Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er meer mensen die een exact punt kunnen aanwijzen waar autopilot op de de snelweg herhaaldelijk opeens onterecht in snelheid terug gaat ? Ik heb met Hans een paar punten kunnen localiseren waar dit gebeurt, en waar inderdaad in de kaarten dat wegvak een verkeerder max snelheid heeft.
Zou dat graag nog eens willen bevestigen met wat waarnemingen van anderen.

Niet dat we er dan iets aan kunnen veranderen, maar het zou wat vertrouwen in het AP system teruggeven indien bevestigd zou zijn dat dit met incorrecte kaartgegevens te maken heeft.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hans Noordsij
Het blijft wel gekke software. Rijd ik op Dag 1 in de file, rijdt hij er soepel door heen, als door warme boter.

Rijd ik dag 2 in het zelfde weer, is hij heftig aan het sturen, hard aan het optrekken en stampt hij (soms zonder aanleiding) op de rem. Zelfde wegvak.

Het rijden is altijd wel consistent, maar filerijden is maar afwachten.
 
Robert,

Het gebeurt altijd op de N11. De eerste kilometer na het verkeerslicht bij Heineken en idem na het verkeerslicht bij Alphen. Het is in beide richtingen en de limiet is hard 70 km/u terwijl het op echte 70 km/u wegen netjes 74 is bij mij.

Dat stuk kan ik helaas (nog) niet iets vreemd aan ontdekken. De hele N11 van Leiden naar Alphen is volgens de kaarten max 100km/uur, met uitzondering van zo'n 350-370 meter voor de verkeerslichten die jij noemt, in beide richtingen. Daar is het 70km/uur, dat komt ook overeen met verkeersborden die ik op Google Streeview zie.
Meteen na de kruising wordt het echter weer 100km/uur.
n11.png

Het gaat altijd fout bij de "oprit" van de A4 naar de A9 ri. Alkmaar, komende van Amsterdam. Altijd exact zelfde punt.
Die bocht is nog te recent, staat nog niet op de laatste kaarten die ik kan vinden (wat natuurlijk net de reden kan zijn van vreemde gedrag).
a4-a9.png

Er zijn twee versies van deze maps: een 'live' versie van 10-03-2017, en een dev versie van Juni.
De live kaarten van de US zijn van Juni, ook zijn er een veel recentere kaarten (December) van Californie.
 
Ik rij nu sinds een week met AP2, daarvoor een Classic met parkeersensoren, dus ben nog niet helemaal thuis in wat AP2 kan :)

Kan AP2 al onderscheid maken tussen een auto en een vrachtauto (visueel op je scherm)? Bij mij wordt al het verkeer gewoon afgebeeld als een auto. Ook ziet ie alleen verkeer in de baan waarin ik rij. Dus als ik een andere auto inhaal, dan zie ik dat niet op het scherm. Of is dat nog niet actief?

Hieronder een afbeelding die ik vond, maar dat zie ik dus niet. Geen bromfietsers, geen meerdere rijstroken.

tesla-autopilot.png
 
Last edited:
Ik rij nu sinds een week met AP2, daarvoor een Classic met parkeersensoren, dus ben nog niet helemaal thuis in wat AP2 kan :)

Kan AP2 al onderscheid maken tussen een auto en een vrachtauto (visueel op je scherm)? Bij mij wordt al het verkeer gewoon afgebeeld als een auto. Ook ziet ie alleen verkeer in de baan waarin ik rij. Dus als ik een andere auto inhaal, dan zie ik dat niet op het scherm. Of is dat nog niet actief?

Hieronder een afbeelding die ik vond, maar dat zie ik dus niet. Geen bromfietsers, geen meerdere rijstroken.

Je mist nog niets (of juist wel, net hoe je het bekijkt).
AP2 toont inderdaad nog geen verkeer in aangrenzende rijbanen en toont geen verschil tussen auto's, motoren en vrachtwagens.
 
  • Like
Reactions: Lars_R
Op het scherm (nog) niet volgens mij. Dat wil niet zeggen dat de processor er niets mee doet.

Als je AP2 capabilities goed wil volgen dan zijn de posts en video's van

buttershrimp

op zijn minst interessant.

Of de draadjes onder
Autonomous Vehicles

Vooral de laatste want het meeste gebeurt onderhuids. Wat hij bij ons doet zegt weinig over wat AP kan (of zelfs al in schaduwmode doet).

