Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi vergelijk van wat volgens mij de directe concurrent is van de e-tron:

EfQbn2-WoAQF76w.jpeg
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Wat is de bron hier van? Owner satisfaction en dan Tesla op plek 1? Alleen dat klinkt al ongeloofwaardig. Verder zijn dit enkel cijfers. Stilte aan boord? Afwerkingsniveau? Beetje een opsomming van een Tesla fan. Qua verbruik en aandrijflijn is er niets beter te krijgen dan een Tesla, maar er is meer dan dat (voor mij althans). Mijn volgende auto wordt iig geen Tesla meer.
 
Wat is de bron hier van? Owner satisfaction en dan Tesla op plek 1? Alleen dat klinkt al ongeloofwaardig. Verder zijn dit enkel cijfers. Stilte aan boord? Afwerkingsniveau? Beetje een opsomming van een Tesla fan. Qua verbruik en aandrijflijn is er niets beter te krijgen dan een Tesla, maar er is meer dan dat (voor mij althans). Mijn volgende auto wordt iig geen Tesla meer.

robert rusch.... als ik het goed kan lezen ;)
 
Okee. Dat gaat dus voornamelijk over de performance en gadgets. Daar doet Tesla het inderdaad best goed Bij betrouwbaarheid bungelen ze meestal onderaan. Zelfde JD powers: https://www.jdpower.com/business/press-releases/2020-initial-quality-study-iqs

Bijzonder dat slechte kwaliteit toch erg blije klanten genereert. Ik heb graag een betrouwbare auto zonder veel gezeik.

Dan zou ik de e-tron links laten liggen; dat blijkt een (zware) bak ellende:

E-Tron Complaints, Issues And Problems

Misschien is een Koreaan of de Chinese Polestar iets voor jou?
 
  • Informative
Reactions: Bas.
\Misschien is een Koreaan of de Chinese Polestar iets voor jou?
Die Chinese Polestar lijkt wel een stuk beter gebouwd dan de gemiddelde Tesla. Ik vind het een minder aansprekend model dan de Model S en ook de efficiency vind ik matig. Maar als het EV landschap niet drastisch betere auto's gaat produceren, dan wordt mijn volgende auto gewoon weer een ICE. Geen nieuwe, maar dan koop ik gewoon weer een fijne youngtimer. Ik heb nu een youngtimer en daar rij ik met meer plezier in dan in de Tesla.
 
Vergelijking is leuk idee maar helaas slecht uitgevoerd. De lijst is niet alleen onvolledig maar ook onjuist, bijvoorbeeld tav Autopilot (een Tesla marketing term net zoiets als Apple’s Retina) waar ook de e-tron over beschikt (kijkend naar de door de opsteller gehanteerde definitie).

@bugboy ik begrijp je teleurstelling met de kwaliteit van Tesla, voornamelijk de hardware maar ook softwarematige lijken ze steeds meer steken te laten vallen. Het lijkt er op dat de nieuwe lichting EV’s hier behoorlijke slag in maken (Polestar, e-tron, XPeng P7) tav de hardware. Hopelijk dat deze concurrentie Tesla prikkelt om ook een stap te maken in kwaliteit.
 
Ik vind het een minder aansprekend model dan de Model S en ook de efficiency vind ik matig.
Er is natuurlijk het Polestar 2 topic, maar de Polestar 2 is qua binnenruimte kleiner dan een Model 3 dus ik denk dat je dat niet kan vergelijken met een Model S.

Het gezeur over Tesla hardware mag ook wel eens stoppen. Ik heb een Audi gehad, meerdere BMW's en nu 2 Tesla's en bouwkwaliteit is dik in orde (ik zou zelfs zeggen dat mijn X beter in mekaar zit dan mijn BMW's en Audi) en gevoel van luxe is optisch omdat er niet overal chrome franjes rond plastic knopjes zitten, of plastic panelen met lederstructuur. Ik kan je in m'n X op 3 locaties wijzigen waar ik het anders zou aanpakken, en waar ik heb vernomen dat dat in meer recentere X'en netjes is opgelost.

Een Polestar 2 of e-tron mag dan lekker comfortabel en herkenbaar er als een auto uit zien, maar qua software en out-of-the-box nadenken over ruimte indeling (in de frunk én onder de trunk van een X kan je telkens een 5-jarig kind verstoppen) lig ik nog altijd op m'n honger bij de concurrentie. Ik begrijp dat sommige mensen liever een uit de kluiten gewassen stationwagon met 4 Audi ringen willen, maar zo zijn er nog altijd mensen die hun Blackberry met toetsen koesteren.

