You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dus je roept gewoon iets en een ander moet maar bewijzen of wat jij roept wel of niet klopt? Zo maak je het jezelf wel heel erg makkelijk.Ja zeg, nou wil je dat ik dat ga ontwerpen voor je. De eenvoudiger oplossing: schroef eens een granny charger open, dan kun je zien wat en hoe.
Ik kan me niet zo goed voorstellen waarom je technisch gezien bij 1 fase laden geen type B nodig hebt en bij 3 fase wel. Kan gebrek aan kennis zijn hoor. Maar toch.
Een type B is altijd verplicht. Zie mijn eerdere reactie.
Waarschijnlijk heeft een UMC een 6 mA verklaring. Dat zou het verschil verklaren.
Ik denk dat ik dat snap. Maar, ik heb een accu 70+ kWh aan gelijkstroom aan boord. Wat als daar nu eens wat van weg lekt, via de omvormer, terug het net in?Dat is omdat een enkele fase geen "gladde" gelijkstroom lekkage kan veroorzaken. Die zal altijd pulseren en dat wordt wel opgepikt door een gewone aardlek (A of AC). Op het moment dat de fase door de nul gaat is er immers geen gelijkstroom van te maken in de gelijkrichter.
NEN1010 is verplicht, en derhalve de type B ook. Kan iemand je een boete geven als je niet aan NEN1010 voldoet? Bij een keuring (die is dan weer niet verplicht voor particulieren, wel voor bedrijven) kan de installatie dan worden afgekeurd. Impliceert afkeuren een boete? Nee, maar vereist wel herstel.
Bewering niet willen onderbouwen = bewering niet kunnen onderbouwen.Ik herhaal: schroef een granny charger open. Wie houdt je tegen?
Ik denk dat ik dat snap. Maar, ik heb een accu 70+ kWh aan gelijkstroom aan boord. Wat als daar nu eens wat van weg lekt, via de omvormer, terug het net in?
En hoe zit het dan met een enkel fase PV omvormer?
Slecht nieuws voor je, NEN1010 is wettelijk verplicht vanuit het Bouwbesluit: Is NEN 3140 nou wel of niet verplicht? - Installatiejournaal.nl
Dank voor je toelichting. Als er inderdaad sprake is van een galvanische scheiding (in de vorm van een trafo), dan zit de gelijkrichter toch ook achter die galvanische scheiding? En kan een eventuele DC lekstroom toch sowieso niet terugvloeien in het net, ook niet als het een driefasen lader betreft? Of zie ik het te simpel?Om heel eerlijk te zijn: ik weet het niet zeker, maar ik ga mijn best doen te speculeren. Het overgrote deel van de auto's heeft laadsysteem dat galvanisch gescheiden is van de accu. Dat wil zeggen dat er geen direct electrisch pad is tussen de laadinstallatie en de accu. De stroom wordt overgebracht via een transformator en er zit dus "lucht" tussen beide circuits. Het falen van de isolatie in een transformator is zeldzaam en zal waarschijnlijk zo catastrofaal zijn dat andere beveiligingssystemen ingrijpen. Ik kon maar een referentie vinden waar dit scenario werd besproken:
Selection of Residual Current Protector in Charging Pile
Er is echter een uitzondering: de Reanault ZOE. Die gebruikt de lader ook als inverter voor de motor en haalt daarom nog steeds de beste AC laadsnelheid (43kW). Best knap, want onder het kleine motorkapje zit dus eigenlijk een hele fastned paal. Gevolg van dit ontwerp is wel dat er geen galvanische scheiding meer is. Ik vermoed dat de fabrikant heeft opgegeven dat er bij 1 fase laden alleen een pulserende gelijkstroomfout kan ontstaan. Zie ook dit heel oude verhaal:
Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd - RENAULT forum
(lange verhaal van MartijnEv op 24 aug 2013)
Nogmaals: speculatie.
Dank voor je toelichting. Als er inderdaad sprake is van een galvanische scheiding (in de vorm van een trafo), dan zit de gelijkrichter toch ook achter die galvanische scheiding? En kan een eventuele DC lekstroom toch sowieso niet terugvloeien in het net, ook niet als het een driefasen lader betreft? Of zie ik het te simpel?
Klopt. Mijn eerdere opmerking was dan ook fout denk ik. Je merkt: ik weet het ook echt niet allemaal
Maar wat stel je je dan voor bij "de lader in de UMC"? Er zit geen lader in een UMC. Er zal alleen een klein omvormertje zijn (bijvoorbeeld van 230v AC naar 12v DC of zo) om de elektronica in de UMC van stroom te voorzien. Bij wijze van spreke niet veel meer of minder dan het ding van het plaatje hieronder. En zo'n ding hoeft ook niet achter een type B aardlek. Net als de meeste andere apparatuur in je huis met omvormers er in.Blijft mijn vraag: heeft iemand wel eens een lader open gemaakt, en dan zowel de lader in de auto als de lader van een UMC?.
Waarschijnlijk draait de electronica inderdaad op 3 of 5 volt. Ik had even ingestoken op 12 volt, omdat de PWM puls op 12 volt zit. Maar goed, daarvoor heb je sowieso een +12 volt DC én een -12 volt DC nodig. En die kunnen op zich ook wel weer van een 3 en of 5 volt DC afgeleid zijn. Zo had ik het in ieder geval gedaan toen ik mijn eerste EVSE bouwde op basis van een Raspberry Pi.DutchTM3 heeft gelijk. Een AC-laadstation, of het nu een UMC, een TWC of een Fivari is, is eigenlijk geen lader. Het communiceert met de auto, geeft de maximale stroom door en geeft de stroom vrij als alles correct verloopt. Maar in dergelijke laadstations gebeurt geen omzetting van AC naar DC, dat gebeurt in de eigenlijke lader in de auto. Het kan dan ook niet de bron zijn van een aardlek. Als er voor de minuscule voeding van de elektronica waar uiteraard wel 3V of 5V gelijkspanning wordt gemaakt een aardlek type B zou nodig zijn, dan zou voor bijna elk toestel in huis, radio,TV microgolf, ladertje voor Mobiele telefoon,... vereist zijn, hetgeen niet het geval is.
Je kunt de laadstroom niet instellen bij een EVSE of laadpaal. De auto bepaalt nl. hoeveel stroom er afgenomen wordt, niet de EVSE / laadpaal. Wel is het zo dat de EVSE / laadpaal (zoals @fivari al aangaf) de maximaal toegestane laadstroom bepaalt (op basis van een vast ingestelde waarde of dynamisch) en deze communiceert naar de auto. Het is aan de auto om zich daar aan te houden. Als de auto zich daar niet aan houdt kan de EVSE / laadpaal daar niets aan doen en is het aan je (hoofd)zekering om in te grijpen.Ik zou zeggen: doe geen aannames. Die doe jij duidelijk wel, kijk maar eens bij granny chargers van andere merken waar je bijvoorbeeld de laadstroom kunt instellen. En waarom zit die elektronica er in?