We moeten ons niet focussen op het momentum want we zitten in een transitiefase waar we beetje bij beetje meeschuiven met wat er kan. Wat er wordt vrijgegeven zal goed overwogen zijn en wellicht gezien de vaak wat onhandige manier waarop het door de Tesla rijders wordt opgepakt gaat het wat minder snel :)
 
Is waarschijnlijk al ge-opperd hier .. Maar zijn er nog mensen die 'chicken' / bang zijn als de AP een stilstaande file nadert? :) Na een paar maand met de MS went dit bij mij toch niet. Komt dat misschien doordat de radar niet ver genoeg vooruit kan kijken bij 120km/h ofzo?
 
Is waarschijnlijk al ge-opperd hier .. Maar zijn er nog mensen die 'chicken' / bang zijn als de AP een stilstaande file nadert? :) Na een paar maand met de MS went dit bij mij toch niet. Komt dat misschien doordat de radar niet ver genoeg vooruit kan kijken bij 120km/h ofzo?
Als ik een stilstaande file nader kijk ik of de auto op een redelijke afstand begint te vertragen. Doet ie dat niet, dan zet ik AP uit.
Ik ga niet via een noodstop proberen op het laatste moment te remmen.
Een goede aanwijzing dat ie al dan niet gaat remmen is het verschijnen van een voertuig tussen de lijnen in je dashboard. Als dat voertuig wit gekleurd wordt afgebeeld, dan gaat ie wel remmen. Komt dat voertuig niet of veel te laat in beeld, dan doe ik het liever zelf.
 
Wie o wie heeft een (i) AP1 wagen, (ii) een AP2 wagen, (iii) een GoPro en (iv) wat tijd om tijdens deze periode ons bij wijze van kerstgeschenk een youtube-filmpje kado te doen, namelijk een vergelijking AP2 vs AP1 op plaatsen waarvan hij of zij weet dat AP1 (of AP2) foutjes maakt (of er de brui aan geeft)?

(EDIT: bij dat scenario dat Maarten en Wim beschrijven ben ik ook benieuwd naar het verschil van reactie tussen AP1 en AP2)
 
Is waarschijnlijk al ge-opperd hier .. Maar zijn er nog mensen die 'chicken' / bang zijn als de AP een stilstaande file nadert? :) Na een paar maand met de MS went dit bij mij toch niet. Komt dat misschien doordat de radar niet ver genoeg vooruit kan kijken bij 120km/h ofzo?

Ik denk dat terecht is dat je bang bent. De radar "ziet" heel veel, maar de software die de signalen interpreteert filtert veelal stilstaande objecten eruit, via een algoritme dat relatieve snelheid meeneemt. Om te voorkomen dat je voor elke lantaarnpaal zou komen stil te staan zeg maar (simpel gezegd, is natuurlijk iets verfijnder).

Stilstaande auto's of files zijn daardoor soms onbetrouwbare objecten. Dus blijf waakzaam!!
 
Wie o wie heeft een (i) AP1 wagen, (ii) een AP2 wagen, (iii) een GoPro en (iv) wat tijd om tijdens deze periode ons bij wijze van kerstgeschenk een youtube-filmpje kado te doen, namelijk een vergelijking AP2 vs AP1 op plaatsen waarvan hij of zij weet dat AP1 (of AP2) foutjes maakt (of er de brui aan geeft)?
Leuk idee, ik heb een AP1 en een AP2(.5) auto. Tussen kerst en nieuwjaar kan ik daar vast wat tijd voor vrijmaken...
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik denk dat terecht is dat je bang bent. De radar "ziet" heel veel, maar de software die de signalen interpreteert filtert veelal stilstaande objecten eruit, via een algoritme dat relatieve snelheid meeneemt. Om te voorkomen dat je voor elke lantaarnpaal zou komen stil te staan zeg maar (simpel gezegd, is natuurlijk iets verfijnder).

Stilstaande auto's of files zijn daardoor soms onbetrouwbare objecten. Dus blijf waakzaam!!
Het door Tesla gegeven voorbeeld is een blikje dat aan de rand van de weg ligt en de radar reflecteert.
 
Het is mij opgevallen dat mijn AP1 het nu ook heel goed doet op een weg zonder lijnen (ook niet op het dashboard) als er een voorligger in ‘zicht’ is.
Was mij niet eerder opgevallen omdat ik het op die wegen niet meer probeerde. Maar gisteren had ik onbewust 2 keer aan de hendel getrokken toen ik de TACC wou opzetten. Was eerst verbaasd dat hij ‘wilde’ en hij deed het nog perfect ook. Zelfs in een redelijk scherpe bocht, met tegenliggers en geparkeerde wagens (voelde weer de gezonde spanning van de eerste AP ritten).
Is nu wel een weg die ik vaak doe. Zou er dan toch machine learning in het spel zijn?