Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Graag gedaan. Info die ik vind, deel ik graag als 't kan helpen.
Definitieve installatie hier wordt beslist na bezoekje van bevriende elektricien. Er moet nl een tweede bord e.d voorzien worden (tuinverlichting, buitenstopcontacten, TWC). Zal een type B diff zijn, kring 32A (3x400V + N), 5G6 kabel naar laadpunt. Overspanningsbeveiliging ben ik ook aan het bekijken.

Heb je voor Maxem een "slimme" meter nodig, of kan dit ook op een "klassieke" meter ?

Ik moet wachten tot eind mei / begin juni :confused: dus nog effe tijd om alles te installeren :D
Installatie in het bord is geplaatst (400V 3+N, overspanningsbeveiliging, Type B RDC, 32A, ABB MID meter met Maxem). Maxem aangesloten maar moet nog enkele weken wachten voor Eandis naar 3+N 400V kan overschakelen. Eerst installatie laten keuren. Dus nog even wachten voor de finale test. Normaal zou maandag van mijn MX90D in productie gaan. Dus ruimschoots op tijd klaar met het laadpunt dus :)
 
//**// De laadstroom wordt namelijk niet verdeeld over de laders, maar eerst de eerste, als die aan z'n max zit dan komt de 2de er bij.
Dit heb ik in 2013 ergens op dit forum gelezen.

dat betwijfel ik toch.
Toen het probleem met de kabelboom naar boven kwam; werd de monolader begrensd tot 13A; en de twin tot 26A.
Dat laatste is toch 2*13A en niet 1*16+1*10 - vermoed ik.
 
34 cent per kWh lijkt me ook heel erg hoog. We zitten in NL, inclusief alle vaste kosten, meestal onder de 20 cent.

het is meermaals aangehaald, stroom in België is véél duurder dan in Nederland.

@Noelis : Maar 34ct/kWh is ook naar Belgische maatstaven héél hoog - tenzij je een héél laag verbruik hebt door de zonnepanelen.
Doe eens de V-test.
 
En wat is de prijs van al dat moois?
wellicht een veelvoud van een fivari. alleen al de prijs van een volwaardige type B RDC is €600 :(

maar hij kan nu wel de TWC aan max 25A 3x400V en ik moet mijn installatie niet verzwaren naar 40A of 63A. Bovendien wordt de laadcapaciteit van de laadpaal dynamisch afgestemd op het resterend vermogen binnenshuis

Bovendien gaat de wagen niet om zeep als eens de bliksem in de buurt inslaat.
 
Vandaag besloten om ook een Tesla Wall Connector icm een Maxem thuis te gaan plaatsen.
Een mooie combi maar daar is hier al genoeg over geschreven.
Bij ons op kantoor een paar jaar geleden 4 EV-box laadpalen laten monteren, helaas wat de keus toen een stuk minder.
Mbt de Tesla Wall Connector heb ik nog een vraagje.
Hij is met een 2,5 mtr of een 7,5 mtr variant te koop.
Nu is de 2,5 net wat te kort maar de 7,5 weer een stuk te lang wat weer onnodig veel kabel op de muur betekend.
Heeft iemand die kabel al eens ingekort en/of is dit goed te doen?
 
wellicht een veelvoud van een fivari. alleen al de prijs van een volwaardige type B RDC is €600 :(

maar hij kan nu wel de TWC aan max 25A 3x400V en ik moet mijn installatie niet verzwaren naar 40A of 63A. Bovendien wordt de laadcapaciteit van de laadpaal dynamisch afgestemd op het resterend vermogen binnenshuis

Bovendien gaat de wagen niet om zeep als eens de bliksem in de buurt inslaat.
Dan is een Keba met DC leakage detection, uit de doos wat duurder, maar geïnstalleerd goedkoper.
 
Vandaag besloten om ook een Tesla Wall Connector icm een Maxem thuis te gaan plaatsen.
Een mooie combi maar daar is hier al genoeg over geschreven.
Bij ons op kantoor een paar jaar geleden 4 EV-box laadpalen laten monteren, helaas wat de keus toen een stuk minder.
Mbt de Tesla Wall Connector heb ik nog een vraagje.
Hij is met een 2,5 mtr of een 7,5 mtr variant te koop.
Nu is de 2,5 net wat te kort maar de 7,5 weer een stuk te lang wat weer onnodig veel kabel op de muur betekend.
Heeft iemand die kabel al eens ingekort en/of is dit goed te doen?

