Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Top, dank voor jullie reactie! Weten jullie of de MY22 M3P een 12v aansluiting heeft voor een compressor koelbox? Voorgaande modellen hadden deze in de armsteun zitten.
 
Waarom zou je dat willen? Ik heb de slider wel en hij staat op ‘altijd laag’. Zelfs over drempels geen probleem. En het zijn nog mijn eerste draagarmen, na 200k km.
Eerder mentaal. Maar die 1cm kan hier op de Belgische wegen echt wel het verschil maken tussen een kras op de onderlip of net niet (om van de steenslag nog te zwijgen op de bumper). Ondertussen te weten gekomen dat op de raven-modellen die slider niet zit.
 
Top, dank voor jullie reactie! Weten jullie of de MY22 M3P een 12v aansluiting heeft voor een compressor koelbox? Voorgaande modellen hadden deze in de armsteun zitten.
Ja, en alleszins in de Model X blijft er 12V op zitten met Sentry aan. Handig als je een koelbox ofzo in de auto hebt :D


1654531780772.png


Je kan de hele handleiding hier nalezen: Model 3 Owner's Manual | Tesla
 
  • Like
Reactions: DM231191
Nice! Neem aan dat een koelbox niet veel impact heeft op de actieradius.
Kijk, dan wordt het plots wel interessant om te lezen hoeveel watt zo een dingetje gebruikt 😁

Aangezien de stekker maximaal 12A aan kan, zit je dus aan een maximum vermogen van 12A x 16V = 192 watt.

En nee, met een batterij van 80000 watt-uur kan zo een koelbox op 192 watt zo een 416 uren draaien.

Als je met een vlotte rijstijl 192 watt per kilometer haalt, betekent dat dus dat die koelbox maximum een kilometer per uur kan afsnoepen van je rijbereik.
 
Kijk, dan wordt het plots wel interessant om te lezen hoeveel watt zo een dingetje gebruikt 😁

Aangezien de stekker maximaal 12A aan kan, zit je dus aan een maximum vermogen van 12A x 16V = 192 watt.

En nee, met een batterij van 80000 watt-uur kan zo een koelbox op 192 watt zo een 416 uren draaien.

Als je met een vlotte rijstijl 192 watt per kilometer haalt, betekent dat dus dat die koelbox maximum een kilometer per uur kan afsnoepen van je rijbereik.
Top! Koelbox heeft op 12v een vermogen van 5A. Rated power is 45 watt (model: mestic mcc-35). Consumption of energy 0,65 kWh.

Nu doe jij 12v x 5a = 60 watt. Maar ik zie dan ook nog eens 45 watt en 65 watt terug als waarden.
 
Het valt nog mee 300+ km op 1 lading met 150. Wij rijden jaarlijks naar Turkije en dat is het enige wat mij doet denken…
Ik zou niet rekenen op 300 km op een lading aan die snelheid. Het gemiddeld verbruik van mijn M3P (2020) is 200 Wh/km ik België. Ik rij aan de maximumsnelheid + 8%. Dat verbruik komt overeen met andere performance-rijders, zeker geen aggressief rijgedrag. Ik denk dat er 73 kWh beschikbaar is van de batterij, dus 365 km bereik. Je probeert te rijden tussen 10 en 90%, dus ongeveer 292 km effectief bereik. De batterij in de nieuwe modellen is wel iets grotere dacht ik.

De LR is de rationele keuze, iets zuiniger, goedkoper en comfortabeler. Maar goed, ik ben nog steeds blij met de P.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Ik zou niet rekenen op 300 km op een lading aan die snelheid. Het gemiddeld verbruik van mijn M3P (2020) is 200 Wh/km ik België. Ik rij aan de maximumsnelheid + 8%. Dat verbruik komt overeen met andere performance-rijders, zeker geen aggressief rijgedrag. Ik denk dat er 73 kWh beschikbaar is van de batterij, dus 365 km bereik. Je probeert te rijden tussen 10 en 90%, dus ongeveer 292 km effectief bereik. De batterij in de nieuwe modellen is wel iets grotere dacht ik.

De LR is de rationele keuze, iets zuiniger, goedkoper en comfortabeler. Maar goed, ik ben nog steeds blij met de P.
De LR heeft enorm lange levertijd, vandaar dat ik naar de P ben gaan kijken. En als we toch 60K plus uitgeven, waarom niet een paar K meer voor het topmodel? :)
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Bij tussenstops niet meer, omdat het laden dan traag gaat. Tenzij je om een andere reden lang wil staan natuurlijk.
Ik merk dat de Tesla navigatie al enkele jaren de voorkeur geeft voor langere laadbeurten, tot voorbij 80%.

Ik gebruik soms ook ABRP en die houdt het interdaad om kortere laadbeurten, en meer laadbeurten, en claimt dan sneller te zijn. Maar ik slaag er zelden tot nooit in om een van beiden te volgen dus ben vaak nog trager.

Afgelopen winter heb ik Tesla gevolgd, en daar was ik toch later omdat niet alle superchargers direct aan 130kW beginnen laden.
 
Maar ik slaag er zelden tot nooit in om een van beiden te volgen dus ben vaak nog trager.
Ik ook niet. Gewoon de planner(s) als leidraad nemen en afwijken op gevoel. Meestal neem ik een SuC verder dan die die Tesla voorstelt. Of blijf ik langer laden omdat ik aan het eten, shoppen, chillen ben.
Plans are of little importance, but planning is essential.” Winston Churchill
 
Zit er trouwens veel verschil in uitrusting tussen een SR+ en LR?
Voor wat ik direct weet is er dit.
de bekende dingen:
- Grote batterij
- Snellere acceleratie
- Vierwielaandrijving
Edit:
- Sneller laden, 250 kW piek ipv 170 kW piek
uitrusting:
- Premium audio (beter geluid met o.a. Subwoofer)
- Stuurverwarming & stoelverwarming achter (al zit dit misschien standaard ook op de 2022 SR+)
- Mistlampen voor (bij SR+ alleen achter)

Verder weet ik zo snel geen extra’s
 
Voor wat ik direct weet is er dit.
de bekende dingen:
- Grote batterij
- Snellere acceleratie
- Vierwielaandrijving
Edit:
- Sneller laden, 250 kW piek ipv 170 kW piek
uitrusting:
- Premium audio (beter geluid met o.a. Subwoofer)
- Stuurverwarming & stoelverwarming achter (al zit dit misschien standaard ook op de 2022 SR+)
- Mistlampen voor (bij SR+ alleen achter)

Verder weet ik zo snel geen extra’s
Vooral het gemis aan Premium Audio vind ik dan jammer. Er zijn wat nieuwe ontwikkelingen en de SR+ valt net binnen het leasebudget. Dus wellicht toch maar leasen.

Ik zag ook op het internet dat er nog wat andere opties missen, zoals live traffic?