You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wat is de bron hier van? Owner satisfaction en dan Tesla op plek 1? Alleen dat klinkt al ongeloofwaardig. Verder zijn dit enkel cijfers. Stilte aan boord? Afwerkingsniveau? Beetje een opsomming van een Tesla fan. Qua verbruik en aandrijflijn is er niets beter te krijgen dan een Tesla, maar er is meer dan dat (voor mij althans). Mijn volgende auto wordt iig geen Tesla meer.
Wat is de bron hier van? Owner satisfaction en dan Tesla op plek 1? Alleen dat klinkt al ongeloofwaardig. Verder zijn dit enkel cijfers. Stilte aan boord? Afwerkingsniveau? Beetje een opsomming van een Tesla fan. Qua verbruik en aandrijflijn is er niets beter te krijgen dan een Tesla, maar er is meer dan dat (voor mij althans). Mijn volgende auto wordt iig geen Tesla meer.
Okee. Dat gaat dus voornamelijk over de performance en gadgets. Daar doet Tesla het inderdaad best goed Bij betrouwbaarheid bungelen ze meestal onderaan. Zelfde JD powers: https://www.jdpower.com/business/press-releases/2020-initial-quality-study-iqs
Bijzonder dat slechte kwaliteit toch erg blije klanten genereert. Ik heb graag een betrouwbare auto zonder veel gezeik.
Die Chinese Polestar lijkt wel een stuk beter gebouwd dan de gemiddelde Tesla. Ik vind het een minder aansprekend model dan de Model S en ook de efficiency vind ik matig. Maar als het EV landschap niet drastisch betere auto's gaat produceren, dan wordt mijn volgende auto gewoon weer een ICE. Geen nieuwe, maar dan koop ik gewoon weer een fijne youngtimer. Ik heb nu een youngtimer en daar rij ik met meer plezier in dan in de Tesla.\Misschien is een Koreaan of de Chinese Polestar iets voor jou?
Er is natuurlijk het Polestar 2 topic, maar de Polestar 2 is qua binnenruimte kleiner dan een Model 3 dus ik denk dat je dat niet kan vergelijken met een Model S.Ik vind het een minder aansprekend model dan de Model S en ook de efficiency vind ik matig.
Uit nieuwsgierigheid ben ik eens op gaspedaal gaan kijken hoeveel E-trons daar al aangeboden worden. En ik schrok toch wel een beetje 428 stuks waarvan maar 3 a3-etrons. Als je dat vergelijkt met Tesla is dat voor het hele gamma 543.
De reden valt eenvoudig te bedenken: als een Tesla niet bestaande ICE's of nieuwe BEV's overstijgt qua range of prestaties, roept iedereen weer dat Tesla failliet gaat en je dus best geen Tesla koopt. Kijk maar eens hoe sommigen de dood van Tesla aankondigen omdat Lucid Motors een auto aankondigt met meer rijbereik dan een Model S (voor dubbel zoveel geld).Tesla heeft er blijkbaar een levensdoel van gemaakt om de snelste, de verste, de grootste enz... te zijn. Als Porsche wat sneller is op de Nurburg, dan wordt het bijna een persoonlijk gevecht om toch net iets sneller te zijn.
Ook dat is al lang verduidelijkt: de SoC "90%"is niet dezelfde 90% bij Tesla. De marge en bijgevolg bruikbare kWh's van de e-tron zijn groter dan bij Tesla, waardoor je probleemloos tot de 100%-aanduiding kan laden hoewel de batterij nooit vol is. Dat wil ook zeggen dat de laadcurve beter lijkt dan bij een Tesla, maar de waarheid is dat je op dezelfde tijdsperiode gewoon minder kWh's hebt geladen dan wat er in een Tesla past. 100% Audi-percentjes zijn eigenlijk 80% eigenlijke SoC (bij benadering) dus logisch dat je vrij vlot tot 100% kan laden.Neem nu de laadsnelheid: MY 250 kW, e-tron 150 kW. Dan denk je, dat is toch bijna dubbel zo snel. Bon, tot Björn beide vergelijkt en vaststelt dat de grotere batterij van de e-tron sneller tot 90% geladen wordt dan die van de M3 en sneller dan die van Taycan.
