Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo mensen,

ik weet niet of ik het hier kan stellen, maar we zien het wel.
Ik ben Iwan en Ik sta op het punt een tesla aan te schaffen. Het is een tesla S85 uit 2014. Hij heeft al 387.000 km op de teller staan.

WAAR moet ik specifiek op letten? Ik rij zelf al jaren elektrische auto, maar dit is een ander slag.
Hij heeft slijtage aan de bekleding etc. lakschade, front grilplaat zit een deuk met barst in. Tesla kan dit leveren en kost €350,00
velgen zijn een drama, die hebben enorm veel schade...

ik hoor graag tips.

Mvg Iwan
Belangrijkste vraag: wat ga je er mee doen? Als je veel korte ritjes rijdt en thuis of op werk kan laden, is een oude MS85 geen probleem. Je zou de verkoper kunnen vragen of je hem eens van 100% naar leeg mag rijden om te kijken wat de range nog is. Als dat niet kan, vol laden en de indicator op km zetten. Vlgs mij was de range van een nieuwe 85 ongeveer 396 km. Het zegt niet alles, maar als hij daar ver onderblijft is het accupack niet fris meer. Overigens heeft een 85 uit 2014 vrijwel zeker al een z’n tweede, derde of Xde accupack.
De bekleding kun je prima zelf opknappen met lederverf (zie bijvoorbeeld Reparatie van kleurbeschadigingen met Leder Fresh | COLOURLOCK leerverf, leeronderhoud en leerreparatie producten) en ook de velgen kun je voor € 70,— a € 90,— per stuk opnieuw laten coaten.
Ik zou naar een betrouwbare bandenboer gaan en de voorwielophanging laten controleren op speling. De draagarmen zijn goed te vervangen, maar het zijn er veel en het kost geld. (Er is veel over geschreven op dit forum, zoek maar op draagarmen). Bij die controle ook meteen de remblokken en schijven controleren. Ook geen halszaak om die te vervangen, maar weer: het kost geld.
Je hebt nog twee jaar garantie op aandrijflijn (=motor) en accupack, maar dan moet het echt stuk gaan.
Verder kun je met een gebruikte auto altijd pech of geluk hebben, maar eerlijk gezegd is dat ook zo met een nieuwe. Er staan verhalen genoeg op dit forum van Maandagochtend auto’s.
 
Hallo mensen,

ik weet niet of ik het hier kan stellen, maar we zien het wel.
Ik ben Iwan en Ik sta op het punt een tesla aan te schaffen. Het is een tesla S85 uit 2014. Hij heeft al 387.000 km op de teller staan.

WAAR moet ik specifiek op letten? Ik rij zelf al jaren elektrische auto, maar dit is een ander slag.
Hij heeft slijtage aan de bekleding etc. lakschade, front grilplaat zit een deuk met barst in. Tesla kan dit leveren en kost €350,00
velgen zijn een drama, die hebben enorm veel schade...

ik hoor graag tips.

Mvg Iwan

Iwan, ik rij bijna dagelijks in een S uit 2013 (tellerstand 450.000 km), met inmiddels de nodige deuken en krassen, wat een relaxt gevoel geeft op parkeerplaatsen.

Ik zou letten op ‘klonkende’ vering bij drempels (stabilisatorstang, ophanging), een ‘klonk’ bij remmen en versnellen (subframe elektromotor) en bij een Supercharger testen hoeveel km bereik ze haalt bij 90% vol. Met 387.000 km op de teller en de recente aanpassing van het voltage naar 3.9 Volt, zou je ongeveer 300 km range moeten halen bij 90%. Het snelladen gaat vandaag de dag langzamer dan voorheen, maar het is niet zo dat de auto ongeschikt is voor lange reizen. Een reis naar Noord-Italie kostte mij dit jaar slechts een uur extra ten opzichte van een paar jaar geleden (10-15 minuten extra per stop).

