Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla Björn probeert zoveel mogelijk kilometers in zo kort mogelijke tijd te rijden. Ik stop wanneer ik wil stoppen en die stops vallen bij de SR+ redelijk samen met de laadmomenten. Met de LR stop ik vaak ruim voordat ik weer moet laden en omdat ik dan toch stop ga ik ook maar laden.
Ja zo ken ik er nog een paar. Ik heb een golf E en mijn ervaring is dat ik op lange ritten net zo vaak stop om te laden als met mijn 3 long range 😂
 
  • Funny
Reactions: Enzo63
Ja zo ken ik er nog een paar. Ik heb een golf E en mijn ervaring is dat ik op lange ritten net zo vaak stop om te laden als met mijn 3 long range 😂
Ik zou de range van een Golf E niet willen vergelijken met een SR+……
Als ik met de SR+ naar zuid Duitsland ga heb ik 3 laadstops nodig. Met de LR stop ik ook 3 keer. Toen ik nog een diesel reed met 800km range stopte ik ook 3 keer op dezelfde route. Mijn conclusie is dus dat de range van de SR+ voldoende is voor lange afstanden en dat ik met alle autos evenveel stops heb op lange vakantie ritten.
 
Hallo Tesla ervaringsdeskundigen,

Ik overweeg een tweede hands model S te kopen. Budget is rond 35k. Welke zouden jullie kopen?
Als ik op marktplaats.nl kijk vind ik verschillende interessante opties.
Eén daarvan is deze: ≥ Tesla Model S 85 kWh Performance pack NIEUWE MOTOR. GARANTIE — Tesla — Marktplaats
Enorm veel km's gereden, MAAR wel splinternieuwe motor en accu. Een niet elecktrische auto zou ik nooit kopen met zo'n km stand, maar zou eigenlijk niet weten wat het nadeel is van deze auto als accu en motor zijn vervangen.
Dus twee vragen: wat vinden jullie van de auto in de advertentie? en 2. Welke zouden jullie kopen met een budget van rond de 35k?

Vriendelijke groet,
Marc
 
Hallo Tesla ervaringsdeskundigen,

Ik overweeg een tweede hands model S te kopen. Budget is rond 35k. Welke zouden jullie kopen?
Als ik op marktplaats.nl kijk vind ik verschillende interessante opties.
Eén daarvan is deze: ≥ Tesla Model S 85 kWh Performance pack NIEUWE MOTOR. GARANTIE — Tesla — Marktplaats
Enorm veel km's gereden, MAAR wel splinternieuwe motor en accu. Een niet elecktrische auto zou ik nooit kopen met zo'n km stand, maar zou eigenlijk niet weten wat het nadeel is van deze auto als accu en motor zijn vervangen.
Dus twee vragen: wat vinden jullie van de auto in de advertentie? en 2. Welke zouden jullie kopen met een budget van rond de 35k?

Vriendelijke groet,
Marc
Het 85kWh pack heeft een probleem, in die zin dat Tesla door software updates het maximum laadvermogen heeft beperkt. Je riskeert dus nogal lang te wachten aan superchargers.

Eerlijk, met dat budget zou ik kijken naar een Model 3 SR+. Nieuwere technologie, en kan sneller laden. Het kan wel zijn dat je je budget moet oprekken tot een 40K.
 
Het 85kWh pack heeft een probleem, in die zin dat Tesla door software updates het maximum laadvermogen heeft beperkt. Je riskeert dus nogal lang te wachten aan superchargers.

Eerlijk, met dat budget zou ik kijken naar een Model 3 SR+. Nieuwere technologie, en kan sneller laden. Het kan wel zijn dat je je budget moet oprekken tot een 40K.

+1

Ik zou zelf nooit een S85 kopen, genoeg horrorverhalen op dit forum te vinden. Bovendien worden, bij mijn weten, geen nieuwe 85-packs geïnstalleerd. Gelukkigen krijgen een 90-pack, maar de meesten een gereviseerd 85-pack. De kans lijkt me groot dat hier een gereviseerd 85-pack is geïnstalleerd in 2019.

