Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Apart ja!

Ik heb 2.000km gereden naar München en terug en heb AP toch écht vaak er af moeten halen omdat deze het zo nodig vond abrupt in de ankers te gaan omdat er volgens hem te weinig afstand was.

Daar waar ik de cruise gewoon los tik en regen het werk laat doen vind AP het nodig om direct de remmen er op te gooien.

Het lijkt wel alsof standje 1 (want hoger is echt veel te veel ruimte) zeg 70m afstand wil hebben. Alles <70m is per direct de remmen er op. Want 69,5<70.

Nee, op een lege weg is AP echt heerlijk, maar zodra een auto voor je komt met wat lagere snelheid vind AP het maar al te nodig om per direct weer X afstand te willen hebben. Gruwelijk irritant.

Een iets elastischere houding zou fijn zijn. Gewoon even beetje regen en rustig afzakken tot de gewenste afstand.

Om nog maar niet te spreken over een vrachtwagen 200m voor je en AP ziet hem ineens rijden.

Ik heb het gevoel dat de remblokken van mijn nieuwe 100D de 250.000km zoals op mijn oude 85 bij lange na niet gaan halen.
Gewoon downgraden naar AP1 Widodh :D
 
  • Funny
Reactions: EddieW and widodh
D9DA0FB9-D535-4416-B70E-7033274F00A2.jpeg
Beste Bugboy,
Je moet eerst de handleiding maar eens lezen. Het is hier echt al jaren bekend dat Tesla geen, ik herhaal, geen borden leest.
Gevalletje RTF Wim?
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Tom X and FrankNL
Apart ja!

Ik heb 2.000km gereden naar München en terug en heb AP toch écht vaak er af moeten halen omdat deze het zo nodig vond abrupt in de ankers te gaan omdat er volgens hem te weinig afstand was.

Daar waar ik de cruise gewoon los tik en regen het werk laat doen vind AP het nodig om direct de remmen er op te gooien.

Het lijkt wel alsof standje 1 (want hoger is echt veel te veel ruimte) zeg 70m afstand wil hebben. Alles <70m is per direct de remmen er op. Want 69,5<70.

Nee, op een lege weg is AP echt heerlijk, maar zodra een auto voor je komt met wat lagere snelheid vind AP het maar al te nodig om per direct weer X afstand te willen hebben. Gruwelijk irritant.

Een iets elastischere houding zou fijn zijn. Gewoon even beetje regen en rustig afzakken tot de gewenste afstand.

Om nog maar niet te spreken over een vrachtwagen 200m voor je en AP ziet hem ineens rijden.

Ik heb het gevoel dat de remblokken van mijn nieuwe 100D de 250.000km zoals op mijn oude 85 bij lange na niet gaan halen.
Widodh, lijkt mij niet te kloppen. Ik zou er even mee langs een SEC rijden...
 
Ik weet dat AP1 borden leest maar niet de snelheid aanpast.

In mei had ik een MS een weekendje voor een proefrit. Dat was AP2.5 vermoed ik want auto was geproduceerd in 2018. Als ik Autopilot activeerde dan werd de snelheid ook aangepast naar beneden op basis van GPS data. Echter, mijn nieuwe S100D doet dit niet. Is dit in een latere v8 versie uitgeschakeld? Ik heb alle settings doorgenomen om te kijken of ik iets heb gemist maar dat niet het geval. Tijdens het proefweekendje vond ik het juist zo bijzonder dat ik niet steeds de cruisecontrol snelheid niet handmatig steeds moest aanpassen.
 
Ik heb 2.000km gereden naar München en terug en heb AP toch écht vaak er af moeten halen omdat deze het zo nodig vond abrupt in de ankers te gaan omdat er volgens hem te weinig afstand was.
Ik mis ook de elasticiteit in de adaptive cruise control. Als ik in Duitsland (op een rustige weg) op de rechterbaan rijdt met 130km/u en ik rij naar een vrachtwagen, dan is de overgang van rijden naar "gas los" heel abrupt. Alsof de auto-pilot de vrachtwagen te laat ziet en van schrik op de rem trapt. Het zou fijner zijn als dat iets geleidelijker zou gaan. In stadsverkeer ervaar ik hetzelfde.