Hou rekening met 10.000 euro onvoorzien in de eerstvolgende jaren, want: de chipkaart in MCU1 (de iPad in het midden) gaat vroeg of laat kapot (2.500 euro incl. upgrade naar MCU2), het aluminium subframe waar de elektromotor in hangt heeft bij die km-stand kans op scheuren door vermoeiing (3.500 euro), de kans is groot dat stabilisatorstang, remblokken en -schijven en de banden al een poos niet zijn vervangen (3.000 euro). Met nog wat kans op klein leed, zoals een haperende deurhendel, kom je op zo’n 10.000 euro.

Het belangrijkste: de ‘classic S’ is een heerlijke auto, met een goede kwaliteit van onderdelen. Ik heb ook een X Long Range met FSD maar kies meestal de S, want zij heeft een fijnere cruise control, fijnere ruitenwissers en laadt sneller bij gewone paaltjes (22 kW = 100 km/h).
 
Iwan, ik rij bijna dagelijks in een S uit 2013 (tellerstand 450.000 km), met inmiddels de nodige deuken en krassen, wat een relaxt gevoel geeft op parkeerplaatsen.

Ik zou letten op ‘klonkende’ vering bij drempels (stabilisatorstang, ophanging), een ‘klonk’ bij remmen en versnellen (subframe elektromotor) en bij een Supercharger testen hoeveel km bereik ze haalt bij 90% vol. Met 387.000 km op de teller en de recente aanpassing van het voltage naar 3.9 Volt, zou je ongeveer 300 km range moeten halen bij 90%. Het snelladen gaat vandaag de dag langzamer dan voorheen, maar het is niet zo dat de auto ongeschikt is voor lange reizen. Een reis naar Noord-Italie kostte mij dit jaar slechts een uur extra ten opzichte van een paar jaar geleden (10-15 minuten extra per stop).

Hou rekening met 10.000 euro onvoorzien in de eerstvolgende jaren, want: de chipkaart in MCU1 (de iPad in het midden) gaat vroeg of laat kapot (2.500 euro incl. upgrade naar MCU2), het aluminium subframe waar de elektromotor in hangt heeft bij die km-stand kans op scheuren door vermoeiing (3.500 euro), de kans is groot dat stabilisatorstang, remblokken en -schijven en de banden al een poos niet zijn vervangen (3.000 euro). Met nog wat kans op klein leed, zoals een haperende deurhendel, kom je op zo’n 10.000 euro.

Het belangrijkste: de ‘classic S’ is een heerlijke auto, met een goede kwaliteit van onderdelen. Ik heb ook een X Long Range met FSD maar kies meestal de S, want zij heeft een fijnere cruise control, fijnere ruitenwissers en laadt sneller bij gewone paaltjes (22 kW = 100 km/h).

ENORM bedankt voor deze nuttige info...hier heb ik juist iets aan....
 
  • Like
Reactions: Superendo
Belangrijkste vraag: wat ga je er mee doen? Als je veel korte ritjes rijdt en thuis of op werk kan laden, is een oude MS85 geen probleem. Je zou de verkoper kunnen vragen of je hem eens van 100% naar leeg mag rijden om te kijken wat de range nog is. Als dat niet kan, vol laden en de indicator op km zetten. Vlgs mij was de range van een nieuwe 85 ongeveer 396 km. Het zegt niet alles, maar als hij daar ver onderblijft is het accupack niet fris meer. Overigens heeft een 85 uit 2014 vrijwel zeker al een z’n tweede, derde of Xde accupack.
De bekleding kun je prima zelf opknappen met lederverf (zie bijvoorbeeld Reparatie van kleurbeschadigingen met Leder Fresh | COLOURLOCK leerverf, leeronderhoud en leerreparatie producten) en ook de velgen kun je voor € 70,— a € 90,— per stuk opnieuw laten coaten.
Ik zou naar een betrouwbare bandenboer gaan en de voorwielophanging laten controleren op speling. De draagarmen zijn goed te vervangen, maar het zijn er veel en het kost geld. (Er is veel over geschreven op dit forum, zoek maar op draagarmen). Bij die controle ook meteen de remblokken en schijven controleren. Ook geen halszaak om die te vervangen, maar weer: het kost geld.
Je hebt nog twee jaar garantie op aandrijflijn (=motor) en accupack, maar dan moet het echt stuk gaan.
Verder kun je met een gebruikte auto altijd pech of geluk hebben, maar eerlijk gezegd is dat ook zo met een nieuwe. Er staan verhalen genoeg op dit forum van Maandagochtend auto’s.


