Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Na de laatste update wordt het praktisch onmogelijk om nog zonder hand(en) aan het stuur met AP te rijden.
Tegelijkertijd is Tesla druk bezig om AP op de snelwegen autonoom te laten functioneren. Dan kunnen de handjes weer van het stuur. Wie wil dat niet ?
Maar dat betekent wel dat iedereen die met losse handjes wil rijden binnenkort nog eens € 4.200 mag aftikken. Immers de autonome functies zijn alleen beschikbaar met het extra 'zelfrijdende functie' pakket.

Wij hebben betaald voor EAP en daarin zit dit en dat is wat Elon noemde. Laat dat eerst maar eens goed werken met, naar ik vrees, voorlopig nog extra nags (weer een woord erbij geleerd).

Schermafbeelding 2018-06-13 om 14.44.03.png
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Na de laatste update wordt het praktisch onmogelijk om nog zonder hand(en) aan het stuur met AP te rijden.
Tegelijkertijd is Tesla druk bezig om AP op de snelwegen autonoom te laten functioneren. Dan kunnen de handjes weer van het stuur. Wie wil dat niet ?
Maar dat betekent wel dat iedereen die met losse handjes wil rijden binnenkort nog eens € 4.200 mag aftikken. Immers de autonome functies zijn alleen beschikbaar met het extra 'zelfrijdende functie' pakket.

Zou het???? Ik ben zo ongeveer de enige in Europa die de zelfrijdende functie heeft aangeschaft (ik heb de 'gladde verkopers in showroom' overgeslagen. Later bleek dat zelfs de gladde jongens het mij zouden hebben afgeraden)...

Ik heb, bang geworden door alle berichtgeving, de update nu steeds weggeklikt... Als je gelijk hebt moet ik dat volhouden tot medio september???:cool:
 
Zou het???? Ik ben zo ongeveer de enige in Europa die de zelfrijdende functie heeft aangeschaft (ik heb de 'gladde verkopers in showroom' overgeslagen. Later bleek dat zelfs de gladde jongens het mij zouden hebben afgeraden)...

Ik heb, bang geworden door alle berichtgeving, de update nu steeds weggeklikt... Als je gelijk hebt moet ik dat volhouden tot medio september???:cool:

Dat kan ook allemaal niet zonder risico. Stel dat er iets gebeurt en het is denkbaar dat het niet zou zijn gebeurd als je de update wel had geïnstalleerd (dus vaker gewaarschuwd zou worden) dan zie ik een interessante discussie, wellicht tot op verzekeringsniveau.
 
  • Like
Reactions: Pepp
Na de update dit weekend: melding 'handen aan het stuur houden' verschijnt nu om de 20 sec, wanneer je het stuur niet vasthoudt. Voorheen was dit 1 minuut. Echter, de weerstand die je in het stuur ondervindt is een stuk lager geworden, waardoor het prettiger werkt. Wanneer je nu het stuur continu losjes vasthoudt, komt er ook geen melding meer.

Ik heb de update inmiddels ook. Als je harder dan 130 rijdt, krijg je om de 10sec de melding "handen aan het stuur". De interval is nu wel erg vervelend.
 
Ik houd voor 99% vd tijd stuur vast. Alleen dat heeft het systeem niet door. Zeker als de weg rechtdoor gaat en nu de bochten ook steeds beter gaan. Best irritant om van die onnatuurlijke rukjes de hele tijd aan het stuur geven of juist de auto een beetje moet gaan tegen sturen om maar te zorgen dat de AP niet gaat piepen en uiteindelijk afslaat.
 
Bijkomend effect - en dat vindt ik erg jammer - is dat het wisselen van rijbaan nu nog alleen werkt als de auto echt door heeft dat je het stuur vast hebt. Praktisch betekent dit tegendruk geven als je van baan wilt verwisselen. Daarmee is deze functie een stuk minder praktisch toepasbaar geworden. Ik vertrouw nuj eigenlijk minder op AP dan dat ik dan voorheen kon doen. Stap terug.
 
Ik heb heel even moeten wennen aan de nieuwe instelling voor autosteer, maar ik ben er eigenlijk wel blij mee. Mijn handen houd ik nu meestal in tien over half vijf positie (evt. een van de twee) en dat geeft voldoende gewicht aan/moment op het stuur. Nu krijg ik zelfs minder vaak de mededeling dat ik het stuur beet moet pakken.
Maar ik ben echt heel erg blij met de uitbreiding van wegen waarop "auto lane change" werkt. Op de N-wegen met twee rijstroken in één richting waar ik tot nu over gereden heb, werkt het nu prima.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik kan zelf redelijk parkeren al zeg ik het zelf maar als je autopark hebt op je auto dan wil je dat ook een keer proberen.
De auto heeft bij mij nog geen geschikte parkeerplaats weten te vinden en het lijkt erop dat dit met de ingestelde afmetingen te maken heeft. Volgens de NEN 2443:2000 is een parkeerplaats in NL 2,5m breed en volgens de handleiding van Tesla moet dit minimaal 2,9m breed zijn....
 
