Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
@RobsEV dus jij koopt een auto van €100k en maakt niet eerst even een proefrit om de door jou zo begeerde nieuwe functies uit te testen?
Tja...Works for me :D Proefrit met Bmw 530D maar zag een Tesla onderweg.
Nadien direkt naar een Tesla Aartselaar. Eventjes kijken en verkoper gaf mij paar keuzes van CPO's.
Er was maar 1 met AP1 toen. Verkoper zegt dat ze snel verkopen...dus snel krabbeltje zetten.
En dan pas thuis opgezocht wat Tesla & AP1 doet.
(Oh ja...ook tegen vriendin zeggen geen Bmw maar tesla gekocht want ze wist enkel dat ik proefrit ging doen bij Bmw)

Nog geen spijt van Tesla of AP1 :)
 
Ik sla vooral aan op jouw verbazing dat jouw Tesla niet de afslag neemt die de navigatie aangeeft en dat je de Autopilot eraf moet rukken.
Ik had al de indruk dat dit niet zo werkte (gezien mijn ervaring), maar gezien de tekst op de website had ik de indruk dat dit wel mogelijk zou moeten zijn.
Zoveel naïviteit verwacht ik niet van een Tesla rijder.
Ben zelf al heel wat jaren software engineer, dus ik begrijp maar al te goed dat het enorm complex is. De auto kan wel zelfstandig van rijbaan kan wisselen door alleen de input van een knipperlichthendel. Hij kijkt ook of er andere voertuigen de zijwaartste beweging belemmeren. Die input zou je dan ook kunnen koppelen aan de navigatie. Een kilometer voor de afslag gaat de auto alvast richting de linkerbaan en als de afslag komt, dan schuift die nog een baantje op de afrit op. In plaats van de knipperlichthendel is alleen de navigatie de input.

Ik vermoed dat de achtergrond geen technische beperking is, maar eentje van aansprakelijkheid. Nu gaat de auto op initiatief van de bestuurder van rijbaan wisselen. Met navigatie beslist de auto dat en dat zal bij ongelukken absoluut vragen gaan opleveren m.b.t. aansprakelijkheid. Dat is denk ik het achterliggende probleem.

De naïviteit is wellicht wat aangedikt van mij, maar ik denk dat je als autobouwer bewust moet zijn van je verantwoordelijkheden. Het verbaast mij juist van een Amerikaanse firma, waar letselclaims vaak enorm hoog zijn, dit soort zaken aanbiedt.
 
De naïviteit is wellicht wat aangedikt van mij, maar ik denk dat je als autobouwer bewust moet zijn van je verantwoordelijkheden. Het verbaast mij juist van een Amerikaanse firma, waar letselclaims vaak enorm hoog zijn, dit soort zaken aanbiedt.
Juist daarom blijft de actie, en dus de verantwoordelijkheid bij de bestuurder liggen. Ze zijn niet helemaal gek bij Tesla.
 
In de US heeft Tesla daar niet op gewacht en dit gesetteld voor 20-280$ refund voor 5000$ feature (AP). Opmerkelijk laag bedrag. Kennelijk vond advocaat van de klagers dat ze toch niet zo’n sterke case hadden, anderszijds was Tesla (imho) mogelijk bang voor hogere claim....

Tesla agrees to settle class action over Autopilot billed as 'safer' | Reuters

Dit gaat over iets anders dan het ontbreken van functionaliteit. Dus een andere discussie.
Dit gaat erover dat de AP gevaarlijk zou zijn ipv veiliger zoals door Tesla beweerd wordt.
 
Mijn AP1 leest wel borden. Soms zelfs verkeerdelijk de snelheidsbeperking op een afrit die ik niet neem.

Inderdaad, AP1 leest wel borden, dat is ook mijn ervaring. Ook matrixborden worden gelezen.
Als je alleen TACC aan hebt staan, waarschuwt hij alleen als je te hard rijdt.
Als je ook autosteer aan hebt staan, is mijn ervaring dat op secundaire wegen je snelheid beperkt wordt; op snelwegen (meestal) niet.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik denk dat iedereen die een Tesla koopt weet dat: er roadstars in space worden geschoten, je de auto in een duikboot kan veranderen, Falcon Wings op de muziek bewegen.... Kortom, een Tesla is geen brave KIA.... En qua PR trekt het net zo veel mensen als dat het mensen tegen de borst stuit...
 
Ivm ‘afwerking’ van mijn in augustus geleverde model S nu eenzelfde S als loaner maar 2 jaar oud en met AP1

Nu enkele dagen mee gereden en moet toch eerlijk bekennen dat de lane change met AP1 veel soepeler werkt dan op mijn eigen AP2.5... beetje teleurstellend maar nu wel zelf objectief kunnen beoordelen...

