Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Na een hoop afstemming en gepland (gelukkig project manager geweest vroeger:)) staat vandaag mijn laadoplossing in de tuin. Het is een home advanced van NewMotion geworden met een 8 meter vaste kabel. De 22kW versie die afgeregeld is op max 11kW.

Vorige week een nieuwe stoppenkast laten aanleggen. Die oude was ongeveer uit het bouwjaar van mijn huis (1936). Vanmorgen is Stedin geweest om mijn 1x25 aansluiting te verzwaren naar een 3x25 ampère aansluiting. Stedin heeft tevens een nieuwe slimme meter geplaatst. Ik had een DSRM 2 en voor loadbalancing heb je minstens een DSRM 4+ nodig.

Dus NewMotion heeft een extra schakelkast in mijn groepenkast geplaatst, een mooie dikke kabel door mijn tuin gegraven en een datakabel van mijn slimme meter naar de paal om goed de loadbalancing te regelen. Mijn auto staat nu op de volle 11kWh te laden. Ik heb nu alleen wat lampjes en mijn ijskast draaien. Ik neem aan dat hij afschakelt als ik mijn inductiekookplaat, Quooker en wasmachine aanzet..

Hebben ze keurig gedaan!

Ik heb hem opengesteld via newmotion, dus ik draag mijn steentje bij aan het vergroten van ons nationale laadnetwerk
 
Hi @Gaston

- nieuwe meterkast (had ik toch nodig) - 800 euro
- verzwaring aansluiting naar 3x25 bij Stedin, inclusief nieuwe slimme meter - 187 euro
- via leasemaatschappij en niet zelf betaald is NewMotion (10 meter graven in tuin, 10 meter via kruipruimte, nieuwe aardlekautomaat plaatsen, loadbalancing aansluiten via slimme meter en de paal - 2450 euro
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Helaas niet volgens Tesla support. De kabel zelf is een soort weerstand. Bovendien verlies je dan je garantie op de lader en geef je Tesla misschien een extra reden om bij problemen aan de auto de garantie van de wagen te weigeren....
Dat van die weerstand zou ik willen betwijfelen. En voor het weigeren van de garantie omwille van een ingekorte kabel, kan ik me al evenmin een technisch argument voorstellen.
Je moet alleen de contacten in de lader na het inkorten op een degelijke manier terug realiseren..
 
Dat van die weerstand zou ik willen betwijfelen. En voor het weigeren van de garantie omwille van een ingekorte kabel, kan ik me al evenmin een technisch argument voorstellen.
Je moet alleen de contacten in de lader na het inkorten op een degelijke manier terug realiseren..
Garantie van de twc vervalt volgens de garantievoorwaarden p.35 vd twc installatiehandleiding.

Dit was het antwoord van Tesla support :

Beste Xavier,

Het is niet mogelijk om de laadkabel van de High Power Wall Connector in te korten omdat dit een soort van weerstands kabel is.
Zodra de kabel ingekort wordt zal de weerstand veranderen en zal de High Power Wall Connector niet meer laden en/of foutmeldingen geven.
Ter Informatie: iedere wijziging aan de High Power Wall Connector beinvloed de garantie.
Best regards, Met vriendelijke groet,
Joep van de Camp | European and Australian Customer Support Specialist
 

Attachments

  • IMG_0754.PNG
    IMG_0754.PNG
    1.1 MB · Views: 52
Garantie van de twc vervalt volgens de garantievoorwaarden p.35 vd twc installatiehandleiding.

Dit was het antwoord van Tesla support :

Ik vind het ook vreemd.
Ik begrijp dat ze de waarborg laten vervallen eens je 'modificaties' aangebracht hebt, dit is trouwens zo bij alle elektrische toestellen.
Dat van die weerstand in de kabel zal zeker niet zijn op de stroomvoerende geleiders, want dan zou je kabel warm worden, maar het kan eventueel zijn op de pilotdraden dat daar oplaadstroom begrensd wordt bij de lange kabel uitvoering tegenover de korte. Maar, ik heb er toch mijn twijfels over… .
Kunnen we misschien eens praktisch testen of de max afgeleverde stroom naar de auto verschilt bij een korte of lange versie.

