Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
hi!,

Ik heb geen oprit of iets dergelijks om een oplaadstation te plaatsen. Ik ben nu in afwachting van de gemeente om in de parkeervakken naast mijn woning (circa 10 meter) een publieke laadpaal te plaatsen. Echter dit proces gaat maanden duren omdat zij een nieuw plan in kaart gaan brengen etc. etc.

Nu wil ik met de tesla model y toch laden aan mijn stopcontact via de achterkant van mijn woning (houten schuur). Van daaruit naar de parkeervakken is een +/- 20 meter. De mobiele connector (meegeleverd met de tesla) is hier niet lang genoeg voor. Wat zijn mijn mogelijkheden? kan ik een verlengde adapter ergens halen of juist een verlengsnoer. (ik weet overigens dat het laden dan erg langzaam zal zijn (circa 32 uur), maar dat neem ik voorlief).

hoor graag wat de beste optie is volgens jullie.
 
hi!,

Ik heb geen oprit of iets dergelijks om een oplaadstation te plaatsen. Ik ben nu in afwachting van de gemeente om in de parkeervakken naast mijn woning (circa 10 meter) een publieke laadpaal te plaatsen. Echter dit proces gaat maanden duren omdat zij een nieuw plan in kaart gaan brengen etc. etc.

Nu wil ik met de tesla model y toch laden aan mijn stopcontact via de achterkant van mijn woning (houten schuur). Van daaruit naar de parkeervakken is een +/- 20 meter. De mobiele connector (meegeleverd met de tesla) is hier niet lang genoeg voor. Wat zijn mijn mogelijkheden? kan ik een verlengde adapter ergens halen of juist een verlengsnoer. (ik weet overigens dat het laden dan erg langzaam zal zijn (circa 32 uur), maar dat neem ik voorlief).

hoor graag wat de beste optie is volgens jullie.
Volgens mij kan een Y toch ook op 1 fase 32Amp laden? Die adapter is bij de UMC te kopen. Met een dikke kabel naar het schuurtje en dan de dikke blauwe stekker (slag groter dan de blauwe camping stekker) en een dik verlengsnoer kun je een stuk sneller gaan laden. i.p.v. 12 Amp wat ongeveer de max is van een goede normale stekker naar 30 Amp of voor de zekerheid 25 Amp.

Jij noemt 32 uur, maar ik denk dat je dat nooit zal laden want dat zal van bijna leeg naar 100% zijn denk ik. Ik heb zo ook een poosje geladen met mijn X en kon 's nachts meestal meer dan 120 km laden en dan was meer dan mijn dagelijkse kilometers. Reed ik meer dan was het ook vaak veel meer waardoor ik toch langs de Suc moest. Ik heb nu dus de 31 Amp stopcontact in mijn garage gemaakt en kan nu 's nachts eigenlijk altijd voldoende laden.
 
  • Like
Reactions: telsa013
Ik denk dat de blauwe stekker beperkt is tot 16A, wat een maximum van 240V * 16A = 3,8kW betekent.

Da's nog altijd beter dan de Schuko stekker, die beperkt is tot 240V * 13A = 3,1kW.
Nee dat klopt niet. Je hebt een 16 A blauwe stekker (camping) en je hebt een 32 A stekker.
Net als je bij de Tesla een rode 16A 3 fase hebt gekregen maar de gemiddelde boer gebruikt 32 A 3 fase.

 
  • Informative
Reactions: OttoR and wooter
Nee dat klopt niet. Je hebt een 16 A blauwe stekker (camping) en je hebt een 32 A stekker.
Net als je bij de Tesla een rode 16A 3 fase hebt gekregen maar de gemiddelde boer gebruikt 32 A 3 fase.

Let wel op dat dat 2 aparte stekkers zijn, met andere diameter.

Beetje zoals je met je 16A 3 fase rooie stekker ook berooid gaat uitkomen aan een 32A rood stopcontact :).
 
Nee dat klopt niet. Je hebt een 16 A blauwe stekker (camping) en je hebt een 32 A stekker.
Net als je bij de Tesla een rode 16A 3 fase hebt gekregen maar de gemiddelde boer gebruikt 32 A 3 fase.

Wat een goed idee! maar als ik de 32a Adapter aanschaf dan moet ik natuurlijk ook bij mijn verlengsnoer hierbij rekening houden? en misschien ook nog bij mijn stopcontact?
sorry maar ben hier niet in thuis.
 
Wat een goed idee! maar als ik de 32a Adapter aanschaf dan moet ik natuurlijk ook bij mijn verlengsnoer hierbij rekening houden? en misschien ook nog bij mijn stopcontact?
sorry maar ben hier niet in thuis.
Ja, inderdaad, dan heb je ook een passend verlengsnoer met 32A stekkers nodig, en vanzelfsprekend een 32A stopcontact en 32A over hebben op 1 fase.

Daarentegen, een 20 meter lang 3x1,5mm IP44 verlengsnoer vind je in elke doe-het-zelf.
 
