Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dat aan me laten voorbijgaan. Redenen:

1. Ik ken mezelf, dat zal dan weer perfect moeten draaien, en ik zie me zo al 3 weken bezig om een RPI + Home-assistant in orde te krijgen. Ik heb geen drie weken helaas, ik heb zelfs geen 3 uur vrije tijd. Ik heb wel 3 werkloze RPI's liggen. ;-)
2. Uit gesprekken met EV-eigenaars / Fluvius / Electricien begrijp ik dat "keep it stupid simple" ook perfect werkt. Laadt op op lager vermogen en gebruik gezond verstand.
3. Er zal nog veel te veel veranderen. Vandaar ook dat ik voor TWC kies. Nu 500 euro, en binnen x jaar is hij verouderd, en vervang ik. Ga ik naar een "future proof" laadpaal dan betaal ik het dubbel en evengoed is ze binnen x jaar verouderd. Wie zal het zeggen...

Dan bestel ik Homewizard. En 10 minuten later lees ik over Zigbee, en dan denk... "had ik misschien niet beter?". Op een gegeven moment moet je beslissen en afsluiten. Het gaat hier over gebruiksvoorwerpen, life goes on.
Dat was ook mijn redenering en zal het dus waarschijnlijk blijven.
Er komt wel nog een commerciële externe oplossing om de TWC slim te maken.
Vroeg mij gewoon af of door de huidige 200% aftrek het momentum zou voorbij gaan.
 
  • Helpful
Reactions: jr_gn
Sinds een aantal weken heb ik wat problemen met thuis laden.
Het is al een aantal keren voorgekomen dat bij het opstarten met laden het laadproces ook weer direct wordt afgebroken, meestal direct, soms na 1 of 2 minuten.

In overleg met leverancier laadpaal (die nu 9 jaar oud is overigens) een relais en een aan/uit schakelaar vervangen.
Dat heeft het probleem helaas niet opgelost.

Vanochtend zag ik bij de foutmeldingen in de auto de meldingen 'Opladen niet mogelijk, spanning te hoog' staan.

Misschien helemaal niet gerelateerd, maar vanmiddag heb ik de auto bij m'n werk opgeladen (openbare laadpaal) en zag ik in de meldingen 'communicatie met laadapparatuur verloren' en 'laadapparatuur niet gereed'. Laadproces is wel doorgegaan en gewoon voltooid.

De Mennekes stekker van m'n laadpaal thuis lijkt net iets meer speling te hebben dan andere laadstekkers, dat ie daardoor minder goed communiceert met de auto wil ik snappen, maar kan die te hoge laadspanning meldingen er niet door verklaren.

Ik weet niet zo goed waar ik het probleem moet zoeken, menneke stekker thuis versleten?, m'n laadpaal? Of toch iets in de auto?
En weet dus ook niet zo goed wat ik kan doen om te analyseren waar het probleem precies zit.

Iemand hier ideeën over?
 
Heb je een slimme meter en lees je toevallig de P1 poort uit? Zo ja, dan kun je zien wat de spanning is. Anders (voorzichtig) met een multimeter de spanning in een stop contact meten.

Nee, geen slimme meter.
Zal de spanning eens opmeten.
Voorheen was die nooit zo hoog hier, 215 tot 225, soms richting 230.
Heb je een slimme meter en lees je toevallig de P1 poort uit? Zo ja, dan kun je zien wat de spanning is. Anders (voorzichtig) met een multimeter de spanning in een stop contact meten.

Laadstation zelf heb ik niet doorgemeten.
Stopcontacten eromheen en in de meterkast wel. Zo rond de 228V.
 
Je kan de spanning ook in de Tesla app zien.
Daar ook s naar gekeken. Ook rond de 228V. Maar met paar keer laden opstarten en weer stoppen zag ik 1 keer n gekke waarde, 247V en sloeg ie ook direct weer af met laden.

Die zou t kunnen verklaren natuurlijk.
Alleen de vraag waarom voltage dan 1x veel hoger is en andere keren direct ervoor en erna weer ‘gewoon’ rond de 228V.