Heb ook de 7,5m versie. Zeker niet inkorten! Heeft ook weinig zin, de kabel is voldoende dik en verliezen zullen er zeker niet ontstaan.
Bij mij is de kabel een beetje langer dan nodig is, maar als ik de wagen voor de garage laat staan is ie dan weer net lang genoeg om comfortabel te kunnen werken. De HPWC hangt binnen in de garage.
 
Vandaag besloten om ook een Tesla Wall Connector icm een Maxem thuis te gaan plaatsen.
Een mooie combi maar daar is hier al genoeg over geschreven.
Bij ons op kantoor een paar jaar geleden 4 EV-box laadpalen laten monteren, helaas wat de keus toen een stuk minder.
Mbt de Tesla Wall Connector heb ik nog een vraagje.
Hij is met een 2,5 mtr of een 7,5 mtr variant te koop.
Nu is de 2,5 net wat te kort maar de 7,5 weer een stuk te lang wat weer onnodig veel kabel op de muur betekend.
Heeft iemand die kabel al eens ingekort en/of is dit goed te doen?
Ik heb thuis ook de Maxem icm de Tesal Wall Connector(HPWC) met 2,5 meter omdat ik altijd hetzelfde parkeer en slecht af en toe thuis laad. Ik vind zo'n tros kabel aan de muur niet mooi en zo ligt ie ook niet zo snel op de grond.
Op kantoor heb ik 3 EV-boxen in 2013 laten installeren omdat er toen idd nog weinig keuze was. Sinds vorige week worden deze ook "bewaakt" door een Maxem-pro. De EV-boxen had ik destijds met 8m kabel besteld om flexibel te kunnen parkeren. Lengte nooit gebruikt en maar wat haken opgehangen voor de overtollige kabel. Pas toen ik 2 weken geleden een i8 te leen had had ik voor t eerst behoefte aan een langere kabel omdat het laadpunt net voor de voordeur zit, erg onhandig. Ging ook maar 5kw in de accu.

Lang verhaal maar ik zou de korte kabel nemeno_O.
 
Vandaag besloten om ook een Tesla Wall Connector icm een Maxem thuis te gaan plaatsen.
Een mooie combi maar daar is hier al genoeg over geschreven.
Bij ons op kantoor een paar jaar geleden 4 EV-box laadpalen laten monteren, helaas wat de keus toen een stuk minder.
Mbt de Tesla Wall Connector heb ik nog een vraagje.
Hij is met een 2,5 mtr of een 7,5 mtr variant te koop.
Nu is de 2,5 net wat te kort maar de 7,5 weer een stuk te lang wat weer onnodig veel kabel op de muur betekend.
Heeft iemand die kabel al eens ingekort en/of is dit goed te doen?
Ik heb de 7,5 meter versie. Werkt prima. Vaak heb ik een stukje over en dat hangt mooi over de WC (Wall Connector) heen. In het geval dat de auto verder weg staat kan ik het extra stukje mooi gebruiken.

De kabel is dik en stug maar dat heeft ook zn voordelen dat hij lekker een eigen wijze van oprollen heeft, net als een slang. En wordt het niet snel een hoopje kabel.
 
wellicht een veelvoud van een fivari. alleen al de prijs van een volwaardige type B RDC is €600 :(
Nu weet ik het nog niet. Maar als het al om een veelvoud gaat, dan hoop ik dat de vermenigvuldigingsfactor zich tot "2" beperkt. Met zo'n prijs voor een type B heb je dan wel ongeveer de duurste op de markt.

maar hij kan nu wel de TWC aan max 25A 3x400V en ik moet mijn installatie niet verzwaren naar 40A of 63A. Bovendien wordt de laadcapaciteit van de laadpaal dynamisch afgestemd op het resterend vermogen binnenshuis

Bovendien gaat de wagen niet om zeep als eens de bliksem in de buurt inslaat.
Dus ongeveer zoals de Fivari-SMART. Het grote verschil zit hem in de interface en monitoring.
 
