Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ok het plaatje begint zich steeds verder te vormen. De LR kan ik financieel niet verantwoorden aan mijzelf, heb een hoop opties geprobeerd maar de RWD is zoveel voordeliger dat hij keer op keer bovenaan de lijst blijft komen. Op lange afstanden gaat de Enyaq iV60 hem ook op geen enkele manier verslaan... the plot thickens. :)

Weet iemand hier toevallig of de Trekhaak van 1350 fiscaal als optie of assecoire geboekt moet worden?
Andere vraag, heeft iemand ervaring met de Leaseplan calculator? 1.5 week geleden was de RWD 30,- goedkoper in de lease, ik heb hem toen stom genoeg niet opgeslagen als favoriet. Ik heb Leaseplan gemaild, maar daar vandaan het verwachtte antwoord: de calculator is altijd juist. Heeft wachten tot januari nog zin, nieuwe jaar nieuwe prijzen? Of gaat de prijs van de Model Y in januari ook weer omhoog? (kon nog geen 2023 prijslijst vinden?)
 
Ok het plaatje begint zich steeds verder te vormen. De LR kan ik financieel niet verantwoorden aan mijzelf, heb een hoop opties geprobeerd maar de RWD is zoveel voordeliger dat hij keer op keer bovenaan de lijst blijft komen. Op lange afstanden gaat de Enyaq iV60 hem ook op geen enkele manier verslaan... the plot thickens. :)

Weet iemand hier toevallig of de Trekhaak van 1350 fiscaal als optie of assecoire geboekt moet worden?
Andere vraag, heeft iemand ervaring met de Leaseplan calculator? 1.5 week geleden was de RWD 30,- goedkoper in de lease, ik heb hem toen stom genoeg niet opgeslagen als favoriet. Ik heb Leaseplan gemaild, maar daar vandaan het verwachtte antwoord: de calculator is altijd juist. Heeft wachten tot januari nog zin, nieuwe jaar nieuwe prijzen? Of gaat de prijs van de Model Y in januari ook weer omhoog? (kon nog geen 2023 prijslijst vinden?)

Ik verwacht niet dat iemand een exacte prijsvoorspelling kan maken voor een Tesla. Een 2023 prijslijst gaat er ook niet komen. Productie (output) is erg belangrijk/bepalend.

Mijn glazen bol is ook erg troebel maar ik verwacht dat de MY RWD de laatste versie is die in 2023 in prijs gaat zakken. Het is logischer als het gat tussen de andere (Berlijn?) modellen kleiner wordt door verlaging van de LR of P modellen. Of de M3 wordt iets goedkoper.
 
Ik verwacht sterke prijsdalingen.
  • De MYRWD is het eerste signaal: goedkoper dan de M3. De M3 moet dus zeker al volgen. Denk niet dat de MY RWD verlieslatend is
  • De onbekenden in de berekening van de kostprijs en de oprichting van de fabrieken zijn ondertussen bekend. De extra reserves in de kostprijsberekening kunnen er uit
  • De verkoop daalt
  • Weinig versies
  • Extreme robotisering. Heel duur om tz implementeren, super goedkoop eenmaal up to speed
  • De wagens zijn extreem verregaand geconcipieerd om goedkoop geproduceerd te kunnen worden. Daar kan geen enkel merk aan tippen.
  • Alle onderdelen zijn zo goed als zonder naregeling te monteren. Bijna nergens is speling voorzien. Er is maar 1 manier om ze te monteren.
  • Aantal onderdelen is slechts een fractie van het aantal van een ICE
  • Geen knopjes
  • Weinig noodzaak tot fysische terugroepingen ondanks dat de versie volledig nieuw van de tekentafel komen. Geen enkel merk durft drastische wijzigingen aan, tesla doet het vanaf een blanco blad en met zo’n success
Daarbij vermeld ik nog geen strategische of commerciële redenen, zoal het verder doodknijpen van de concurrentie. Of properder gezegd. Het verder dwingen tot volgen wat Tesla doet:
  • Internet verkoop
  • Ota updates
  • Dealers ervan tussen
  • Connectivity
  • AP
  • Kostenbesparend design
  • (Close to) Beta releases (risico nemen)
 
