Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Meteen de reden waarom ik géén proefrit maak !
Ik weet wel heel zeker dat ik dan ook voor de bijl ga.

En ik wil mijn classic nooit verkopen.
(Maar ik heb wel al een aansluiting 3x380V, 63A.):tongue:
Ditmaal verder wel met verstand gekozen een 90D en geen proefrit gemaakt in een P90DL omdat het vlees zwak is, kijk maar naar Daniel:rolleyes:. Vandaag is mijn auto voor zijn 2e onderhoudsbeurt bij Tesla op bezoek. Was wel even bang een P90DL mee te krijgen en vervolgens spijt te krijgen. Gelukkig kreeg ik het instappertje mee dus het gaat nog goed :)
 
Heeft er iemand vandaag ook "problemen" gehad met de autopilot? Regelmatig zwalpen tussen de rijstrook, en (meer dan anders) extreem kort langs vrachtwagens, zo kort zelfs dat ik toch besloot een paar keer in te grijpen. Het verkeer was voor mij zelfs niet drukker als anders.
 
Last edited:
Heeft er iemand vandaag ook "problemen" gehad met de autopilot? Regelmatig zwalpen tussen de rijstrook, en (meer dan anders) extreem kort langs vrachtwagens, zo kort zelfs dat ik toch besloot een paar keer in te grijpen. Het verkeer was voor mij zelfs niet drukker als anders.

Yep.
Ik vroeg me al af of er stiekem een nieuwe software versie uitgekomen was (en ik heb het gecontroleerd: nog steeds 2.7.77).

Ik vond het al vreemd..
 
Bij mij kon de autosteering helemaal niet worden ingeschakeld, mijn gehele rit op de A35. Reden onbekend. Voorruit was gewoon volledig ontdooid (handig dat voorverwarmen, nooit meer ijskrabben!) en het felle zonlicht kwam van achteren, dus daar moet de camera geen last van hebben gehad. Hij zag ook echt helemaal geen lijnen, op het dashboard stond er hooguit een auto'tje als ik ergens achter reed. TACC deed het gelukkig wel.
 
suggestieve foto.jpg

Ik zag op nos.nl een berichtje staan over zelfrijdende auto's. Vooral de foto boven het artikel trok mijn aandacht. Lekker suggestief. Als je het artikel leest gaat het over een manier van uitkeren aan verzekerden waarbij de schuldvraag vermeden wordt, maar dat is niet bepaald wat je denkt als je het plaatje en de kop boven het artikel leest.
Ik heb zelf een classic maar ik voel me altijd wel een beetje aangesproken als mensen het over zelfrijdende auto's hebben.
 
Ditmaal verder wel met verstand gekozen een 90D en geen proefrit gemaakt in een P90DL omdat het vlees zwak is, kijk maar naar Daniel:rolleyes:. Vandaag is mijn auto voor zijn 2e onderhoudsbeurt bij Tesla op bezoek. Was wel even bang een P90DL mee te krijgen en vervolgens spijt te krijgen. Gelukkig kreeg ik het instappertje mee dus het gaat nog goed :)

Nee nee, dat begrijp je helemaal verkeerd. Mijn keuze voor de p90dl is enkel gebaseerd op de hogere restwaarde!

[emoji12]
 
Ah - aardig om te lezen dat ik niet de enige was. AP was deze ochtend niet in vorm. Ik zwabberde als een dronken tor tussen de lijnen en hij kon ook niet als onder de 30km/u kwam zich richten op de voorganger (auto' tje in scherm werd nimmer blauw). Toen ik ging checken zag ik vocht bij de camera voor. Dat zat er zeker niet toen ik weg reed thuis. Ik check altijd al even als ik wegrijd..

IMG_3272.JPG


Vanavond was vocht weg en probleem opgelost.
 
Ik heb maar één (1) issue met de autopilot en dat zijn de hobbels in de A4 tussen Leiden en Leidschendam. Daar schrikt soms echt van, vooral in het donker. Zwabber zwabber bliep bliep daarna weer alles ok.
Ik rij >100 km per dag met AutoPilot ("AP") ingeschakeld en heb 5 fases in gebruikservaring ondervonden:

Fase 0 (die van de meeste politici en slecht geïnformeerde wetenschappers): Dit is fase onbekend maakt onbemind. Dezelfde perceptie als die van boeren die dachten dat hun koeien geen melk meer zouden geven door de komst van de stoomtrein. Ongefundeerd spuien van opinies zonder enige kennis van zaken. Sommigen kunnen het niet helpen doordat ze in een andere wereld leven of gewoon nog niet bekend zijn met de stand der techniek.

Fase 1: Eerste gebruikservaring. Ook wel genoemd de ontmaagding. Hé dit is best wel spannend maar ik heb wel de neiging om mijn handen nog te gebruiken. Komt vanzelf goed.

Fase 2: Verkenning van de grenzen. Heel logisch nadat je eenmaal ontdekt hebt dat dit gewoon hééééél erg lekker rijdt. Afslagje nemen, laantje wissel halverwege afbreken, binnenweggetje, woonerfje, hagel en regen, windkracht 8 haaks, > 150km/u, etc. Wel een nuttige fase want deze fase maakt je wijzer. En ervaring wordt wel eens ervaren als aantrekkelijk.

Fase 3: Ontspanning. Eenmaal bekend met mogelijkheden en beperkingen ga je echt heel ontspannen rijden daar waar AP het best tot zijn recht komt. En ga je effectief gebruik maken van de toegevoegde waarde. Je ziet meer, je weet hoe je de terugkoppeling op het dashboard gebruikt om te verifiëren of AP de situatie om je heen correct interpreteert. Je geniet van de interactie :wink:.

Fase 4: Verbazing. Doordat je meer ziet van je omgeving (wat een ongeloooooflijke hoeveelheid mensen is met de telefoon en de make-up bezig) begin je je te verbazen over het weggedrag van anderen. En meer nog: Wat raar dat die mensen als een aap in de auto zitten met een rond ding in hun handen alleen maar om tussen de lijntjes te blijven. Dat is toch niet maar van deze tijd?

Fase 5: Verbolgenheid. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat mensen nog toestemming krijgen om zonder AutoPilot de weg op gaan? Het moest niet mogen. Onverantwoord. Maatschappelijk onaanvaardbaar. Politiek grijp in. Zo kan het niet langer. Doe er wat aan. Nu!


Fase 6: Ja daar zit ik nu in. Het voelt heerlijk.