Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen. Vraag: ik gebruik altijd Apple Music als muziekbron in mijn Tesla MYP 2023. Echter, de autoplay functie werkt niet goed; meestal moet ik Apple Music (muziekbron) opnieuw selecteren als ik weer in de auto ga rijden. Dit terwijl bij de software update in december 2022 de autoplay functie is toegevoegd. Ik heb een iPhone 13. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Dank!
Heb je de update 2023.2.0.5 of 2023.2.10? Dat probleem is opgelost in deze update.

Als tijdelijke work-around: druk 1 keer de linker scroll wiel in bij instappen auto.
 
Last edited by a moderator:
Dank je! ik zie dat ik momenteel de versie 2022.44.30 heb. Dat zou het 'probleem' dus kunnen oplossen. Kan ik de auto forceren om de nieuwste software op te halen?
Nee, de software updates worden in batches uitgerold. Je kunt 1 keer per 24 uur zelf controleren of er een update voor je klaar staat. Ga hier voor (in je auto) naar instellingen --> software. Als je iets naar beneden scrollt zul je zien dat er wordt gecontroleerd of er een update klaar staat.

Tip: zet updates op "advanced".
 
  • Like
Reactions: Janneman
Heb afgelopen vrijdag auto opgehaald en meegenomen op 90% vulling en 2km op teller.
Nu heb ik 152 km gereden en op het display van de auto zag ik staan:
"sinds laatste lading 152 km, verbruikt 27 kWh = 17,9 Wh/km"
Ik dacht, nou dat is mooi....

Stop ik zondag avond de lader (Tesla Wall charger 11 kWh) erin en zie ik op de laadsessie 38 kWh staan, weer tot 90% vulling.
(heb ook een MID meter ertussen en gaf aan 38.24 kWh, dus dat klopt)
Ik begrijp dat verwarmen stroom kost, maar dit wordt dan blijkbaar niet meegeteld in het overzicht.
Best wel veel verschil van 27 -> 38 kWh, dan is het weer niet zo voordelig rijden.
Of zie ik iets over het hoofd?
 
Heb afgelopen vrijdag auto opgehaald en meegenomen op 90% vulling en 2km op teller.
Nu heb ik 152 km gereden en op het display van de auto zag ik staan:
"sinds laatste lading 152 km, verbruikt 27 kWh = 17,9 Wh/km"
Ik dacht, nou dat is mooi....

Stop ik zondag avond de lader (Tesla Wall charger 11 kWh) erin en zie ik op de laadsessie 38 kWh staan, weer tot 90% vulling.
(heb ook een MID meter ertussen en gaf aan 38.24 kWh, dus dat klopt)
Ik begrijp dat verwarmen stroom kost, maar dit wordt dan blijkbaar niet meegeteld in het overzicht.
Best wel veel verschil van 27 -> 38 kWh, dan is het weer niet zo voordelig rijden.
Of zie ik iets over het hoofd?
Niet alleen verwarming kost extra kWh, ook sentry modus en laadverliezen (reken 10-15%). Zeker sentry kan veel trekken, als die voorkomt dat de auto in deepsleep gaat.
 
Niet alleen verwarming kost extra kWh, ook sentry modus en laadverliezen (reken 10-15%). Zeker sentry kan veel trekken, als die voorkomt dat de auto in deepsleep gaat.
Zijn Mid teller rekent laadverliezen ook mee.
Nieuwe wagen, veel bekijks, wellicht met deuren open, verwarming aan, batterijconditionering aan. Is een verbruik van 6kW las ik ergens. 1 uur is rap voorbij. Dus 6 kWh. Verder inderdaad Sentry, veel op de app kijken (wat auto steeds opnieuw wakker maakt).

Verbruik bij stilstand wordt niet mee geteld (delen door 0 gaat niet).

Verder ook nog wat leercurve in de wagen nodig misschien om het percentage juist te berekenen. Komt pas goed na een aantal keer van bijna vol tot bijna leeg te gaan en omgekeerd. Jouw 90% na bijladen is misschien daarom meer kWh dan de 90% bij ontvangst.

Maar ik ken het gevoel. Als je begint te rekenen wordt je gek.

Tenslotte moet je oppassen voor de eenhedenpolitie hier. Je lader is niet 11kWh. Maar 11kW. En na een uur laden met 11kW heb je 11 kWh in je wagen bijgestopt (min de laadverliezen natuurlijk).
 
Zijn Mid teller rekent laadverliezen ook mee.
Nieuwe wagen, veel bekijks, wellicht met deuren open, verwarming aan, batterijconditionering aan. Is een verbruik van 6kW las ik ergens. 1 uur is rap voorbij. Dus 6 kWh. Verder inderdaad Sentry, veel op de app kijken (wat auto steeds opnieuw wakker maakt).

Verbruik bij stilstand wordt niet mee geteld (delen door 0 gaat niet).

Verder ook nog wat leercurve in de wagen nodig misschien om het percentage juist te berekenen. Komt pas goed na een aantal keer van bijna vol tot bijna leeg te gaan en omgekeerd. Jouw 90% na bijladen is misschien daarom meer kWh dan de 90% bij ontvangst.

Maar ik ken het gevoel. Als je begint te rekenen wordt je gek.

Tenslotte moet je oppassen voor de eenhedenpolitie hier. Je lader is niet 11kWh. Maar 11kW. En na een uur laden met 11kW heb je 11 kWh in je wagen bijgestopt (min de laadverliezen natuurlijk).
dank voor de uitleg.
Inderdaad, iedereen wil ff kijken deuren open verwarming aan, ik herken het nu precies.

Ik heb ook Teslamate actief, maar die is voor de eerste lading bij Tesla en de eerste ritten niet accuraat, activeren ging niet goed en miste dus de eerste 63km. Hier kan je ook heel veel info uithalen.
Wagen gaat wel keurig in slaap.

ps; ik betaal nu nog € 0,21 per kWh, dus het meerverbruik is nog te overzien....
 
Oh oh, dat is vervelend. Ik heb het altijd mega warm. Mocht het toch apart te verwarmen zijn, hoor ik graag hoe!
Je kan eventueel ook het ventileren ‘splitsen’ als je de temperatuur wijzigt en op splits drukt kan je de bestuurder en passagier los instellen. Ideaal voor onze situatie waar het verschil tussen 18 en 22 graden nogal een dingetje is.
 
  • Like
Reactions: Janneman
Is er een overzichtje wat de door de auto gerapporteerde range bij 100% is van de verschillende modellen en modeljaren? Dus wat bovenin het scherm bij het batterijtje staat.
Of specifiek: wat had mijn M3 LR E3D gebouwd waarschijnlijk november 2019 als gerapporteerde range?
 
Is er een mogelijkheid om preheating eenmalig te plannen?
Met het vele thuiswerken hebbik het maar 1 keer per week nodig en heeft mijn wagen al een paar keer voor niets staan opwarmen, omdat ik het vergat om weer uit te zetten.
Niet programmeren en zelf even het knopje in de app of telefoon widget aanzetten. Doe ik eigenlijk voor iedere rit handmatig (5-10 min ervoor).