  • Love
Reactions: nico180
Er is voor zover ik weet geen knop, maar je ziet wel een bericht boven de navigatie dat hij aan het voorverwarmen is. Voorverwarmen bij niet Tesla heb ik nog niet nodig gehad. Als het werkt, is het bij navigatie super charters kiezen en filteren op 3 bliksem symbooltjes. Daar zie je de gekende third party snelladers.
Thanks, dat is inderdaad nu gelukt. Ik heb de auto bij Fastned opgeladen bij een 300kW lader, blijkbaar is de laadsnelheid voor Tesla Model Y begrensd tot 170kW (snap alleen niet waarom, staat op hun eigen website: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360012178313-Tesla).

Follow-up vraag dat ik daarbij nog heb: de auto begon inderdaad te laden aan 170kW maar na een kwartier was dit nog maar aan 70kW. Is dit normaal?
 
blijkbaar is de laadsnelheid voor Tesla Model Y begrensd tot 170kW (snap alleen niet waarom, staat op hun eigen website:
Ter bescherming van de accu.

de auto begon inderdaad te laden aan 170kW maar na een kwartier was dit nog maar aan 70kW. Is dit normaal?
Ja. Charge curve van de 3 (zelfde accu)
1672425807794.png
 
Vanavond de knoop doorgehakt: De bestelling van een witte MY LR op 19" met trekhaak is zojuist door Leaseplan bevestigd. :eek:🥳

Bedankt voor alle hulp en tips! Ben benieuwd wat de vervolgstappen worden en wanneer hij geleverd mag worden. Mijn huidige Superb zit nog tot eind augustus in de lease, ik geloof nooit dat het Mobility team akkoord gaat met de snelheid waarop Tesla momenteel kan leveren.

Ik blijf in ieder geval meelezen en succes en veel plezier voor de mede forummers die morgen nog een nieuwe auto in ontvangst mogen nemen!!
 
Last edited:
Follow-up vraag dat ik daarbij nog heb: de auto begon inderdaad te laden aan 170kW maar na een kwartier was dit nog maar aan 70kW. Is dit normaal?
Ik heb een MYP, gelijkaardig pack als de LR vermoed ik. Het pack is 75kWh en die van mij begon vandaag te laden aan 250kWh. Op 4 minuten was er 15% bijgeladen. Als we ooit naar solid state batterijen gaan kan hij dat in principe voltrekken aan max snelheid en ga je van 0 naar 100% in 20 minuten ongeveer.

Bij de huidige batterijen gaat het hard wanneer de batterij bijna leeg is, zoals je aan de curve in de post van @Jawbone kan zien. Voor lange trips is het dus zaak van geen lange stops te maken, maar korte stops, waarbij je liefst aankomt rond de 10%. Je zal je auto moeten leren kennen. Op 0% mikken is niet aangewezen, omdat de batterij dan niet voorverwarmd zal worden om energie te sparen.

Skeleton heeft Super Batteries (eigenlijk niet echt een batterij, maar iets tussen een batterij en een super capacitor in), die je op 60 seconden volledig kan laden. Je moet daar ook wel de nodige infrastructuur voor hebben natuurlijk.
SuperBattery | Skeleton
 
LR (en Performance) laadt inderdaad met maximaal 250 kW, maar de MY RWD is SR+ met de kleine accu en die wordt gelimiteerd op 170 kW.
Die 250 kW is ook echt kortstondig hoor. Indien je met een RWD voor een langere periode met 170 kW kan laden is dat prettiger. Maar indien die ook snel inzakt na +/- 100 kW dan duurt het wel een stuk langer om een RWD aan de supercharger te laden.
 
