Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Normaal voelt Li-Ion zich het lekkerst bij 50%, maar Tesla's cellen zijn enorm robuust. Elon zegt dat er vrijwel geen extra veroudering is als je dagelijks tot 90% oplaadt. Officieel raadt Tesla 80% aan.
Tja, dat zijn dus twee verschillende adviezen van Tesla. Gezien de tekst van je antwoord.... kan ik dan aannemen dat je dit hebt gehaald uit een Vlog van Kim Like Tesla.
 
Hallo,

Ik heb na 5 jaar overwegen dan toch maar een order geplaatst op een nieuwe Long Range Model S.

Ik zit nu even in de knoei met het kiezen van een lader.

Voorlopig stond er op mijn short list:

Tesla Wall Charger
Pro:
  • Volle laadcapaciteit mogelijk
  • Tesla-knop
  • Verrassend betaalbaar
Con:
  • Blijkbaar enkel voor Tesla, Volvo en BMW i3(??)
  • Niet "smart"
Ratio Type 2 Tesla 3x 16A
Pro:
  • Tesla-knop
  • Bruikbaar voor vele wagens
Con:
  • Kan (net) niet de volle laadcapaciteit aan.
  • Niet "smart"?

Ratio Type 2 3x 32A
Pro:
  • Volle laadcapaciteit mogelijk
  • Smart
  • Bruikbaar voor vele wagens
Con:
  • Geen Tesla-knop
---

Kan er iemand licht op werpen? Is er een lader die gewoon type 2 aankan op 3x32A met een Tesla knop?
Hecht ik te veel waarde aan de Tesla-knop?
Gezien mijn verbruik zal ik dagelijks moeten laden en het lijkt me wel een handige feature.
Ook naar 3x16A gaan lijkt me niet interessant, gezien de Model S meer aankan voor zover ik begrijp...

Alvast bedankt voor jullie insights!
 
Hallo,

Ik heb na 5 jaar overwegen dan toch maar een order geplaatst op een nieuwe Long Range Model S.

Ik zit nu even in de knoei met het kiezen van een lader.

Voorlopig stond er op mijn short list:

Tesla Wall Charger
Pro:
  • Volle laadcapaciteit mogelijk
  • Tesla-knop
  • Verrassend betaalbaar
Con:
  • Blijkbaar enkel voor Tesla, Volvo en BMW i3(??)
  • Niet "smart"
Ratio Type 2 Tesla 3x 16A
Pro:
  • Tesla-knop
  • Bruikbaar voor vele wagens
Con:
  • Kan (net) niet de volle laadcapaciteit aan.
  • Niet "smart"?

Ratio Type 2 3x 32A
Pro:
  • Volle laadcapaciteit mogelijk
  • Smart
  • Bruikbaar voor vele wagens
Con:
  • Geen Tesla-knop
---

Kan er iemand licht op werpen? Is er een lader die gewoon type 2 aankan op 3x32A met een Tesla knop?
Hecht ik te veel waarde aan de Tesla-knop?
Gezien mijn verbruik zal ik dagelijks moeten laden en het lijkt me wel een handige feature.
Ook naar 3x16A gaan lijkt me niet interessant, gezien de Model S meer aankan voor zover ik begrijp...

Alvast bedankt voor jullie insights!
De Tesla TWC kan je gebruiken voor elke EV met een type2 laadpoort.
Hij is wel smart te maken met behulp van bijvoorbeeld een Maxem. Kost uiteraard wel extra €.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik denk dat je teveel waarde hecht aan de Tesla knop. Als ik s morgens mijn S ontgrendeld heb en mijn spullen op de passagiersstoel gelegd heb loop ik om de S terwijl ik de ontgrendel knop van de laadpoort op de fob ingedrukt blijf houden. De laadkabel is dan al ontgrendeld voordat ik bij de laadpoort ben en kan de laadkabel er zo uithalen. Ik gebruik het knopje nooit. Just my 2 cents.
 
Tja, dat zijn dus twee verschillende adviezen van Tesla. Gezien de tekst van je antwoord.... kan ik dan aannemen dat je dit hebt gehaald uit een Vlog van Kim Like Tesla.
:-D Nee, artikelen over Li-Ion, adviezen van technici op Reddit, en tweets van Elon...
Ik heb ook gelezen dat sommigen uit de pas lopende calibratie krijgen van hun batterij als ze te veel rond de 50% blijven. Af en toe de extremen opzoeken (maar de batterij niet lang daar te laten) kan dat voorkomen.
 
Hallo,
Ik heb na 5 jaar overwegen dan toch maar een order geplaatst op een nieuwe Long Range Model S.Alvast bedankt voor jullie insights!