Andersom is het ook het geval. Als een auto weer naar rechts gaat, dan wacht auto-pilot net even wat langer dan een mens zou wachten. Maar dan gaat die ook meteen vol op het gas om de originele snelheid weer te behalen. Ook dit zou van mij wat vloeiender mogen. Ook zou in chill-mode de accelleratie wel wat minder mogen. Mijn vrouw heeft er ook een hekel aan als ik met auto-pilot rij. Gaat een stuk minder soepel dan zelf rijden.
 
Ik mis ook de elasticiteit in de adaptive cruise control. Als ik in Duitsland (op een rustige weg) op de rechterbaan rijdt met 130km/u en ik rij naar een vrachtwagen, dan is de overgang van rijden naar "gas los" heel abrupt. Alsof de auto-pilot de vrachtwagen te laat ziet en van schrik op de rem trapt. Het zou fijner zijn als dat iets geleidelijker zou gaan. In stadsverkeer ervaar ik hetzelfde.

Andersom is het ook het geval. Als een auto weer naar rechts gaat, dan wacht auto-pilot net even wat langer dan een mens zou wachten. Maar dan gaat die ook meteen vol op het gas om de originele snelheid weer te behalen. Ook dit zou van mij wat vloeiender mogen. Ook zou in chill-mode de accelleratie wel wat minder mogen. Mijn vrouw heeft er ook een hekel aan als ik met auto-pilot rij. Gaat een stuk minder soepel dan zelf rijden.
Welke afstand tussen voertuigen heb je ingesteld? Ik gebruik meestal 5 & 6 en 't gaat heel vloeiend bij mij.
 
Ik weet dat AP1 borden leest maar niet de snelheid aanpast.

In mei had ik een MS een weekendje voor een proefrit. Dat was AP2.5 vermoed ik want auto was geproduceerd in 2018. Als ik Autopilot activeerde dan werd de snelheid ook aangepast naar beneden op basis van GPS data. Echter, mijn nieuwe S100D doet dit niet. Is dit in een latere v8 versie uitgeschakeld? Ik heb alle settings doorgenomen om te kijken of ik iets heb gemist maar dat niet het geval. Tijdens het proefweekendje vond ik het juist zo bijzonder dat ik niet steeds de cruisecontrol snelheid niet handmatig steeds moest aanpassen.
Dat was mijn hudige auto weet ik inmiddels. Ik heb de logica nog niet kunnen ontdekken. Soms wordt de ap snelheid inderdaad verlaagd op basis van de ter plekke geldende snelheid. Maar niet altijd. Volgens mij vooral binnen de bebouwde kom. Maar zoals gezegd: er zijn ook plekken (of momenten) dat dit niet gebeurt terwijl je toch binnen de kom rijdt. En soms wordt de snelheid ook automatisch weer verhoogd, maar niet altjid.
Ik ben ook wel benieuwd naar de achterliggende lofica, om dit beter te begrijpen.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Dat was mijn hudige auto weet ik inmiddels. Ik heb de logica nog niet kunnen ontdekken. Soms wordt de ap snelheid inderdaad verlaagd op basis van de ter plekke geldende snelheid. Maar niet altijd. Volgens mij vooral binnen de bebouwde kom. Maar zoals gezegd: er zijn ook plekken (of momenten) dat dit niet gebeurt terwijl je toch binnen de kom rijdt. En soms wordt de snelheid ook automatisch weer verhoogd, maar niet altjid.
Ik ben ook wel benieuwd naar de achterliggende lofica, om dit beter te begrijpen.

Mijn auto met EAP verlaagd en verhoogd ook de snelheid maar alleen op wegen waar volgens Tesla de AP niet voor geschikt is zoals: B-wegen en binnen de bebouwde kom. Op de snelweg zal het de AP een zorg zijn hoe hard het gaat en kan je ook met 130 een 80 zone in rijden zonder dat hij verlaagd en ook andersom blijft hij met 80 doorrijden als het inmiddels weer 130 is. Ondanks dat hij de maximale snelheid wel prima aangeeft.
 