Super bedankt voor deze info...dit zijn dus juist de tips die ik zocht.
 
Belangrijkste vraag: wat ga je er mee doen? Als je veel korte ritjes rijdt en thuis of op werk kan laden, is een oude MS85 geen probleem. Je zou de verkoper kunnen vragen of je hem eens van 100% naar leeg mag rijden om te kijken wat de range nog is. Als dat niet kan, vol laden en de indicator op km zetten. Vlgs mij was de range van een nieuwe 85 ongeveer 396 km. Het zegt niet alles, maar als hij daar ver onderblijft is het accupack niet fris meer. Overigens heeft een 85 uit 2014 vrijwel zeker al een z’n tweede, derde of Xde accupack.
De bekleding kun je prima zelf opknappen met lederverf (zie bijvoorbeeld Reparatie van kleurbeschadigingen met Leder Fresh | COLOURLOCK leerverf, leeronderhoud en leerreparatie producten) en ook de velgen kun je voor € 70,— a € 90,— per stuk opnieuw laten coaten.
Ik zou naar een betrouwbare bandenboer gaan en de voorwielophanging laten controleren op speling. De draagarmen zijn goed te vervangen, maar het zijn er veel en het kost geld. (Er is veel over geschreven op dit forum, zoek maar op draagarmen). Bij die controle ook meteen de remblokken en schijven controleren. Ook geen halszaak om die te vervangen, maar weer: het kost geld.
Je hebt nog twee jaar garantie op aandrijflijn (=motor) en accupack, maar dan moet het echt stuk gaan.
Verder kun je met een gebruikte auto altijd pech of geluk hebben, maar eerlijk gezegd is dat ook zo met een nieuwe. Er staan verhalen genoeg op dit forum van Maandagochtend auto’s.


ook dit is ZEER nuttige en waardevolle informatie. Juist dit soort antwoorden zoek ik naar.
 
Kwikfit heeft veel ervaring met Tesla. Is ook huisleverancier voor banden en kleine reparaties van MisterGreen voor lease Tesla's.
Ik heb goede ervaring mat Kwikfit in Voorburg.
Dat was een waardevolle tip @BobbyKings , Bedankt!

Eerst ben ik met de 'lucht lekkende' achterband bij Euromaster Rotterdam geweest om te bezien of zij de band konden repareren. Die vestiging was dichterbij.
Zij gaven aan deze geluidsarme banden (met aan binnenzijde soort foam) niet te kunnen repareren en hadden al 2 nieuwe banden uit de voorraad klaar staan. Wegens profielverschil zouden dan beide achterbanden moeten worden vervangen. Kosten € 475 incl btw.
Dat heb ik niet gedaan.

Een afspraak met KwikFit Voorburg gemaakt. Zij hebben vanochtend lang gezocht naar de oorzaak en uiteindelijk een klein spijkertje gevonden die al helemaal naar binnen was gedrukt. KwikFit heeft vanuit de binnenzijde de band gerepareerd. Kosten € 31,95 inclusief btw.
 
Toch snap ik het thuisladen niet met mijn Newmotion Home Advanced. In de auto heb ik de snelheid op 16A ingesteld. Na koppelen van de laadkabel past de auto dit aan en geeft hij 8/8A aan.
Als ik op mijn slimme meter kijk naar het verbruik dan zie ik dat mijn energieverbruik na aankoppelen van de auto stijgt van +- 400W naar 6.000W. Dus het lijkt dat de auto 5.600W verbruikt en dat is 5.600/230 = 24,3A.
Hoe moet ik die 8/8A dan zien?

Newmotion App geeft aan dat er vannacht in 9 uur en een kwartier 44kWh is bijgeladen. Dat is ongeveer 4.750 Wh en dat is rond de 21A.
Ik heb een 3 x 25A meterkast dus dan kan de snelheid toch wel een tandje hoger lijk me.