Wat een goed idee! maar als ik de 32a Adapter aanschaf dan moet ik natuurlijk ook bij mijn verlengsnoer hierbij rekening houden? en misschien ook nog bij mijn stopcontact?
sorry maar ben hier niet in thuis.
In Nederland heb je niet standaard een 32A stopcontact normaal gesproken zijn deze maximaal 16A en dan moet je er ook rekening mee houden dat er geen andere verbruikers op deze groep zitten. Ook de verlengkabel zal denk ik minimaal 4mm moeten zijn.
Het is verstandig om een apparte groep hiervoor te gebruiken (ook bij 16A) met de juiste connector omdat een standaard stopcontact niet bedoeld is voor langdurige 16A te leveren.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja, inderdaad, dan heb je ook een passend verlengsnoer met 32A stekkers nodig, en vanzelfsprekend een 32A stopcontact en 32A over hebben op 1 fase.

Daarentegen, een 20 meter lang 3x1,5mm IP44 verlengsnoer vind je in elke doe-het-zelf.
Of je hangt een 20m kabel direct tot in je kast aan een apart circuit aan laat die eindigen op een blauwe vrouwelijke 32A stekker waar je dan de UMC met blauwe 32 A adaptor inplugt. Scheelt je 2 stekkers.
Kabel moet wel 4mm2 zijn. Vanaf 25m moet die 6mm2 zijn. Kost wel wat voor een tijdelijke oplossing.
 
In Nederland heb je niet standaard een 32A stopcontact normaal gesproken zijn deze maximaal 16A en dan moet je er ook rekening mee houden dat er geen andere verbruikers op deze groep zitten. Ook de verlengkabel zal denk ik minimaal 4mm moeten zijn.
Het is verstandig om een apparte groep hiervoor te gebruiken (ook bij 16A) met de juiste connector omdat een standaard stopcontact niet bedoeld is voor langdurige 16A te leveren.
Klopt, schuko stekkers (de normale geaarde huistuinkeuken stekkers) zijn goedgekeurd voor een piekbelasting van 16A maar slechts 13A continu. Vandaar dat de mobiele lader ook max 13A toelaat zodra het verloop naar de schuko stekker erop zit. Als je gekke fratsen uithaalt door met verloopstekkers het toch voor elkaar te krijgen dat je 16A continu door een schuko stopcontact jaagt (denk aan blauw 16A verloop naar schuko) en je krijgt brand dan ben ik bang dat de verzekering niets zal betalen.
 
Wat een goed idee! maar als ik de 32a Adapter aanschaf dan moet ik natuurlijk ook bij mijn verlengsnoer hierbij rekening houden? en misschien ook nog bij mijn stopcontact?
sorry maar ben hier niet in thuis.
Ik denk dat je vanaf je meterkast de kabel nieuw moet aanleggen. Waarschijnlijk ben je zo te horen een elektricien nodig.
De eerste vraag zal zijn heb je een 1 fase meterkast of 3 fase meterkast.
Maar in beide gevallen zal er vanaf de meterkast gewerkt moeten worden. Maar dan kun je wel redelijk snel laden.
 
  • Like
Reactions: telsa013
hi!,

Ik heb geen oprit of iets dergelijks om een oplaadstation te plaatsen. Ik ben nu in afwachting van de gemeente om in de parkeervakken naast mijn woning (circa 10 meter) een publieke laadpaal te plaatsen. Echter dit proces gaat maanden duren omdat zij een nieuw plan in kaart gaan brengen etc. etc.

Nu wil ik met de tesla model y toch laden aan mijn stopcontact via de achterkant van mijn woning (houten schuur). Van daaruit naar de parkeervakken is een +/- 20 meter. De mobiele connector (meegeleverd met de tesla) is hier niet lang genoeg voor. Wat zijn mijn mogelijkheden? kan ik een verlengde adapter ergens halen of juist een verlengsnoer. (ik weet overigens dat het laden dan erg langzaam zal zijn (circa 32 uur), maar dat neem ik voorlief).

hoor graag wat de beste optie is volgens jullie.
Klinkt misschien vreemd maar de goedkoopste oplossing is waarschijnlijk snelladen bij Tesla....... (je vroeg naar de beste oplossing, dat kan wat anders zijn dan goedkoop) Met de huidige elektraprijzen is voor veel huishoudens de prijs bij Tesla snellader goedkoper* dan thuis. Dan hoef je thuis niets tijdelijks aan te laten leggen en kun je over een paar maanden alsnog gebruik maken van de laadpaal.

*=tenzij je een ouder contract hebt met gunstigere prijzen dan heden wordt afgegeven
 
  • Like
Reactions: telsa013
Kan de model Y (en 3) überhaupt met 32 ampère per fase AC laden?

Met een 16 ampère aansluiting (laden op 13 ampère) van een normaal stopcontact kun je een model Y of 3 ongeveer 200km per 12 uur bijladen als dat niet voldoende is zou je een zwaardere aansluiting kunnen overwegen maar volgens mij ben je dan gebonden aan een 3 fase aansluiting omdat een Y en 3 maximaal 16 ampère per fase kunnen omzetten van AC naar DC. (de S en X 32 ampère per fase)