Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook 0 verwachting van coulance, maar voor dit bedrag is een poging wagen wel de moeite waard. Voorheen reed ik in een passat met adaptieve cruise en lane assist en ondanks de imperfecties vond ik het toch een fijn en ontzorgend systeem.
 
Je moet je even goed inlezen of je het laatste zo erg vindt. TACC heeft voordelen maar ook nadelen zoals phantom brakes en ongewenste snelheidsveranderingen door oude kaartdata etc. Ik zou graag de mogelijkheid van domme CC hebben.
Ik vind mijn EAP leuk maar mijn vrouw haat het en rijdt er niet mee. De TACC gebruikt ze wel maar de domme van haar Volvo werkt veel lekkerder hoor ik iedere keer.
Binnenkort ga ik een nieuwe leasingwagen kiezen. 9/10 kans dat het een Tesla M3 LR wordt.
Liever Y, maar daar is te veel onzekerheid rond of die wel effectief deze zomer kan besteld worden en hoe het zit met de leverdatum weten we al helemaal niet jammer genoeg.

Maar dat terzijde, die berichten die ik hier lees over TACC/EAP/AP/CC/... verontrusten mij wel een beetje.
Hier dus mijn beginnersvraag: wat is de meest simplistische versie van CC dat je kan hebben op de M3?
En hoe erg is die ivm phantom brakes? Want ik rij enorm graag met cruise control,
Dat ik die soms eens een paar seconden moet afzetten omdat er iets (voorspelbaars) gaat gebeuren die niet prettig is, is geen probleem.
Doe ik ook regelmatig met ACC in andere merken. Mijn handen zitten toch sowieso aan het stuur, dus even een vinger uitsteken om die CC af te zetten of aan te passen is geen moeite voor mij.

Ik moet nog een testrit doen, maar ik vrees dat ik in dat halfuurtje niet echt uitgebreid die cruise control mogelijkheden zal kunnen testen.
Heel het EV gebeuren is nieuw voor mij, dus dat zal mij wellicht allemaal wat overweldigen in die testrit.

Een slechte CC functionaliteit zou voor mij echt wel een serieuze afknapper zijn. Ik rij vaak en regelmatig lange afstanden, dan is CC voor mij gewoon een absolute must.
 
Minimum is Traffic Aware Cruise Control, dus een cruise control die zal vertragen als je voorliggers nadert.

Aan de ene kant moet je je niet teveel paniek laten inpraten door sommige posters hier. Je kan misschien gefrustreerd worden als je een nogal bumperklevende gewoonte hebt, maar in stand 2 rijdt je auto al op 1 seconde afstand van je voorligger en dat is al kort genoeg (hoewel anderen vinden dat ze daar nog kunnen invoegen). Qua phantom brakes kom ik er nauwelijks nog tegen, en zeker niet in de orde dat de auto een noodstop plaatst.

Het is overigens geen exclusief Tesla probleem. Uit interesse volg ik ergens anders een discussie over vrachtwagens, en daar hoor je er klagen dat hun trekker bij elke brug stevig remt omdat het ding denkt dat de schaduw van de brug een object is. Zo erg is het bij Tesla zeker niet, of eerder dat is er sinds een paar jaren uit net door software upgrades.

Een half uurtje tot een uurtje geeft je wel een vrij goed idee naar wat het systeem kan - dat was toch mijn ervaring met mijn proefrit.
 
Ik rij dagelijks een kleine 200km per dag tussen Apeldoorn en Utrecht (en daarnaast gevarieerde ritten door heel Nederland) en heb in de 1,5 jaar tijd dat ik met de AP (afstand 1of 2) rijdt minder dan 5 ghostbrakes gehad. Op snelwegen rij ik standaard altijd met AP geactiveerd. Op sommige 80km wegen ook, enige nadeel vind ik daar dat je niet harder dan 80 kan door de AP limiter, terwijl ik liever iets boven de max snelheid wil rijden.

Ik weet niet of ik dus geluk heb gehad, maar voor mij is het prima te doen. Mij hoor je niet klagen hierover.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Op sommige 80km wegen ook, enige nadeel vind ik daar dat je niet harder dan 80 kan door de AP limiter, terwijl ik liever iets boven de max snelheid wil rijden.
Je kan in de settings een afwijking tot +10 km/u instellen.