Lijkt n beetje alsof de spanning gemeten door de auto soms in t begin even heel kort piekt en dan weer naar normaal terugzakt.
 
Daar ook s naar gekeken. Ook rond de 228V. Maar met paar keer laden opstarten en weer stoppen zag ik 1 keer n gekke waarde, 247V en sloeg ie ook direct weer af met laden.

Die zou t kunnen verklaren natuurlijk.
Alleen de vraag waarom voltage dan 1x veel hoger is en andere keren direct ervoor en erna weer ‘gewoon’ rond de 228V.

Lijkt n beetje alsof de spanning gemeten door de auto soms in t begin even heel kort piekt en dan weer naar normaal terugzakt.

Zou een "zwevende nul" kunnen zijn.
De spanning gaat dan een ongecontroleerde weg.
Alle aansluitingen even goed (& veilig) nakijken/natrekken, vooral de blauwe aders.

Naast veel PV (of andere) opwek in de buurt zijn er verder geen redenen te verzinnen waarom de spanning oploopt......
 
Daar ook s naar gekeken. Ook rond de 228V. Maar met paar keer laden opstarten en weer stoppen zag ik 1 keer n gekke waarde, 247V en sloeg ie ook direct weer af met laden.

Die zou t kunnen verklaren natuurlijk.
Alleen de vraag waarom voltage dan 1x veel hoger is en andere keren direct ervoor en erna weer ‘gewoon’ rond de 228V.

Lijkt n beetje alsof de spanning gemeten door de auto soms in t begin even heel kort piekt en dan weer naar normaal terugzakt.
Raar dat het een plotse piek is. Zou er een grote verbruiker zijn die plots stopt en een soort reflux veroorzaakt?

Ik heb het omgekeerde. Ik zie meestal slechts 215V in de app. Al 1 keer gehad dat de wagen niet wilde laden omdat de spanning te laag was. Waarschijnlijk een probleem met de lokale capaciteit van het net.
 
Raar dat het een plotse piek is. Zou er een grote verbruiker zijn die plots stopt en een soort reflux veroorzaakt?

Ik heb het omgekeerde. Ik zie meestal slechts 215V in de app. Al 1 keer gehad dat de wagen niet wilde laden omdat de spanning te laag was. Waarschijnlijk een probleem met de lokale capaciteit van het net.

Zou logisch zijn. Maar nee, laden start meestal om 0000 en dan is er bij ons geen enkele grote verbruiker actief.

Te lage spanning herken ik, genoeg gehad met laden op diverse campings.

Overigens ben ik ook nog steeds wel benieuwd of t aan de auto zou kunnen liggen of bijvoorbeeld de mennekes stekker van de laadpaal die misschien slecht contact maakt na 9 jaar gebruik.
 
Zou een "zwevende nul" kunnen zijn.
De spanning gaat dan een ongecontroleerde weg.
Alle aansluitingen even goed (& veilig) nakijken/natrekken, vooral de blauwe aders.

Naast veel PV (of andere) opwek in de buurt zijn er verder geen redenen te verzinnen waarom de spanning oploopt......
Zwevende nul zou het inderdaad kunnen verklaren. Daar gaan spullen aan kapot....

Het zou kunnen dat het nul contact in de connector slecht contact maakt, en dat is dan weer in lijn met de waargenomen slechtere connector.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Het zou kunnen dat het nul contact in de connector slecht contact maakt, en dat is dan weer in lijn met de waargenomen slechtere connector.

Dankjewel. Ik ga de Mennekes stekker vervangen, kan sowieso geen kwaad. En draai alle connectoren nog eens goed aan.
Als dat 't niet oplost ga ik wel 's kijken of met een andere Tesla het probleem ook terugkomt.
Als niet dan vervang ik de hele laadpaal voor een TWC oid.
 
Als het een vaste laadkabel is, dan is de mennekes stekker 'even vervangen' is een dure 'test'.
Idem om de type-2 connector in een laadpaal zonder vaste kabel te vervangen.