Nu weet ik het nog niet. Maar als het al om een veelvoud gaat, dan hoop ik dat de vermenigvuldigingsfactor zich tot "2" beperkt. Met zo'n prijs voor een type B heb je dan wel ongeveer de duurste op de markt.
Het is een gecombineerde type A/B van GE. de elektriciën heeft contact gehad met keurder en fabrikant. bleek dat het probleem in België een grijze zone is (waar ondertussen verduidelijking zou gekomen zijn via een recente publicatie in het staatsblad).
Ik merk dat enkele laadpaal leveranciers wel met goedkopere RDCs werken maar dat deze anders werken. Een zogenaamde type A-EV?
De Shinto is inderdaad een pak goedkoper en veel gebruikt in NL. Helaas geen echt CE gekeurd toestel waardoor ik het in België liever niet plaats in een installatie die nog gekeurd moet worden.
Anderzijds is er de Doepke, iets duurder maar nog steeds niet de prijs van wat een volwaardige type B of gecombineerde A/B kost.

Volgens de info van de keurder zou de regelgeving in België evolueren naar een aanbeveling om de type B parallel naast je reguliere huisinstallatie te plaatsen. Omdat het zo onduidelijk was en ik toekomstgericht wilde werken heb ik het advies van de specialist gevolgd.
 
  • Informative
Reactions: WimH and Phil V
Ik heb de 7,5 meter versie. Werkt prima. Vaak heb ik een stukje over en dat hangt mooi over de WC (Wall Connector) heen. In het geval dat de auto verder weg staat kan ik het extra stukje mooi gebruiken.

De kabel is dik en stug maar dat heeft ook zn voordelen dat hij lekker een eigen wijze van oprollen heeft, net als een slang. En wordt het niet snel een hoopje kabel.
Dank Tampert. omdat de lader vooraan de oprit bij de straat komt wil ik het uitzicht van de opgerolde kabel vermijden. de paal staat immers minder dan 2m van de laadklep van de wagen. vandaar de vraag.
 
het is meermaals aangehaald, stroom in België is véél duurder dan in Nederland.

@Noelis : Maar 34ct/kWh is ook naar Belgische maatstaven héél hoog - tenzij je een héél laag verbruik hebt door de zonnepanelen.
Doe eens de V-test.

Het lijkt erop dat die 34ct/kWh toch binnen de Vlaamse maatstaven valt. Ik vind de recente publicatie van de CREG zeer interessant in dat verband:

Studie over de componenten van de elektriciteits- en aardgasprijzen | CREG : Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas

Je kan meteen naar het besluit op pagina 101 scrollen, maar vooraan op pagina 4 vind je o.a. deze lijn:

"Periode 2007-2016
Ten opzichte van 2007 is de prijs aan de eindgebruiker gemiddeld met 69,51% gestegen voor een
huishoudelijke klant (Dc met 2-voudige meter). Voor de professionele afnemers is er een andere
evolutie: een stijging van 42,42% voor een klant op laagspanning (Ic) en een stijging van 10,93% voor
een klant op middenspanning (Ic1). De evolutie is verschillend per leverancier en distributiezone, zoals
weergegeven in de figuren 1 tot en met 15.
Residentiële klant (Dc met 2-voudige meter)
In absolute cijfers is de prijs aan de residentiële eindgebruiker gemiddeld gestegen met
561,91 €/periode (+112,06%) in Vlaanderen, met 241,79 €/periode (+40,13%) in Wallonië en met
120,76 €/periode (+20,63%) in Brussel voor een huishoudelijke klant (Dc typeklant)."

Als je thuis dagelijks twee Tesla's moet laden zou je bijna gaan overwegen een eigen middenspanningscabine voor de deur te plaatsen, die stroom is fors goedkoper. Onze landgenoten die bij de intercommunale Gaselwest zitten die betalen nu gemiddeld al bijna die 34ct/kWh...
 
Ik heb een Maxem met een Tesla charger die in de garage hangt, met de lange kabel. De auto in de garage staat er direct naast, maar als ik bezoek krijg met een EV dan kan de kabel onder de deur door naar de achterkant van de auto buiten.

Te korte kabel kan je niet verlengen....

Overigens, de Maxem grijpt paar keer per dag in als de warmtepomp aanstaat en tegelijk de quooker bijwarmt. Hoofdaansluiting 3x25A.