Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen iedereen, na een 5-tal jaren PHEV eindelijk een EV onder de poep. Model Y Dual Motor :cool:
Mijn beginnersvraag.. Kan ik ergens een minimum batterij percentage instellen waarmee ik wil aankomen op mijn bestemming? Ik ben onze rit aan het plannen naar Z-Spanje en zie dat hij soms met heel lage percentages aankomt. Ik zou me comfortabeler voelen met een "reserve" van bijvoorbeeld 10%. Heb begin dit jaar in een stilstaande file bij 30C gestaan door een ongeval dat net was gebeurd, de nav had dus niet de mogelijkheid om te leiden en dat heeft een heel eind geduurd.
Ook, er zitten 2 overnachtingen bij en daar kan ik niet altijd laden (AirBnb). Ik zie een aankomst met 4% maar moet de volgende morgen weer 600km verder. Moet ik dan op de plaats van "overnight" zelf zoeken naar een SuC/andere laadpaal of kan ik ergens instellen dat hij zo kort mogelijk vóór aankomst nog een laadsessie plant ipv van de volgende ochtend met 4% en koude batterijen onmiddellijk naar een laadpaal te moeten?
Alle tips welkom 🙏
Wij hebben onze Tesla model Y van gisteren :). Dus gisteren veel aan het spelen en zoeken geweest. Ik merk ook dat je je route goed moet voorbereiden . Bvb een route naar de Ardennen is hopeloos met enkel gebruik van de superchargers. Dan zou ik daar aankomen met 6% batterij :mad: Dan moet je dus op zoek gaan naar alternatieve laadpunten voor onderweg te kunnen laden. Ook merk ik in de routeplanner het gebrek aan voldoende batterij bij aankomst. Het lijkt me dus ook belangrijk om op verschillende plaatsten iets langer te laden dan de routeplanner voorstelt. Ik vind het een eng gedacht om met maar 10% batterij aan een volgende supercharger aan te komen (zonder file gerekend). Ook extra verbruik voor verwarming in de winter wordt niet mee gerekend door de routeplanner vrees ik.
Gewoon langer laden aan de tussenstops lijkt me de beste optie om met meer batterijpercentage op je volgende punt aan te komen.
Welke laadpas is het meest geschikt om in België rond te toeren (richting Ardennen)?
Hoe plannen jullie een route naar bvb Zwitserland? Als ik ga zoeken op de bestemmingsplaats naar laadpalen dan vind ik deze, maar ik heb nog niet gezocht hoe ik deze laadpassen kan gebruiken? Is dit allemaal met een kredietkaart te betalen of zijn er ook andere systemen?
 
Bvb een route naar de Ardennen is hopeloos met enkel gebruik van de superchargers. Dan zou ik daar aankomen met 6% batterij
de meest ideale situatie is dat je bij de laatste (of dichtstbijzijnd) supercharger de batterij zo vol mogelijk gooit om weer makkelijk terug te komen. Als dat niet kan, dan ben je aangewezen op andere leveranciers. De Ardennen is wel een zwart gat qua supercharger. Heb je al gekeken met de Shel-recharge app? Deze heeft een grote dekking Qua laadpalen.
 
de meest ideale situatie is dat je bij de laatste (of dichtstbijzijnd) supercharger de batterij zo vol mogelijk gooit om weer makkelijk terug te komen. Als dat niet kan, dan ben je aangewezen op andere leveranciers. De Ardennen is wel een zwart gat qua supercharger. Heb je al gekeken met de Shel-recharge app? Deze heeft een grote dekking Qua laadpalen.
Nee nog niet gedaan. Ga ik ook eens uitpluizen de Shel-recharge app. Thx voor de tip
 
Bedankt voor de reacties 👍 ik mag dus stoppen met zoeken. Tot hoever laten jullie de SOC zakken tijdens langere trips?

We kennen de route goed, wij rijden die al enkele jaren, laadstations zien we elk jaar meer en meer verschijnen, range anxiety heb ik helemaal niet.
De bedoeling was inderdaad om, waar mogelijk, enkel Tesla Super Chargers te gebruiken. Ik had al de Shell (voorheen NewMotion) laadpas van de PHEV en die werkt er ook wel. Op onze bestemming (Nerja) is, voor zover ik kan zien, maar 1 Tesla charger en die staat bij een hotel waar ze blijkbaar niet-gasten niet graag zien komen. Aan ons huurhuis laden kan ook maar enkel via 220V stopcontact. Er zijn inderdaad nog behoorlijk wat gratis laadpalen zoals bij Lidl of Mercadona maar daar kun je moeilijk uren blijven staan. Lidl laadpaal moet trouwens om de 30' opnieuw geactiveerd worden.

