Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Vind ik ook belachelijk. Zeker als je weet dat t in de USA maar de helft kost. Ik stond al met 1 been in de X maar kan me nu weer wat langer beheersen:rolleyes:
De uitleg daarover van Elon op twitter is, dat de euro-prijs voor de 100D tegen huidige wisselkoers is, terwijl overige prijzen nog tegen een oudere koers zijn omgezet. Met Trump aan het roer zakt de dollar echt weer een stukje, maar ik vrees dat huidige prijzen wel een tijdje blijven staan.
 
De uitleg daarover van Elon op twitter is, dat de euro-prijs voor de 100D tegen huidige wisselkoers is, terwijl overige prijzen nog tegen een oudere koers zijn omgezet. Met Trump aan het roer zakt de dollar echt weer een stukje, maar ik vrees dat huidige prijzen wel een tijdje blijven staan.
De vraag is dus hoe oud. 12 maanden geleden was de koers hetzelfde. Een andere conclusie die ik uit zijn antwoord zou kunnen trekken is dat de prijzen van de andere uitvoeringen nog verhoogd moeten worden...
 
Nog een beginnersvraagje: houdt de Tesla eigenlijk een overzicht bij hoeveel energie er telkens bijladen wordt?
Of moet je dat zelf bijhouden (is daar een handige app voor)?

Ik kan op dat vlak Teslalog aanraden (Tesla Logs). Daar krijg je een mooi overzicht dat eenvoudig naar Excel te brengen is waar je dan weer allerhande rappotering op kan gaan doen.

Ik ben trouwens best benieuwd of er hier mensen zijn die een soort van reporting template hebben op basis van de data die ze uit Teslalog exporteren. Indien iemand iets leuk heeft: delen?
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ik ben trouwens best benieuwd of er hier mensen zijn die een soort van reporting template hebben op basis van de data die ze uit Teslalog exporteren. Indien iemand iets leuk heeft: delen?

Ik download eens per maand de data om in Excel mijn eigen rapportages te maken.
Zaken waar ik voornamelijk in geinteresseerd ben: wh per gereden km, sluipverlies en laadverlies.
Daarbij vul ik de records van de laadsessies aan met de kosten om te zien waar ik het meeste uitgeef.
De data downloaden en berwerken kost even wat tijd.
 
Ik ben trouwens best benieuwd of er hier mensen zijn die een soort van reporting template hebben op basis van de data die ze uit Teslalog exporteren. Indien iemand iets leuk heeft: delen?
Ik gebruik teslafi.com deze gaat beter om met de Vampire Drain.
Teslalog blijft pollen waardoor de auto minder vaak in de slaapstand terecht komt en daardoor meer VD verbruikt.
Daarbij kun je met teslafi ook heel mooi per dag zien wat je verlies cq winst kan zijn door bijv. net voor vertrek te zorgen dat de accu warm is.
En je kunt alle data die verzamelt is in een keer downloaden en verwerken.
 
Ik kan op dat vlak Teslalog aanraden (Tesla Logs). Daar krijg je een mooi overzicht dat eenvoudig naar Excel te brengen is waar je dan weer allerhande rappotering op kan gaan doen.

Ik ben trouwens best benieuwd of er hier mensen zijn die een soort van reporting template hebben op basis van de data die ze uit Teslalog exporteren. Indien iemand iets leuk heeft: delen?

Bedankt voor de tip, ik heb dit even geprobeerd, en het ziet er leuk uit.
MAAR... je geeft wel je user/pw en token aan een third party.
Snel mijn Tesla pw gewijzigd, het token is nu gelukkig weer invalid bij Teslalogs.

Je geeft via Tesla Logs etc wel even de informatie om je auto te unlocken, te starten en de exacte GPS locatie...
TIP: Kortom, als ik jullie was zou ik snel je pw veranderen.

(Intussen is een IT kennis van me bezig, met een beetje knutselen krijgen we die data gewoon in een database tabel, dan kan ik daar alle reports uithalen.
Dan is het custom-made, en heb ik wat meer controle wat er met mijn auto gebeurd..)
 
Is er nog geen monitoring-software beschikbaar die makkelijk zelf te hosten is? Dan valt het hele "username/password aan third parties geven" issue weg...

We kunnen natuurlijk altijd zelf wat bouwen, maar van nature lui :cool:

Ben op dit moment bezig met het opzetten van een opensource project hiervoor. Heb ook geen trek om mijn wachtwoord naar een externe partij te sturen dus ben zelf wat aan het schrijven. Op dit moment logt het alleen nog de gegevens van mijn kWh meter achter de laadpaal maar de Tesla API staat op de to-do lijst. Eerste tests werken maar ben nog op het zoeken naar een handige manier om te pollen. Tesla gaat vast niet blij worden als ik 24/7 iedere paar minuten data ga opvragen. Hoewel teslafi e.d. dat volgens mij wel doen.
 
Hmm..
Als ik hier kijk
Tesla Model S JSON API · Apiary

lijkt het er toch sterk op dat je met een token de auto kan starten.

Ik neem het risico iig niet (meer).
Het wachtwoord is een vereiste parameter bij die API-aanroep, dus met alleen het token kom je er niet. Maar er is inderdaad een risico..

Het zou eigenlijk ook wel mooi zijn, wanneer er tokens met restricties gecreëerd zouden kunnen worden, maar dat doet Tesla helaas nog niet.
 
Is er nog geen monitoring-software beschikbaar die makkelijk zelf te hosten is? Dan valt het hele "username/password aan third parties geven" issue weg...

We kunnen natuurlijk altijd zelf wat bouwen, maar van nature lui :cool:
Zelf iets hosten wat je niet zelf geschreven hebt heeft exact hetzelfde risico. Wie zegt dat de maker geen extra stukje code heeft opgenomen die jouw tesla credentials naar zijn server wegschrijft of deze simpelweg mailt?
Zelf iets hosten maakt wat veiligheid betreft niet echt uit met een online partij. Je hebt in beide gevallen geen idee wat er met je credentials gebeurt, en ook niet hoe goed beveiligd het platform in kwestie is. Wie weet stikt teslalogs wel van de security bugs en kan er elk moment een slimme hacker de DB van teslalogs jatten. Staan de passwords of tokens wel encrypted in hun DB? Ik noem maar wat. Voor 't zelfde geld geef je straks je credentials aan een kind van 8 dat een appje heeft gemaakt maar nog geen idee heeft van beveiliging.
 
  • Informative
Reactions: Sumon and Refie
Ik kan op dat vlak Teslalog aanraden (Tesla Logs). Daar krijg je een mooi overzicht dat eenvoudig naar Excel te brengen is waar je dan weer allerhande rappotering op kan gaan doen.

Ik ben trouwens best benieuwd of er hier mensen zijn die een soort van reporting template hebben op basis van de data die ze uit Teslalog exporteren. Indien iemand iets leuk heeft: delen?

Weet iemand of dit ook voor de X werkt? Ik kan wel inloggen, maar als ik doorklik dan doet geen enkel rapport het meer ( IE en Chrome ).
Krijg ook vaak een plaatje van een S te zien, terwijl hij netjes aangeeft dat ik een X heb...