Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Deze maand haal ik mijn e-tron 50 op, zijn er nog meer tesla rijders die de overstap maken naar deze auto?

Voor de mensen die de config willen weten.

Launch edition black S-line in en exterieur (dit laatste is als primeur op de etron 50 mogelijk)
Navarra Blauw
Nappa leder cognac met witte bies (leder achteraf)
Wielset SQ7 22’’ performance origineel audi (pas op met die cheap ass audi directsetjes/rommel)
Wielset 5-arm 20’’ winterset
Gefeliciteerd! Ga je jouw ervaringen posten? Ik ga het zeker volgen.
 
Last edited:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Heb zelf hard getwijfeld om voor een launch edition plus te gaan. Uiteindelijk niet gedaan om

- range (op papier maar zeker ik in realiteit). Schijnt puntje te zien dus bent benieuwd wat jou ervaring gaat zijn.
- toch nog steeds auto 1.0, althans naar mijn mening
 
Gefeliciteerd! Een vriend raakte enthousiast over electrisch rijden na een wat langere rit in mijn vorige model S. Zijn behoudende instelling liet de aanschaf van een Tesla niet toe (zouden failliet gaan volgens de berichtgeving), dus hij is voor de Etron gegaan.

Recent heb ik met hem meegereden en ik was serieus onder de indruk van het gevoel van luxe en kwaliteit dat de auto mij gaf. Alleen al het geluid van de dichtslaande deur, alsof je een kluis dichtklapt:)

Waar ik minder blij van werd is het geluid vd motoren (alsof je in een metro zit). Ik vroeg hem of hij er blij mee was. Dat was zo, maar er waren twee dingen dingen die hij negatief benoemde: range en betrouwbaarheid. Het ding gaf met enige regelmaat foutmeldingen, toen ik uitstapte popte er ook wat op. Hij had hem net terug na een kleine maand verblijf bij de Audi dokter. Range viel hem gewoon wat tegen, hij moest elke dag laden. Maar dat kan ook aan ouderwets benzine-denken liggen.

veel plezier ermee, hou ons op de hoogte!
 
Deze maand haal ik mijn e-tron 50 op, zijn er nog meer tesla rijders die de overstap maken naar deze auto?

Voor de mensen die de config willen weten.

Launch edition black S-line in en exterieur (dit laatste is als primeur op de etron 50 mogelijk)
Navarra Blauw
Nappa leder cognac met witte bies (leder achteraf)
Wielset SQ7 22’’ performance origineel audi (pas op met die cheap ass audi directsetjes/rommel)
Wielset 5-arm 20’’ winterset
Foto!
 
Ik ben net zo benieuwd als jullie, zal zeker een verslagje schrijven voor de geïnteresseerden.

Ik geniet nogal van zoeken naar auto’s welke indruk maken op mij en ben veelal na een half jaar weer druk aan het neuzen. Mijn vrouw kijkt inmiddels niet meer op als ik wil wisselen. Om wat perspectief aan te brengen wat ik fijne auto’s vond welke de laatste jaren op de oprit hebben gestaan.


2016 320d ede met bijtelling
2005 330ci cabrio privé
2018 440i coupé privé
2017 bmw m3 sedan privé
2018 520d touring zakelijk met bijtelling
2018 p100d zakelijk met bijtelling
De privé auto’s had ik naast de zakelijke maar de m3 is verkocht deze zomer dus de garage is leeg :-(

Gezinssamenstelling is vrouw, twee jonge kids en een herder. Vrouw snel wagenziek dus de m3 en tesla vind ze verschrikkelijk ;-)

Ik ben sinds het rijden met een EV zeer blij met; nooit meer tanken, smooth accelereren, lage autokosten en lage bijtelling. Daarom dus weer een EV. De hamvraag is uiteraard waarom dan een Audi met kleine range?

Ik rij heel weinig lange afstanden en heb de tesla maar een enkele keer onder de 40pct gereden, daarnaast tel ik nu bij over 161k 4pct en daarnaast btw 2.7pct (ondernemer). De audi is aanschaf 77k en is daarmee voordeliger in de bijtelling met btw dan de p100d. Afwerking en stilte aan boord zijn de hoofdreden om over te stappen. Ik kan vanuit de 5 serie gewoon niet wennen aan die onrust op hogere snelheid. Ja het is mierenneuken maar het stoort me mateloos. Als ik 140 rijd in de regen en krijg telefoon moet ik of schreeuwen of 110 gaan rijden om een langer telefoongesprek te voeren.

Ga ik de acceleratie missen? Ik denk je in sommige gevallen wel. De reden dat ik de m3 wegdeed is omdat hij langzaam geworden was na dagelijks in de p100d te rijden. Dan resteert nog wel een lekkere sound en mega wegligging, dus wellicht is er met de audi weer plek voor een stuurmans-auto ernaast?

Ik laat jullie weten of ik spijt heb, de user interface van Tesla zal ik zeker gaan missen, net als het fantastische laadnetwerk. Ik zeg altijd maar zo, Tesla maakt absoluut de beste EV maar niet de beste auto ;-)!
 