1616225481142.png
 
  • Like
Reactions: job-lek
Binnenkort ga ik een nieuwe leasingwagen kiezen. 9/10 kans dat het een Tesla M3 LR wordt.
Liever Y, maar daar is te veel onzekerheid rond of die wel effectief deze zomer kan besteld worden en hoe het zit met de leverdatum weten we al helemaal niet jammer genoeg.

Maar dat terzijde, die berichten die ik hier lees over TACC/EAP/AP/CC/... verontrusten mij wel een beetje.
Hier dus mijn beginnersvraag: wat is de meest simplistische versie van CC dat je kan hebben op de M3?
En hoe erg is die ivm phantom brakes? Want ik rij enorm graag met cruise control,
Dat ik die soms eens een paar seconden moet afzetten omdat er iets (voorspelbaars) gaat gebeuren die niet prettig is, is geen probleem.
Doe ik ook regelmatig met ACC in andere merken. Mijn handen zitten toch sowieso aan het stuur, dus even een vinger uitsteken om die CC af te zetten of aan te passen is geen moeite voor mij.

Ik moet nog een testrit doen, maar ik vrees dat ik in dat halfuurtje niet echt uitgebreid die cruise control mogelijkheden zal kunnen testen.
Heel het EV gebeuren is nieuw voor mij, dus dat zal mij wellicht allemaal wat overweldigen in die testrit.

Een slechte CC functionaliteit zou voor mij echt wel een serieuze afknapper zijn. Ik rij vaak en regelmatig lange afstanden, dan is CC voor mij gewoon een absolute must.

Die ghost breaks vallen inderdaad zeer goed mee. Persoonlijk heb ik er heel weinig last van en je leert al snel in welke omstandigheden deze meestal voorkomen. Dan ben je wat alerter en houd je de voet boven het stroompedaal. De AP uitschakelen is niet nodig, enkel even het stroompedaal aantikken.

Een echte remactie heb ik trouwens nog niet meegemaakt (waarbij ik niet wil ontkennen dat dit uitzonderlijk kan gebeuren). Het is eerder alsof je plots jouw voet van het stroompedaal haalt. Door de regeneratie voelt dit heftiger dan gewoon “uitbollen”. Bij mij was dit meestal een daling van de snelheid van bv. 120 naar 100. Het is wel schrikken indien je er niet op voorbereid bent.
 
Binnenkort ga ik een nieuwe leasingwagen kiezen. 9/10 kans dat het een Tesla M3 LR wordt.
Liever Y, maar daar is te veel onzekerheid rond of die wel effectief deze zomer kan besteld worden en hoe het zit met de leverdatum weten we al helemaal niet jammer genoeg.

Maar dat terzijde, die berichten die ik hier lees over TACC/EAP/AP/CC/... verontrusten mij wel een beetje.
Hier dus mijn beginnersvraag: wat is de meest simplistische versie van CC dat je kan hebben op de M3?
En hoe erg is die ivm phantom brakes? Want ik rij enorm graag met cruise control,
Dat ik die soms eens een paar seconden moet afzetten omdat er iets (voorspelbaars) gaat gebeuren die niet prettig is, is geen probleem.
Doe ik ook regelmatig met ACC in andere merken. Mijn handen zitten toch sowieso aan het stuur, dus even een vinger uitsteken om die CC af te zetten of aan te passen is geen moeite voor mij.

Ik moet nog een testrit doen, maar ik vrees dat ik in dat halfuurtje niet echt uitgebreid die cruise control mogelijkheden zal kunnen testen.
Heel het EV gebeuren is nieuw voor mij, dus dat zal mij wellicht allemaal wat overweldigen in die testrit.

Een slechte CC functionaliteit zou voor mij echt wel een serieuze afknapper zijn. Ik rij vaak en regelmatig lange afstanden, dan is CC voor mij gewoon een absolute must.
Heb destijds een dag een M3 gehuurd om het zelf te ondervinden (en buy-in van huisgenoten te krijgen). Kost wat geld maar is nuttig en leuk 🙂.
En neem de tijd om even de online handleiding te bekijken over hoe je een baanwissel correct aangeeft, zodat ze 98% van de tijd netjes gaan. Op het forum wordt dit niet altijd correct uitgelegd.
 
