Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij dag (battery day)

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens EM heeft Tesla niets met Amprius te maken
 

Attachments

  • FB_IMG_1598518847237.jpg
    FB_IMG_1598518847237.jpg
    40.3 KB · Views: 49
Nog maar een paar dagen tot 22 september Battery-day (en Shareholders meeting).
In de pers komen er steeds wildere speculaties.
Electrec heeft het over batterijen met 2x de huidige diameter dan de nu gebruikte 2170 (dus 42 ipv 21 mm): 4 keer zoveel inhoud.

CleanTechnica zegt dat de nieuwe batterij Lithium Fosfor IJzer (LPF, van Li Ph Fe) gaat worden. Veel goedkoper, maar met mindere eigenschappen dan de nu gebruikte Lithium Nikkel Cobalt batterij.

Gisteren reageerde Elon op het verhaal van CleanTechnica:
upload_2020-9-17_12-5-26.png


Ik denk dat met het "verlichten van een groot deel van het opschalingsprobleem" bedoeld wordt dat het verkrijgen van de benodigde materiaal gemakkelijker wordt.

Voor wie het verhaal van CleanTechnica wil lezen, de link:
Tesla Battery Day — Has Elon Musk Already "Leaked" The Battery Tech That Will Give Scale To The EV Revolution?
 
Dat zal het toch niet zijn: grotere cellen bestaan al lang. De grootste courant beschikbare cilindrische cel meet 40152, dus 40 diameter en 152 hoogte. Een prismatische cellen van dat volume zijn al jaren gemeengoed.
Heeft iemand trouwens een overzicht van de eigen verwezenlijkingen van Tesla uit het verleden op het vlak van batterijtechnologie? De packaging van duizenden kleine cilindervormige cellen is zeker een Tesla-design, maar op vlak van batterijchemie of andere aspecten?
 
Last edited:
Maar van die huidige batterijen met 1x de huidige diameter passen er 4 keer zoveel in de inhoud van het accupakket. Is dit het fantastische nieuws . . . ?
Helemaal mee eens, Electrek was gebakken lucht aan het verspreiden. Ze hadden anoniem toegestuurde foto's gekregen van die dikke batterij.
Wel was hun argument "goedkoper te maken" misschien relevant.
Het ziet eruit dat iemand een grap met ze uithaalt, maar . . . , je weet maar nooit.

upload_2020-9-17_13-4-46.png
 
Het heet het Osborne effect naar een PC maker uit begin jaren tachtig.

Sinds dag één van haar bestaan vecht Tesla tegen dat (vermeende) effect waarbij tegenstanders claimen dat nieuwere, betere modellen en/of versies de bestaande uitvoeringen (in de showroom en de supply chain) onverkoopbaar maken.
Een van de favoriete argumenten van de anti-Tesla meute waarom Tesla op het randje van bankroet staat. (Kul in het kwadraat, dus.)
 
Ik ben toch echt benieuwd. De hooggespannen verwachtingen worden nu al wat vanuit het bedrijf getemperd: lange termijn effecten, niet iedereen zal het belang begrijpen...
Als ik het zo allemaal lees, heeft Tesla tot op heden weinig bijdrage in de ontwikkeling van haar eigen actuele batterijtechnologie. Samenwerking met vooraanstaande spelers, dat dan weer wel: met Panasonic, LG, CATL Maxwell enz...
En inderdaad, als EM vanavond aankondigt dat er volgend jaar een spectaculaire doorbraak aankomt, wie koopt er dan morgen nog de M3 die met de oude technologie geproduceerd worden.
 
En inderdaad, als EM vanavond aankondigt dat er volgend jaar een spectaculaire doorbraak aankomt, wie koopt er dan morgen nog de M3 die met de oude technologie geproduceerd worden.

Stel dat EM aangeeft dat alle auto's vanaf datum x tegen een fee een upgrade van de nieuwe batterij kunnen krijgen...

Overigens geldt het 'kopen verouderd model' argument voor elke auto: electrisch of benzine/diesel. Er is altijd wel een nieuw model / upgrade of prijsactie in het vooruitzicht.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Stel dat EM aangeeft dat alle auto's vanaf datum x tegen een fee een upgrade van de nieuwe batterij kunnen krijgen...

Overigens geldt het 'kopen verouderd model' argument voor elke auto: electrisch of benzine/diesel. Er is altijd wel een nieuw model / upgrade of prijsactie in het vooruitzicht.

Mee eens en daarbij is het mooi meegenomen dat een nieuw model EV opeens verder komt met een accu. Maar met een LR volstaat momenteel laden tot 80% voor mij in de meeste gevallen (met 50k per jaar). Tijdens vakanties zou een grotere accu in theorie handig zijn maar in de praktijk is het fijn om na ca. 3 uur toch even de benen te strekken, maag te vullen en blaas te legen. De laatste jaren zijn fiscale wijzigingen veel eerder een aanleiding om een auto wel/niet te kopen dan een "nog groter dan groot bereik".
 
Maar met een LR volstaat momenteel laden tot 80% voor mij in de meeste gevallen (met 50k per jaar). Tijdens vakanties zou een grotere accu in theorie handig zijn maar in de praktijk is het fijn om na ca. 3 uur toch even de benen te strekken, maag te vullen en blaas te legen.

Tja, dat is de boodschap die hier telkens op het forum wordt bevestigd enkel de meeste niet-EV rijders, denken hier toch nog,onterecht, anders over. Ik merk dit telkens weer in discussies...te weinig range, wat als iedereen elektrisch gaat rijden (we hebben nu al blackout warnings), we zijn er nog niet enz enz..

Dus ja, ik hoop dat er meer range bijkomt al is het niet echt nodig.....