Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Beste,

Momenteel laadt ik ook op aan 12 km/u op parking ( en kosten ) van het OCMW. Ligt wel 4 km verderop en moet dan met de fiets ( !! ook al milieubewust !!) op en af na parkeren auto.

Dus thuis opladen zou al heel wat makkelijker zijn, al was het maar aan 12 km/u.


in dat geval : met het laadstation maak je een quantumsprong. doen !

(zoals ik hierboven schreef : èèn faze van het net aan de neuter van het laadstation, en je kan laden)
 
dus gewoon Keba station laten monteren (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/431393/Keba-Thuislaadstation-KeContact-P20-type-2-32-A?ref=list) op de 230 instellen in afwachting van de 400 V en probleem is opgelost ? Of heb toch een ander station nodig dat eerst 220 ( heb 3 fazes) kan laden en later 400 ?

Ik ging zelf ook voor het Keba P20 station omwille van zijn veelzijdigheid. Ik startte met de enkelfasige oplossing: 25A 230V (5,75 kW). Wanneer ik in de toekomst toch wat sneller wil laden en ik vind een betaalbare 3-fase scheidingstransformator dan kan ik hetzelfde station instellen op 3 fasen, bijvoorbeeld 3f 400V 16A of 11 kW zonder op dat moment een ander laadstation nodig te hebben. Het station laat dus toe om de stroomsterkte in te stellen op 10, 13, 16, 20, 25 en 32 A en dat zowel 1 als 3 fasig.

- - - Updated - - -

in dat geval : met het laadstation maak je een quantumsprong. doen !

(zoals ik hierboven schreef : èèn faze van het net aan de neuter van het laadstation, en je kan laden)

Wat met de aarding? Heeft de MS die niet nodig? Bij mijn Zoe kijkt de lader na of het spanningsverschil tussen aarding en neuter niet te groot is. Die zou dus niet willen laden met deze oplossing. Tenzij je aarding en die fase van de neuter met elkaar in het laadstation zou verbinden. Dat heb ik eigenlijk niet geprobeerd. Lijkt me ook niet ongevaarlijk.
 
12A is eigenaardig, heb ik nergens eerder gelezen of zelf gemerkt.


Wat betreft de 3*16 A. stel ik mij intussen wel wat vragen.
In de US laadt men met 1*40A, 220V. Dat levert een DC-stroom van 22A op 400V naar de batterij.
In Europa laden we nu aan 3*13A, 230V. Dat levert een DC-stroom van... 22A op 400V.
(voor de eenvoud uitgaande van 100% rendementen)

IMHO zou daar het probleem kunnen liggen : het DC-gedeelte na de AC-DC omvormers zal waarschijnlijk hetzelfde zijn voor US en EU - en is misschien wel begrensd tot 22A.
Met andere woorden : ik denk dat er een hardware-probleem is, geen software-probleem.
Ja en nee, volgens mij. Je kan prima 3x16A laden met een single charger, dat heb ik de eerste paar weken, totdat de 5.6 upgrade kwam, probleemloos gedaan. Maar blijkbaar is Tesla wel bang voor oververhitting, en dat kan m.i. zeker wat met de verschillen tussen EU en US te maken hebben. De reden dat het zo bizar lang duurt voordat we weer op 3x16A kunnen laden lijkt mij inderdaad een indicatie dat het feitelijk een hardware probleem is, waarvoor ze wanhopig proberen via software aanpassingen een workaround te vinden zodat ze geen grootscheepse callback hoeven te doen.
 
Ja en nee, volgens mij. Je kan prima 3x16A laden met een single charger, dat heb ik de eerste paar weken, totdat de 5.6 upgrade kwam, probleemloos gedaan. Maar blijkbaar is Tesla wel bang voor oververhitting, en dat kan m.i. zeker wat met de verschillen tussen EU en US te maken hebben. De reden dat het zo bizar lang duurt voordat we weer op 3x16A kunnen laden lijkt mij inderdaad een indicatie dat het feitelijk een hardware probleem is, waarvoor ze wanhopig proberen via software aanpassingen een workaround te vinden zodat ze geen grootscheepse callback hoeven te doen.
Ik heb zojuist weer een mail gestuurd naar [email protected] omdat ik er inmiddels klaar mee ben.

We hebben namelijk nog nooit officieeël vernomen wat er nu aan de hand is en een oplossingstijd. Die 4kW extra mis ik namelijk wel, zeker als ik in Maart door de UK ga rijden met 3x32A stations.
 
Ik heb zojuist weer een mail gestuurd naar [email protected] omdat ik er inmiddels klaar mee ben.

We hebben namelijk nog nooit officieeël vernomen wat er nu aan de hand is en een oplossingstijd. Die 4kW extra mis ik namelijk wel, zeker als ik in Maart door de UK ga rijden met 3x32A stations.
Helemaal eens. Het feit dat ze nooit officieel iets hebben verkondigd of zelfs maar bevestigd is echt onverteerbaar. Tenslotte is het laden van een EV niet een of andere triviale feature - vraag één is altijd "Hoe ver kan íe", maar vraag twee komt er meteen achteraan: ".. en hoe lang duurt het om op te laden?". Als er dan op de website nog steeds allemaal calculators staan die uitgaan van 11/22kW laden, waarop mensen vervolgens aanschafbeslissingen baseren terwijl dat al maandenlang niet kan, dan vind ik dat op zijn zachts gezegd misleidend.

