Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

automatische ontwaseming

This site may earn commission on affiliate links.
Een update van dit probleem. Bij mij gaat de automatische ontwaseming onnodig (in mijn ogen) aan en blijft vervolgens veel te lang aan staan. Dat zorgt voor een bloedhete cabine en een enorm verbruik. Als de automatische ontwaseming niet aan gaat, wordt het veel warmer in de auto dan de gevraagde 20 graden. Dit heb ik gemeld bij Tesla.

Ik kon een paar dagen na melding al terecht bij het SeC in Tilburg. Ze belden me vooraf en gaven aan dat ze vanaf afstand al hadden gezien dat de Temperature Humidity Sensors (THS) een fout gaven. Dat veroorzaakte de problemen. Die hebben ze de volgende dag vervangen.

Helaas waren de problemen nog niet verholpen. Dus een aantal dagen maakte ik opnieuw een melding.

Een paar dagen later was ik weer bij het SeC. Daar voerden ze testen uit en daaruit bleek dat de PTC heater in een fout was gekomen. Dat bleek te komen doordat het interieurfilter "volledig verstopt" was. Deze was overigens twee jaar en 20.000 kilometer geleden vervangen. Volgens het schema is deze dan weer aan vervanging toe. Maar ik snap niet dat deze "volledig verstopt" zou zijn, maar dat terzijde. Het interieurfilter is vervangen. En toen gaf de PTC heater geen fouten meer.

Helaas zijn de problemen nog steeds niet verholpen. Dus zojuist heb ik een nieuwe melding aangemaakt. Wordt vervolgd dus.

Het gekke is dat de auto zelf lijkt te denken dat het gewoon 20.0 graden in de cabine is. De "inside_temp" via de API blijft namelijk op 20.0 staan. Terwijl het voelbaar en meetbaar veel warmer is. Ook als ik de auto op de Dog Modus zet, staat er op het scherm dat het 20 graden is.

IMG_3815.jpg
 
Een update van dit probleem. Bij mij gaat de automatische ontwaseming onnodig (in mijn ogen) aan en blijft vervolgens veel te lang aan staan. Dat zorgt voor een bloedhete cabine en een enorm verbruik. Als de automatische ontwaseming niet aan gaat, wordt het veel warmer in de auto dan de gevraagde 20 graden. Dit heb ik gemeld bij Tesla.

Ik kon een paar dagen na melding al terecht bij het SeC in Tilburg. Ze belden me vooraf en gaven aan dat ze vanaf afstand al hadden gezien dat de Temperature Humidity Sensors (THS) een fout gaven. Dat veroorzaakte de problemen. Die hebben ze de volgende dag vervangen.

Helaas waren de problemen nog niet verholpen. Dus een aantal dagen maakte ik opnieuw een melding.

Een paar dagen later was ik weer bij het SeC. Daar voerden ze testen uit en daaruit bleek dat de PTC heater in een fout was gekomen. Dat bleek te komen doordat het interieurfilter "volledig verstopt" was. Deze was overigens twee jaar en 20.000 kilometer geleden vervangen. Volgens het schema is deze dan weer aan vervanging toe. Maar ik snap niet dat deze "volledig verstopt" zou zijn, maar dat terzijde. Het interieurfilter is vervangen. En toen gaf de PTC heater geen fouten meer.

Helaas zijn de problemen nog steeds niet verholpen. Dus zojuist heb ik een nieuwe melding aangemaakt. Wordt vervolgd dus.

Het gekke is dat de auto zelf lijkt te denken dat het gewoon 20.0 graden in de cabine is. De "inside_temp" via de API blijft namelijk op 20.0 staan. Terwijl het voelbaar en meetbaar veel warmer is. Ook als ik de auto op de Dog Modus zet, staat er op het scherm dat het 20 graden is.

View attachment 995416
Allemaal betaalde acties? (Auto uit 2019)
 
Een update van dit probleem. Bij mij gaat de automatische ontwaseming onnodig (in mijn ogen) aan en blijft vervolgens veel te lang aan staan. Dat zorgt voor een bloedhete cabine en een enorm verbruik. Als de automatische ontwaseming niet aan gaat, wordt het veel warmer in de auto dan de gevraagde 20 graden. Dit heb ik gemeld bij Tesla.

Ik kon een paar dagen na melding al terecht bij het SeC in Tilburg. Ze belden me vooraf en gaven aan dat ze vanaf afstand al hadden gezien dat de Temperature Humidity Sensors (THS) een fout gaven. Dat veroorzaakte de problemen. Die hebben ze de volgende dag vervangen.

Helaas waren de problemen nog niet verholpen. Dus een aantal dagen maakte ik opnieuw een melding.

Een paar dagen later was ik weer bij het SeC. Daar voerden ze testen uit en daaruit bleek dat de PTC heater in een fout was gekomen. Dat bleek te komen doordat het interieurfilter "volledig verstopt" was. Deze was overigens twee jaar en 20.000 kilometer geleden vervangen. Volgens het schema is deze dan weer aan vervanging toe. Maar ik snap niet dat deze "volledig verstopt" zou zijn, maar dat terzijde. Het interieurfilter is vervangen. En toen gaf de PTC heater geen fouten meer.

Helaas zijn de problemen nog steeds niet verholpen. Dus zojuist heb ik een nieuwe melding aangemaakt. Wordt vervolgd dus.

