Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Op de website van tesla staat idd deze tekst bij de autopilot functie

“ wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van snelwegen, verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert”

Maar dat is nu idd nog niet het geval, hoewel je dat uit de tekst eventueel zou kunnen afleiden.
 
Op de website van tesla staat idd deze tekst bij de autopilot functie

“ wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van snelwegen, verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert”

Maar dat is nu idd nog niet het geval, hoewel je dat uit de tekst eventueel zou kunnen afleiden.

Maar als je nu een auto zou kopen, verwachtende dat die dit automatisch zou doen, nu of in de zeer nabije toekomst, met of zonder die tekst op de website, dan heb je je denk ik niet heel erg verdiept in je aankoop.
Of heb ik iets gemist en is dit gewoon standaard functionaliteit op diverse merken auto’s tegenwoordig ?
 
Maar als je nu een auto zou kopen, verwachtende dat die dit automatisch zou doen, nu of in de zeer nabije toekomst, met of zonder die tekst op de website, dan heb je je denk ik niet heel erg verdiept in je aankoop.
Of heb ik iets gemist en is dit gewoon standaard functionaliteit op diverse merken auto’s tegenwoordig ?

Ik had dit ook niet verwacht, maar toen ik de website net nogeens las, wordt er (op zijn minst) de indruk gewekt dat zonder opdracht van rijbaan wordt verwisselt. Althans, ik kan mij voorstellen dat lezers denken dat autopilot dat kan.
 
Het is hier echt al jaren bekend dat Tesla geen, ik herhaal, geen borden leest. Die data komt, hier ook al talloze keren genoemd, uit een database die via GPS de snelheidsaanduidingen aan de auto aanreikt.
Deze quote staat op de Tesla website: "Uw Tesla past de snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aan". Een bord dat de maximumsnelheid aangeeft vind ik dan wel het minste dat ik zou mogen verwachten.
Automatisch wisselen van rijstrook. Dat je deze onzin met droge ogen durft opschrijven.
Dat schrijft Tesla met droge ogen op zijn website als je Enhanced Auto Pilot aanvinkt.
Als je denkt dat de navigatie de autopilot aanstuurt, wordt het tijd dat je het hele systeem niet meer gebruikt. Je bent er gewoon nog niet aan toe.
Tesla schrijft op zijn website: "wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van snelwegen, verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert", dus wellicht moet Tesla de teksten op zijn website maar eens herzien. Het is ook een schande dat ze een optie aanbieden (volledige deur-tot-deur autonoom rijden) die de komende jaren gewoon echt niet gaat werken (wordt door de verkoper overigens wel duidelijk verteld).

Het is niet dat ik niet kan omgaan met Auto Pilot, maar het gaat mij er om dat Tesla het heel wat rooskleuriger voorstelt dan het in de praktijk is.

Maar als je nu een auto zou kopen, verwachtende dat die dit automatisch zou doen, nu of in de zeer nabije toekomst, met of zonder die tekst op de website, dan heb je je denk ik niet heel erg verdiept in je aankoop. Of heb ik iets gemist en is dit gewoon standaard functionaliteit op diverse merken auto’s tegenwoordig ?
Lane assist, adaptive cruise control en snelheidsbordenherkenning is in de hogere segmenten altijd wel beschikbaar (al dan niet tegen meerprijs). Maar je mag toch verwachten als ze er mee adverteren dat het toch ook werkt als je het koopt? Ik verwacht i.i.g. niet dat ik een forum helemaal door moet pluizen om te bepalen of iets wel of niet beschikbaar is. Dat je het iets mooier voorstelt snap ik, maar dit is bijna misleiding.

Ik ben overigens erg blij met mijn Tesla en ook de adaptive cruise bevalt goed en auto-pilot werkt ook heerlijk op de snelweg en autoweg. Ook zonder de beloftes op de website zou ik er wel voor gekozen hebben, maar het zou Tesla sieren als ze eerlijker zouden zijn in de communicatie hierover. Ze doen of autonoom rijden om de hoek ligt, maar in de praktijk is het nog jaren weg.
 
Last edited:
Deze quote staat op de Tesla website: "Uw Tesla past de snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aan". Een bord dat de maximumsnelheid aangeeft vind ik dan wel het minste dat ik zou mogen verwachten.

Dat schrijft Tesla met droge ogen op zijn website als je Enhanced Auto Pilot aanvinkt.