Xavier ;)
 
Ik overweeg een MX met duolader aan te schaffen.
In voorbereiding daarvan vroeg ik Eandis voor een 3x400 met neuter aansluiting voor in mijn garage maar dat zou in onze straat niet kunnen, enkel 3x230V driefasig en dat probleemloos met 50A (19,9 Kva)
Sorry, ben een leek op electrovlak, maar wat kan ik dan aan laadsnelheid (in km/h) verwachten ? Ik heb zoveel al gelezen hier maar dacht begrepen te hebben dat bij 230 dan maar twee van de drie fazen benut worden, dus niet optimaal dan ? Bijkomende vraag : heeft plaatsing van een omvormer naar 3x400 dan eventueel zin ?
 
Het maximale laadvermogen met een enhanced lader is 16,5 kW of 3f 24A.
Daarvoor moet je een transfo installeren. Kostprijs daarvan is ruim 1200€. Die heeft ook bijkomende verliezen.
Andere opties zijn:
enkelfasig laden aan 32A of 7,5 kW
Tweefasig laden (eigenlijk driefasig laden op 3x230 netwerk) aan 10 kW.
Voor overnachtelijk laden voldoen beide alternatieven maar het gaat net iets minder snel.
Persoonlijk zou ik de meerkost van de transfo niet nemen.
 
Het maximale laadvermogen met een enhanced lader is 16,5 kW of 3f 24A.
Daarvoor moet je een transfo installeren. Kostprijs daarvan is ruim 1200€. Die heeft ook bijkomende verliezen.
Andere opties zijn:
enkelfasig laden aan 32A of 7,5 kW
Tweefasig laden (eigenlijk driefasig laden op 3x230 netwerk) aan 10 kW.
Voor overnachtelijk laden voldoen beide alternatieven maar het gaat net iets minder snel.
Persoonlijk zou ik de meerkost van de transfo niet nemen.
Dank je voor het advies. Erg geapprecieerd.
 
Ik heb een eigen parkeerplek in een parkeergarage van een appartementengebouw (ik woon zelf er tegenover) en moet een laadpunt gaan installeren. VVE in principe akkoord zolang veilig geïnstalleerd is en kosten verrekend (meter) worden.

Mijn vraag is als ik een laadpunt (ik zag aanbieders als evbox, themotion, nuon etc) van 11kW laat installeren, wat zijn dan risico's op overbelasting (vve staat natuurlijk niet te wachten op regelmatig springende stoppen/schakelaars in de nacht) en in hoeverre is loadbalancing noodzakelijk? Het gebouw/garage is modern, ongeveer 10 jaar oud. De enige elektrische auto.
Of waar kan ik opletten (dat ik van de installateur/aanbieder geen "te duur advies / abonnement" krijg)?
Nog andere puntjes om op te letten? Dank voor jullie hulp.
 
Als ze een type 2 aansluiting hebben wel. Type 2 is de standaard voor AC laden.
Ik zou een TWC willen kopen voor mijn tesla 90d, maar mijn echtgenote rijdt met een nissan leaf (type 1) aansluiting, is het aangeraden om een adapter van type 2 (laadbox) naar type 1 (voertuig) te gebruiken. (Ik denk ergens gelezen te hebben dat jij ook een tesla en leaf hebt)
 
Ik heb een eigen parkeerplek in een parkeergarage van een appartementengebouw (ik woon zelf er tegenover) en moet een laadpunt gaan installeren. VVE in principe akkoord zolang veilig geïnstalleerd is en kosten verrekend (meter) worden.

Mijn vraag is als ik een laadpunt (ik zag aanbieders als evbox, themotion, nuon etc) van 11kW laat installeren, wat zijn dan risico's op overbelasting (vve staat natuurlijk niet te wachten op regelmatig springende stoppen/schakelaars in de nacht) en in hoeverre is loadbalancing noodzakelijk? Het gebouw/garage is modern, ongeveer 10 jaar oud. De enige elektrische auto.
Of waar kan ik opletten (dat ik van de installateur/aanbieder geen "te duur advies / abonnement" krijg)?
Nog andere puntjes om op te letten? Dank voor jullie hulp.
Pas op voor de combinatiebelasting van laadpunt |+ hydrofoor + lift(en) op dezelfde aansluiting. Mijn laadpunt zit op een aparte aansluiting, maar de aansluiting van het complex is 3x35A. Toevallig recent laten meten met een datalogger of die aansluiting niet omlaag kon naar 3x25A; wat helaas niet mogelijk was.
Load balancing kon dus wel eens nodig zijn.