Ik mis ook de elasticiteit in de adaptive cruise control. Als ik in Duitsland (op een rustige weg) op de rechterbaan rijdt met 130km/u en ik rij naar een vrachtwagen, dan is de overgang van rijden naar "gas los" heel abrupt. Alsof de auto-pilot de vrachtwagen te laat ziet en van schrik op de rem trapt. Het zou fijner zijn als dat iets geleidelijker zou gaan. In stadsverkeer ervaar ik hetzelfde.

Andersom is het ook het geval. Als een auto weer naar rechts gaat, dan wacht auto-pilot net even wat langer dan een mens zou wachten. Maar dan gaat die ook meteen vol op het gas om de originele snelheid weer te behalen. Ook dit zou van mij wat vloeiender mogen. Ook zou in chill-mode de accelleratie wel wat minder mogen. Mijn vrouw heeft er ook een hekel aan als ik met auto-pilot rij. Gaat een stuk minder soepel dan zelf rijden.

Je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen neurale netwerk gebruiken, bijv. in kombinatie met basic cruise control, in dit draadje vaak domme cruise control genoemd... :mad:
 
Soms zou je wel eens willen dat er een normale CC op een Tesla zou zitten idd.
Maar zolang je zelfs phantom braking hebt als je volledig zelf rijdt zal dat wel niet gaan helpen.

Wij gaan dus heel bewust de Model 3 zonder EAP kopen ( met dank aan de nauwkeurige AP-berichtgeving in dit draadje, waren het eerst wel van plan touwens... ) en we zijn benieuwd of phantom breaking op een M3 zonder EAP ook een puntje zal zijn! Op ons Turo proefdagje met de Model 3 hebben we er vooralsnog niks van gemerkt en onze Turo-host heeft er ook niet voor gewaarschuwd, terwijl hij toch al 3/4 jaar in de M3 rondreed.
 
Wij gaan dus heel bewust de Model 3 zonder EAP kopen ( met dank aan de nauwkeurige AP-berichtgeving in dit draadje, waren het eerst wel van plan touwens... ) en we zijn benieuwd of phantom breaking op een M3 zonder EAP ook een puntje zal zijn! Op ons Turo proefdagje met de Model 3 hebben we er vooralsnog niks van gemerkt en onze Turo-host heeft er ook niet voor gewaarschuwd, terwijl hij toch al 3/4 jaar in de M3 rondreed.

Je moet een beetje geluk hebben. Morgen gaat mijn S weer logeren bij het SeC.
Ik heb nog nooit een loaner gehad die zo achterlijk reageert als mijn S dus het zal vast te maken hebben met mijn exemplaar. Alleen jammer dat ze het maar niet voor elkaar krijgen om dit op te lossen.
 
Toch denk ik dat Wim gelijk heeft (dat verkeersborden niet "gelezen" worden door de Tesla). De kans dat de documentatie niet up-to-date is lijkt me ook zeer aannemelijk...

In een ander deel van de handleiding staat ook alleen:

Hoe Intelligente snelheidsassistentie werkt
Wanneer de snelheidslimietwaarschuwing is
ingeschakeld, geeft het instrumentenpaneel
een snelheidslimiet weer die wordt bepaald
door GPS-gegevens.

Verderop in de tekst komen ook verkeersborden in de tekst voor die als extra hulpmiddel zouden dienen.
Ik heb alleen in de praktijk het systeem er niet op kunnen betrappen dat het bij tijdelijk bord ook feitelijk werkt.
Zelfs al zou hij het bord zien, dan lijkt dit direct te worden overruled door de GPS-gegevens.

Ook het SeC in Rotterdam bevestigde mij dat het uitsluitend op GPS is gebaseerd.
Voor een werkende EAP en FSD moet hij uiteraard wel matrixborden en tijdelijke borden kunnen lezen.
Dit zal nog best een dingetje zijn....
 
  • Like
Reactions: Hbrink