Bij een slecht contact in de connector of bedrading verwacht je als foutmelding in de auto een te lage dan te hoge spanning.
(alle contacten in de meterkast, zekeringen, aardlek etc aandraaien is hoe dan ook een goed idee).

Een zwevende NUL zou wellicht zoiets kunnen verklaren. Kun je meten tussen aarde en NUL ? Die mag in Nederland niet veel nivoverschil hebben.
Kun je bij andere laadpalen wel goed laden ?

In de laadpaal gebeurt met de netfasen niets behalve 1-op-1 doorschakelen nadat de Type-2 controller het OK daartoe geeft.
Even hier in Culemborg testen mag uiteraard altijd :)
 
SmartEVSE / Stekker.app en IFTTT


Ik wil graag gebruik gaan maken van flexibele elektra tarieven.

Voor de Tesla kan dat prima, elegant zelfs, via stekker.app (zie stekker.com) die direct met de Tesla app communiceert.

Maar voor onze Fiat500e gaat dat niet. Nu gebruik ik laders op basis van de SmartEVSE.
Nu Stekker.app IFTTT ondersteuning heeft zou ik daarmee graag de Smart-EVSE aansturen. Via een IFTTT relais, maar mooier nog via de Wifi die de nieuwste EVSE module heeft.

Iemand hier al ervaring mee ?
 
  • Informative
Reactions: peter85
Aansturen via zo'n relais zou moeiteloos moeten kunnen. Je kan de lader ermee in standby zetten of juist het laden starten.
De standaard firmware laat niet toe om via de wifi het laden te starten: daarmee kan je enkel monitoren. Met een aangepaste versie kan het volgens mij wel, maar ik heb de tijd nog niet gehad om het te proberen.
 
Aansturen via zo'n relais zou moeiteloos moeten kunnen. Je kan de lader ermee in standby zetten of juist het laden starten.
De standaard firmware laat niet toe om via de wifi het laden te starten: daarmee kan je enkel monitoren. Met een aangepaste versie kan het volgens mij wel, maar ik heb de tijd nog niet gehad om het te proberen.
Bedankt voor je reatie, klinkt of je het al met een relais geprobeerd hebt. Ik heb nog niet dieper naar de schema's en code gekeken.
Maar ik zag op de datasheet en schema van de SmartEVSE een SW-pin. Kun je die daarvoor gebruiken ?
 
Als het een vaste laadkabel is, dan is de mennekes stekker 'even vervangen' is een dure 'test'.
Idem om de type-2 connector in een laadpaal zonder vaste kabel te vervangen.
Eens, ben ook begonnen met alles aandraaien , dat loste het helaas niet op.
Bij een slecht contact in de connector of bedrading verwacht je als foutmelding in de auto een te lage dan te hoge spanning.
(alle contacten in de meterkast, zekeringen, aardlek etc aandraaien is hoe dan ook een goed idee).

Een zwevende NUL zou wellicht zoiets kunnen verklaren. Kun je meten tussen aarde en NUL ? Die mag in Nederland niet veel nivoverschil hebben.
Kun je bij andere laadpalen wel goed laden ?
Ben gaan meten, geen verschillen kunnen ontdekken. Andere laadpalen werken wel goed.
In de laadpaal gebeurt met de netfasen niets behalve 1-op-1 doorschakelen nadat de Type-2 controller het OK daartoe geeft.
Even hier in Culemborg testen mag uiteraard altijd :)

Thankx, die hou ik in gedachten.
 
Eens, ben ook begonnen met alles aandraaien , dat loste het helaas niet op.

Ben gaan meten, geen verschillen kunnen ontdekken. Andere laadpalen werken wel goed.


Thankx, die hou ik in gedachten.
Ideaal meet je de spanning over de fasen en nul bij belasting (laden wagen), zodat je ook kan zien of alle contacten blijven werken onder belasting. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat deze zonder belasting goed zijn maar een "zwakke" component begeeft het soms alleen bij belasting.
 
  • Informative
Reactions: ERvee