Ik vind het een beetje klef om te stellen dat Tesla qua software wat steken laat vallen, terwijl de concurrentie vaak niet verder komt dan een aftermarket tablet te integreren in het dashboard, en sommigen nog niet verder dan netbooks raken. Ik bedoel maar: de e-tron wordt nergens geroemd omwille van zijn ruime en vlotte touchscreen en software erachter.
 
Het zijn toch twee auto's die op een ander publiek mikken. Ik denk dat noch de berijders van een Model Y noch die van een e-tron ze als concurrenten zien.
Net zoals voor sommigen de extra luxe van een Audi weinig bijbrengt, zal die supersnelle acceleratie of een topsnelheid van 250 km/u voor anderen totaal overbodig zijn. Ik lees op fora dat zowel de eigenaars van een e-tron als van een Tesla (bijna) altijd uiterst tevreden zijn. De meesten verklaren nooit terug te gaan naar een ICE, spreken van hun beste auto ooit, enz...
Tesla heeft er blijkbaar een levensdoel van gemaakt om de snelste, de verste, de grootste enz... te zijn. Als Porsche wat sneller is op de Nurburg, dan wordt het bijna een persoonlijk gevecht om toch net iets sneller te zijn.
De bouwkwaliteit van de Tesla's lijkt mij niet zo slecht als door sommigen wordt beweerd, maar als je dan een probleem hebt dan word je in een aantal gevallen onheus behandeld. Als er een algemeen probleem is (ik denk dan aan de eMMC of de batterijproblemen met de wat oudere MS en MX), weigert men een terugroepactie of een aanvaardbare (lees betaalbare) oplossing.
Cijfers zeggen ook niet alles en de nuance ontbreekt. Neem nu de laadsnelheid: MY 250 kW, e-tron 150 kW. Dan denk je, dat is toch bijna dubbel zo snel. Bon, tot Björn beide vergelijkt en vaststelt dat de grotere batterij van de e-tron sneller tot 90% geladen wordt dan die van de M3 en sneller dan die van Taycan. Kijkende naar die Taycan, had Audi die 260 kW allicht ook even en in optimale omstandigheden kunnen toelaten. Ik weet wel, een M3 zal nooit tot 90% volladen (Bjorn stopt het laden van de M3 trouwens bij 90%), maar omgekeerd wordt het bij een e-tron een reële optie om op een lange reis effectief tot 100% vol te laden en dus na elke laadbeurt ook een reële 300 km range te hebben.
Een auto wordt toch mede gekozen op basis van niet-rationele argumenten: stijl, uitstraling, gevoel, interieur-uitstraling en aanvoelen enz... En dan, zo wisten de Romeinen al: de gustibus et coloribus non est disputandum
 
Tesla heeft er blijkbaar een levensdoel van gemaakt om de snelste, de verste, de grootste enz... te zijn. Als Porsche wat sneller is op de Nurburg, dan wordt het bijna een persoonlijk gevecht om toch net iets sneller te zijn.
De reden valt eenvoudig te bedenken: als een Tesla niet bestaande ICE's of nieuwe BEV's overstijgt qua range of prestaties, roept iedereen weer dat Tesla failliet gaat en je dus best geen Tesla koopt. Kijk maar eens hoe sommigen de dood van Tesla aankondigen omdat Lucid Motors een auto aankondigt met meer rijbereik dan een Model S (voor dubbel zoveel geld).

Neem nu de laadsnelheid: MY 250 kW, e-tron 150 kW. Dan denk je, dat is toch bijna dubbel zo snel. Bon, tot Björn beide vergelijkt en vaststelt dat de grotere batterij van de e-tron sneller tot 90% geladen wordt dan die van de M3 en sneller dan die van Taycan.
Ook dat is al lang verduidelijkt: de SoC "90%"is niet dezelfde 90% bij Tesla. De marge en bijgevolg bruikbare kWh's van de e-tron zijn groter dan bij Tesla, waardoor je probleemloos tot de 100%-aanduiding kan laden hoewel de batterij nooit vol is. Dat wil ook zeggen dat de laadcurve beter lijkt dan bij een Tesla, maar de waarheid is dat je op dezelfde tijdsperiode gewoon minder kWh's hebt geladen dan wat er in een Tesla past. 100% Audi-percentjes zijn eigenlijk 80% eigenlijke SoC (bij benadering) dus logisch dat je vrij vlot tot 100% kan laden.