Maar goed, ik las vandaag ergens een post dat Tesla zou hebben gezegd dat er deze week een grote update kwam waarvoor de auto volgeladen moest zijn en niet aan de stroom mocht hangen. Misschien is het einde van deze klucht dan toch in zicht?
 
Wat met de aarding? Heeft de MS die niet nodig? Bij mijn Zoe kijkt de lader na of het spanningsverschil tussen aarding en neuter niet te groot is. Die zou dus niet willen laden met deze oplossing. Tenzij je aarding en die fase van de neuter met elkaar in het laadstation zou verbinden. Dat heb ik eigenlijk niet geprobeerd. Lijkt me ook niet ongevaarlijk.


aarding natuurlijk aansluiten !

de Tesla-UMC kijkt ook of het spanningsverschil tussen neuter en aarding niet te groot is, de on-board lader niet.

maw, en nogmaals : op een oud 220-135V net (zonder neuter) kan je de Tesla Model S met de Tesla-UMC NIET laden, maar met een goede UMC (Mennekes bvb) of een laadstation wel.

- - - Updated - - -

Fivari,
Kon je gewoon laden met de kabel van Tesla ? Want bij mij lukt dit niet en zoek ik dus een veilige oplossing in afwachting van upgrade naar 3*400. En dat gaat nog enkele maanden duren.
nogmaals : je kan NIET laden met de Tesla-UMC 'zonder neuter'.

simpel, neem een multimeter, meet in het stopcontact de spanning tussen aarde en de pen 1, en de aarde en pen 2.
meet je twee keer +/- dezelfde spanning, dan kan je het schudden.

meet je èènmaal +/- 230V, en eenmaal +/- 0V, dan moet het lukken.
(worst case, als de UMC toch rood licht geeft, de twee draden in het stopcontact wisselen)
 
Ik heb zojuist weer een mail gestuurd naar [email protected] omdat ik er inmiddels klaar mee ben.

We hebben namelijk nog nooit officieeël vernomen wat er nu aan de hand is en een oplossingstijd. Die 4kW extra mis ik namelijk wel, zeker als ik in Maart door de UK ga rijden met 3x32A stations.

++++++1!

If this is not fixed in the next update I think its time for the entire community to kick up a big fuss. I'm all for giving the benefit of the doubt to Tesla and can forgive / step over many things. But this is a critical subject, at our core of our relationship with Tesla and they are not dealing with it reasonably.
 
Volgens mij bedoelde je 3x26A versus 3x32A? En in mijn geval (single charger) 3x13A versus 3x16A..

Ah ja, 11kw is 3x16A wat nu geknepen wordt naar 3x13A behalve als je dual chargers hebt, dan pakt de 2de charger de resterende 3x3A over.
Bij 22kw is het 3x32A die geknepen wordt naar 3x26A. Helaas is er geen 3de charger die de overige 3x6A kan overnemen..

Feit is dat Tesla de laadsnelheid beperkt heeft en niemand weet exact waarom. Is het probleem bij de auto ? Ligt het probleem bij de belabberde amerikaanse huisbekabeling en willen ze op die manier ongelukken voorkomen ? Heeft de UMC een probleem ?
Niemand weet exact waarom...
De laatste update regelt wederom een beperking bovenop de hierboven genoemde en gaat de laadsnelheid met 25% verminderen als er "fluctuaties" zijn in de spanning. Hierdoor hebben mensen problemen gekregen die makkelijk konden worden voorkomen.

Als je echt pech hebt, heb je 1 lader die enkel 3x13A laadt. Heb je per ongeluk een iets lagere spanning vanuit het net, valt deze ook nog eens terug. Zit je bijna op 3x10A terwijl je alles perfect verzorgt hebt zonder dat er een risico is dat er iets fout kan gaan.

Persoonlijk heb ik altijd een hekel eraan als bedrijven aanpassingen maken omdat een of andere journalist met het verstand van een rijstkorrel een onzin artikel schrijft.

ok /rant off... lucht wel een beetje op...
 
Als ik het goed begrijp heb je een Mennekes en geen Keba. Weet niet zeker welk type dat is. De Mennekes die ik heb - Comfort 22 C2 - heef geen switches. Ik werk op dezelfde manier op basis van 3x25A. Ik heb (eenmalig) de auto op 16A ingesteld en dat werkt inmiddels al vier maanden prima. Oorspronkelijk dacht ik tzt nog wel naar 32A (en dus een zwaardere netaansluiting over te zullen aan) maar zie dat voorlopig niet gebeuren.

Waarom heb je de auto ingesteld op 3x 16A (bij een 3x 25A aansluiting) en niet ook de auto op 3x 25A?
 
Waarom heb je de auto ingesteld op 3x 16A (bij een 3x 25A aansluiting) en niet ook de auto op 3x 25A?

Mijn netaansluiting privé is 3x25A. Ook de auto charger maakt daar gebruik van. Vandaar.
Ik ben wel voorbereid op 22kW laden (22C2 en 2,5mm kabel) maar dan moet ik dus mijn netaansluiting uitbreiden.. En ik merk eigenlijk sinds ik de auto heb (23 september) dat ik helemaal nooit de behoefte heb aan een sneller laadproces dan 50 km/per uur. Heb een duocharger dus kan ook nog steeds echt met die snelheid laden. Zolang de nachten niet korter worden dan ze de afgelopen vier maanden zijn geweest zie ik geen noodzaak tot uitbreiding ...