Edit: in mijn ogen is de S85 enkel geschikt als je niet onderweg moet laden. Als dit een tweede wagen is voor standaard woon-werkverkeer, kan dit een prima wagen zijn.
 
+1

Ik zou zelf nooit een S85 kopen, genoeg horrorverhalen op dit forum te vinden. Bovendien worden, bij mijn weten, geen nieuwe 85-packs geïnstalleerd. Gelukkigen krijgen een 90-pack, maar de meesten een gereviseerd 85-pack. De kans lijkt me groot dat hier een gereviseerd 85-pack is geïnstalleerd in 2019.

Edit: in mijn ogen is de S85 enkel geschikt als je niet onderweg moet laden. Als dit een tweede wagen is voor standaard woon-werkverkeer, kan dit een prima wagen zijn.
Waarom als 2e wagen? Wanneer je hem vooral voor woon-werkverkeer gebruikt en je kunt op je werk ook opladen, dan is dagelijks 2x 200 km geen enkel probleem. Alleen wanneer je naar de wintersport wilt jakkeren heb je nog een andere auto nodig of je huurt er eentje.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Het 85kWh pack heeft een probleem, in die zin dat Tesla door software updates het maximum laadvermogen heeft beperkt. Je riskeert dus nogal lang te wachten aan superchargers.

Eerlijk, met dat budget zou ik kijken naar een Model 3 SR+. Nieuwere technologie, en kan sneller laden. Het kan wel zijn dat je je budget moet oprekken tot een 40K.
Thanks voor je reactie. Kan ik waarderen!
Ik had nog geen rekening gehouden met de snelheid van laden, kan ik ergens vinden hoelang dat dan duurt? De model 3 is te qua laadruimte een uitdaging (wonen op een boerderij, dus heb nu een stationwagon die al wat vaak vol zit). Voordeel van boerderij is dat we wel meerdere plekken een 380volt aansluiting hebben. Verder reis ik vooral veel binnen NL de wat kleinere afstanden, af en toe wel eens België (4 keer per jaar misschien), dus zal 'm vooral thuis laden dan als ik jullie reacties lees.
 
+1

Ik zou zelf nooit een S85 kopen, genoeg horrorverhalen op dit forum te vinden. Bovendien worden, bij mijn weten, geen nieuwe 85-packs geïnstalleerd. Gelukkigen krijgen een 90-pack, maar de meesten een gereviseerd 85-pack. De kans lijkt me groot dat hier een gereviseerd 85-pack is geïnstalleerd in 2019.

Edit: in mijn ogen is de S85 enkel geschikt als je niet onderweg moet laden. Als dit een tweede wagen is voor standaard woon-werkverkeer, kan dit een prima wagen zijn.
Thanks voor je reactie! Dus even checken of er een gereviseerd 85kwh pack accu in is gegaan of een 90-pack?

Wat vind je verder van de auto in de advertentie?
 
Waarom als 2e wagen? Wanneer je hem vooral voor woon-werkverkeer gebruikt en je kunt op je werk ook opladen, dan is dagelijks 2x 200 km geen enkel probleem. Alleen wanneer je naar de wintersport wilt jakkeren heb je nog een andere auto nodig of je huurt er eentje.
Dag Job,

2 x 200km haal ik ook niet, 30 en 50km enkele reis zijn de vaakste ritjes. Wat vind jij van de tesla in de marktplaats advertentie die ik had gedeeld?
 
Dag Job,

2 x 200km haal ik ook niet, 30 en 50km enkele reis zijn de vaakste ritjes. Wat vind jij van de tesla in de marktplaats advertentie die ik had gedeeld?
Mooie wagen maar zou voorzichtig zijn met een P. Die wordt meestal gekocht door mensen die wat meer stroom willen geven. Zou kunnen dat er behoorlijk slijtage zit op aandrijfassen en aanverwanten. Maar dat zou je natuurlijk kunnen laten onderzoeken.
 
Wat vind jij van de tesla in de marktplaats advertentie die ik had gedeeld?