En neem de tijd om even de online handleiding te bekijken over hoe je een baanwissel correct aangeeft, zodat ze 98% van de tijd netjes gaan. Op het forum wordt dit niet altijd correct uitgelegd.
Dat komt ook deels omdat er een verschil zit tussen Model 3, S en X, en een verschil tussen een voorgestelde rijstrookwissel accepteren, en een rijstrookwissel zelf initiëren :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nieuw op dit forum. Uiteraard even de begin-threads doorgenomen maar die zijn soms uit 2015. Ik ben op zoek nr een S omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben ongeveer 6-7x per jaar naar midden Italie te reizen. Dus gebaat bij grote actieradius. Bovendien moet de auto een zo groot mogelijke bodemvrijheid hebben om onverharde wegen te kunnen berijden (vandaar S en niet model 3). Ik lees dat Tesla ieder jaar betere accu's/software maakt. Is het nu verstandiger naar een auto uit bijv 2016 te kijken, bijv. een 90d of is eentje uit 2017 met lagere accucapaciteit (75d) uit 2017/18 een betere optie? Hoe kan ik überhaupt de exacte actieradius in relatie tot bouwjaar en accucapaciteit te weten komen?
 
Nieuw op dit forum. Uiteraard even de begin-threads doorgenomen maar die zijn soms uit 2015. Ik ben op zoek nr een S omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben ongeveer 6-7x per jaar naar midden Italie te reizen. Dus gebaat bij grote actieradius. Bovendien moet de auto een zo groot mogelijke bodemvrijheid hebben om onverharde wegen te kunnen berijden (vandaar S en niet model 3). Ik lees dat Tesla ieder jaar betere accu's/software maakt. Is het nu verstandiger naar een auto uit bijv 2016 te kijken, bijv. een 90d of is eentje uit 2017 met lagere accucapaciteit (75d) uit 2017/18 een betere optie? Hoe kan ik überhaupt de exacte actieradius in relatie tot bouwjaar en accucapaciteit te weten komen?
Weet je zeker dat de model 3 die onverharde wegen niet aan kan? Hoe erg is die onverharde weg?
Een tweedehands model 3 long range heeft ook een goede actieradius... Of vind je een tweedehandse S mooier?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Actieradius is je capaciteit van je batterij x je verbruik per kilometer. Dus als je batterij 75kWh is, en je verbruik is 260Wh per kilometer, dan weet je dat je maximum 288km zal halen. Maar dan moet je nog kijken naar de laadsnelheid van zo een supercharger, en dan moet je ook weten dat oudere Model S'sen beperkt zijn tot 120 tot 150kW, terwijl een Model 3 Long Range tot 250kW zou kunnen aantikken aan een V3 Tesla Supercharger, of een IONITY laadplek.

Makkelijkste manier is om te vergelijken op A Better Routeplanner en op zoek te gaan naar realistische verbruikscijfers. Een Model 3 mag je rekenen op 160 tot 200Wh per kilometer, een Model S zo een 200 tot 250Wh, en een Model X 250 tot 300Wh, afhankelijk van het gewicht van je rechtervoet en het weer.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Nieuw op dit forum. Uiteraard even de begin-threads doorgenomen maar die zijn soms uit 2015. Ik ben op zoek nr een S omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben ongeveer 6-7x per jaar naar midden Italie te reizen. Dus gebaat bij grote actieradius. Bovendien moet de auto een zo groot mogelijke bodemvrijheid hebben om onverharde wegen te kunnen berijden (vandaar S en niet model 3). Ik lees dat Tesla ieder jaar betere accu's/software maakt. Is het nu verstandiger naar een auto uit bijv 2016 te kijken, bijv. een 90d of is eentje uit 2017 met lagere accucapaciteit (75d) uit 2017/18 een betere optie? Hoe kan ik überhaupt de exacte actieradius in relatie tot bouwjaar en accucapaciteit te weten komen?
Onze model3 SR+ heeft een hogere bodemvrijheid als de S naar mijn inzicht.

Vergis je ook niet in het gewicht, de S is zo 2200 kilo, een 'hobbeltje' is vaak heftiger in een S als in een 3... om je gewoon even wat awareness te geven. De S is geweldige tour auto hoor, ik wil en heb ook nooit anders gereden.

Hoe kleiner de accu, hoe lager het laadvermogen tijdens superchargen.

De M3 is weer compacter, waardoor je effectief met het zelfde vermogen sneller kan laden (meet % in minder minuten bijladen)

je bent dus sneller op je bestemming met een 3 als een S.

