Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een "beginnersvraag" na een jaar rondrijden met mijn Model 3... Hoe zit het met onderhoud? Ik heb de auto nu ruim een jaar, er staat 42.000km op de teller, en nog geen enkel onderhoud gedaan. Enerzijds begrijpelijk want een elektromotor heeft geen onderhoud nodig en de remmen gaan zowat eeuwig mee omdat je ze bijna nooit gebruikt, maar toch voelt het vreemd. Geeft de auto zelf aan wanneer onderhoud nodig is?
 
Inderdaad. Officieus wordt aangeraden om de luchtfilter om de 2 jaren te vervangen, maar je kan ruitenwissers en luchtfilters van de webshop bestellen, en er staan ook handleidingen op hun website om deze te installeren, en ander onderhoud zelf uit te voeren.

Banden en remschijven/remblokken kan je bij een lokale bandenspecialist laten doen, maar vergeet niet te vermelden dat het voor een Tesla is.
 
  • Like
Reactions: Mx. Alba
Door de filmpjes van Bjorn Nyland en Electrified Garage te volgen op youtube, merk ik dat er mogelijks wel wat onderhoud nodig is aan de klassieke remmen, net omdat die zo zelden gebruikt worden. Is dat ook echt zo, of wordt het probleem daar eigenlijk uitvergroot?

Gangbaar houden van de remmen lijkt me wel verstandig.
Demonteren, vuil verwijderen en juiste vet op juiste posities.

Bij normaal gebruik 1x per 2 jaar en je kunt ruim 300.000 km zonder problemen/onderdelen rijden met je Tesla.
Alleen remvloeistof verversen als deze te veel vocht gaat bevatten (kun je eenvoudig controleren met juiste apparatuur)
Bij m'n vorige auto ook 300k met eerste schijven/remblokken -> lang leve de regeneratie ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Door de filmpjes van Bjorn Nyland en Electrified Garage te volgen op youtube, merk ik dat er mogelijks wel wat onderhoud nodig is aan de klassieke remmen, net omdat die zo zelden gebruikt worden. Is dat ook echt zo, of wordt het probleem daar eigenlijk uitvergroot?
Geheel onderhoudsvrij zijn de remmen niet, maar Tesla heeft voor de M3 wel een leuke feature ingebouwd:

Remdroogfunctie
Model 3 is uitgerust met een remdroogfunctie, die automatisch helpt de remrespons onder koude en natte weersomstandigheden te handhaven. Als dergelijke omstandigheden worden gedetecteerd, oefent de remdroogfunctie een niet-waarneembare remkracht uit om water te verwijderen van het oppervlak van de remschijven. Dit zorgt ervoor dat de remmen zelfs onder slechte weersomstandigheden goed reageren.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Geheel onderhoudsvrij zijn de remmen niet, maar Tesla heeft voor de M3 wel een leuke feature ingebouwd:

Remdroogfunctie
Model 3 is uitgerust met een remdroogfunctie, die automatisch helpt de remrespons onder koude en natte weersomstandigheden te handhaven. Als dergelijke omstandigheden worden gedetecteerd, oefent de remdroogfunctie een niet-waarneembare remkracht uit om water te verwijderen van het oppervlak van de remschijven. Dit zorgt ervoor dat de remmen zelfs onder slechte weersomstandigheden goed reageren.
Als ie dat iedere keer doet als ik de melding krijg van slecht weer gedetecteerd dan blijven de remmen wel droog denk ik. :D
 
Vandaag mijn winterbanden gemonteerd. Een tijd geleden had ik ze al aangeschaft, 19" slipstream velgen met winterbanden.

Misschien een domme vraag maar ik vraag mij nu af. Alle 4 velgen zijn precies hetzelfde. Aan de bestuurderskant klopt de velg, maar aan de andere kant lijkt de velg verkeerdom te zitten. Hadden die velgen niet gespiegeld moeten zijn? Earodynamica aan de bijrijderskant lijkt mij minder efficiënt omdat de ronde kant daar aan de andere kant zit. Heb hier niets over kunnen vinden en overal waar ik zoek, bestaat de set uit vier identieke velgen.

De foto is niet van mij, maar ergens van het internet geplukt. Vier slipstream velgen die identiek zijn. Raar.

39101D89-FB8B-495E-8065-B43DB5A32F26_1_105_c.jpeg
 
Vandaag mijn winterbanden gemonteerd. Een tijd geleden had ik ze al aangeschaft, 19" slipstream velgen met winterbanden.

Misschien een domme vraag maar ik vraag mij nu af. Alle 4 velgen zijn precies hetzelfde. Aan de bestuurderskant klopt de velg, maar aan de andere kant lijkt de velg verkeerdom te zitten. Hadden die velgen niet gespiegeld moeten zijn? Earodynamica aan de bijrijderskant lijkt mij minder efficiënt omdat de ronde kant daar aan de andere kant zit. Heb hier niets over kunnen vinden en overal waar ik zoek, bestaat de set uit vier identieke velgen.

