Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vraag mij af of de mensen van Audi ooit in de spiegel kijken.
Ze maken een kleerkast op wielen met een, min of meer, ouderwetse voorkant en gaan zich dan op de borst kloppen vanwege de camera-spiegels.
Ik vind het lachwekkend.
Hoe dom het misschien ook klinkt, voor wat de Duitse E-auto industrie betreft zou ik alles op VW zetten, de rest leert het toch niet. (zie het gedrocht van MB).
 
  • Funny
Reactions: CL600
Ik vraag mij af of de mensen van Audi ooit in de spiegel kijken.
Ze maken een kleerkast op wielen met een, min of meer, ouderwetse voorkant en gaan zich dan op de borst kloppen vanwege de camera-spiegels.
Ik vind het lachwekkend.
Hoe dom het misschien ook klinkt, voor wat de Duitse E-auto industrie betreft zou ik alles op VW zetten, de rest leert het toch niet. (zie het gedrocht van MB).
De Porsche Taycan kan het ook best goed gaan doen. Deze auto heeft een goede aerodynamische vorm. Hij is de eerste en enige van 'Big Auto' die geen traditionele grille heeft en dus ook die grote rechtop in de luchtstroom staande plank mist. Van opzij komt de Taycan aardig in de buurt van de Model S.
Porsche durft ook gewaagder keuzes te maken dan de anderen. Het laden gaat met 800 A en zou twee keer zo snel kunnen zijn als onze Tesla's.
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Toch grappig dat Porsche, Audi en VW allemaal tot 1 (sjoemel)concern behoren en toch andere wegen bewandelen wanneer het over EV gaat.

Al hoor ik hier en daar wel dat er op het Taycan platform er al snel een Audi versie zou kunnen komen die boven de huidge Etron Quattro zou staan.
 
Toch grappig dat Porsche, Audi en VW allemaal tot 1 (sjoemel)concern behoren en toch andere wegen bewandelen wanneer het over EV gaat.

Al hoor ik hier en daar wel dat er op het Taycan platform er al snel een Audi versie zou kunnen komen die boven de huidge Etron Quattro zou staan.
Naast de Audi Etron rijden de eerste prototypes van de Etron GT al, een mooie auto om te zien.

Porsche heeft altijd al een meer eigen koers kunnen varen binnen VAG. De vormtaal van de Taycan wijkt dan ook niet veel af van die van de andere Porsches. De marketingmensen binnen autoconcerns zijn doodsbenauwd voor radicale veranderingen, zij willen zogenaamd 'dicht bij de merkbeleving' blijven. Dat betekent automatisch dat de nieuwe EV's gewoon licht aangepaste kopieën zijn van een huidig model. Ze offeren daar bewust een serieus groot bereik aan op.

De grote concerns kunnen voorlopig ook nog geen heel aantrekkelijke EV's maken. Niet alleen missen ze de ervaring, ze kunnen er ook geen grote aantallen van produceren door het gebrek aan accu's.
Tenslotte is het bedreigend voor de grote concerns om een heel aantrekkelijke EV te maken. Die gaat besteld worden door grotere aantallen kopers ... die lang moeten wachten en blijven rijden in hun oude ICE. In elk geval wordt er geen nieuwe winstgevende ICE besteld.
 
  • Informative
Reactions: CL600
via via....

Deze week een kennis gesproken, wiens schoonzoon bij Audi-Vorst werkt.
Naar verluidt zouden er (ook nog) problemen zijn met (de constructie van?) de batterypacks.

Lekken.

Blijkt toch niet zo makkelijk te zijn, een EV ontwikkelen en bouwen. En dan hadden ze 1-2 maanden geleden bij de E-Tron ook al grote softwareproblemen die zeker een maand vertraging gingen opleveren, als we de berichten mogen geloven. En financiële, want de Koreanen eisen doodleuk een 10% hogere prijs voor de batterijen (de vraag overtreft het aanbod, dus Audi kan er weinig tegen beginnen).
 
Blijkt toch niet zo makkelijk te zijn, een EV ontwikkelen en bouwen. En dan hadden ze 1-2 maanden geleden bij de E-Tron ook al grote softwareproblemen die zeker een maand vertraging gingen opleveren, als we de berichten mogen geloven. En financiële, want de Koreanen eisen doodleuk een 10% hogere prijs voor de batterijen (de vraag overtreft het aanbod, dus Audi kan er weinig tegen beginnen).

Daar zitten meteen ook de grote verschillen. Tesla koopt, voor minimaal vijf jaar vooruit, samen met Panasonic, kobalt en lithium en maken zelf de cilindrische cellen. Dat laatste blijkt nu slimmer dan het maken van prismatische accu's. Cilindrische cellen kunnen met enkele miljoenen per dag volautomatisch worden geproduceerd. Prismatische cellen, zeg maar blokcellen, vereisen meer handwerk. Wel zijn blokcellen iets sneller tot een pack te bouwen, je hebt wat minder handelingen en soldeerwerk.
Maar die blokcellen zijn per kW duurder dan cilindrische cellen.

Blokcellen worden door de accufabrikanten gestandaardiseerd geproduceerd. Dat lijkt een voordeel, maar dat voordeel komt louter bij de accufabrikant terecht. Deze kan deze standaard blokcellen verkopen aan de hoogste bieder.
En daar loopt Audi nu tegenaan.
 
Voor de Belgen, de E-tron timing en prijs in bijlage, is misschien niet nieuw want het komt gewoon van de lokale dealer. Toch rekenen op 105k euro om zelfde uitrusting (functioneel dan) als een Tesla te hebben met AP. Is dan wel een pak goedkoper dan MS of MX 100D maar uiteraard ook minder range...
Showroom en testritten in Maart. Keuze stress lijkt terug van weggeweest...:)o_O en wat concurrentie is goed voor de consument.
 

Attachments

  • Teaser Etron.pdf
    1.5 MB · Views: 46
Snelladen bij Ionity wordt een relatief dure hobby:
ionity e-tron.jpg
 
Snelladen bij Ionity wordt een relatief dure hobby:
Even checken of ik het goed lees:
Een basis abbonement van 4,95 of 16,95 per maand.
Per AC laadsessie vast bedrag 7,95
Per DC laadsessie vast bedrag 9,95
Per Ionity laadsessie tijdens introductieperiode 9,50 resp 8 euro
Na introductieperiode 16,95

Dus moet je nog flink gaan plannen dat je bij Ionity elke keer flink leeg aankomt, en hem weer helemaal vol laden.
Eventjes 10kWh laden om nog thuis te geraken wordt je niet vrolijk van.
 
Last edited:
Vermoedelijk zijn dit alle auto’s in de fabriek waarvan een chassisnummer bekend was (althans, ik ga ervan uit dat dit een vereiste is om een auto te kunnen registeren). Die zullen de komende weken naar Nederland komen om geleverd te worden met 4% bijtelling. Slim bekeken van Audi.

Is het niet zo dat de auto dan ook echt fysiek in Nederland moet zijn?