Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht door temp. verschillen of andere verbruikers actief? (die de laadstroom beperken)
Als ik thuis met een koude accu ga laden of ik laat de deur van de auto even open staan (=kachel aan) dan worden de overige verbruikers (kachel / accu verwarming) van de laadsnelheid afgetrokken. Voor al een relatief koude accu kan de laadstroom aanzienlijk beperken de eerste periode.
Nee. Net er weer gestaan en toen was het weer 24 op 24. Ik zal het nooit snappen...
 
Denk in deze thread, wel op zijn plaats :) .....

Kan je met de 12 v accu van een Tesla (S in mijn geval) de accu van een andere auto opladen?


In theorie kun je met startkabels een andere accu opladen.
Ik zou het echter niet doen -> duurt relatief lang, onnodig risico (andere accu is vaak met reden leeg....), kans op storingsmeldingen? (Tesla accu heeft opeens ander "laadgedrag"). Met een eenvoudige acculader kun je de accu veel beter opladen :rolleyes:

Een andere auto starten moet je m.i. echt niet willen (accu is daarvoor niet bedoeld / te klein)
Ivm alle electronica van tegenwoordig zou ik in overigens bij elke moderne auto terughoudend zijn met starten via startkabels.
 
Met geen enkele moderne auto met veel electronica aan boord is het aan te raden een andere auto op te starten, of opgestart te worden. De risico’s op doorgebrande of volkomen van slag geraakte computers zijn niet gering, beesteris een (goeie!) startbooster met overspanningsbeveiliging te gebruiken in zo’n geval.
 
Dat valt best wel mee als je verstandig doet. Startkabels netjes aansluiten, de hulpgevende auto moet aanstaan als je dit doet. Laad de accu een stuk opladen. minimaal 5 minuten voor een kleine benzine en minimaal 10 minuten voor een dikkere diesel. Wel afhankelijk van de hulpgevende auto. En dan starten.

Wil je het nog veiliger doen dan nog langer opladen en de starkabels eraf halen voor het starten.
 
Ik denk dat het grootste probleem is dat de 12V batterijen in Tesla's relatief klein zijn en gemaakt zijn om lagere vermogens af te geven over lange termijn, omdat ze in een EV zitten en niet gebruikt worden om startmotoren aan te drijven. In benzine- en dieselwagens zitten vaak zwaardere 12V batterijen die wel geschikt zijn voor piekvermogens.

Als je dan je Tesla 12V batterij aan een dieselauto gaat hangen, riskeer je eigenlijk vooral je eigen 12V accu leeg te trekken omdat jouw 12V accu niet gemaakt/ontworpen is om de startmotor van een dieselmotor aan te drijven.

In de andere richting (benzineauto die 12V geeft aan Tesla) is er weinig risico: de Tesla vraagt relatief weinig vermogen om de bediening te voeden, maar je hebt wel 12V nodig om bijvoorbeeld de laadklep te openen en de systemen op te starten om het laden te kunnen starten. Eens de Tesla dan aan een AC of DC laadpaal hangt, kan je de 12V accu loskoppelen.

Een aparte 12V startbooster is natuurlijk het beste.
 
Even een echte beginnersvraag, van een ervaren rijder. Toen ik ongeveer een jaar terug mijn model S weg deed, waren bij de SuCs sommige stalls model 3 priority gemaakt. Niet allemaal. Weet niet of dat ondertussen wel zo is, maar kun je met een model 3 ook laden aan een niet model 3 priority stall? Gaat t alleen wat minder hard waarschijnlijk of wil het helemaal niet? Vraag het maar even voordat ik voor schut sta over een paar weken ;)
 
Model 3 Priority Stalls zijn bijna allemaal verdwenen, omdat de meeste superchargers nu met beide connectoren zijn uitgerust.

Ik weet nog wel een kleine supercharger die afgelopen zomer enkel Type 2 had, maar die zag je dan ook niet op de navi van je Model 3 verschijnen.
 
  • Like
Reactions: clrx
... Weet niet of dat ondertussen wel zo is, maar kun je met een model 3 ook laden aan een niet model 3 priority stall? ...
Ja, geen probleem.
andersom niet.
Beetje lastig, met die driedubbele ontkenning, maar het is toch anders.

Een Model 3 kan niet laden aan een niet-model-3-priority SuC stall. Daar zit namelijk uitsluitend een voor DC laden aangepaste type 2 adapter aan vast. (Tenminste als je dergelijke SuC stalls nog kunt vinden.)

Een niet-Model 3 kan uitsluitend aan een model-3-priority SuC stall laden, indien voorzien van de CCS Combo 2 adapter/upgrade.
 
  • Like
Reactions: nico180
Een Model 3 kan niet laden aan een niet-model-3-priority SuC stall. Daar zit namelijk uitsluitend een voor DC laden aangepaste type 2 adapter aan vast. (Tenminste als je dergelijke SuC stalls nog kunt vinden.)

Die type 2 adaptor waar ik wel nog m’n oude model S mee kon laden kan ik m’n model 3 niet mee laden? Is ook nieuw voor mij. Is dat softwarematig beperkt?
Meende echt dat ik afgelopen zomer nog bij een Franse Suc heb staan laden met dat type adaptor.
 
Excuses voor de verwarring. Duidelijker is het om de stekker aan de stall connector of plug te noemen en het losse verloopding adapter.

Maar het is inderdaad onmogelijk om een Model 3 aan een dergelijke SuC stall te laden. Ander was het uitbreiden van alle SuC’s met CCS Combo 2 DC connectoren niet nodig geweest.
 
Kom dit nu tegen, blijkbaar overal 2 aansluitingen.

Kunnen alle Tesla-eigenaren gebruikmaken van het Supercharger netwerk in Europa?
Ja, het Supercharger netwerk is beschikbaar voor alle Tesla-eigenaren – ongeacht voertuigtype of -uitvoering. Alle V2 Superchargers in Europa zijn voorzien van laadpalen met twee kabels, voor zowel laadcontacten van DC Type 2 als CCS Combo 2.
 
Kom dit nu tegen, blijkbaar overal 2 aansluitingen.

Kunnen alle Tesla-eigenaren gebruikmaken van het Supercharger netwerk in Europa?
Ja, het Supercharger netwerk is beschikbaar voor alle Tesla-eigenaren – ongeacht voertuigtype of -uitvoering. Alle V2 Superchargers in Europa zijn voorzien van laadpalen met twee kabels, voor zowel laadcontacten van DC Type 2 als CCS Combo 2.

Niet helemaal waar, zat V3 SuC's nu met enkel de CCS stekker. Deze zijn met alle Tesla's te gebruiken echter Model S/X hebben een CCS adapter nodig. Heb je een oudere Tesla S/X dan moet je een CCS module laten plaatsen.