Nogmaals, ieder zijn smaak en geldbeugel, maar ik heb ervaring met de interieurs van Porsche, Audi, BMW en Tesla en alle spin om het interieur van Tesla als ondermaats te plaatsen zijn misplaatst. Of ben ik de enige die ook een interieur voelt ipv enkel ernaar kijkt, en beseft welke plastic fantastic infrastructuur er in een gemiddelde auto zit? Daarin scheelt een Porsche niet echt veel van een knap uitgeruste Kia, maar bij Porsche komen die zetels natuurlijk van echte koeien en een stevige marge. Tesla heeft het nadeel dat het er niet als een klassieke auto uitziet, maar een recente flatscreen ontbreekt ook knoppen en ik hoor niemand klagen dat ze de beeldbuis van vroeger in een houten behuizing met aluminium knoppen missen.Een auto wordt toch mede gekozen op basis van niet-rationele argumenten: stijl, uitstraling, gevoel, interieur-uitstraling en aanvoelen enz... En dan, zo wisten de Romeinen al: de gustibus et coloribus non est disputandum
Hoe dan ligt het aantal kWhs die moeten geladen worden om tot 90% SOC te komen bij een e-tron hoger dan bij de M3. Dat was mijn punt.Ook dat is al lang verduidelijkt: de SoC "90%"is niet dezelfde 90% bij Tesla. De marge en bijgevolg bruikbare kWh's van de e-tron zijn groter dan bij Tesla, waardoor je probleemloos tot de 100%-aanduiding kan laden hoewel de batterij nooit vol is. Dat wil ook zeggen dat de laadcurve beter lijkt dan bij een Tesla, maar de waarheid is dat je op dezelfde tijdsperiode gewoon minder kWh's hebt geladen dan wat er in een Tesla past. 100% Audi-percentjes zijn eigenlijk 80% eigenlijke SoC (bij benadering) dus logisch dat je vrij vlot tot 100% kan laden.
Mijn volgende auto wordt iig geen Tesla meer.
We gaan een beetje offtopic en het is hier vloeken in de kerk, maar ik ga denk ik weer lekker een 6-cylinder ICE rijden. Een BMW E23 zou ik ook geweldig vinden, maar is wel wat te oud voor dagelijks gebruik. Ik weet waar ik het over heb, want ik rij nu eigenlijk al veel in mijn Audi (1993, 2.8 V6 cabrio). Ik begin al te lachen als ik die auto zie en ik kom er elke keer weer als een kind zo blij uit. Meer dan 25 jaar oud, erg betrouwbaar en gebouwd om altijd te blijven rijden. Ondanks hogere brandstofkosten rijd je toch lekker goedkoop, want afschrijven doe je vrijwel niet en het onderhoud is goedkoper dan wat er jaarlijks aan mijn Tesla vervangen moet worden. Bijkomend voordeel is dat ik minder snel aan de 80.000km van de Tesla zit en dus de garantie nog wat oprek.Weet je al wat het wel gaat worden?
Ik kan mij er helemaal in vinden. Ik kan je ook een e38 met v8 of straight six vanaf 1998 aanraden. Ook al ruim 20 jaar oud en met de facelift goed gemoderniseerd.We gaan een beetje offtopic en het is hier vloeken in de kerk, maar ik ga denk ik weer lekker een 6-cylinder ICE rijden. Een BMW E23 zou ik ook geweldig vinden, maar is wel wat te oud voor dagelijks gebruik. Ik weet waar ik het over heb, want ik rij nu eigenlijk al veel in mijn Audi (1993, 2.8 V6 cabrio). Ik begin al te lachen als ik die auto zie en ik kom er elke keer weer als een kind zo blij uit. Meer dan 25 jaar oud, erg betrouwbaar en gebouwd om altijd te blijven rijden. Ondanks hogere brandstofkosten rijd je toch lekker goedkoop, want afschrijven doe je vrijwel niet en het onderhoud is goedkoper dan wat er jaarlijks aan mijn Tesla vervangen moet worden. Bijkomend voordeel is dat ik minder snel aan de 80.000km van de Tesla zit en dus de garantie nog wat oprek.
