Jaguar een i-Pace met alleen achterwiel aandrijving neerzet met een kleiner accupakket voor 65-70K dan kon die auto nog altijd goed verkopen. En er zijn zat andere landen die misschien dadelijk aan de beurt zijn. Dat ze o.a. NL voorrang hebben gegeven is simpel: snel veel om te zetten. Ook Audi zal zeker nog aftrek gaan vinden en zeer zeker bij mensen die hun vragen hebben bij de kwaliteit van Tesla of de afwerking niet voldoende vinden in deze prijsklasse. En ook merkbeleving: er zijn mensen die erg trouw zijn aan een merk en pas meegaan als hun eigen vertrouwde merk meegaat in de EV bouw.
 
Ik weet niet hoe het bij Range Rover zit, maar bij Audi moet je er altijd wel de nodige optiepakketten bijnemen om een beetje complete auto te krijgen. Ik had bij de introductiedag even snel in de (voorlopige) prijslijst gekeken en kwam ongeveer op 105-110K voor de e-Tron. Dat komt qua bijtelling gelijk met een ICE van 63K, maar je zit natuurlijk met een hogere lening en hogere afschrijving. Running-costs zijn natuurlijk wel een stukje lager. Maar ik denk dat een e-Tron en een Q5 straks ongeveer even duur gaan zijn in de lease. Dan stappen de meeste mensen op dit moment denk ik nog in een ICE vanwege range.
 
Dat is altijd de pest idd met iig de Duitse auto's. Ze laten altijd een paar simpele dingen uit de basisversie zodat je wel verleid wordt om een pakketje er bij te bestellen. Dus het verbaasd me niet dat je snel een ton kwijt bent. Toch denk ik dat deze dikke EV's hun weg wel gaan vinden. Bedrijven willen een groene uitstraling en daar hoort tegenwoordig steeds meer een EV bij. Die mensen kunnen nu ook bij Jaguar, Audi en Mercedes shoppen en komen daar weer de afwerking en luxe tegen die ze gewend waren. Diesel Q5 vs E-Tron... als je een moderne uitstraling wilt als eigenaar van een bedrijf dan wordt het toch die e-Tron.
 
Ik zou het wel fijn vinden als ik de regen zelf een beetje kan bepalen. Nu remt de Tesla bij stadsverkeer vaak erg sterk af, waardoor ik maar weer wat gas bijgeef om niet al ruim voor de stopstreep stil te staan.

Dat kun je juist toch? Kwestie van gaspedaal niet helemaal loslaten, daarmee kun je regen perfect doseren.

Andere optie zou zijn 0 regen bij gas los en regen doseren met rempedaal.

Peddels aan stuur voegt alleen maar een extra handeling toe.

Uiteindelijk zal het wel een kwestie zijn van persoonlijke voorkeuren. Ik ben erg blij met oplossing van tesla. Hoef je niets steeds te switchen van gas naar rem en terug. Maar natuurlijk is ap nog fijner.
 
Ze willen ze ook niet verkopen, dat zie je zelfs in de cadeau shop
audi.png