Het gekke is dat de auto zelf lijkt te denken dat het gewoon 20.0 graden in de cabine is. De "inside_temp" via de API blijft namelijk op 20.0 staan. Terwijl het voelbaar en meetbaar veel warmer is. Ook als ik de auto op de Dog Modus zet, staat er op het scherm dat het 20 graden is.

View attachment 995416
Volgens mij mogelijks een fout die momenteel zit in de laatste updates. Ik had deze week ook het gevoel dat ik 30 graden over mij heen kreeg bij 'autom ontwaseming'... dit had ik wanneer hij lang buiten stond bij 0 graden.
 
Als die oververhitting een softwareprobleem is, dan in ieder geval niet bij alle auto’s. Want ook mijn auto blijft rustig 1 1/2 uur op ontwasemen staan en ondertussen is het in de auto zelf ijskoud ondanks dat de temperatuur op 21° staat ingesteld. Dus inderdaad weer terug naar het manuele Winter standje zoals vroeger
 
Ik merk niets verkeerd. Ik zie enkel dat het orange lampje lang aanblijft maar de temperatuur en het resultaat lijkt in orde. Als ik na m’n rit naar het werk dan kijk wat ik daadwerkelijk heb verbruikt, zit ik tussen de 0,3 en 0,6 % van de totale rit. (90km/1:30u)

Ik heb de verwarming wel altijd op automatisch en de fan op “low” staan.
 
Ik merk niets verkeerd. Ik zie enkel dat het orange lampje lang aanblijft maar de temperatuur en het resultaat lijkt in orde. Als ik na m’n rit naar het werk dan kijk wat ik daadwerkelijk heb verbruikt, zit ik tussen de 0,3 en 0,6 % van de totale rit. (90km/1:30u)

Ik heb de verwarming wel altijd op automatisch en de fan op “low” staan.
Hier ook geen last. Hij eou wat vrieger uit mogen, maar als ik het vroeger manueel deed, vergat ik het ook wel eens uit te zetten.
 
Dus jij vind het normaal dat je een automatisch werkend systeem door een software bug manueel moet zetten?
Neen maar Tesla doet of kan er niets aan doen. Ik heb er in het verleden al een service request voor ingeschoten maar kwam van een kale reis terug. Sindsdien rij ik in de winter manueel en tijdens de zomer automatisch. Dit en de ruitenwissers, daar moet je mee leren leven.
 
Vandaag eerste dag met versie 2023.44.1 en automatische ontwaseming ging vlot uit. Niet te vroeg juichen, was eerste dag..

Dat was bij 38.6 wel anders, gewoon meer dan een uur actief en niet uit. Wel met verwarming naar gewenste 21C gelukkig.
Nou, toch een gevalletje Tes-logic-a…. Vandaag heen ontwaseming na precies een uur rijden uit, terug binnen een uur thuis, met alleen automatische ontwaseming. Te snel positief dus..
 
Een update van dit probleem. Bij mij gaat de automatische ontwaseming onnodig (in mijn ogen) aan en blijft vervolgens veel te lang aan staan. Dat zorgt voor een bloedhete cabine en een enorm verbruik. Als de automatische ontwaseming niet aan gaat, wordt het veel warmer in de auto dan de gevraagde 20 graden. Dit heb ik gemeld bij Tesla.

Ik kon een paar dagen na melding al terecht bij het SeC in Tilburg. Ze belden me vooraf en gaven aan dat ze vanaf afstand al hadden gezien dat de Temperature Humidity Sensors (THS) een fout gaven. Dat veroorzaakte de problemen. Die hebben ze de volgende dag vervangen.

Helaas waren de problemen nog niet verholpen. Dus een aantal dagen maakte ik opnieuw een melding.

Een paar dagen later was ik weer bij het SeC. Daar voerden ze testen uit en daaruit bleek dat de PTC heater in een fout was gekomen. Dat bleek te komen doordat het interieurfilter "volledig verstopt" was. Deze was overigens twee jaar en 20.000 kilometer geleden vervangen. Volgens het schema is deze dan weer aan vervanging toe. Maar ik snap niet dat deze "volledig verstopt" zou zijn, maar dat terzijde. Het interieurfilter is vervangen. En toen gaf de PTC heater geen fouten meer.

Helaas zijn de problemen nog steeds niet verholpen. Dus zojuist heb ik een nieuwe melding aangemaakt. Wordt vervolgd dus.

Het gekke is dat de auto zelf lijkt te denken dat het gewoon 20.0 graden in de cabine is. De "inside_temp" via de API blijft namelijk op 20.0 staan. Terwijl het voelbaar en meetbaar veel warmer is. Ook als ik de auto op de Dog Modus zet, staat er op het scherm dat het 20 graden is.

View attachment 995416
Het probleem was nog steeds niet opgelost. Dus ik maakte er opnieuw melding van. In de tussentijd zette ik de verwarming op handmatig, 18 graden en ventilator-stand 1. Daarmee voorkwam ik dat het te warm werd in de auto.

Tesla heeft toen vastgesteld dat de PTC heater zelf kapot is. Deze is van de week vervangen.

Ik heb er daarna twee ritten van 40 minuten mee gereden. Beide keren ging de automa ontwaseming na vijf minuten aan. En deze bleef de hele rit aan staan. In tegenstelling tot voorheen werd het nu niet bloedheet in de auto, ging de ventilator niet verder dan stand 4 en was het verbruik gewoon normaal.

Ik vraag me af of dit nu de juiste werking is. Nog maar even afwachten en in de gaten houden. De softwareversie is inmiddels 2023.44.30.9.