Ik ben er zeker overtuigd van dat veel e-tron eigenaars zoals jezelf heel tevreden zijn met de auto, en met leasevoorwaarden een paar koopjes hebben kunnen doen, maar we moeten niet doen alsof Audi/Porsche een technologische voorsprong hebben op rijbereik en laadsnelheid. Ik wacht nog altijd op de geclaimde 350kW van Porsche, en om zelfs maar 150kW te laden moet je bij Porsche een optie in de optielijst aanvinken anders zit je vast op 50kW aan 400V-snelladers

Een auto wordt toch mede gekozen op basis van niet-rationele argumenten: stijl, uitstraling, gevoel, interieur-uitstraling en aanvoelen enz... En dan, zo wisten de Romeinen al: de gustibus et coloribus non est disputandum
Nogmaals, ieder zijn smaak en geldbeugel, maar ik heb ervaring met de interieurs van Porsche, Audi, BMW en Tesla en alle spin om het interieur van Tesla als ondermaats te plaatsen zijn misplaatst. Of ben ik de enige die ook een interieur voelt ipv enkel ernaar kijkt, en beseft welke plastic fantastic infrastructuur er in een gemiddelde auto zit? Daarin scheelt een Porsche niet echt veel van een knap uitgeruste Kia, maar bij Porsche komen die zetels natuurlijk van echte koeien en een stevige marge. Tesla heeft het nadeel dat het er niet als een klassieke auto uitziet, maar een recente flatscreen ontbreekt ook knoppen en ik hoor niemand klagen dat ze de beeldbuis van vroeger in een houten behuizing met aluminium knoppen missen.

87be1f7e5bfb45f2916e27943cfb4781.jpg
 
Ook dat is al lang verduidelijkt: de SoC "90%"is niet dezelfde 90% bij Tesla. De marge en bijgevolg bruikbare kWh's van de e-tron zijn groter dan bij Tesla, waardoor je probleemloos tot de 100%-aanduiding kan laden hoewel de batterij nooit vol is. Dat wil ook zeggen dat de laadcurve beter lijkt dan bij een Tesla, maar de waarheid is dat je op dezelfde tijdsperiode gewoon minder kWh's hebt geladen dan wat er in een Tesla past. 100% Audi-percentjes zijn eigenlijk 80% eigenlijke SoC (bij benadering) dus logisch dat je vrij vlot tot 100% kan laden.
Hoe dan ligt het aantal kWhs die moeten geladen worden om tot 90% SOC te komen bij een e-tron hoger dan bij de M3. Dat was mijn punt.
Die 80% beschikbaar is overdreven, laten we het op 90% houden, maar dat is inderdaad een mooi voorbeeld. Tesla geeft bijna de hele batterij vrij en laat toe (even) erg snel te laden. Met alle gevolgen van dien: om verdere schade te voorkomen worden laadsnelheid en maximale SOC na enkele jaren dan maar beperkt tot grote frustratie van de eigenaars die op lange reizen met aanzienlijk tijdverlies worden geconfronteerd. Maar ondertussen staat er wel een range in de tabellen op basis van de volle 100% batterijcapaciteit en een laadsnelheid die gedurende enkele minuten kan gehaald worden. En als je dan cijfertjes in een tabel zet, ...
Over afwerking, bouwkwaliteit en interieurkwaliteit wordt veel geschreven en het verwijt komt in veel reviews terug. Ze zijn allicht toch niet allemaal omgekocht door de Duitse automobielindustrie. Zelf vind ik de MXsen en MSsen waarin ik al meereed en waarmee ik al reed, zeker niet verkeerd. Het zijn meestal recente auto's waarin slijtage nog geen kans kreeg, maar het ziet er allemaal keurig uit.
De M3 vond ik toch bevreemdend leeg en kaal en het lage dashboard gaf me het gevoel erg open en bloot te zitten achter het stuur. En omgekeerd zal wie uit een Tesla komt de nauw aansluitende omgeving in de Polestar dan waarschijnlijk weer niet als beschermend maar wat claustrofobisch ervaren. Allicht wendt dat na een week.
 