Tijdens lange ritten laad je ook nooit tot 100%, alle laadsessies boven de +-65% SoC zal het sneller zijn om verder te rijden naar de volgende SuC. Je wil eigenlijk weten wat de tijd is van laden van stel; 10% tot 70% en welke afstand 'jij' kan overbruggen met 70% acculading.

de 'jij' = de auto, je rijgedrag, banden nieuw of oud, rolweerstand wegdek(ja echt), buiten en binnen temperatuur, het weer, bergop of wind mee etc etc etc

Hoeveel kilometers wil je per jaar in totaal rijden? en ondanks dat de optie 'free-supercharging' interesant klinkt hoeft het niet perse de doorslag te zijn om voor een auto te gaan met free-supercharging.

in welke heb je proef gereden? Wat jij wil kan in elke Tesla :) ze zijn ook te huur, dus als je een voor een weekend huurt kan je ook kilometers maken om het te ervaren (maar je wordt er heel makkelijk mee als je ervaring hebt).

de exacte actieradius is inderdaad een lastige, zelfs voor een nieuwe zijn daar uitgebreide discussies over.

een oude S zeg, van de serie S70 of S75D, ga je heel erg vaak aan de SuC staan, en traag laden bijvoorbeeld.

Dat 'trager' laden geldt zelfs ook nog voor de 90 accu serie, alhoewel ze van de charging software limit af zijn (er was lange periode waarin de 90 accu op maximaal 94kW kon SuC laden) maar inmiddels halen ze kortstondig ook nog 110kW+ bij begin van SuC.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Weet je zeker dat de model 3 die onverharde wegen niet aan kan? Hoe erg is die onverharde weg?
Een tweedehands model 3 long range heeft ook een goede actieradius... Of vind je een tweedehandse S mooier?
Ik heb nu nog een mini countryman SD en dat gaat goed. Maar die staat hoog op z'n pootjes. Ik zou liever voor een model 3 gaan maar ik kan met de S tot 17cm bodemvrijheid creeëren, dat moet ruim voldoende zijn. De laatste km van de onverharde weg is heftig en stijl.
 
Actieradius is je capaciteit van je batterij x je verbruik per kilometer. Dus als je batterij 75kWh is, en je verbruik is 260Wh per kilometer, dan weet je dat je maximum 288km zal halen. Maar dan moet je nog kijken naar de laadsnelheid van zo een supercharger, en dan moet je ook weten dat oudere Model S'sen beperkt zijn tot 120 tot 150kW, terwijl een Model 3 Long Range tot 250kW zou kunnen aantikken aan een V3 Tesla Supercharger, of een IONITY laadplek.

Makkelijkste manier is om te vergelijken op A Better Routeplanner en op zoek te gaan naar realistische verbruikscijfers. Een Model 3 mag je rekenen op 160 tot 200Wh per kilometer, een Model S zo een 200 tot 250Wh, en een Model X 250 tot 300Wh, afhankelijk van het gewicht van je rechtervoet en het weer.
Dank. goede info. Je zegt "oudere" S'en die beperkt laadvermogen hebben, waar denk je dan aan? 2016, 17?
 
Onze model3 SR+ heeft een hogere bodemvrijheid als de S naar mijn inzicht.

Vergis je ook niet in het gewicht, de S is zo 2200 kilo, een 'hobbeltje' is vaak heftiger in een S als in een 3... om je gewoon even wat awareness te geven. De S is geweldige tour auto hoor, ik wil en heb ook nooit anders gereden.

Hoe kleiner de accu, hoe lager het laadvermogen tijdens superchargen.

De M3 is weer compacter, waardoor je effectief met het zelfde vermogen sneller kan laden (meet % in minder minuten bijladen)

je bent dus sneller op je bestemming met een 3 als een S.

Tijdens lange ritten laad je ook nooit tot 100%, alle laadsessies boven de +-65% SoC zal het sneller zijn om verder te rijden naar de volgende SuC. Je wil eigenlijk weten wat de tijd is van laden van stel; 10% tot 70% en welke afstand 'jij' kan overbruggen met 70% acculading.

de 'jij' = de auto, je rijgedrag, banden nieuw of oud, rolweerstand wegdek(ja echt), buiten en binnen temperatuur, het weer, bergop of wind mee etc etc etc

Hoeveel kilometers wil je per jaar in totaal rijden? en ondanks dat de optie 'free-supercharging' interesant klinkt hoeft het niet perse de doorslag te zijn om voor een auto te gaan met free-supercharging.

in welke heb je proef gereden? Wat jij wil kan in elke Tesla :) ze zijn ook te huur, dus als je een voor een weekend huurt kan je ook kilometers maken om het te ervaren (maar je wordt er heel makkelijk mee als je ervaring hebt).

de exacte actieradius is inderdaad een lastige, zelfs voor een nieuwe zijn daar uitgebreide discussies over.

een oude S zeg, van de serie S70 of S75D, ga je heel erg vaak aan de SuC staan, en traag laden bijvoorbeeld.

