Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Oei, da's niet best. Voor iets meer dan de helft van de prijs heb je een rijk uitgeruste Ioniq met hetzelfde bereik... Valt me zwaar tegen van VAG.

Sterker nog, met mijn bijna als baksteen gevormde Kona (zelfde accu capaciteit) kom ik 2x zo ver. Die Audi moet dan wel een erg grote baksteen zijn.
 
Het verbruik van de e-tron kan ook meevallen. Laatste waarde 16,9 kWh/100km is voor een rit van 36 km, secundaire weg. Niet slecht. Met de Zoe kom ik op datzelfde parcours nog veel lager uit: ongeveer 11 kWh/100km.
Screenshot_20200507-144738_myAudi.jpg
 
Het verbruik van de e-tron kan ook meevallen. Laatste waarde 16,9 kWh/100km is voor een rit van 36 km, secundaire weg. Niet slecht. Met de Zoe kom ik op datzelfde parcours nog veel lager uit: ongeveer 11 kWh/100km.
View attachment 539753

Hier hangt de Etron 50 trouwens aan de Fivari Smart te laden aan bijna 11KW, range zou zo’n 270km zijn
 

Attachments

  • 5A35F629-0C54-4A63-8722-4424B02AA62B.png
    5A35F629-0C54-4A63-8722-4424B02AA62B.png
    142.4 KB · Views: 34
Ook netjes. De MS is zeker zuiniger dan de e-tron, dat zie je op zicht. Ik wilde vooral aangeven dat de e-tron ook zuinig kan gereden worden in tegenstelling tot de overtuiging die hier heerst.
Nu denk ik wel dat de e-tron iets "eerlijker" is in het aangeven van het verbruik. Randverbruik wordt bij de Tesla's vergeten. Dat zal in de huidige omstandigheden niet echt spelen gelet op de temperaturen van de laatste weken.
 
Ook netjes. De MS is zeker zuiniger dan de e-tron, dat zie je op zicht. Ik wilde vooral aangeven dat de e-tron ook zuinig kan gereden worden in tegenstelling tot de overtuiging die hier heerst.
Nu denk ik wel dat de e-tron iets "eerlijker" is in het aangeven van het verbruik. Randverbruik wordt bij de Tesla's vergeten. Dat zal in de huidige omstandigheden niet echt spelen gelet op de temperaturen van de laatste weken.

Dit zijn in totaal 4 ritten geweest.
In de ochtend was het 7C en dus de kachel aan en dat zie je echt wel aan het verbruik dan.
In de middag terug in de volle zon (23/24C) met de airco aan en daar na in de avond een lokale secondaire rit heen en weer.

Mijn gemiddelde verbruik sinds dat ik de zomerbanden er weer onder heb zitten ligt nu op 180Wh/km maar daalt nog verder met het stijgen van de temperatuur. Het gemiddelde voor de periode met winterbanden was afgelopen winter 223Wh/km.

Zuinig rijden heeft naast de auto ook veel te maken met hoe je rijdt.
Ik ben steeds overtuigd dat een E-tron bij dezelfde rit en rijstijl veel on zuiniger zal zijn.
 
De wetten van de fysica kan je niet omzeilen. Mijn gemiddeld verbruik sinds oktober is 269Wh/km. Meestal let ik er gewoon niet op. Ik ben ook geen veelrijder.
Stromverbrauch: 26,88 kWh/100km - Audi, e-tron, 55 Quattro
Op spritmonitor vind je voor de e-tron trouwens een gemiddeld verbruik van 244Wh/km en voor de MX 233Wh/km en voor de MS 207Wh/km. De M3 is nog wat zuiniger met 188 Wh/km.
Maar alles kan beter: bij de ioniq, voor mij de zuinigste EV van het moment, is het gemiddelde verbruik slechts 140Wh/km.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and horta
De wetten van de fysica kan je niet omzeilen. Mijn gemiddeld verbruik sinds oktober is 269Wh/km. Meestal let ik er gewoon niet op. Ik ben ook geen veelrijder.
Stromverbrauch: 26,88 kWh/100km - Audi, e-tron, 55 Quattro
Op spritmonitor vind je voor de e-tron trouwens een gemiddeld verbruik van 244Wh/km en voor de MX 233Wh/km en voor de MS 207Wh/km. De M3 is nog wat zuiniger met 188 Wh/km.
Maar alles kan beter: bij de ioniq, voor mij de zuinigste EV van het moment, is het gemiddelde verbruik slechts 140Wh/km.

Model S in 3 jaar en 124000 km een gemiddelde van 207Wh/km. Waarvan 2/3 snelweg met bijna altijd 5km boven de maximum snelheid.
 
Op spritmonitor vind je voor de e-tron trouwens een gemiddeld verbruik van 244Wh/km en voor de MX 233Wh/km
De suggestie hier is dat de e-Tron maar zo'n 5% onzuiniger is dan een MX. Daar valt nog wel het een en ander op af te dingen. De MX is in alle richtingen groter dan de e-Tron. Zo is het frontaal oppervlak van de MX bijna 8% groter. Het relatieve verbruiksverschil is daarmee aanzienlijk. Dit wordt overigens ook in de praktijk bij onderlinge vergelijking in een rijtest onderschreven.
 
Ik wil de discussie liever niet opnieuw voeren. Alleen, de e-tron werd hier meerdere keren weggezet als onbruikbare EV omwille van een te hoog verbruik. Dat klopt niet.
Op een lange reis blijkt de e-tron 55 echter even snel als een MX, ondanks een hoger verbruik. Dat blijkt uit simulaties zoals met ABRP of uit praktijktesten, zoals die door Teslabjörn uitgevoerd werden in zijn 1000km challenge. Hoofdreden is de gunstige laadcurve en de reële optie om de wagen bij een laadbeurt onderweg helemaal vol te laden. Bij 99% SOC, laadt de e-tron nog steeds aan 50kW.
Ik herneem even de samenvattende tabel waaruit mag blijken dat enkel de M3 nog iets sneller is. Ondertussen zal de MS met verbeterde laadcurve waarschijnlijk ook wat sneller zijn.
1000km challenge.JPG