Nog eens bedankt allemaal, ik zie me hier nog geregeld terug komen ;)
 
  • Like
Reactions: frits2 and TM3LR
Externe apps als ABRP etc zijn voor onderweg niet nodig en overbodig naar mijn idee. Je bent constant met twee systemen bezig (auto navigatie en externe app) en dat geeft meer onrust/twijfel dan alleen de navigatie en planning van de auto volgen.
Gewoon gaan rijden en onderweg laden bij Superchargers. Vervolgens onderweg gewoon een SUC eerder of later nemen als dat je beter uitkomt. Voor plaats van bestemming de laatste SuC nog even meenemen omdat op dat moment je accu nog warm is en dus sneller kan laden. Ter plaatse zou ik wel even in de app die bij je laadpas hoort kijken waar je kunt laden, maar doorgaans is dat geen probleem. Op deze manier al enkele trips door (het binnenland) van Spanje en Portugal gemaakt en nog nooit voor een verassing komen te staan.
 
Externe apps als ABRP etc zijn voor onderweg niet nodig en overbodig naar mijn idee. Je bent constant met twee systemen bezig (auto navigatie en externe app) en dat geeft meer onrust/twijfel dan alleen de navigatie en planning van de auto volgen.
Gewoon gaan rijden en onderweg laden bij Superchargers. Vervolgens onderweg gewoon een SUC eerder of later nemen als dat je beter uitkomt. Voor plaats van bestemming de laatste SuC nog even meenemen omdat op dat moment je accu nog warm is en dus sneller kan laden. Ter plaatse zou ik wel even in de app die bij je laadpas hoort kijken waar je kunt laden, maar doorgaans is dat geen probleem. Op deze manier al enkele trips door (het binnenland) van Spanje en Portugal gemaakt en nog nooit voor een verassing komen te staan.
Dit lijkt me idd de beste oplossing als er SuC's voldoende zijn onderweg.
Als ik een trip plan van Antwerpen naar de Ardennen kom ik wel in de problemen want ben ik genoodzaakt om andere laadsystemen te gebruiken. Dus moet ik de trip op een andere manier plannen.
En best een verlengkabel en de 220-lader gebruiken om snachts op te laden op de bestemming...
 
Dit lijkt me idd de beste oplossing als er SuC's voldoende zijn onderweg.
Als ik een trip plan van Antwerpen naar de Ardennen kom ik wel in de problemen want ben ik genoodzaakt om andere laadsystemen te gebruiken. Dus moet ik de trip op een andere manier plannen.
En best een verlengkabel en de 220-lader gebruiken om snachts op te laden op de bestemming...
Het is mij in het binnenland van Spanje ook gelukt, dus in de Ardennen gaat het je ook vast lukken ;) Het is wel handig om vooraf even in de app van je laadpas te kijken of je in de buurt van je bestemming kunt laden. Ik zoek dan vaak eerst op snelladers (>50kW) die zijn er meer dan je denkt, en een stukje omrijden is ook geen probleem over het algemeen.
 
  • Like
Reactions: frits2
Ik merk ook dat je je route goed moet voorbereiden .
Neen hoor. Instappen en de navigatie volgen. Onderweg wat spelen met de opties. Als je op de kaart klikt verschijnt een elektriciteitsymbooltje. Als je daar op klikt, zie je de superchargers op de kaart. Je kan 1 verder als bestemming kiezen dan wat Tesla voorstelt. Meestal haal je die ook. Je komt dan leger aan, wat gunstiger is voor de laadsnelheid. Volg de geschatte state of charge (SoC) bij aankomst een tijdje. Als die gelijk blijft of stijgt mag je gerust zijn.
een route naar de Ardennen is hopeloos met enkel gebruik van de superchargers.
Je hebt Luik, Namen, Remouchamps en Verviers. Normaal geraak je van daar overal in de Ardennen heen en terug en kan je nog naar de bakker ook.
Ook extra verbruik voor verwarming in de winter wordt niet mee gerekend door de routeplanner vrees ik.
Jawel. Tijdens het rijden wordt de voorspelling aangepast op basis van je reëel verbruik.
Hoe plannen jullie een route naar bvb Zwitserland?
Instappen, bestemming invoeren en genieten. Onderweg mijn eerste advies hierboven uitvoeren.
Als ik een trip plan van Antwerpen naar de Ardennen kom ik wel in de problemen want ben ik genoodzaakt om andere laadsystemen te gebruiken.
Als je laadt in Waver, Namen, Luik, Remouchamps of Verviers toch niet.
Tot hoever laten jullie de SOC zakken tijdens langere trips?
2%. Maar onderweg in de gaten houden. Ooit 464 km gedaan met mijn MS die bij vertrek 417km range aangaf. Nog 6km over. 30 graden en veel stukken met een limiet van 110km/u. Dat hielp natuurlijk
Niet doen als je nooit aan die SuC geladen hebt. Afritten en kunnen verraderlijk zijn. Als je een afslag mist of een verkeerde richting inslaat, kan je kilometers moeten omrijden.
Wat enorm helpt als het problematisch wordt is de snelheid laten dalen. Verbruik kan met 40% afnemen als je van 120 naar 90km/u vertraagt. Je ziet de geschatte range op bestemming zo stijgen.
IMG_6573_Original.jpeg
 
vind het een eng gedacht om met maar 10% batterij aan een volgende supercharger aan te komen
Dat went wel, onze trip richting Portugal vorige week.
Afhankelijk van de regio is verder doorladen echt niet nodig, bij hoge Soc kost het veel tijd. Dan kan je beter iets vreter afkappen en met lagere soc toekomen.