Het is ook een beetje een mindset. Bij een nieuwe auto van 100K+ verwacht je dat die het gewoon altijd goed doet en als er wat niet werkt, dan valt dat tegen. Van een 25 jaar oude auto verwacht je niet zoveel, maar als blijkt dat die het gewoon altijd doet en veel meer beleving geeft (is heel persoonlijk, maar voor mij is dat zo) dan word ik daar veel blijer van. Bij een eTron had ik wellicht dezelfde beleving gehad als nu bij de Tesla. Het regulier onderhoud is laag (op bandjes na), dus ook al gaat er af en toe wat kapot, dan ben je wellicht toch goedkoper uit. Het gaat meer om het gevoel dat ik er bij krijg.
De softwarematige problemen vind ik niet zo'n probleem. Ben zelf software-ontwikkelaar en begrijp wel hoe lastig het is om EAP/FSD goed te krijgen. Tesla doet het daar helemaal niet slecht vind ik. Steeds nieuwe software hoort bij het concept en daar kan ik prima mee leven. Ik heb vooral problemen met de uitgekauwde zaken die bij Tesla niet voor elkaar zijn (bijv. verlichting, airco, onderstel, ...).
Ik ben vast de uitzondering en niemand snapt waarom ik toch elke keer weer in dat oude hok kom aanrijden, terwijl er een Tesla klaar staat. Het grootste nadeel van een oudere auto vind ik vooral het veiligheidsaspect. Dat is ook de primaire reden waarom ik de motor niet gebruik voor woon/werkverkeer. Waar ik bij een ongeval in de Model S grote kans heb gewoon uit te stappen, ben ik waarschijnlijk kansloos in een 25 jaar oude auto. Ook is in de winter het comfort in de Tesla onovertroffen. De Tesla gaat nu niet meteen weg. Afschrijving is dan mega en gedoe met terugbetalen van de MIA. Als blijkt dat de auto de komende tijd redelijk probleemloos is, dan blijft die wel een tijdje. Maar dit was de duurste auto die ik gekocht heb en ik heb er de minste band mee.
@wooter heeft slechte ervaring met de Duitse premium merken, maar ik heb eigenlijk alleen maar goede auto's gehad de afgelopen 25 jaar. Buiten de standaard slijtagedelen heb ik de afgelopen 20 jaar alleen maar een DPF-sensor vervangen en bij 310.000km een keer een startmotor. Ik heb wel een beetje mazzel gehad met de auto's die ik heb gekocht. Een Audi A4 2.0 TDI met handbak was prima, maar had ik de 2.0TFSI met multitronic gekocht dan was het huilen geworden. Bij de Tesla is er in het eerste jaar al meer kapot gegaan dan mijn andere auto's in de voorgaande 25 jaar. Allemaal de standaardzaken die bij heel veel mensen voorkomen. Ook mijn overbuurman heeft zo ongeveer dezelfde klachten als ik
@wooter: Die oude televisie had wel een fatsoenlijke klankkast met goed geluid. Zapt binnen 100ms naar de volgende zender, is goed voor de beweging, behoeft nooit software upgrades en iedereen kan het bedienen. Zoals je merkt heb ik een beetje een voorkeur voor wat oudere technologie.
Je collega heeft dit draadje op slot gedaan....Voor alle discussies over je volgende auto die geen Tesla meer is: Mijn volgende auto: geen Tesla meer....