  • Like
Reactions: horta
Weet je al wat het wel gaat worden?
We gaan een beetje offtopic en het is hier vloeken in de kerk, maar ik ga denk ik weer lekker een 6-cylinder ICE rijden. Een BMW E23 zou ik ook geweldig vinden, maar is wel wat te oud voor dagelijks gebruik. Ik weet waar ik het over heb, want ik rij nu eigenlijk al veel in mijn Audi (1993, 2.8 V6 cabrio). Ik begin al te lachen als ik die auto zie en ik kom er elke keer weer als een kind zo blij uit. Meer dan 25 jaar oud, erg betrouwbaar en gebouwd om altijd te blijven rijden. Ondanks hogere brandstofkosten rijd je toch lekker goedkoop, want afschrijven doe je vrijwel niet en het onderhoud is goedkoper dan wat er jaarlijks aan mijn Tesla vervangen moet worden. Bijkomend voordeel is dat ik minder snel aan de 80.000km van de Tesla zit en dus de garantie nog wat oprek.

Het is ook een beetje een mindset. Bij een nieuwe auto van 100K+ verwacht je dat die het gewoon altijd goed doet en als er wat niet werkt, dan valt dat tegen. Van een 25 jaar oude auto verwacht je niet zoveel, maar als blijkt dat die het gewoon altijd doet en veel meer beleving geeft (is heel persoonlijk, maar voor mij is dat zo) dan word ik daar veel blijer van. Bij een eTron had ik wellicht dezelfde beleving gehad als nu bij de Tesla. Het regulier onderhoud is laag (op bandjes na), dus ook al gaat er af en toe wat kapot, dan ben je wellicht toch goedkoper uit. Het gaat meer om het gevoel dat ik er bij krijg.

De softwarematige problemen vind ik niet zo'n probleem. Ben zelf software-ontwikkelaar en begrijp wel hoe lastig het is om EAP/FSD goed te krijgen. Tesla doet het daar helemaal niet slecht vind ik. Steeds nieuwe software hoort bij het concept en daar kan ik prima mee leven. Ik heb vooral problemen met de uitgekauwde zaken die bij Tesla niet voor elkaar zijn (bijv. verlichting, airco, onderstel, ...).

Ik ben vast de uitzondering en niemand snapt waarom ik toch elke keer weer in dat oude hok kom aanrijden, terwijl er een Tesla klaar staat. :) Het grootste nadeel van een oudere auto vind ik vooral het veiligheidsaspect. Dat is ook de primaire reden waarom ik de motor niet gebruik voor woon/werkverkeer. Waar ik bij een ongeval in de Model S grote kans heb gewoon uit te stappen, ben ik waarschijnlijk kansloos in een 25 jaar oude auto. Ook is in de winter het comfort in de Tesla onovertroffen. De Tesla gaat nu niet meteen weg. Afschrijving is dan mega en gedoe met terugbetalen van de MIA. Als blijkt dat de auto de komende tijd redelijk probleemloos is, dan blijft die wel een tijdje. Maar dit was de duurste auto die ik gekocht heb en ik heb er de minste band mee.

@wooter heeft slechte ervaring met de Duitse premium merken, maar ik heb eigenlijk alleen maar goede auto's gehad de afgelopen 25 jaar. Buiten de standaard slijtagedelen heb ik de afgelopen 20 jaar alleen maar een DPF-sensor vervangen en bij 310.000km een keer een startmotor. Ik heb wel een beetje mazzel gehad met de auto's die ik heb gekocht. Een Audi A4 2.0 TDI met handbak was prima, maar had ik de 2.0TFSI met multitronic gekocht dan was het huilen geworden. Bij de Tesla is er in het eerste jaar al meer kapot gegaan dan mijn andere auto's in de voorgaande 25 jaar. Allemaal de standaardzaken die bij heel veel mensen voorkomen. Ook mijn overbuurman heeft zo ongeveer dezelfde klachten als ik

@wooter: Die oude televisie had wel een fatsoenlijke klankkast met goed geluid. Zapt binnen 100ms naar de volgende zender, is goed voor de beweging, behoeft nooit software upgrades en iedereen kan het bedienen. Zoals je merkt heb ik een beetje een voorkeur voor wat oudere technologie. ;)
 