Lane change met AP1 is handig en bruikbaar, met AP2.5 iedere keer spannend en soms zelfs onveilig (abrupt afbreken en weer terug naar eigen baan)

Hopen dat 9.0 verbetering gaat brengen...
 
Last edited:
Er is nog wel eens discussie over dat een AP2 of EAP geen verschil zou zien tussen een auto, motor of vrachtauto.

Het verschil zal hij vast wel zien maar dit wordt kennelijk alleen niet weergegeven. Wellicht heeft dit met rechten te maken die bij Mobil Eye liggen en welke Tesla op de latere systemen niet mag gebruiken.
Laatst stonden er twee motoren naast elkaar voor mij bij een stoplicht. Staan er op mijn schermpje twee auto's half over elkaar.
Dus ondanks dat ze naast elkaar staan herkend hij het wel als separate voertuigen.
Een andere keer sta ik voor een stoplicht en steekt er een voetganger over en zie ik ook een auto op mijn scherm oversteken. :D
Gezien worden ze dus zeker wel.;)
 
Er is nog wel eens discussie over dat een AP2 of EAP geen verschil zou zien tussen een auto, motor of vrachtauto.

Het verschil zal hij vast wel zien maar dit wordt kennelijk alleen niet weergegeven. Wellicht heeft dit met rechten te maken die bij Mobil Eye liggen en welke Tesla op de latere systemen niet mag gebruiken.
Laatst stonden er twee motoren naast elkaar voor mij bij een stoplicht. Staan er op mijn schermpje twee auto's half over elkaar.
Dus ondanks dat ze naast elkaar staan herkend hij het wel als separate voertuigen.
Een andere keer sta ik voor een stoplicht en steekt er een voetganger over en zie ik ook een auto op mijn scherm oversteken. :D
Gezien worden ze dus zeker wel.;)

Software v9 laat wel verschillende voertuigen zien op scherm.
Tesla-Navigate-on-Autopilot.jpg
 
Het blijft opvallend dat er zulke verschillende ervaringen bestaan met AP. Ik ben vandaag naar Oostenrijk gereden en heb niet één onverwachte situatie gehad, geen onnodig vaart minderen, en zelfs bij werkzaamheden met het stuur met beide handen vast ervaren dat hij keurig de gele strepen volgt. Wel als er diverse lijnen zijn die niet constant zijn reageert hij wat wiebelig maar blijft in de goede strook.

En als de weg vrij is geeft AP (2 in mijn geval) een veilig gevoel als je hem op 150 km/uur vast zet.

Blijf uiteraard benieuwd naar de V9 versie. Al krijgen wij niet direct de automatische baanwissel dan zijn er genoeg aanpassingen de het de moeite waard maken.

Er wordt nu nog met enkele van de camera's gefinetuned in relatie met de neural map.
 
  • Informative
Reactions: ElecFan
Het blijft opvallend dat er zulke verschillende ervaringen bestaan met AP. Ik ben vandaag naar Oostenrijk gereden en heb niet één onverwachte situatie gehad, geen onnodig vaart minderen, en zelfs bij werkzaamheden met het stuur met beide handen vast ervaren dat hij keurig de gele strepen volgt. Wel als er diverse lijnen zijn die niet constant zijn reageert hij wat wiebelig maar blijft in de goede strook.

En als de weg vrij is geeft AP (2 in mijn geval) een veilig gevoel als je hem op 150 km/uur vast zet.

Blijf uiteraard benieuwd naar de V9 versie. Al krijgen wij niet direct de automatische baanwissel dan zijn er genoeg aanpassingen de het de moeite waard maken.

Er wordt nu nog met enkele van de camera's gefinetuned in relatie met de neural map.
Apart ja!

Ik heb 2.000km gereden naar München en terug en heb AP toch écht vaak er af moeten halen omdat deze het zo nodig vond abrupt in de ankers te gaan omdat er volgens hem te weinig afstand was.

Daar waar ik de cruise gewoon los tik en regen het werk laat doen vind AP het nodig om direct de remmen er op te gooien.

Het lijkt wel alsof standje 1 (want hoger is echt veel te veel ruimte) zeg 70m afstand wil hebben. Alles <70m is per direct de remmen er op. Want 69,5<70.

Nee, op een lege weg is AP echt heerlijk, maar zodra een auto voor je komt met wat lagere snelheid vind AP het maar al te nodig om per direct weer X afstand te willen hebben. Gruwelijk irritant.

Een iets elastischere houding zou fijn zijn. Gewoon even beetje regen en rustig afzakken tot de gewenste afstand.

Om nog maar niet te spreken over een vrachtwagen 200m voor je en AP ziet hem ineens rijden.

Ik heb het gevoel dat de remblokken van mijn nieuwe 100D de 250.000km zoals op mijn oude 85 bij lange na niet gaan halen.