De foto is niet van mij, maar ergens van het internet geplukt. Vier slipstream velgen die identiek zijn. Raar.

View attachment 742104
Klopt. Zijn identiek.
 
Ben dus een beginnende Tesla rijder. Rijd sinds 22 november een M3 LR AWD met acceleration boost.

Op youtube net een filmpje gekeken over de Mercedes EQS. Niks ten nadele van deze auto uiteraard, fantastisch! Maar de nadruk van de heren autotesters wordt gelegd op de actieradius. Voor de EQS maar liefst 770 km. Mooie prestatie natuurlijk voor een elektrische auto maar in mijn ogen volstrekt irrelevant.

770 km aaneengesloten rijden lijkt mij een enorme opgave. Toegegeven, ik ben niet onbevooroordeeld, maar dan rijd ik liever met mijn M3 LR (range bijvoorbeeld 450km) met de wetenschap dat Tesla een fijnmazig snellaadnetwerk heeft waar ik na een kilometertje of 300 snel kan laden en ook een kopje koffie kan drinken, iets kan eten of toiletbezoek. Met dat snelladen (250KW) ben je dan na een minuut of 10 ook weer vol.

Wat ik wil zeggen, ik denk dat we qua actieradius de max al wel gehad hebben. De vraag is of je voldoende punten hebt waar je snel kunt laden.
 
Ben dus een beginnende Tesla rijder. Rijd sinds 22 november een M3 LR AWD met acceleration boost.

Op youtube net een filmpje gekeken over de Mercedes EQS. Niks ten nadele van deze auto uiteraard, fantastisch! Maar de nadruk van de heren autotesters wordt gelegd op de actieradius. Voor de EQS maar liefst 770 km. Mooie prestatie natuurlijk voor een elektrische auto maar in mijn ogen volstrekt irrelevant.

770 km aaneengesloten rijden lijkt mij een enorme opgave. Toegegeven, ik ben niet onbevooroordeeld, maar dan rijd ik liever met mijn M3 LR (range bijvoorbeeld 450km) met de wetenschap dat Tesla een fijnmazig snellaadnetwerk heeft waar ik na een kilometertje of 300 snel kan laden en ook een kopje koffie kan drinken, iets kan eten of toiletbezoek. Met dat snelladen (250KW) ben je dan na een minuut of 10 ook weer vol.

Wat ik wil zeggen, ik denk dat we qua actieradius de max al wel gehad hebben. De vraag is of je voldoende punten hebt waar je snel kunt laden.
En zo is het.
 
Ben dus een beginnende Tesla rijder. Rijd sinds 22 november een M3 LR AWD met acceleration boost.

Op youtube net een filmpje gekeken over de Mercedes EQS. Niks ten nadele van deze auto uiteraard, fantastisch! Maar de nadruk van de heren autotesters wordt gelegd op de actieradius. Voor de EQS maar liefst 770 km. Mooie prestatie natuurlijk voor een elektrische auto maar in mijn ogen volstrekt irrelevant.

770 km aaneengesloten rijden lijkt mij een enorme opgave. Toegegeven, ik ben niet onbevooroordeeld, maar dan rijd ik liever met mijn M3 LR (range bijvoorbeeld 450km) met de wetenschap dat Tesla een fijnmazig snellaadnetwerk heeft waar ik na een kilometertje of 300 snel kan laden en ook een kopje koffie kan drinken, iets kan eten of toiletbezoek. Met dat snelladen (250KW) ben je dan na een minuut of 10 ook weer vol.

Wat ik wil zeggen, ik denk dat we qua actieradius de max al wel gehad hebben. De vraag is of je voldoende punten hebt waar je snel kunt laden.
Nodig is het natuurlijk niet.

Maar ik rij bijvoorbeeld in de zomer met een flinke vouwwagen achter m’n LR model 3.
Praktische range is dan 180/220 km tussen de laadstops waarbij je steeds 25/30 minuten moet rekenen voor omrijden naar laadstation, laden en weer naar snelweg rijden. Zeker niet onoverkomelijk en nog steeds veel
leuker als dezelfde reis met de ice. Tegelijkertijd zou ik best te porren zijn voor 10/15 kWh extra accu capaciteit.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ben dus een beginnende Tesla rijder. Rijd sinds 22 november een M3 LR AWD met acceleration boost.

Op youtube net een filmpje gekeken over de Mercedes EQS. Niks ten nadele van deze auto uiteraard, fantastisch! Maar de nadruk van de heren autotesters wordt gelegd op de actieradius. Voor de EQS maar liefst 770 km. Mooie prestatie natuurlijk voor een elektrische auto maar in mijn ogen volstrekt irrelevant.