We gaan een beetje offtopic en het is hier vloeken in de kerk, maar ik ga denk ik weer lekker een 6-cylinder ICE rijden. Een BMW E23 zou ik ook geweldig vinden, maar is wel wat te oud voor dagelijks gebruik. Ik weet waar ik het over heb, want ik rij nu eigenlijk al veel in mijn Audi (1993, 2.8 V6 cabrio). Ik begin al te lachen als ik die auto zie en ik kom er elke keer weer als een kind zo blij uit. Meer dan 25 jaar oud, erg betrouwbaar en gebouwd om altijd te blijven rijden. Ondanks hogere brandstofkosten rijd je toch lekker goedkoop, want afschrijven doe je vrijwel niet en het onderhoud is goedkoper dan wat er jaarlijks aan mijn Tesla vervangen moet worden. Bijkomend voordeel is dat ik minder snel aan de 80.000km van de Tesla zit en dus de garantie nog wat oprek.

Het is ook een beetje een mindset. Bij een nieuwe auto van 100K+ verwacht je dat die het gewoon altijd goed doet en als er wat niet werkt, dan valt dat tegen. Van een 25 jaar oude auto verwacht je niet zoveel, maar als blijkt dat die het gewoon altijd doet en veel meer beleving geeft (is heel persoonlijk, maar voor mij is dat zo) dan word ik daar veel blijer van. Bij een eTron had ik wellicht dezelfde beleving gehad als nu bij de Tesla. Het regulier onderhoud is laag (op bandjes na), dus ook al gaat er af en toe wat kapot, dan ben je wellicht toch goedkoper uit. Het gaat meer om het gevoel dat ik er bij krijg.

De softwarematige problemen vind ik niet zo'n probleem. Ben zelf software-ontwikkelaar en begrijp wel hoe lastig het is om EAP/FSD goed te krijgen. Tesla doet het daar helemaal niet slecht vind ik. Steeds nieuwe software hoort bij het concept en daar kan ik prima mee leven. Ik heb vooral problemen met de uitgekauwde zaken die bij Tesla niet voor elkaar zijn (bijv. verlichting, airco, onderstel, ...).

Ik ben vast de uitzondering en niemand snapt waarom ik toch elke keer weer in dat oude hok kom aanrijden, terwijl er een Tesla klaar staat. :) Het grootste nadeel van een oudere auto vind ik vooral het veiligheidsaspect. Dat is ook de primaire reden waarom ik de motor niet gebruik voor woon/werkverkeer. Waar ik bij een ongeval in de Model S grote kans heb gewoon uit te stappen, ben ik waarschijnlijk kansloos in een 25 jaar oude auto. Ook is in de winter het comfort in de Tesla onovertroffen. De Tesla gaat nu niet meteen weg. Afschrijving is dan mega en gedoe met terugbetalen van de MIA. Als blijkt dat de auto de komende tijd redelijk probleemloos is, dan blijft die wel een tijdje. Maar dit was de duurste auto die ik gekocht heb en ik heb er de minste band mee.

@wooter heeft slechte ervaring met de Duitse premium merken, maar ik heb eigenlijk alleen maar goede auto's gehad de afgelopen 25 jaar. Buiten de standaard slijtagedelen heb ik de afgelopen 20 jaar alleen maar een DPF-sensor vervangen en bij 310.000km een keer een startmotor. Ik heb wel een beetje mazzel gehad met de auto's die ik heb gekocht. Een Audi A4 2.0 TDI met handbak was prima, maar had ik de 2.0TFSI met multitronic gekocht dan was het huilen geworden. Bij de Tesla is er in het eerste jaar al meer kapot gegaan dan mijn andere auto's in de voorgaande 25 jaar. Allemaal de standaardzaken die bij heel veel mensen voorkomen. Ook mijn overbuurman heeft zo ongeveer dezelfde klachten als ik

@wooter: Die oude televisie had wel een fatsoenlijke klankkast met goed geluid. Zapt binnen 100ms naar de volgende zender, is goed voor de beweging, behoeft nooit software upgrades en iedereen kan het bedienen. Zoals je merkt heb ik een beetje een voorkeur voor wat oudere technologie. ;)
Ik kan mij er helemaal in vinden. Ik kan je ook een e38 met v8 of straight six vanaf 1998 aanraden. Ook al ruim 20 jaar oud en met de facelift goed gemoderniseerd.