1703959084780.png


Wat enorm helpt als het problematisch wordt is de snelheid laten dalen. Verbruik kan met 40% afnemen als je van 120 naar 90km/u vertraagt. Je ziet de geschatte range op bestemming zo stijgen.
In de slipstream hangen doet ook wonderen
 
  • Like
Reactions: frits2 and Phil V
Inderdaad, maar lukt niet goed op AP omdat die te veel afstand houdt.
ik heb deze zomer gemerkt dat je op AP ook een beetje "electronen" kunt bijgeven om dichter te rijden. hij blijft dan netjes zelf sturen. je krijgt weld e melding dat cruise control niet zal remmen, dus zeker opletten, maar is met de meest recente update geen probleem. een klein beetje dichte rijden kan dan toch al een behoorlijk verschil geven. zeker als het een camionette is waar je kan achter hangen. uiteraard op eigen risico en met volle aandacht.
 
2% 😳 dat maakt het wel spannend maar goed om weten, bedankt. Vertrek is voor 27/02 nog tijd zat om te experimenteren.
je leert wel goed hoofdrekenen op den duur. ;) je moet de wagen wat leren kennen. 1% is bij mij ± 750Wh, afhankelijk van het verbruik de laatste 50/25/10 km kan je zo redelijk goed inschatten hoeveel 'echte' km's je nog kan rijden en op basis hiervan succes vroeger nemen of rijstijl aanpassen.
 
ik heb deze zomer gemerkt dat je op AP ook een beetje "electronen" kunt bijgeven om dichter te rijden. hij blijft dan netjes zelf sturen. je krijgt weld e melding dat cruise control niet zal remmen, dus zeker opletten, maar is met de meest recente update geen probleem. een klein beetje dichte rijden kan dan toch al een behoorlijk verschil geven. zeker als het een camionette is waar je kan achter hangen. uiteraard op eigen risico en met volle aandacht.
Inderdaad, doe ik vaak. Als je een voorligger nadert en zelf ingehaald wordt kan je zo voorkolen dat er te veel afgeremd wordt.
Ik rij eigenlijk bijna altijd op AP met mijn rechtervoet boven de wattpedaal. Zo overrule je ook onterechte vertragingen voor fietsers en voetgangers, die zich sowieso op veilige afstand van de weg bevinden. Ook in sommige bochten van afritten rijdt AP vaak te traag.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
2% 😳 dat maakt het wel spannend maar goed om weten, bedankt. Vertrek is voor 27/02 nog tijd zat om te experimenteren.
Ik hou het ook iets hoger. Op vakantie werkt zeggen: He schat, kunnen we een supercharger verder ook halen? Heel goed.. Er wordt dan meestal automatisch naar een supercharger verder genavigeerd. Ik gebruikt het voice control knopje dan niet. :cool:
 
  • Like
Reactions: OttoR
2% is normaal. En tijdens file of stilstaan verbruikt de auto zo goed als niks. Wij maken er een wedstrijd om met 1 of 0% aan te komen bij een SUC. Dus staat er meer dan 2% dan kunnen we nog even wat harder rijden🚀. De aangegeven aankomst % is 100% te vertrouwen.
Trouwens heeft bij mij er ook al -17% procent gestaan bij aankomst door het rijden van 200km per uur op de autobahn. Toen weer “normaal” gaan rijden en kwamen we terug op 2% bij aankomst. Werkt perfect.
 
2% is normaal. En tijdens file of stilstaan verbruikt de auto zo goed als niks. Wij maken er een wedstrijd om met 1 of 0% aan te komen bij een SUC. Dus staat er meer dan 2% dan kunnen we nog even wat harder rijden🚀. De aangegeven aankomst % is 100% te vertrouwen.
Trouwens heeft bij mij er ook al -17% procent gestaan bij aankomst door het rijden van 200km per uur op de autobahn. Toen weer “normaal” gaan rijden en kwamen we terug op 2% bij aankomst. Werkt perfect.
Toch voorzichtig zijn. Er zijn er hier al stil gevallen met een paar procent.
 
  • Like
Reactions: frits2 and Mars2020