Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Goh...vrijdagavond kreeg ik een BMW als vervangwagen.
Maar vandaag eerste keer dat ik lange afstand maakte met vervangwagen...wat mis ik toch TACC / AP :(
Was veel chiller op autosnelweg (+ file) met AP. En regeneratief remmen.
Enigste verbetering is dat ik minder hobbels voelt van de "goede" Belgische wegen :rolleyes:

Moet nog tot vrijdag rijden met de BMW. Een week om draagarmen te vervangen lijkt mij toch wel een beetje o_O
 
Volgens mij zie ik ook een “stoplicht-symbool” in de nieuwe nav. Zou de autopilot ook voor stiplichten kunnen stoppen?

Over dat symbooltje hebben mensen al gediscussieerd. Aangezien het op de plek staat van wat nu file-informatie aan- en uitzetten betekend, zal het waarschijnlijk gewoon dat zijn. Waarom zou je het stoppen voor stoplichten ooit uit willen zetten?

Wat het symbooltje betekend, geen idee. Misschien een auto met de 4 deuren open? Een stoplicht met twee kleuren lijkt me raar.
 
Ik vrees dat automatisch van baan wisselen in Europa voorlopig niet zal worden ingevoerd. De snelheidsverschillen bij inhalen zijn hier enorm veel groter. In de VS waar de snelheidsverschillen in de verschillende rijbanen veel geringer zijn zou het wel kunnen werken.
Is ook technisch heel lastig te realiseren. Met de ultrasoon sensoren heb je een bereik van een meter of vijf.
Om snel inhalende voertuigen tijdig te kunnen 'zien' heb je m.i. minimaal een radar/lidar/camera systeem nodig dat flink meer dan 100 meter achteruit kan kijken.
Per saldo zou je het AP systeem dat nu vooruit kijkt ook achter moeten hebben.

Dank voor de toelichting. Ik vraag me alleen af hoe Tesla dat dan in VS gaat doen. Ik geloof je direct als je zegt dat de snelheidsverschillen daar kleiner zijn, maar er zijn altijd uitzonderingen. En we weten dat die juist het gevaarlijkst zijn. EAP/FSD moeten met "gekken op de weg" om kunnen gaan. En dan zou het daarna ook hier toepasbaar moeten zijn.

Maar wellicht wordt HW 3.0 ;)
 
Dit is wat de camera's zien. Ruim voldoende om opkomende auto's te detecteren. Ook die met hoge snelheid. Zolang de bestuurder eindverantwoordelijke blijft zal automatisch van rijbaan wisselen geen probleem moeten zijn.

merged_text-png.245227
 
Dank voor de toelichting. Ik vraag me alleen af hoe Tesla dat dan in VS gaat doen. Ik geloof je direct als je zegt dat de snelheidsverschillen daar kleiner zijn, maar er zijn altijd uitzonderingen. En we weten dat die juist het gevaarlijkst zijn. EAP/FSD moeten met "gekken op de weg" om kunnen gaan. En dan zou het daarna ook hier toepasbaar moeten zijn.

Maar wellicht wordt HW 3.0 ;)

Aan de (noord) oostkust is het percentage Mercedes, Audi en BMW redelijk hoog met ook een vergelijkbaar rijgedrag als in de Europa.
Ook is daar niet het "keep your lane" principe van toepassing maar hoor je ook rechts te houden en links in te halen.
Ik neem dan toch aan dat Tesla dat ook wel weet en de AP daarop afgesteld heeft.
 
Aan de (noord) oostkust is het percentage Mercedes, Audi en BMW redelijk hoog met ook een vergelijkbaar rijgedrag als in de Europa.
Ook is daar niet het "keep your lane" principe van toepassing maar hoor je ook rechts te houden en links in te halen.
Ik neem dan toch aan dat Tesla dat ook wel weet en de AP daarop afgesteld heeft.

In elk geval is duidelijk dat AP1 hier niet geschikt voor is. Er zit alleen een camera en radar vooraan. Rondom alleen ultrasoon sensoren voor heel dichtbij. AP1 mist de camera's en/of radar die nodig zijn om met hoge snelheid achterop komende auto's te zien.
De enige oplossing voor AP1 zou dan nog een retrofit zijn met spiegels waar die achterop komende auto's wel te detecteren zijn.
Dat is voor Tesla commercieel gezien evenwel niet interessant. Het houdt 'oude' AP1 auto's langer op de weg. Tesla zal daarvoor liever ook geen twee software versies bouwen. Een reden om t.z.t. een nieuwe auto te kopen.
 
In elk geval is duidelijk dat AP1 hier niet geschikt voor is. Er zit alleen een camera en radar vooraan. Rondom alleen ultrasoon sensoren voor heel dichtbij. AP1 mist de camera's en/of radar die nodig zijn om met hoge snelheid achterop komende auto's te zien.
De enige oplossing voor AP1 zou dan nog een retrofit zijn met spiegels waar die achterop komende auto's wel te detecteren zijn.
Dat is voor Tesla commercieel gezien evenwel niet interessant. Het houdt 'oude' AP1 auto's langer op de weg. Tesla zal daarvoor liever ook geen twee software versies bouwen. Een reden om t.z.t. een nieuwe auto te kopen.