Tesla schrijft op zijn website: "wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van snelwegen, verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert", dus wellicht moet Tesla de teksten op zijn website maar eens herzien. Het is ook een schande dat ze een optie aanbieden (volledige deur-tot-deur autonoom rijden) die de komende jaren gewoon echt niet gaat werken (wordt door de verkoper overigens wel duidelijk verteld).

Het is niet dat ik niet kan omgaan met Auto Pilot, maar het gaat mij er om dat Tesla het heel wat rooskleuriger voorstelt dan het in de praktijk is.

Lane assist, adaptive cruise control en snelheidsbordenherkenning is in de hogere segmenten altijd wel beschikbaar (al dan niet tegen meerprijs). Maar je mag toch verwachten als ze er mee adverteren dat het toch ook werkt als je het koopt? Ik verwacht i.i.g. niet dat ik een forum helemaal door moet pluizen om te bepalen of iets wel of niet beschikbaar is. Dat je het iets mooier voorstelt snap ik, maar dit is bijna misleiding.

Ik ben overigens erg blij met mijn Tesla en ook de adaptive cruise bevalt goed en auto-pilot werkt ook heerlijk op de snelweg en autoweg. Ook zonder de beloftes op de website zou ik er wel voor gekozen hebben, maar het zou Tesla sieren als ze eerlijker zouden zijn in de communicatie hierover. Ze doen of autonoom rijden om de hoek ligt, maar in de praktijk is het nog jaren weg.

Je geeft de teksten van Tesla correct weer. Maar zet er dan ook bij dat Tesla zegt al deze mogelijkheden beschikbaar te maken afhankelijk van software ontwikkeling, regelgeving en infrastructuur. Wij weten toch allemaal dat het nog niet zover is.

Ik sla vooral aan op jouw verbazing dat jouw Tesla niet de afslag neemt die de navigatie aangeeft en dat je de Autopilot eraf moet rukken.
Zoveel naïviteit verwacht ik niet van een Tesla rijder.

Ik ben het geheel en al eens met je laatste zin. Volledig autonoom rijden is nog ver weg.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het staat toch duidelijk op de site:

De software voor de Geavanceerde Autopilot van Tesla wordt nu geüpload. Onder voorbehoud van goedkeuring worden er nieuwe functies beschikbaar gemaakt zodra deze zijn gevalideerd.

en:

Houd er rekening mee dat de functionaliteit voor Autopilot afhankelijk is van uitgebreide softwarevalidatie en wettelijke goedkeuring. Deze goedkeuring verschilt per rechtsgebied. Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer elk element van de hierboven beschreven functionaliteiten beschikbaar zal zijn, omdat de beschikbaarheid sterk afhangt van de lokale wettelijke goedkeuring.

Lijkt me dat hier duidelijk staat dat de functies (gedeeltelijk) nog niet werken.
 
Je geeft de teksten van Tesla correct weer. Maar zet er dan ook bij dat Tesla zegt al deze mogelijkheden beschikbaar te maken afhankelijk van software ontwikkeling, regelgeving en infrastructuur. Wij weten toch allemaal dat het nog niet zover is.

Ik sla vooral aan op jouw verbazing dat jouw Tesla niet de afslag neemt die de navigatie aangeeft en dat je de Autopilot eraf moet rukken.
Zoveel naïviteit verwacht ik niet van een Tesla rijder.

Ik ben het geheel en al eens met je laatste zin. Volledig autonoom rijden is nog ver weg.

Wat jij stelt, dat zet Tesla er niet bij...

Tesla schrijft dat een hele reeks van functionaliteiten aanwezig zijn waaronder zaken waarop jij vindt dat hij naïef is als hij stelt dat deze niet geleverd zijn.

Daarna schrijft Tesla:
Onder voorbehoud van goedkeuring worden er nieuwe functies beschikbaar gemaakt zodra deze zijn gevalideerd.

Dit kan dan nooit meer duiden op reeds daarvoor benoemde functies die volgens Tesla reeds aanwezig zijn bij een EAP.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Het staat toch duidelijk op de site:

De software voor de Geavanceerde Autopilot van Tesla wordt nu geüpload. Onder voorbehoud van goedkeuring worden er nieuwe functies beschikbaar gemaakt zodra deze zijn gevalideerd.

en:

Houd er rekening mee dat de functionaliteit voor Autopilot afhankelijk is van uitgebreide softwarevalidatie en wettelijke goedkeuring. Deze goedkeuring verschilt per rechtsgebied. Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer elk element van de hierboven beschreven functionaliteiten beschikbaar zal zijn, omdat de beschikbaarheid sterk afhangt van de lokale wettelijke goedkeuring.

Lijkt me dat hier duidelijk staat dat de functies (gedeeltelijk) nog niet werken.