Ik kan zelf redelijk parkeren al zeg ik het zelf maar als je autopark hebt op je auto dan wil je dat ook een keer proberen.
De auto heeft bij mij nog geen geschikte parkeerplaats weten te vinden en het lijkt erop dat dit met de ingestelde afmetingen te maken heeft. Volgens de NEN 2443:2000 is een parkeerplaats in NL 2,5m breed en volgens de handleiding van Tesla moet dit minimaal 2,9m breed zijn....
Als je de auto pas sinds kort hebt: autopark heft een calibratie periode nodig voordat het werkt.
Hij dient een x aantal keer langs potentiele parkeerplekken te rijden voordat het gaat werken.
In het instellingenscherm zie je een opmerking staat dat het nog aan het calibreren is.
 
  • Informative
Reactions: MarcelS
Als je de auto pas sinds kort hebt: autopark heft een calibratie periode nodig voordat het werkt.
Hij dient een x aantal keer langs potentiele parkeerplekken te rijden voordat het gaat werken.
In het instellingenscherm zie je een opmerking staat dat het nog aan het calibreren is.

Hmmm, die opmerking heb ik niet voorbij zien komen maar ik zal nog maar eens een paar rondjes over een parkeerplaats maken.
Overigens is dat kalibreren wel een vreemd fenomeen van Tesla. Camera's etc. worden in de fabriek al afgesteld en gekalibreerd de maat van de auto is ook niet anders als van de andere dus je zou verwachten dat je een werkende kalibratie uitgeleverd krijgt.

Zelfs cruise control werkte de eerste 150-200km niet.
 
https://arstechnica.com/cars/2018/0...ing-driverless-cars-without-googles-billions/
Tja zo kun je AP-achtige zaken dus ook aanpakken. Wordt nog interessant of al die nieuwe M3 kopers/rijders EAP gaan aanschaffen, als je de teneur van de berichten hierboven in ogenschouw neemt, de recente AP 'ongelukken' beschouwt en het verschil met M3 Basic Cruise Control ( krijgt langzamerhand op de diverse tesla fora een heel aardige pers, werkt blijkbaar heel handig en je let vanzelf op... ) door al die 'nags' steeds kleiner wordt. https://www.teslarati.com/tesla-research-group-autopilot-crash-demo/ word ik ook niet vrolijk van, net als de opm. van Fabian Becker, op https://d.facebook.com/NoMiEVmobility/?__tn__=C-R en hij is qua Tesla ervaring echt geen krullenjongen.
Dat de Model 3 een geweldige EV is is wel duidelijk.
 
How startups are building driverless cars without Google’s billions
Tja zo kun je AP-achtige zaken dus ook aanpakken. Wordt nog interessant of al die nieuwe M3 kopers/rijders EAP gaan aanschaffen, als je de teneur van de berichten hierboven in ogenschouw neemt, de recente AP 'ongelukken' beschouwt en het verschil met M3 Basic Cruise Control ( krijgt langzamerhand op de diverse tesla fora een heel aardige pers, werkt blijkbaar heel handig en je let vanzelf op... ) door al die 'nags' steeds kleiner wordt. Research group demos why Tesla Autopilot could crash into a stationary vehicle word ik ook niet vrolijk van, net als de opm. van Fabian Becker, op NoMiEV mobility en hij is qua Tesla ervaring echt geen krullenjongen.
Dat de Model 3 een geweldige EV is is wel duidelijk.

Die diverse voorbeelden bestaan al een tijdje. We hebben het dan niet over zelfrijdende voertuigen maar over geleide voertuigen met extra sensoren. Het heeft met echt zelfrijden niet veel te maken. Net zo min als bestuurderloze treinen etc.

De Tesla ongelukken zijn stuk voor stuk geen verrassingen maar te wijten aan niet begrijpen van hoe het werkt, ofwel niet lezen van de manual. Op dit moment stopt hij nu eenmaal nog niet voor alle stilstaande objecten dus houd je daar geen rekening mee, dan is er een kans dat het (goed) fout gaat.

De huidige nags zijn er als tijdelijke "stop" op het kennelijk niet altijd verantwoorde gebruik door de rijders.

Maar als je terug gaat naar de basis en de opzet, waarbij men al een tijd bezig is om data te verzamelen waarbij vreemde locaties worden geanalyseerd en bewaard, zie nog eens de uitleg die eerder deze week voorbij kwam, dan kun je hooguit vaststellen dat het geheel meer tijd kost dan ingeschat. Dat het er gaat komen staat boven elke twijfel. Dat het door de eigen map, de vele miljoenen kilometers praktijkervaring, een stuk eenvoudiger is dan voor concurrenten maakt het logischer. Daarbij helpt de mogelijkheid om in "schaduwmodus" al fsd te testen enorm. Scheelt ook gedoe en is veiliger.