Ik denk dat Tesla dan ook de AP1 op termijn niet verder zal ontwikkelen hooguit nog wat bugfixing.

Alleen de EAP versie met 8 camera's en de 12 long range ultrasoon sensoren en radar zal hiervoor geschikt zijn.
Retrofit zou betekenen dat er naast de extra camera's andere sensoren en een veel snellere computer nodig zijn.

Dat lijkt mij idd commercieel niet haalbaar om deze update te verkopen en klanten met een AP1.
 
Tesla will start rolling out its ‘full self-driving’ package in August, Elon Musk says
V9.0 komt in augustus

Tesla Autopilot Version 9 Is Coming Soon: What to Know | Inverse
V9.0 komt begin september

First look at Tesla’s version 9 software update with new UI, features, and more
V9.0 komt eind september en de beta testers krijgen hem in augustus maar de uitrol was in september nog niet begonnen

Ben benieuwd naar de berichten begin oktober! Misschien halen we de kerst nog! (Ik noem geen jaartal)
 
Hoe is jullie ervaring met de snelheidsherkenning op Auto Pilot? Ik rijd regelmatig met de autopilot aan, maar heel vaak mist de AP de snelheidsborden. In Duitsland mag je 100 en vlak voor een dorp max. 70 en in het dorp max. 50. Dat wordt netjes aangegeven met borden, maar met AP aan knalt die gewoon met 100km/u het dorp in. Werkt het op basis van navigatie of worden ook verkeersborden herkent? De borden staan prima zichtbaar aan de kant van de weg.
 
Niemand heeft daar ervaring mee. Wat het systeem leest (nog) geen borden. Snelheid komt uit een database.
Dat is jammer, want dit werkt niet echt geweldig. Ondanks dat AP best aardig werkt is het toch een beetje een tegenvaller. Ik heb ook wel eens in een Audi gereden met ACC en lane-assist. Ik heb niet de indruk dat die veel minder kon dan de Tesla. Ze wekken de indruk bijna autonoom te kunnen rijden, maar daar zitten ze in de praktijk nog wel een heel eind vanaf.

"Uw Tesla past de snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aan, behoudt zijn positie op de rijstrook, wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van snelwegen, verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert, parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt en rijdt uw garage in en uit."
Dat automatisch wisselen van rijstrook gebeurt bij mij echt nooit. Als ik op de rechterbaan een vrachtwagen nader, dan remt de auto altijd af (ook als de linkerstrook volledig vrij is). Op- en afritten neemt die echt niet vanzelf (dan moet ik hem zelf door de AP heen drukken), terwijl de navigatie toch echt meldt dat ik er af moet. Summon geeft vrijwel altijd de melding dat de sleutel niet in de buurt is en/of de verbinding met de auto is verbroken (wellicht door de brakke WIFI?).

De Tesla rijdt geweldig, maar AP vind ik het geld niet echt waard. De beloftes worden lang niet waargemaakt.
 
Summon geeft vrijwel altijd de melding dat de sleutel niet in de buurt is en/of de verbinding met de auto is verbroken (wellicht door de brakke WIFI?).
Is helaas in de EU niet zo functioneel als in de US waar je Summon ook met de sleutel kunt activeren.
Bij ons moet hij inderdaad de sleutel heel duidelijk detecteren. Meestal leg ik hem op tegen de voorruit, op de ruitenwisser. Mist een beetje de bedoeling op die manier maar soms is het toch handig de auto uit krappe plekken te krijgen.
 
Dat is jammer, want dit werkt niet echt geweldig. Ondanks dat AP best aardig werkt is het toch een beetje een tegenvaller. Ik heb ook wel eens in een Audi gereden met ACC en lane-assist. Ik heb niet de indruk dat die veel minder kon dan de Tesla. Ze wekken de indruk bijna autonoom te kunnen rijden, maar daar zitten ze in de praktijk nog wel een heel eind vanaf.

Dat automatisch wisselen van rijstrook gebeurt bij mij echt nooit. Als ik op de rechterbaan een vrachtwagen nader, dan remt de auto altijd af (ook als de linkerstrook volledig vrij is). Op- en afritten neemt die echt niet vanzelf (dan moet ik hem zelf door de AP heen drukken), terwijl de navigatie toch echt meldt dat ik er af moet. Summon geeft vrijwel altijd de melding dat de sleutel niet in de buurt is en/of de verbinding met de auto is verbroken (wellicht door de brakke WIFI?).

De Tesla rijdt geweldig, maar AP vind ik het geld niet echt waard. De beloftes worden lang niet waargemaakt.
Beste Bugboy,
Je moet eerst de handleiding maar eens lezen. Het is hier echt al jaren bekend dat Tesla geen, ik herhaal, geen borden leest. Die data komt, hier ook al talloze keren genoemd, uit een database die via GPS de snelheidsaanduidingen aan de auto aanreikt.

Automatisch wisselen van rijstrook. Dat je deze onzin met droge ogen durft opschrijven.
Als je denkt dat de navigatie de autopilot aanstuurt, wordt het tijd dat je het hele systeem niet meer gebruikt.
Je bent er gewoon nog niet aan toe.
 
  • Disagree
Reactions: questa