Deze tekst stond er niet bij toen ik mijn auto kocht en kan dus ook niet op mij van toepassing zijn.
 
Lijkt me sterk. Al sinds de wagens met AP1 werden gebouwd staan dit soort teksten erbij. Ook toen ik AP 4 jaar geleden bestelde.

Waar staat het dan?
EAP Tesla.jpg
 
Het staat toch duidelijk op de site:

De software voor de Geavanceerde Autopilot van Tesla wordt nu geüpload. Onder voorbehoud van goedkeuring worden er nieuwe functies beschikbaar gemaakt zodra deze zijn gevalideerd.

Bij de Enhanced Auto Pilot staat inderdaad die tekst, maar het gedeelte dat ik vetgedrukt heb weergegeven gaat over nieuwe functies, dus niet wat erboven al vermeld wordt (IMHO). Ik lees toch echt dat de genoemde functionaliteit nu wordt geupload en dus op zeer korte termijn beschikbaar zal komen. We weten allemaal dat de vermelde functionaliteit in V9 niet beschikbaar zal zijn (tenminste ik heb nog niets gelezen in die richting). Daar lees ik dat er, behalve de features die erboven vermeld staan, ook nog nieuwe functies beschikbaar gemaakt worden en dat het niet duidelijk is wanneer dit in NL beschikbaar zal zijn.
Houd er rekening mee dat de functionaliteit voor Autopilot afhankelijk is van uitgebreide softwarevalidatie en wettelijke goedkeuring. Deze goedkeuring verschilt per rechtsgebied. Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer elk element van de hierboven beschreven functionaliteiten beschikbaar zal zijn, omdat de beschikbaarheid sterk afhangt van de lokale wettelijke goedkeuring.

Lijkt me dat hier duidelijk staat dat de functies (gedeeltelijk) nog niet werken.
Deze tekst staat onder het volledig autonoom rijden. Daar is wat mij betreft ook geen discussie over. Dat is wel duidelijk. Het enige dat me een beetje tegen staat is dat Tesla het wel verkoopt, maar dat het gewoon niet zal werken de komende jaren. Biedt het dan ook gewoon niet aan.

Maar het wordt een beetje een discussie om de punten en komma's en iedereen leest het met zijn eigen (gekleurde) bril op. Het is in ieder geval duidelijk dat de genoemde functionaliteit op de website grotendeels niet beschikbaar is in de huidige Tesla's en dat het niet bekend is wanneer dit wel gaat gebeuren.
 
Deze tekst staat onder het volledig autonoom rijden. Daar is wat mij betreft ook geen discussie over. Dat is wel duidelijk. Het enige dat me een beetje tegen staat is dat Tesla het wel verkoopt, maar dat het gewoon niet zal werken de komende jaren. Biedt het dan ook gewoon niet aan.
Je kan het ook niet kopen. Als er dan langzamerhand kleine stukjes functionaliteit ervan wel beschikbaar komen dan krijg je ze niet.
Net wat je wil :)
Er staat ook nergens in supersupersuperdetail beschreven hoe het wel of niet werkt, als de functionaliteit wel beschikbaar komt.
Met als gevolg dat sommige blij verrast zijn door extra functionaliteit, en anderen iets teleurgesteld omdat ze hadden verwacht dat het iets anders zou werken. Zo tref ik ook Tesla rijders die denken dat de auto navigeert op Google Maps...

Feit is dat autonome functies in de hele automotive wereld nog enorm in ontwikkeling zijn.
Koop je EAP en/of FSD dan abboneer je je op deze ontwikkelingen. Als je dat niet wilt, wacht dan op MobileEyeQ5.
 
Die laatste zin kan alleen maar op nieuwe functies betrekking hebben en niet op de volgens deze tekst aanwezige functies.
Begrijpend lezen is echt niet zo moeilijk.
De tekst erboven besschrijft de functionaliteit van Geavanceerde Autopilot.
De laatste zin zegt dat de software voor die Geavanceerde Autopilot nu wordt geupload en dat de functies geleidelijk aan geactiveerd worden.

Wat is hier onduidelijk aan ?
 
De tekst erboven besschrijft de functionaliteit van Geavanceerde Autopilot.
De laatste zin zegt dat de software voor die Geavanceerde Autopilot nu wordt geupload en dat de functies geleidelijk aan geactiveerd worden.

Wat is hier onduidelijk aan ?

Gewoon omdat het er niet staat en als je dat eruit wilt begrijp is dat niet omdat het er staat maar omdat je zou willen dat het er staat.