Je bedoelt behalve de leugens die er in staan?
  1. Het is geen 70 kWh uitvoering maar een S85
  2. Het is geen 4WD (S85D) versie maar S85 2WD met 1 motor
  3. Het is geen facelift model (juist pre-facelift met de oude neus)
Met een nieuwprijs van € 89400 is dit de allergoedkoopste versie die er was in 2015. Dus geen Premium Package, geen next-gen seats, sunroof, etc. Niet onoverkomelijk, maar goed om te weten. Zie Tesla Motors Club Wiki - options by year
 
Last edited:
Thanks voor je reactie! Dus even checken of er een gereviseerd 85kwh pack accu in is gegaan of een 90-pack?

Wat vind je verder van de auto in de advertentie?
Ik zou zelf wegblijven van die S85's, maar met het budget en de wensen voor grote opslag, zie ik niet meteen een betere optie. Als ik jou was, zou ik het budget iets optrekken en een nieuwe IONIQ 5 kopen.

Voor reviews is youtuber Teslabjorn sterk aan te raden. Zijn bananabox-test leert iets over de ruimte van de wagen, de range-test iets over de werkelijke range en verbruik en de 1000 km-test iets over hoe handig de wagen is voor veel trips. De spreadsheet vind je hier: TB test results

Model S85: 8+2 / 24 dozen - 412 / 302 km - 11u50
IONIQ 5: 11 /25 dozen - 462 / 289 km - 10u

De modellen zijn wel niet altijd identiek en externe factoren zoals temperatuur spelen ook een rol, maar het geeft een indicatie.
 
Gisteren heb ik mijn nieuwe MY opgehaald in Tilburg, is mijn eerste Tesla en ik ben er SUPER blij mee.
Zoals bij iedere nieuwe Tesla gebruiker (ga ik vanuit) zijn er heel veel dingen die ik nog moet leren. Eén daarvan kwam ik vanochtend tegen, als ik naar Radio in het menu gaat dan krijg ik een bericht dat DAB+ niet beschikbaar is, ik zie de namen van een aantal zenders maar ik kan ze niet aanklikken. Wat doe ik fout?

Alvast bedankt,
Cobus
 
Dag Job,

2 x 200km haal ik ook niet, 30 en 50km enkele reis zijn de vaakste ritjes. Wat vind jij van de tesla in de marktplaats advertentie die ik had gedeeld?
ik zou vooral even een aankoop keuring laten uitvoeren op het onderstel. En dan de originele bon vragen van tesla van de motor en de accu. Als je namelijk de auto van deze verkoper koopt kun je niet bij de bonnen die deze persoon heeft afgerekend bij Tesla.
Daarnaast is de staat van het onderstel een puntje om te laten keuren. Dit kan direct een pittige kostenpost zijn moeten er draagarmen vervangen worden of vering/luchtvering.
En even op je knieen bij het rechter voorwiel aan de achterkant spieken. Daar vind je de sticker van het accu pakket.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Thanks voor je reactie. Kan ik waarderen!
Ik had nog geen rekening gehouden met de snelheid van laden, kan ik ergens vinden hoelang dat dan duurt? De model 3 is te qua laadruimte een uitdaging (wonen op een boerderij, dus heb nu een stationwagon die al wat vaak vol zit). Voordeel van boerderij is dat we wel meerdere plekken een 380volt aansluiting hebben. Verder reis ik vooral veel binnen NL de wat kleinere afstanden, af en toe wel eens België (4 keer per jaar misschien), dus zal 'm vooral thuis laden dan als ik jullie reacties lees.
Je mag rekenen op een klein uurtje van 20 tot 80 procent opladen. Het voordeel is wel dat het gratis is :). Moest die s85 echt zo slecht zijn dan zou hij nooit 500k op de teller hebben ;). Ik zou ook eerder kijken naar een tesla ms van eind 2014 begin 2015. Met AP1 , soundpack , air suspension, sunroof.
Reken ook nog op een dikke 500 voor de oplaadpaal thuis.

Best inderdaad navragen wat er ook allemaal al vervangen is. Deurklinken bv , ophanging,...