De Tesla S kan tot ~16,5 kW. Maar met dat vermogen heb je eigenlijk geen capaciteit over voor de rest. Dus als je dan een kop koffie zet springt met een beetje pech de hoofdzekering/hoofdautomaat er uit. Kortom, een lader nemen die tot 16 kW gaat is alleen zinvol als je er ook iets qua loadbalancing mee doet. Dat kan met de Tesla lader, maar vergt additionele hardware (Maxem, of zelf knutselen met een Pi)

Tesla knopje heb ik nog nooit gebruikt, ook niet bij Superchargers. Als ik mij niet vergis werkt dat knopje alleen als de auto is ontgrendeld. In dat geval kun je ookal gewoon op het laadklepje drukken, dan gaat ie ook open.

De HPWC werkt (met het juiste instellingkie) met elke auto die Type-2 ondersteund. Ik denk dat je opmerking mbt. niet alle auto's ondersteunen gaat over andere auto's die geen Type-2 hebben. Bijvoorbeeld de Renault Twizzy heeft alleen een reguliere 'Schuko' stekker als laadmogelijkheid. Die kan dus niet zonder adapter laden aan je Tesla lader, maar zo'n Twizzy kan ook niet bij een publieke laadpaal laden zonder adapter. En zo zijn er nog wat - met name oudere - auto's die geen Type-2 ondersteunen. Die kunnen bij zo'n Rato paal ook niet laden.

Omdat je - maak ik uit je verhaal op - niet wil factureren (althans niet automatisch) is de HPWC veruit de goedkoopste en ook de fraaiste oplossing. Het is esthetisch niet heel erg om zoiets aan je muur te hebben hangen, wat ik niet kan zeggen van de meeste andere laadpalen. Bovendien ondersteund deze, zij het met wat extra hardware of wat knutselwerk, ook loadbalancing.
 
Weet niet precies of mijn volgende vraag/ opmerking hier thuis hoort of niet, maar het houdt wel verband met Charging.
Mijn model 3 nu precies een maand in huis. In het begin heb ik de laadstrategie 90% >10% aangehouden, Vervolgens de laadstrategie 70% > 20 % plus rond de 50% gehouden.
Vannacht weer tot 89% geladen.
Gevoelsmatig lijkt de auto bij een hoge batterijlading sneller, reactiever, krachtiger te rijden en te reageren dan als de batterijen tot 70/75% of blijvend rond de 50% geladen worden.

Klopt mijn gevoel of is dat een (wens-)spinsel in mijn hersenen en word ik, vanwege aanmaak van een extra stofje, door mijn eigen hersenen in de maling genomen? Een (soms gezonde) afwijking volgens de psychologie en psychiatrie,dus.
 
Hallo,

Ik heb na 5 jaar overwegen dan toch maar een order geplaatst op een nieuwe Long Range Model S.

Ik zit nu even in de knoei met het kiezen van een lader.

Voorlopig stond er op mijn short list:

Tesla Wall Charger
Pro:
  • Volle laadcapaciteit mogelijk
  • Tesla-knop
  • Verrassend betaalbaar
Con:
  • Blijkbaar enkel voor Tesla, Volvo en BMW i3(??)
  • Niet "smart"
Ratio Type 2 Tesla 3x 16A
Pro:
  • Tesla-knop
  • Bruikbaar voor vele wagens
Con:
  • Kan (net) niet de volle laadcapaciteit aan.
  • Niet "smart"?

Ratio Type 2 3x 32A
Pro:
  • Volle laadcapaciteit mogelijk
  • Smart
  • Bruikbaar voor vele wagens
Con:
  • Geen Tesla-knop
---

Kan er iemand licht op werpen? Is er een lader die gewoon type 2 aankan op 3x32A met een Tesla knop?
Hecht ik te veel waarde aan de Tesla-knop?
Gezien mijn verbruik zal ik dagelijks moeten laden en het lijkt me wel een handige feature.
Ook naar 3x16A gaan lijkt me niet interessant, gezien de Model S meer aankan voor zover ik begrijp...

Alvast bedankt voor jullie insights!
WTC legacy switch opzetten werkt voor mijne leaf
 
Hoi Forum'ers,

Vandaag is een elektricien geweest om de TWC aan te sluiten (aparte zekeringkast geplaatst met differentieel en automaat etc). Daarnet probeerden we de TWC aan te zetten (in test-mode, met de draaischakelaar op 0) maar die gaf helemaal geen kik. Geen enkele led begon te branden. Als we de spanning uitmeten (hij is monofasig aangesloten) dan is er tussen L1 en N 230 volt aanwezig... Iemand enig idee? We begrijpen er niets van! Is de TWC stuk? (Dip-switch staat op TN-TT mode).

Edit: met de UMC kan ik prima laden (aan 13A).

Groetjes,
Nicolas
 
Last edited:
Hoi Forum'ers,

Vandaag is een elektricien geweest om de TWC aan te sluiten (aparte zekeringkast geplaatst met differentieel en automaat etc). Daarnet probeerden we de TWC aan te zetten (in test-mode, met de draaischakelaar op 0) maar die gaf helemaal geen kik. Geen enkele led begon te branden. Als we de spanning uitmeten (hij is monofasig aangesloten) dan is er tussen L1 en N 230 volt aanwezig... Iemand enig idee? We begrijpen er niets van! Is de TWC stuk? (Dip-switch staat op TN-TT mode).

Edit: met de UMC kan ik prima laden (aan 13A).

Groetjes,
Nicolas
Ahem, net m'n eigen probleem opgelost. De linkse aansluitklem komt niet overeen met L1 maar met L3. Blijkbaar met 2 erover gekeken :oops: Werkt prima nu!
 
Gevoelsmatig lijkt de auto bij een hoge batterijlading sneller, reactiever, krachtiger te rijden en te reageren dan als de batterijen tot 70/75% of blijvend rond de 50% geladen worden.

Dat klopt ook, hoe meer opgeladen hoe hoger het voltage hoe meer vermogen maar dit merk ik echt niet met een normale rijstijl. Bij stoplicht sprintjes of even toppen op de Duitse autobahn dan merk je wel of je batterij vol is of niet.
 
Dat klopt ook, hoe meer opgeladen hoe hoger het voltage hoe meer vermogen maar dit merk ik echt niet met een normale rijstijl. .
Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Ik denk dat de auto veel meer stuurt op vermogen dan op amperes. En lager voltage betekent dan alleen dat je wat meer amperes uit moet poepen om hetzelfde vermogen naar de motoren te kunnen sturen.

De vermogensafgifte is ook nog eens softwarematig begrensd (getuige ook de 5% extra die we recent via een update hebben gehad). Als we bij volle batterij niet het maximale krijgen van wat er in zit dan kunnen we hetzelfde vermogen ook bij een minder volle batterij krijgen.

Bij een Outlander PHEV bijvoorbeeld wordt het maximale vermogen dat be batterij afgeeft pas begrensd wanneer de batterij ruim onder de 20% komt (en dan hebben we het óver ongeveer 2.4 kWh aan rest lading). En dan zit je al ver in de buffer die normaal gesproken aangehouden wordt.
 
Ik denk dat de auto veel meer stuurt op vermogen dan op amperes. Als we bij volle batterij niet het maximale krijgen van wat er in zit dan kunnen we hetzelfde vermogen ook bij een minder volle batterij krijgen.

En hoe krijg je vermogen? P = U * I, maximaal vermogen vereist dus ook zeker een hoge spanning. Is je pack laag dan is het dus vanzelfsprekend dat het vermogen lager is.

De vermogensafgifte is ook nog eens softwarematig begrensd (getuige ook de 5% extra die we recent via een update hebben gehad).

Dit was destijds ook bij de Model S het geval (zoek maar op tesla uncorking). Bijvoorbeeld om binnen de limieten van de RDW specs te blijven qua vermogens afgifte of om componenten te beschermen.


Maar je hoeft me niet te geloven hoor. Als jij denkt dat je bij 50% evenveel vermogen onder je rechtervoet hebt als bij 100% dan zal wellicht het volgende artikeltje je ongelijk geven :)

- Tesla Model 3 Dyno Testing At Various SOC

Ik was op zoek naar de graphs voor de Model S waar ook een dyno test maar kon enkel de volgende video vinden:

-

Uiteindelijk ook het grafiekje gevonden wat ik zocht:

upload_2017-11-21_18-2-59-png.264363


Bron: 0-60 times at various battery SOC levels
 
En hoe krijg je vermogen? P = U * I, maximaal vermogen vereist dus ook zeker een hoge spanning. Is je pack laag dan is het dus vanzelfsprekend dat het vermogen lager is.
Voor het theoretisch maximaal afgegeven vermogen klopt dat misschien wel. Maar voor het in de praktijk afgegeven maximale vermogen hoeft dat helemaal niet op te gaan. Het 'zou best kunnen' dat bij een half zo hoog voltage gewoon twee keer zoveel amperes afgegeven worden, om toch hetzelfde vermogen te bereiken.

Maar je hoeft me niet te geloven hoor. Als jij denkt dat je bij 50% evenveel vermogen onder je rechtervoet hebt als bij 100% dan zal wellicht het volgende artikeltje je ongelijk geven :)
Lees nog even terug. Ik zie niet dat het niet waar was / dat ik je niet geloofde. Ik zei dat dat helemaal niet vanzelfsprekend was ;). Met je argumentatie ben ik het dan ook niet eens.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Voor het theoretisch maximaal afgegeven vermogen klopt dat misschien wel. Maar voor het in de praktijk afgegeven maximale vermogen hoeft dat helemaal niet op te gaan. Het 'zou best kunnen' dat bij een half zo hoog voltage gewoon twee keer zoveel amperes afgegeven worden, om toch hetzelfde vermogen te bereiken.

Lees nog even terug. Ik zie niet dat het niet waar was / dat ik je niet geloofde. Ik zei dat dat helemaal niet vanzelfsprekend was ;). Met je argumentatie ben ik het dan ook niet eens.
Nou is het met een lithiumbatterij wel zo dat als hij op de helft van zijn voltage is beland hij inmiddels wel heel erg plat cq dood is. Daar krijg je vrijwel geen ampères meer uit.
 
  • Like
Reactions: Phil V