Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Thx! Had al zo’n vermoeden dat die niet zwaar genoeg was. Die Chint kan ik dan zonder problemen op de hoofschakelaar bijplaatsen neem ik aan?
Het gaat niet om de zwaarte (16 ampere of de 63 ampere).

Jij hebt het over een aardlekautomaat (ALAMAT), oftewel een gecombineerde aardlekschakelaar / zekeringautomaat.

Het zekeringgedeelte heeft is 16 ampere met een B karakteristiek. Dat is in principe de juiste keuze achter een 3 x 25 ampere hoofdaansluiting.

Het aardlekschakelaargedeelte is hoogst waarschijnlijk type A. Dat moet voor (in ieder geval) 3 fasen laadpalen type B zijn. Dat zorgt er voor dat ook aardlekken in het gelijkstroom gedeelte van je installatie (incl auto) gedetecteerd worden. Een type A kan door een gelijkstroom lek verblind worden en daardoor ook geen wisselstroom lek meer zien. Beetje jip-en-janneke taal, maar het gaat om het idee: niet veilig.

Ik weet niet of er 16 ampere B karakteristiek / type B ALAMATS bestaan. Grote kans dat je er niet aan ontkomt om deze component te splitsen:

Zekeringautomaat, 16 ampere B karakteristiek
Aardlekschakelaar, type B (63 Ampere lijkt wat overkill, 40 Ampere zou denk ik ook zat moeten zijn)
 
Het gaat niet om de zwaarte (16 ampere of de 63 ampere).

Jij hebt het over een aardlekautomaat (ALAMAT), oftewel een gecombineerde aardlekschakelaar / zekeringautomaat.

Het zekeringgedeelte heeft is 16 ampere met een B karakteristiek. Dat is in principe de juiste keuze achter een 3 x 25 ampere hoofdaansluiting.

Het aardlekschakelaargedeelte is hoogst waarschijnlijk type A. Dat moet voor (in ieder geval) 3 fasen laadpalen type B zijn. Dat zorgt er voor dat ook aardlekken in het gelijkstroom gedeelte van je installatie (incl auto) gedetecteerd worden. Een type A kan door een gelijkstroom lek verblind worden en daardoor ook geen wisselstroom lek meer zien. Beetje jip-en-janneke taal, maar het gaat om het idee: niet veilig.

Ik weet niet of er 16 ampere B karakteristiek / type B ALAMATS bestaan. Grote kans dat je er niet aan ontkomt om deze component te splitsen:

Zekeringautomaat, 16 ampere B karakteristiek
Aardlekschakelaar, type B (63 Ampere lijkt wat overkill, 40 Ampere zou denk ik ook zat moeten zijn)


Inderdaad ik haal aardlek en alamat door elkaar:oops:, ook al in Jip en Janneke taal bedankt voor de uitleg hij is duidelijk. Ik vind dat 63A ook wel de hoge kant moet ik zeggen. Lees nu ook op tweakers dat dat type, dit geval een Chint, verplicht is bij 3 fase laadpalen.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
..., zoals zonnepanelen die ook een Type B vereisen.
Is dat zo? Ik lees links en rechts dat PV omvormers inwendig voorzijn zijn (of zouden moeten zijn) van een type B ALS en dat de ALS in de meterkast enkel is om de leidingen tussen de meterkast en de omvormer te beveiligen en dat daar verder geen lekstroom op kan treden?

Wil niet zeggen dat het niet kan, natuurlijk.
 
Heb daar ook naar gekeken. Was op zoek naar een oplossing waarbij ik die trafo zou gebruiken voor mijn Ampera E en een tweede smart EVSE module voor mijn M3. Liep denk ik tegen soortgelijke beperking op als jij. Heb RATIO daarom gevraagd of ze alleen het trafo deel konden leveren. Zodat ik er zelf een paal 'voor kon bouwen'. Nooit met ze uit gekomen. Achteraf ook niet echt nodig in mijn geval.

Ik heb gevraagd of ze hem met smartevse konden leveren en dat was geen probleem. Nog wel de problemen zoals eerder beschreven, (Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden))

maar daar werk ik omheen door de MAX_MAINS op 31A te zetten en de MIN_CHARGE_CURRENT op 16A. Dan kunnen er nooit twee auto's tegelijk laden. Probleempje is wel dat de Tesla in een diepe slaap valt (net als de ZOE) en niet merkt dat na een aantal uur alsnog stroom beschikbaar is... Nu aan het proberen of sentry mode de boel wakker houdt.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
IMG_6544.JPG
IMG_6556.JPG
gisteren een digitale meter gekregen omdat ik wou switchen naar tweevoudig tarief om snachts te kunnen laden
maar toen ik snachts thuiskwam en wou laden was het plezier van korte duur. Ik zie dat 1 fase maar 0,8 ampere krijgt...
ze zouden binnen 2 uur langskomen. ik ben benieuwd
 
update: en gefixt. Ze stonden hier snel, was een kabeltje losgetrokken in de kast door manipulatie van de installateur waarschijnlijk. Tricky *sugar* en had het waarschijnlijk nooit gemerkt als de auto niet geklaagd had.

anderszijds hadden we ook nooit een nieuwe meter gestoken als we die auto niet snachts hadden willen laden :)
 
Binnenkort wordt hier de Model 3 Long Range geleverd, zie ernaar uit! In de voorbereiding voor het laden thuis (eigen oprit, op de wand) zijn er toch nog wat onduidelijkheden. We willen sowieso loadbalancing dus dit lijken de opties:

- TWC + Maxem
- Slimme lader als Alfen Efe Single pro line / Blackboxx, icm kabel naar de slimme meter van de netbeheerder

Qua investering maakt het weinig verschil - de Maxem TWC combo is in aanschaf duurder, maar door de MIA Vamil regeling (boven €2500) netto gelijk aan de slimme

Bij de installatie aan van de Maxem, mijn inziens is er dan geen extra kWh meter nodig in de meterkast voor declaratie?

Een installateur zei slechte ervaringen te hebben van de combinatie slimme meter / P1 poort met een slim laadpunt dat zelf aan load balancing doet. Dat zou niet altijd goed werken, daarom wilden ze eigenlijk enkel met Maxem aanbieden.... Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Thanks voor de input!
 
Je hebt een moderne slimme meter nodig die iedere seconde zijn telegrammen uitspuugt. De wat oudere doen dat maar eens per 10 seconden en dat is te langzaam om effectief te loadbalancen. De installateur zal daar wel aan refereren, oftewel hij snapt niet waar het probleem zit. Ik hoor geen klachten op tweakers over de combinatie, gebruik die zelf niet. Wel P1 om de diverse fasen uit te lezen.

Maxem kent een abonnementsvorm, en is daarmee op langere termijn een dure oplossing. Zappi V2 doet de slimme truukjes in de paal zelf zonder abonnement, dat is een slimmere oplossing. ;) Ik denk dat Fivari de meeste truukjes daarvan ook wel beheerst (ook zonder abonnement net als Zappi).
 
Is loadbalancen echt noodzakelijk als je een 3X25A aansluiting hebt?
Ik zit met dezelfde vragen als Deanioni.
De keuze bij mij ligt nu tussen een TWC met Maxem of een New Motion Advanced. In beide gevallen zit ik met een abonnement waar ik niet op zit te wachten.
De goedkoopste en mooiste oplossing vind ik alleen een TWC.

Ik wil het laden toch snachts gaan schedulen, alleen in het weekend kan het een keer voorkomen dat er overdag geladen moet gaan worden. Maar de kans dat dan zowel de wasmachine, wasdroger, inductie kookplaat en een oven aanstaan is te verwaarlozen.