In augustus kunnen we, waarschijnlijk nog wel met nags, het rijden vanaf de oprit tot en met de afrit (snelweg) aan de auto overlaten, en het kan best ook september worden. Dat is dan de volgende stap en daarna wordt het steeds verder uitgebreid waarbij we nog wel een flinke tijd op level 4 blijven hangen (heb je ook geen gedoe met autoriteiten want er is een alerte verantwoordelijke bestuurder) en dan uiteindelijk, kan nog wel vijf jaar duren, wordt het level 5.

We zijn ergens halverwege de tunnel dus het licht is nog niet te zien.
 
Last edited:
How startups are building driverless cars without Google’s billions
Tja zo kun je AP-achtige zaken dus ook aanpakken. Wordt nog interessant of al die nieuwe M3 kopers/rijders EAP gaan aanschaffen, als je de teneur van de berichten hierboven in ogenschouw neemt, de recente AP 'ongelukken' beschouwt en het verschil met M3 Basic Cruise Control ( krijgt langzamerhand op de diverse tesla fora een heel aardige pers, werkt blijkbaar heel handig en je let vanzelf op... ) door al die 'nags' steeds kleiner wordt. Research group demos why Tesla Autopilot could crash into a stationary vehicle word ik ook niet vrolijk van, net als de opm. van Fabian Becker, op NoMiEV mobility en hij is qua Tesla ervaring echt geen krullenjongen.
Dat de Model 3 een geweldige EV is is wel duidelijk.
EAP is erg populair en zal dat ook blijven. De teneur op de engelstalige fora is dat Tesla ofwel populair is vanwege het milieu ofwel vanwege de technische hoogstandjes en dat is overwegend autopilot.

Ik denk dat A/P de toekomst is en dat geldt ook voor mij. Over een jaartje of twintig, dertig zal de tijd komen dat ik niet meer zelf zal kunnen rijden. Dan wil ik absoluut mobiel blijven en daarvoor is FSD ideaal. Ik zie aan de generatie tachtigjarigen om me heen hoe belangrijk dat is en ik wil daar graag aan bijdragen. FSD zal dan ook mijn keuze zijn voor mijn model 3, zodra ik die bij elkaar gespaard heb :(;).
 
Mooi om te zien hoe Tesla's aanpak op dit liefhebbersforum wat dit pure AI punt betreft ( AI in de echte praktijk hè dat is best wel nieuw en lastig ) zo uitgebreid toegelicht wordt ( of is het verdedigd ? ) .

Prima hoor, maar ik persoonlijk vind Fabian Becker ( https://d.facebook.com/story.php?story_fbid=634136833615577&id=108907992805133&__tn__=*s-R ) het mooi verwoorden... Aber schon seit dem Modell S sehe ich es sehr kritisch eine Beta Software im öffentlichen Straßenverkehr an normalen Kunden zu testen! Nicht jeder geht verantwortungsvoll mit solch einer Technologie im Software Entwicklungsstadium um!...

RTFM is lijkt mij een paar bruggen te ver voor in principe een massaproduct als de Model 3. Ennuh hier laat ik het bij... Mvg.
 
Mooi om te zien hoe Tesla's aanpak op dit liefhebbersforum wat dit pure AI punt betreft ( AI in de echte praktijk hè dat is best wel nieuw en lastig ) zo uitgebreid toegelicht wordt ( of is het verdedigd ? ) .

Prima hoor, maar ik persoonlijk vind Fabian Becker ( https://d.facebook.com/story.php?story_fbid=634136833615577&id=108907992805133&__tn__=*s-R ) het mooi verwoorden... Aber schon seit dem Modell S sehe ich es sehr kritisch eine Beta Software im öffentlichen Straßenverkehr an normalen Kunden zu testen! Nicht jeder geht verantwortungsvoll mit solch einer Technologie im Software Entwicklungsstadium um!...

RTFM is lijkt mij een paar bruggen te ver voor in principe een massaproduct als de Model 3. Ennuh hier laat ik het bij... Mvg.
Misschien ook het meest verstandig. Pak de draad straks maar weer op als je er een paar duizend km ervaring mee hebt.
 
Ik heb heel even moeten wennen aan de nieuwe instelling voor autosteer, maar ik ben er eigenlijk wel blij mee. Mijn handen houd ik nu meestal in tien over half vijf positie (evt. een van de twee) en dat geeft voldoende gewicht aan/moment op het stuur. Nu krijg ik zelfs minder vaak de mededeling dat ik het stuur beet moet pakken.
Maar ik ben echt heel erg blij met de uitbreiding van wegen waarop "auto lane change" werkt. Op de N-wegen met twee rijstroken in één richting waar ik tot nu over gereden heb, werkt het nu prima.
Sluit ik mij bij aan. Ik weet niet waar het aan ligt maar opmerkingen als "AP is niet bruikbaar meer" herken ik echt niet. Wel wat Spotify-issues maar ik zal het draadje niet vervuilen:)