Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
1a en 3a (Zevenaar) waren kapot, stekker ging er niet in maar inmiddels heb ik deze al gebruikt zien worden.
Was Oosterhout niet tijdeljik tgv het verven van de lijnen? En in Zevenaar waren er twee stuk idd, 1a en 3a geloof ik, maar volgens mij zag ik vorige week alweer iemand op 3a staan.. Ik was er gisteravond maar het regende dus had geen zin om die twee plekken weer eens uit te proberen. Zal ik volgende week doen (tenzij er iemand eerder is, natuurlijk)
 
Afgelopen week voorstel gaan doen op Cabinet van Vlaams Minister Lieten over een éénvormig en wettelijk verkeersbord rond laadplaatsen. Men stond zeer open naar mijn suggestie en gaat het verder opnemen met het federale niveau en Europees. Voor de mensen die dus nu al willen mee helpen aan de verdere uitbouw van een gemakkelijk en duidelijk herkenbaar platform hierbij het bord. Naast dit bord is de suggestie gedaan de laadplaatsen zelf groen te schilderen met dit logo in wit, om zo onderscheid duidelijk te maken met gewone parkeerplaatsen. Alvast veel dank aan iedereen die me heeft geholpen. Als je meer info wil neem gerust even contact op.

recharge traffic sign klein.jpg

parking-green10.jpg


De tweede foto toont het soort groen dat heb voorgesteld. Laadplaats dus groen en wit logo erop.

Heb het laadlogo en plaat ook in groter formaat. Als je het wil hebben stuur even mail met contactgegevens en stuur het je door. Ik hoef hier geen geld aan te verdienen, doe het uit liefde voor elektrisch rijden :biggrin: Als je natuurlijk wel iets wil geven uit beleefdheid mag dat maar het is niet verplicht.
(Deze giften zullen aan de Tiense Reuzenwerking gegeven worden)
 
Last edited:
Afgelopen week voorstel gaan doen op Cabinet van Vlaams Minister Lieten over een éénvormig en wettelijk verkeersbord rond laadplaatsen. Men stond zeer open naar mijn suggestie en gaat het verder opnemen met het federale niveau en Europees. Voor de mensen die dus nu al willen mee helpen aan de verdere uitbouw van een gemakkelijk en duidelijk herkenbaar platform hierbij het bord. Naast dit bord is de suggestie gedaan de laadplaatsen zelf groen te schilderen met dit logo in wit, om zo onderscheid duidelijk te maken met gewone parkeerplaatsen. Alvast veel dank aan iedereen die me heeft geholpen. Als je meer info wil neem gerust even contact op.

View attachment 41743
View attachment 41744

De tweede foto toont het soort groen dat heb voorgesteld. Laadplaats dus groen en wit logo erop.

Heb het laadlogo en plaat ook in groter formaat. Als je het wil hebben stuur even mail met contactgegevens en stuur het je door. Ik hoef hier geen geld aan te verdienen, doe het uit liefde voor elektrisch rijden :biggrin: Als je natuurlijk wel iets wil geven uit beleefdheid mag dat maar het is niet verplicht.
(Deze giften zullen aan de Tiense Reuzenwerking gegeven worden)

Steven in Nederland gebeurd dit al. Groen vak (als het kan, je ziet het vooral in parkeergarages) en logo op de grond met een bord erbij. Dus jullie hoeven niet alles al uit te vinden. Zeg altijd beter goed gejat als slecht bedacht (jouw idee is niet slecht bedacht, maar bedoel meer qua regelgeving en uniformiteitsbesluit binnen heel Europa.
 
Ik zie net op de app dat mijn laadpaal thuis nu nog maar maximaal 3x12A wil afgeven. Of beter gezegd, dat de auto maximaal 12A wil afnemen.

Ik begin onderhand best te balen van de ontvangen software downgrades. Bij iedere update gaat de functionaliteit achteruit. Ik heb nooit eerder problemen gehad met de keba, spanning is nu 229V, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik neem aan dat tesla nog niet heeft aangegeven wanneer wij weer met volle capaciteit kunnen laden (3x16A per lader), zonder dat de auto onnodig terugschakelt?
 
