Laden op oudere 220/135V netten : problematisch.
bij deze mijn bevindingen van enkele testjes bij laden op de oudere 220/135V netten, zoals op een aantal plaatsen nog in gebruik in Belgie, met dank aan Patrick.
Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar simpelweg getest.
1. UMC.
Zoals velen al eerder gemeld hebben : de Tesla UMC zoals in België (en Nederland) geleverd, werkt niet op deze netten.
De Tesla-UMC werkt enkel op 380/220-TT-netten, waarbij dus de N geaard is.
De UMC bewaakt de spanning tussen pen 2 (N_UMC) en de aarde.
Indien deze te hoog is, geeft hij een fout.
(ook op een TT-net, als de L1 en N gewisseld zijn in het stopcontact, zal de Tesla-UMC een fout geven)
Op een 220-135V woning-net zal (meestal) tussen aarde en L1, en aarde en L2, 135volt zitten - de Tesla-UMC is dan niet bruikbaar.
Laden aan 135V (tussen L1_Net en N_Net) gaat helemaal niet.
Oplossing is een UMC die deze bewaking/beperking niet heeft.
2. OnBoard Charger.
De on-board charger (en andere vermogen-electronica) in de TMS is vermoedelijk van Infineon (enkele jaren terug in de pers verschenen).
Deze kan zowel èènfazig als driefazig werken.
Principe :
(bron infineon :
AC/DC Battery Charger for Electric Vehicles Hybrid Vehicles - Infineon Technologies ,
http://www.infineon.com/cms/cn/product/promopages/25EVS/EVS_Seminar_OBC_IFX-FP_Harald.pdf)
Eènfazig laden op de 220-135V netten kan (mits een goede UMC).
De lader ziet netjes 220V tussen L1_Charger en N_Charger. (Gekoppeld aan resp. L2_Net en L1_Net)
Ik heb laden (kortstondig, wegens de gebruikte kabels) kunnen testen tot 26A (mijn DIY-UMC heeft een pilot van 32A, door de TMS beperkt tot 26A), en lagere tijd op 20A., zonder probleem. Dat betekent dat -in deze test- laden kon aan +/- 26km/u - enkel met duolader getest.
Driefazig laden is mij niet gelukt.
De veronderstelling was (zie ook schema van Infineon) dat het drie-fazig laden eigenlijk gewoon drie èèn-fazige laders in parallel zou schakelen.
We hebben diverse schakelingen gemaakt waarbij tussen de L1_Charger en N_Charger; de L2_Charger en N_Charger; en de L3_Charger en N_Charger telkens netjes 220V was - maar de lader bleef èènfazig werken.
(doel was L1_Net aan N_Charger, L2_Net aan L1_Charger en L3_Net aan L2_Charger èn L3_Charger. Dat zou weliswaar nog steeds een beperking vormen, maar in elk geval sneller opladen toelaten dan èènfazig laden)
Ik kan alleen maar veronderstellen dat de onboard-lader ook de spanningen meet tussen de verschillende fases (L1,L2,L3) en de driefaze-lader enkel inschakelt indien er 380V tussen de fazes is. 220V is niet voldoende. Iemand een ander idee ?
(ter info : Twee-fazig laden op een 380/220V werkt wel degelijk. Ik heb op dit net als test eens een faze losgekoppeld - en ook Wido heeft dit reeds in de praktijk vastgesteld.)
ter info : we hebben geen test gedaan met drie-fazig laden op 135V - gezien de laatste software-aanpassingen.
mijn
conclusie :
de Belgen die thuis op 220-135V-net willen laden hebben momenteel twee mogelijkheden :
a. monofazig laden : kan enkel met een
andere UMC. langzaam...
b. driefazig laden : kan enkel met een driefazige
scheidingstransfo (veiligheidstransfo) 220-380V, waarbij het sterpunt van de secundaire zijde geaard wordt. Dan werkt meteen ook de Tesla-UMC.
Indien er nog anderen zijn die intussen andere, betere, of meer informatie hebben : graag dan aanvulling of correctie van mijn testjes.
eindconclusie : Tesla heeft zijn huiswerk mbt het laden absoluut niet goed gedaan.
Problemen in de VS, in Noorwegen, in België, met UMC's, met rode stekkers, software-aanpassingen allerhande als bewarende maatregel... etc.etc...
een grondige re-engineering is noodzakelijk !