770 km aaneengesloten rijden lijkt mij een enorme opgave. Toegegeven, ik ben niet onbevooroordeeld, maar dan rijd ik liever met mijn M3 LR (range bijvoorbeeld 450km) met de wetenschap dat Tesla een fijnmazig snellaadnetwerk heeft waar ik na een kilometertje of 300 snel kan laden en ook een kopje koffie kan drinken, iets kan eten of toiletbezoek. Met dat snelladen (250KW) ben je dan na een minuut of 10 ook weer vol.

Wat ik wil zeggen, ik denk dat we qua actieradius de max al wel gehad hebben. De vraag is of je voldoende punten hebt waar je snel kunt laden.
Niet mee eens. Ook met een actieradius van 770 kun je onderweg stoppen, ook nog eens waar en wanneer je wilt.

Waarom heb je niet gekozen dan voor een SR+?
 
  • Like
Reactions: Krisja
Niet mee eens. Ook met een actieradius van 770 kun je onderweg stoppen, ook nog eens waar en wanneer je wilt.
M'n dochter gaat elke zomer op vakantie met haar grootouders. Deze zomer zijn we ook erna met haar erop uit getrokken. Na afloop zei ze dat het aangenamer was in onze Tesla, want oma en opa met hun benzine stoppen enkel aan snelweg-tankstations en daar zijn de toiletten vies en de toiletten bij Tesla superchargers zijn netjes.

Toen ik vroeger benzine reed, had ik nergens een plek waar ik wou stoppen. Met een tankkaart waren mijn stops zelfs beperkt tot enkel de tankstations die mijn tankkaart accepteerden, en die stops kwamen niet automatisch op de navigatie van m'n auto.. Het enige wat ik wél kon, is kiezen voor de McDonalds aan de andere kant van de snelweg, in plaats van de Burger King aan het tankstation/supercharger.
 
Een grotere batterij bekent en groter verbruik (en hogere kost). Zelf vind ik de Model 3 LR/P ook wel wat de sweet spot. Ik geraak overal in België en moet niet bezig zijn met laden. Op vakantie is het een aangenaam tempo waarbij de laadmomenten (over het algemeen) overeen komen met de stops die je toch wenst te maken. Ik vind dat er zelfs veel te zeggen valt voor de SR+ en zeker RWD. Dagdagelijks zou het qua range net hetzelfde betekenen als de LR/P (ik raak overal zonder laden). Enkel die paar grote ritten per jaar duren iets langer. Maar zelfs die hebben pas een significante impact als ik over de 600 km zou gaan, wat echt maar een paar keer is.

Als geld echt geen rol speelt, is een grotere batterij natuurlijk comfortabeler. Je hebt gewoon nog meer flexibiliteit. Zolang ook de laadsnelheid omhoog gaat. Want eenmaal je meerdere laadstops hebt, moet je de verbruikte energie terug in de batterij krijgen. Als je 20% meer verbruikt en even snel laadt, zal na een bepaalde afstand het voordeel terug verdwenen zijn.

Overigens doet de EQS het niet beter in het echte leven dan de Model S Raven:
 
Een grotere batterij bekent en groter verbruik (en hogere kost). Zelf vind ik de Model 3 LR/P ook wel wat de sweet spot. Ik geraak overal in België en moet niet bezig zijn met laden. Op vakantie is het een aangenaam tempo waarbij de laadmomenten (over het algemeen) overeen komen met de stops die je toch wenst te maken. Ik vind dat er zelfs veel te zeggen valt voor de SR+ en zeker RWD. Dagdagelijks zou het qua range net hetzelfde betekenen als de LR/P (ik raak overal zonder laden). Enkel die paar grote ritten per jaar duren iets langer. Maar zelfs die hebben pas een significante impact als ik over de 600 km zou gaan, wat echt maar een paar keer is.

Als geld echt geen rol speelt, is een grotere batterij natuurlijk comfortabeler. Je hebt gewoon nog meer flexibiliteit. Zolang ook de laadsnelheid omhoog gaat. Want eenmaal je meerdere laadstops hebt, moet je de verbruikte energie terug in de batterij krijgen. Als je 20% meer verbruikt en even snel laadt, zal na een bepaalde afstand het voordeel terug verdwenen zijn.

Overigens doet de EQS het niet beter in het echte leven dan de Model S Raven:
Kijk om het even voor de EQS op te nemen, de test zoals bjorn al aangeeft in het filmpje is met de meest ongunstige configuratie van banden en wielmaat. De raven stond destijds op de 19 inch velgen, dat scheelt heel veel. Echter kijkend naar het gewicht, wat een mastodon! 2760KG vs 2240KG model s raven LR
 
  • Like
Reactions: job-lek