Dank je wel.
Heb dezelfde Mennekes met vaste kabel. Dan laat ik de aansluiting verlichten naar 3x 25A ipv 3x 35A en zet ik mijn Tesla op 3x 25A max. De aansluiting kan maximaal benut worden omdat er geen andere gebruikers op staan.
Voor die huidige 3x 1A verschil is 60 euro per maand extra vastrecht weggegooid geld.


- - - Updated - - -


Dank je wel, doen we dat.
Overigens is een nieuwe 3x 25A automaat tegenwoordig ook betaalbaar. Scheelt weer een netwerkbeheerder.
En natuurlijk koppie erbij houden.
Maar inderdaad, eerst eens vragen of er iets te programmeren valt.

Heb vandaag van de electricien en Mennekes leverancier gehoord dat als je de 3x 35A verlicht naar 3x 25A EN de Tesla insteld op max 3x 25A er geen probleem is. Zolang er niks anders bijgeschakeld wordt natuurlijk.
De hoofdstoppen van de netwerkbeheerder kun je tegenwoordig bij nieuwe aansluitingen zelf resetten...
 
Steven in Nederland gebeurd dit al. Groen vak (als het kan, je ziet het vooral in parkeergarages) en logo op de grond met een bord erbij. Dus jullie hoeven niet alles al uit te vinden. Zeg altijd beter goed gejat als slecht bedacht (jouw idee is niet slecht bedacht, maar bedoel meer qua regelgeving en uniformiteitsbesluit binnen heel Europa.

Vandaar dat ik het ook heb voorgesteld. Blauw = mindervaliden / groen = elektrische laadplaats. Je kan beter goed pikken dan slecht nadoen zoals je zegt.
Het verkeersbord heb ik zo gemaakt omdat veel mensen die nog niet veel weten van elektrische wagens gaan schrik hebben als ze bliksemschicht zien op een laadbord. Vandaar de laadstatus blokjes, is eveneens bedoeld omdat veel laadkabels in spiraalvorm zijn en de laadstekker aan de linkerkant omdat in veel gevallen de laadpoort aan de zijde van de bestuurder zich bevind. Voor de rest zijn de Europese regels gevolgd: blauw voor parkeerbord en het wagentje voor voertuigen. Bij fietsen en bromfietsen kan je dat dus aanpassen aan het desbetreffende voertuig.
 
Vandaar dat ik het ook heb voorgesteld. Blauw = mindervaliden / groen = elektrische laadplaats. Je kan beter goed pikken dan slecht nadoen zoals je zegt.
Het verkeersbord heb ik zo gemaakt omdat veel mensen die nog niet veel weten van elektrische wagens gaan schrik hebben als ze bliksemschicht zien op een laadbord. Vandaar de laadstatus blokjes, is eveneens bedoeld omdat veel laadkabels in spiraalvorm zijn en de laadstekker aan de linkerkant omdat in veel gevallen de laadpoort aan de zijde van de bestuurder zich bevind. Voor de rest zijn de Europese regels gevolgd: blauw voor parkeerbord en het wagentje voor voertuigen. Bij fietsen en bromfietsen kan je dat dus aanpassen aan het desbetreffende voertuig.

Goed om dit aan te kaarten bij je regering inderdaad. Europees aangepakt nog mooier maar organiseer dat maar eens :)

Nog wel even de vraag: waarom wijkt het logo op de grond af van die op het bord?
 
Komt omdat we nog geen één laadplaats hebben aangelegd met het logo zoals voorgesteld op mijn bord. :) Maar heb burgemeester van mijn stad, Tienen, aangeschreven want er zijn plannen om eerste laadplaats hier aan te leggen en hoop dus op een lokale primeur. :D

De gesprekspartner waar ik mee gesproken heb ging het alvast aankaarten op federaal niveau in België en als dat goed ging dan gingen we verder zien om Europees het aan te kaarten. En als we dan Nederlandse regering meekrijgen hierin dan moet het toch lukken denk ik zo.
 
Ik zie net op de app dat mijn laadpaal thuis nu nog maar maximaal 3x12A wil afgeven. Of beter gezegd, dat de auto maximaal 12A wil afnemen.

Ik begin onderhand best te balen van de ontvangen software downgrades. Bij iedere update gaat de functionaliteit achteruit. Ik heb nooit eerder problemen gehad met de keba, spanning is nu 229V, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik neem aan dat tesla nog niet heeft aangegeven wanneer wij weer met volle capaciteit kunnen laden (3x16A per lader), zonder dat de auto onnodig terugschakelt?

12A is eigenaardig, heb ik nergens eerder gelezen of zelf gemerkt.


Wat betreft de 3*16 A. stel ik mij intussen wel wat vragen.
In de US laadt men met 1*40A, 220V. Dat levert een DC-stroom van 22A op 400V naar de batterij.
In Europa laden we nu aan 3*13A, 230V. Dat levert een DC-stroom van... 22A op 400V.
(voor de eenvoud uitgaande van 100% rendementen)

IMHO zou daar het probleem kunnen liggen : het DC-gedeelte na de AC-DC omvormers zal waarschijnlijk hetzelfde zijn voor US en EU - en is misschien wel begrensd tot 22A.
Met andere woorden : ik denk dat er een hardware-probleem is, geen software-probleem.
 
Laden op oudere 220/135V netten : problematisch.




bij deze mijn bevindingen van enkele testjes bij laden op de oudere 220/135V netten, zoals op een aantal plaatsen nog in gebruik in Belgie, met dank aan Patrick.
Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar simpelweg getest.




1. UMC.


Zoals velen al eerder gemeld hebben : de Tesla UMC zoals in België (en Nederland) geleverd, werkt niet op deze netten.
De Tesla-UMC werkt enkel op 380/220-TT-netten, waarbij dus de N geaard is.
De UMC bewaakt de spanning tussen pen 2 (N_UMC) en de aarde.
Indien deze te hoog is, geeft hij een fout.
(ook op een TT-net, als de L1 en N gewisseld zijn in het stopcontact, zal de Tesla-UMC een fout geven)


Op een 220-135V woning-net zal (meestal) tussen aarde en L1, en aarde en L2, 135volt zitten - de Tesla-UMC is dan niet bruikbaar.
Laden aan 135V (tussen L1_Net en N_Net) gaat helemaal niet.

Oplossing is een UMC die deze bewaking/beperking niet heeft.






2. OnBoard Charger.
De on-board charger (en andere vermogen-electronica) in de TMS is vermoedelijk van Infineon (enkele jaren terug in de pers verschenen).
Deze kan zowel èènfazig als driefazig werken.


Principe :

ScreenShot122.jpg

(bron infineon : AC/DC Battery Charger for Electric Vehicles Hybrid Vehicles - Infineon Technologies , http://www.infineon.com/cms/cn/product/promopages/25EVS/EVS_Seminar_OBC_IFX-FP_Harald.pdf)


Eènfazig laden op de 220-135V netten kan (mits een goede UMC).
De lader ziet netjes 220V tussen L1_Charger en N_Charger. (Gekoppeld aan resp. L2_Net en L1_Net)

Ik heb laden (kortstondig, wegens de gebruikte kabels) kunnen testen tot 26A (mijn DIY-UMC heeft een pilot van 32A, door de TMS beperkt tot 26A), en lagere tijd op 20A., zonder probleem. Dat betekent dat -in deze test- laden kon aan +/- 26km/u - enkel met duolader getest.




Driefazig laden is mij niet gelukt.
De veronderstelling was (zie ook schema van Infineon) dat het drie-fazig laden eigenlijk gewoon drie èèn-fazige laders in parallel zou schakelen.
We hebben diverse schakelingen gemaakt waarbij tussen de L1_Charger en N_Charger; de L2_Charger en N_Charger; en de L3_Charger en N_Charger telkens netjes 220V was - maar de lader bleef èènfazig werken.
(doel was L1_Net aan N_Charger, L2_Net aan L1_Charger en L3_Net aan L2_Charger èn L3_Charger. Dat zou weliswaar nog steeds een beperking vormen, maar in elk geval sneller opladen toelaten dan èènfazig laden)


Ik kan alleen maar veronderstellen dat de onboard-lader ook de spanningen meet tussen de verschillende fases (L1,L2,L3) en de driefaze-lader enkel inschakelt indien er 380V tussen de fazes is. 220V is niet voldoende. Iemand een ander idee ?
(ter info : Twee-fazig laden op een 380/220V werkt wel degelijk. Ik heb op dit net als test eens een faze losgekoppeld - en ook Wido heeft dit reeds in de praktijk vastgesteld.)

ter info : we hebben geen test gedaan met drie-fazig laden op 135V - gezien de laatste software-aanpassingen.


mijn conclusie :
de Belgen die thuis op 220-135V-net willen laden hebben momenteel twee mogelijkheden :
a. monofazig laden : kan enkel met een andere UMC. langzaam...
b. driefazig laden : kan enkel met een driefazige scheidingstransfo (veiligheidstransfo) 220-380V, waarbij het sterpunt van de secundaire zijde geaard wordt. Dan werkt meteen ook de Tesla-UMC.


Indien er nog anderen zijn die intussen andere, betere, of meer informatie hebben : graag dan aanvulling of correctie van mijn testjes.






eindconclusie : Tesla heeft zijn huiswerk mbt het laden absoluut niet goed gedaan.
Problemen in de VS, in Noorwegen, in België, met UMC's, met rode stekkers, software-aanpassingen allerhande als bewarende maatregel... etc.etc...


een grondige re-engineering is noodzakelijk !
 
Last edited:
Voor de mensen met het neuter probleem, is er een goedkope oplossing om toch thuis te laden in afwachting van aanpassing van de electriciteit naar 3*400 V ?

1. een andere UMC(of laadstation, zoals JoeNe aangaf) , en 1 faze laden


2. een scheidingstransfo, en dan kan je 3 faze laden

ScreenShot123.jpg
ScreenShot124.jpg


! secundaire Neuter aarden, en secundaire beveiligingen niet vergeten. Automaat + aardlek type-B

http://documents.guerredesprix.com/338346.pdf
 
dus gewoon Keba station laten monteren (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/431393/Keba-Thuislaadstation-KeContact-P20-type-2-32-A?ref=list) op de 230 instellen in afwachting van de 400 V en probleem is opgelost ? Of heb toch een ander station nodig dat eerst 220 ( heb 3 fazes) kan laden en later 400 ?

je kan uw laadstation inderdaad voorlopig op 230V aansluiten, daarvoor moet je enkel de Neuter (van het laadstation) voorlopig aan een faze(van het net) koppelen. Dan kan je èènfazig laden.

alles hangt ervan af hoe snel je wil laden. heb je een duo-lader, dan zal je éénfazig kunnen laden op 32A, dat is omgerekend pakweg 32km/u.
als je dan bvb 200km per dag rijdt, is de wagen op 6 uur helemaal opgeladen.

met een single-lader wordt dat 16A, en 16km/u, en bijgevolg 12 uur om 200km te laden.
(let wel, de S heeft momenteel nog een begrenzing, tot resp. 26A en 13A.-het duurt dus allemaal nog wat langer)

(en, niet vergeten : als je dan later 400V krijgt, de neuter van het laadstation afkoppelen van de faze en aan de neuter van het net koppelen. anders krijg je een rook-en lichtshow)




duurt het opladen op één faze te lang, dan zal je drie-fazig moeten laden.
dat kan enkel als je een scheidingstrafo tussen het net en het laadstation plaatst.
(er is geen laadstation dat op 3*220-135V de S kan opladen, de beperking hier zit in de S).
ik schat zo'n 600€ voor een 11kW (single lader) en 1000€ voor een 22kW (duo lader). wel degelijk een raming !

dan zal je kunnen laden aan 100km/u met de duolader (2 uur voor de 200km dus), en 50km/u voor de monolader (4 uur voor 200km)



alleen jij kan bepalen hoe snel je wil laden. en wat je alternatieven zijn, bvb elders laden indien nodig.


ter info : ik heb een duolader, niet voor het dagelijkse gebruik, maar als er eens plots een extra rit nodig zou zijn.
uiteindelijk is en blijft de laad-tijd (in combinatie met het bereik) de beperkende factor van een electrische wagen.
mijn visie was dan ook : hoe sneller, hoe beter.:wink:


faites vos jeux.
 
Last edited:
Beste,

Momenteel laadt ik ook op aan 12 km/u op parking ( en kosten ) van het OCMW. Ligt wel 4 km verderop en moet dan met de fiets ( !! ook al milieubewust !!) op en af na parkeren auto.

Dus thuis opladen zou al heel wat makkelijker zijn, al was het maar aan 12 km/u.