Ik wil mijn ervaring ook wel delen. Ik rijd nu bijna 2 maanden in de e-tron 55. Ik leg niet zo veel km af, ik zit nog maar aan 4400km.
De pro's van de auto zijn voor mij: de bouwkwaliteit, de stilte en de stilte bij hogere snelheid, het comfort van de luchtvering en de laadcurve (leg ik verder nog uit). Adaptive cruisecontrol en lane keep assistance werken prima, maar een scherpe bocht kan door het systeem niet genomen worden. Ik zou zeggen het werkt prima binnen duidelijke grenzen. In de file en algemeen op de snelweg maar ook op een gewestweg een prima hulp. Dealer op 500m, hoewel ik die nog niet heb nodig gehad. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem gekend.
De acceleratie is zeker niet zo ludicrous als bij een MS, hoewel het verschil zich volgens mij vooral situeert bij de start vanuit stilstand waar de auto wat lijkt te aarzelen de eerste meters. Een tussenversnelling is dan weer wel indrukwekkend, maar opnieuw niet zoals bij een P100D.
Het gemiddelde verbruik ligt op 264 Wh/km. Dat is vrij hoog, maar toch ook niet zo dramatisch als soms beweerd wordt.
Verder zijn er nog wat verschillen met de Tesla's. Belangrijk vind ik geen vampire drain. De batterij wordt niet op temperatuur gehouden met alle voor- en nadelen die dat meebrengt. De batterij en het interieur kunnen wel voorverwarmd worden, al dan niet via een App. Wanneer dat niet gebeurd is, ligt het verbruik de eerste 10 km beduidend hoger, maar normaliseert vervolgens. De auto kan zo ingesteld worden dat op basis van de kaartinformatie geanticipeerd wordt met een aan de weg aangepaste snelheid. Zo kan een rotonde genomen worden zonder het rempedaal te bedienen. Idem voor een bochtig parcours.
Over het snelladen. Ik heb tot op heden 1 keer bij ionity geladen en dat gaat echt fantastisch. Een hoog piekvermogen van ruim 150 kW maar belangrjker nog een volgehouden hoge laadsnelheid tot het einde. Bij 70% SOC 153 kW, bij 75% 149kW, 80% nog altijd 142kW, 85% 98kW en bij 97% nog altijd 50kW. Daardoor is volladen op een verre verplaatsing echt wel een optie en ligt de bruikbare range tussen laadbeurten rond of boven de 300km.
Zoals bijna alle eigenaars van een EV: ongelooflijk tevreden. Was en ben ik trouwens ook van de Zoe die nu al zes jaar en bijna 100.000km dienst doet.
 
Misschien nog een toevoeging. Ik heb het wat moeilijk met het optiebeleid bij Audi. Ik nam een aantal belangrijke opties zoals tour-assistance en side assist, waarmee ik de voor mij essentiele zaken heb. Catalogusprijs was daardoor 93k en daarop werd toch een aanzienlijke korting gegeven. Daarmee binnen budget en meteen nog een argument om voor de e-tron te gaan. Maar bijbetalen voor elektrische stoelen op een wagen van 93k? Of voor een extra mogelijkheid om het digitale dashboard in te delen? Het voordeel om de auto helemaal naar wens te kunnen configureren heeft dus ook zijn nadeel.
 
Misschien nog een toevoeging. Ik heb het wat moeilijk met het optiebeleid bij Audi. Ik nam een aantal belangrijke opties zoals tour-assistance en side assist, waarmee ik de voor mij essentiele zaken heb. Catalogusprijs was daardoor 93k en daarop werd toch een aanzienlijke korting gegeven. Daarmee binnen budget en meteen nog een argument om voor de e-tron te gaan. Maar bijbetalen voor elektrische stoelen op een wagen van 93k? Of voor een extra mogelijkheid om het digitale dashboard in te delen? Het voordeel om de auto helemaal naar wens te kunnen configureren heeft dus ook zijn nadeel.
Betaal er nu maar wat extra voor. Ze verdienen echt niks aan de E-Tron. En heel bijzonder dat ze er ook nog korting op geven.
 
Je zou bijna medelijden krijgen met de financiële positie van onze vrienden bij Audi Bas ;-)!

Audi - operating profit 2018 | Statista
Allemaal verdiend met oude techniek. EV’s bouwen en winst maken zal ietsje lastiger zijn. Ze moeten bij Audi miljarden investeren en de marge op de EV’s zal daarbij iets anders uitpakken. Bram Schot zei dat autorijden fors duurder zou worden voor de consument. Maar hij bedoelde dat Audi fors minder zou gaan verdienen.
 
Vandaag koffie gedaan bij dealer om samenstelling leer nog af te stemmen.

Een echte audi configuratie wit s line met zwarte porno wielen, gelukkig is mijn config wat discreter.
615CA224-9E3F-464C-B104-87D875C22B18.jpeg
 
  • Like
Reactions: michelh