Een grotere batterij bekent en groter verbruik (en hogere kost). Zelf vind ik de Model 3 LR/P ook wel wat de sweet spot. Ik geraak overal in België en moet niet bezig zijn met laden. Op vakantie is het een aangenaam tempo waarbij de laadmomenten (over het algemeen) overeen komen met de stops die je toch wenst te maken. Ik vind dat er zelfs veel te zeggen valt voor de SR+ en zeker RWD. Dagdagelijks zou het qua range net hetzelfde betekenen als de LR/P (ik raak overal zonder laden). Enkel die paar grote ritten per jaar duren iets langer. Maar zelfs die hebben pas een significante impact als ik over de 600 km zou gaan, wat echt maar een paar keer is.
Als geld echt geen rol speelt, is een grotere batterij natuurlijk comfortabeler. Je hebt gewoon nog meer flexibiliteit. Zolang ook de laadsnelheid omhoog gaat. Want eenmaal je meerdere laadstops hebt, moet je de verbruikte energie terug in de batterij krijgen. Als je 20% meer verbruikt en even snel laadt, zal na een bepaalde afstand het voordeel terug verdwenen zijn.
Overigens doet de EQS het niet beter in het echte leven dan de Model S Raven: