Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij dag (battery day)

This site may earn commission on affiliate links.
Pauze, iedereen even de auto uit:
upload_2020-9-22_23-42-6.png
 

Attachments

  • upload_2020-9-22_23-41-33.png
    upload_2020-9-22_23-41-33.png
    4.1 MB · Views: 89
Wat ik me afvraag, en gisteren niet echt duidelijk was voor mij (was ook laat), is de S plaid nu de eerste uitvoering die met de nieuwe cell architectuur op de markt komt?

Dat zou de verbeterde prestaties verklaren, maar ook dat deze pas eind 2021 beschikbaar is (opschalen productie) in kleinere aantallen (nog steeds pilotplant).

als dit inderdaad zo is, hadden ze die link gisteren wel iets beter kunnen maken, want mij is dat ontgaan eerlijk gezegd.

Huub
 
Geweldig nieuws dat de battery cost in 3 jaar tijd 56% omlaag zal gaan, dankzij verbeteringen over de volle breedte, van mining tot cel tot manufacturing.

Wel jammer dat er met geen woord gerept is over de million-mile-battery. Ik denk dat Tesla dat nog niet durft. De nieuwe tabless cell kan dat misschien ook niet aan? Of er is nog te weinig testdata beschikbaar om tot zo'n uitspraak te kunnen komen.

Enigszins zorgelijk is dat ze de dry film techniek nog niet goed onder de knie hebben. De "yield" is nog te laag. Ze zitten op de 3e revisie van die machines, en denken nog 3 revisies nodig te hebben (12 maanden). Misschien is dit ook mede de reden dat Battery Day meerdere keren is uitgesteld.

Tesla toonde zich eveneens weinig enthousiast over Vehicle to Grid charging (V2G). Elon legde uit dat je in staat moet zijn om je huis los te koppelen van het electriciteitsnetwerk, omdat anders alle stroom verloren gaat. Dat lijkt me niet zo moeilijk te realiseren (bestaat al). Hij heeft tevens twijfel over de use case "omdat je de energie in de auto nodig hebt om met de auto te rijden". Ja, dat klopt, denk ik dan. Gemiddeld 40-50km per dag, de rest kan dus mooi beschikbaar zijn om 's avonds en 's nachts je huis van energie te voorzien en het grid te balanceren.

De ware reden is natuurlijk wat Elon ook noemde: Hij heeft liever dat je ook een powerwall aanschaft.

Overigens zei hij ook dat V2G in Europa met een simpele software update aan te zetten is in de huidige auto's en dat ze het overwegen voor grid balanceren (Tesla Energy). In de USA kan dat niet, omdat de connector daarvoor ongeschikt is.