Dat 'trager' laden geldt zelfs ook nog voor de 90 accu serie, alhoewel ze van de charging software limit af zijn (er was lange periode waarin de 90 accu op maximaal 94kW kon SuC laden) maar inmiddels halen ze kortstondig ook nog 110kW+ bij begin van SuC.
Dank voor je uitvoerige info. Ik heb gereden in een M3 en vond dat een geweldige ervaring. De reden voor mijn aanvankelijke keuze voor een MS is dus de bodemvrijheid voor onverharde wegen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ik een rots raak aan de onderkant. Je hebt overigens gelijk als je stelt dat een M3 een hogere bodemvrijheid heeft dan een S maar dat is niet meer het geval als je de S op z'n hoogste stand zet.
 
oudere Model S'sen beperkt zijn tot 120 tot 150kW
De meeste S90D’s ondertussen tot 93kW.
@Wyps
Je moet eens uitrekenen wat je je met het prijsverschil kan permitteren om de extra laadtijd te compenseren. Het zal een ster schelen voor jouw logies op de bestemming.
Als je het goed bedenkt, speelt die capaciteit vooral een rol voor het eerste traject. Je kan daardoor je eerste laadbeurt uitstellen. Capaciteir in een 90 stoppen duurt even lang als in een 75. En een 90 heeft evenveel kWh nodig op een traject als een 75. Ik laat even het iets vroeger knijpen bij voller wordende batterij buiten beschouwing. Je vertrekt toch best naar een volgende SuC als de power onder de 60-70kW daalt.
Als je 1000km rijdt heb je zo’n 220kWh nodig. Bij een 90 vertrek je met een beschikbare capaciteit van iets minder dan 80kWh en moet je dus 140kWh bijladen onderweg. Als je aan een gemiddelde van 80kW laadt is dat 1:45uur. Je zal 3 laadbeurten nodig hebben van een kleine 35’.
Bij een 75 zal je vertrekken met een kleine 70kWh. Je gaat dus een goeie 150kWh moeten bijladen:1:53u Ook drie laadbeurten, nu van ongeveer 40’.
Simuleren op abetterrouteplanner is inderdaad een goed idee.
Veel hangt af van waar de SuCs liggen. Met een 90 heb je wat meer speling om te kiezen.
 
De meeste S90D’s ondertussen tot 93kW.
@Wyps
Je moet eens uitrekenen wat je je met het prijsverschil kan permitteren om de extra laadtijd te compenseren. Het zal een ster schelen voor jouw logies op de bestemming.
Als je het goed bedenkt, speelt die capaciteit vooral een rol voor het eerste traject. Je kan daardoor je eerste laadbeurt uitstellen. Capaciteir in een 90 stoppen duurt even lang als in een 75. En een 90 heeft evenveel kWh nodig op een traject als een 75. Ik laat even het iets vroeger knijpen bij voller wordende batterij buiten beschouwing. Je vertrekt toch best naar een volgende SuC als de power onder de 60-70kW daalt.
Als je 1000km rijdt heb je zo’n 220kWh nodig. Bij een 90 vertrek je met een beschikbare capaciteit van iets minder dan 80kWh en moet je dus 140kWh bijladen onderweg. Als je aan een gemiddelde van 80kW laadt is dat 1:45uur. Je zal 3 laadbeurten nodig hebben van een kleine 35’.
Bij een 75 zal je vertrekken met een kleine 70kWh. Je gaat dus een goeie 150kWh moeten bijladen:1:53u Ook drie laadbeurten, nu van ongeveer 40’.
Simuleren op abetterrouteplanner is inderdaad een goed idee.
Veel hangt af van waar de SuCs liggen. Met een 90 heb je wat meer speling om te kiezen.
Dank. Duidelijk verhaal.