Ik kwam een aantal artikelen van rond de zomer tegen waarin werd geschreven over het gaan gebruiken van CATL M3P batterijen voor de MY LR ipv de 4680. Ik kan er na September niet veel meer over vinden. Zijn Tesla en CATL dat pad ingeslagen, of is het alweer oud nieuws?
 
Volgens mij haal je wat zaken door elkaar. CATL is de leverancier voor de LFP-batterijen in de RDW-versies van de Model 3 en Y. Er zijn berichten dat er Berlijn Model Y's zullen worden gebouwd met een structural pack van BYD. Die berichten lijken te kloppen want er zijn in NL inmiddels 14 MYLR's met een BYD-batterij op kenteken gezet (1 op 14/11/22 en 13 op 18/11/22). Ik ga er vanuit dat dit testwagens zijn.

Volgens mij zijn de laatste berichten dat de 4680-productie in Berlijn op gang moet komen in Q1 2023. Het lijkt logisch dat deze batterijen op termijn ook in de Model Y worden gemonteerd.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Volgens mij haal je wat zaken door elkaar.
Haha dat zou heel goed kunnen! Veel termen, modellen en leveranciers door elkaar, ik probeer er chocola van te maken. :)
Beide benoemen dat er iets 'in plaats van de 4680' komt voor de Long Range. De productie zou Q1 2023 opgang moeten komen, maar ik lees nergens iets waarin ook bevestigd wordt dat er in Q4 opgelijnd is. (los van de 4680/LFP batterijen in de RWD versie vanuit China)

Gevonden bronnen:
Tesla Plans to Use CATL Battery Instead of Its 4680 Battery for Model Y
Tesla Is Using A Surprising New Battery
 
Vandaag na ongeveer 2 uur rijden kwam ik aan bij SuC Bunnik om even wat voltjes te laden. Mijn laatste stop voor de SuC was ongeveer 20 minuten voor Bunnik, en vanaf dat moment begon de batterij voor te verwarmen.
Aangekomen bij de SuC parkeerde ik bij een V3 stall, koppelde aan en liep direct naar binnen voor een sanitaire stop.

Terug gekomen wed ik direct door een attente MX rijder er op gewezen dat er rook uit de grill aan de voorkant kwam. Vreemd...
Geen rare luchtjes te ruiken, dus keek ik even ind e auto om te zien of hij wel normaal aan het laden was. Helaas, nee dus. "Laadstation niet gereed" of iets in die richting was de melding. Dus ca 10 minuten voor niets gestaan daar...
Toen bij een andere (werkende) V3 stall gaan staan en geladen. Maar nog steeds wat rook onder uit de grill.

Mijn les van vandaag: check eerst of de auto aan het laden is en ga dan pas naar de WC.
Mijn vraag van vandaag: kent iemand dit verschijnsel van rook uit de grill?
 
Vandaag na ongeveer 2 uur rijden kwam ik aan bij SuC Bunnik om even wat voltjes te laden. Mijn laatste stop voor de SuC was ongeveer 20 minuten voor Bunnik, en vanaf dat moment begon de batterij voor te verwarmen.
Aangekomen bij de SuC parkeerde ik bij een V3 stall, koppelde aan en liep direct naar binnen voor een sanitaire stop.

Terug gekomen wed ik direct door een attente MX rijder er op gewezen dat er rook uit de grill aan de voorkant kwam. Vreemd...
Geen rare luchtjes te ruiken, dus keek ik even ind e auto om te zien of hij wel normaal aan het laden was. Helaas, nee dus. "Laadstation niet gereed" of iets in die richting was de melding. Dus ca 10 minuten voor niets gestaan daar...
Toen bij een andere (werkende) V3 stall gaan staan en geladen. Maar nog steeds wat rook onder uit de grill.

Mijn les van vandaag: check eerst of de auto aan het laden is en ga dan pas naar de WC.
Mijn vraag van vandaag: kent iemand dit verschijnsel van rook uit de grill?
Mijn Tesla heeft geen grill hoor. Maar dat rook is volgens mij van de warmtepomp. Heb ik ook.