Hallo Arnout, is jouw probleem nog opgelost? En zo ja, hoe? Ik loop namelijk nu tegen precies hetzelfde aan.
Alvast dank voor je reactie!
 
Misschien niet het juiste topic, maar gezien ik een totale leek ben ivm banden is het evengoed een “beginnersvraag”.

Is het normaal dat ik dit soort van slijtage heb aan mijn banden. De slijtage lijkt niet echt het profiel te volgen, maar ik heb er dan ook helemaal geen verstand van.

De banden zitten er nu de 2e keer op (na levering van september tot begin december en nu sinds april). Ik vermoed een totaal van 10k km.

3D0E0A0D-8A7B-41DE-BF19-C38E1E3EA7B6.jpeg
 
Misschien niet het juiste topic, maar gezien ik een totale leek ben ivm banden is het evengoed een “beginnersvraag”.

Is het normaal dat ik dit soort van slijtage heb aan mijn banden. De slijtage lijkt niet echt het profiel te volgen, maar ik heb er dan ook helemaal geen verstand van.

De banden zitten er nu de 2e keer op (na levering van september tot begin december en nu sinds april). Ik vermoed een totaal van 10k km.

View attachment 580651
Ik denk dat dit wel het normale profiel is, geen slijtage.
 
Is alleen gunstig samen met een energie contract. Zonder energie contract gewoon 0,35 cent zoals vele andere laadpassen
Ik heb gisteren mijn energiecontract laten omzetten naar Vroaming. Ik gebruik hier in Amsterdam alleen publieke laadpalen a 36ct/kWh en ga nu naar 22,5ct/kWh en dat geldt ook bij FastNed en Ionity in Nederland. Volgens de offerte van Total obv mijn doorsnee energiegebruik thuis ben ik dan ongeveer EUR 1000 per jaar voordeliger uit.
 
Een paar vraagjes over een model X zonder trekhaak.

Ik zie steeds vaker een M X zonder trekhaak in de verkoop komen. Nu heb ik hier gelezen dat een trekhaak bij een M 3 niet op kenteken is te krijgen doordat Tesla niet meewerkt. Is dat bij een X ook zo?
In the USA kun je hem gewoon kopen: Model X Tow Package

Nu het technisch gedeelte:
De achterbumper bij een X zonder trekhaak heeft volgens mij geen klep, ibestaat de achterbumper uit 2 delen? een onderkant zwart en een gekleurd deel? of is het een geheel?
Zit er bij een X zonder trekhaak alwel een stekker waar de kabel voor de verlichting in geprikt kan worden?
 
Over beginners-vragen gesproken:
1. kan je de browser history verwijderen? Lukt mij maar niet (ik bedoel dus van de internet-browser, niet navigatie)
2. kan je passagier in de auto blijven zitten als je parkeert en jijzelf even boodschap gaat doen? Met behoud van functionaliteiten van het scherm en zonder dat er alarmen of iets dergelijks afgaan?
 
Over beginners-vragen gesproken:
1. kan je de browser history verwijderen? Lukt mij maar niet (ik bedoel dus van de internet-browser, niet navigatie)
2. kan je passagier in de auto blijven zitten als je parkeert en jijzelf even boodschap gaat doen? Met behoud van functionaliteiten van het scherm en zonder dat er alarmen of iets dergelijks afgaan?
Sub 2. Ja, maar sleutel moet in auto blijven anders gaat het alarm af;
Sub 1. Geen idee, om te internetten gebruik ik mijn telefoon. Veel handiger.
 
Over beginners-vragen gesproken:
1. kan je de browser history verwijderen? Lukt mij maar niet (ik bedoel dus van de internet-browser, niet navigatie)
2. kan je passagier in de auto blijven zitten als je parkeert en jijzelf even boodschap gaat doen? Met behoud van functionaliteiten van het scherm en zonder dat er alarmen of iets dergelijks afgaan?
Sub 2: ik zet dan meestal camp modus aan