Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Nou bij mijn S zat niks bij, die heb ik er destijds ook gewoon los bijgekocht. Ik verkoop een oude S 60 voor een hele lage prijs, van 25000 euro met 175K km's , als iemand graag mijn originele lader er bij wil kan daar over onderhandeld worden. Door bijvoorbeeld niet verder proberen af te dingen.
Anders vind ik het wel handig om een wat snellere mobiele backup lader in de auto te hebben liggen.
Toen ik de S net had, heb ik de mobiele lader een tijdje op driefasen gebruikt tot ik op de zaak een laadpaal had, en dat ging prima.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Nou bij mijn S zat niks bij, die heb ik er destijds ook gewoon los bijgekocht. Ik verkoop een oude S 60 voor een hele lage prijs, van 25000 euro met 175K km's , als iemand graag mijn originele lader er bij wil kan daar over onderhandeld worden. Door bijvoorbeeld niet verder proberen af te dingen.
Anders vind ik het wel handig om een wat snellere mobiele backup lader in de auto te hebben liggen.
Toen ik de S net had, heb ik de mobiele lader een tijdje op driefasen gebruikt tot ik op de zaak een laadpaal had, en dat ging prima.
Jij verkoopt de S en de koper koopt hem als jullie allebei tevreden zijn is het goed toch?

Ik ben blij met mijn 3 fasen TWC en gebruik hem regelmatig:

IMG-20221110-WA0002.jpeg
 
Iemand hetzelfde?? Ik heb de wall connector aangesloten als 3 fase (zie foto) ook in de meterkast op een 3 fase aardlekzekering. Echter geeft hij in de app alleen de L1 weer. (zie hieronder). Kan dat kloppen en is het gewoon een rare weergave of is er dan toch iets niet goed?


Screenshot_20230325_205904_Chrome.jpg


20230210_163146.jpg
 
Iemand hetzelfde?? Ik heb de wall connector aangesloten als 3 fase (zie foto) ook in de meterkast op een 3 fase aardlekzekering. Echter geeft hij in de app alleen de L1 weer. (zie hieronder). Kan dat kloppen en is het gewoon een rare weergave of is er dan toch iets niet goed?
Heb je al gemeten met een voltmeter op de pennen, of je tussen de nul (blauw) en bruin 230 volt hebt (zo ook tussen blauw en zwart en blauw en grijs) Tussen de de drie fases (bruin/ zwart/grijs) moet je ± 380v meten.
(let op dat je de draden ruim aanstipt en het schroefje niet op de kunstof zit, wil ook nog wel eens gebeuren)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Heb je al gemeten met een voltmeter op de pennen, of je tussen de nul (blauw) en bruin 230 volt hebt (zo ook tussen blauw en zwart en blauw en grijs) Tussen de de drie fases (bruin/ zwart/grijs) moet je ± 380v meten.
(let op dat je de draden ruim aanstipt en het schroefje niet op de kunstof zit, wil ook nog wel eens gebeuren)

nog ff snel gekeken op mijn TWC, daar zie ik ook het zelfde. Dus als je pennen de juiste meetgegevens weergeven zal er niets aan de hand zijn.
Wel zie ik bij mij staan dat de aarde aangesloten is en bij jou screenprint niet, misschien dat ook nog ff controleren

Schermafbeelding 2023-03-26 om 10.24.58.png
 
  • Like
Reactions: S...
nog ff snel gekeken op mijn TWC, daar zie ik ook het zelfde. Dus als je pennen de juiste meetgegevens weergeven zal er niets aan de hand zijn.
Wel zie ik bij mij staan dat de aarde aangesloten is en bij jou screenprint niet, misschien dat ook nog ff controleren

View attachment 921486
Nice tnx voor het controleren. Die aarde heb ik idd niet erop staan. Wel het voltage van N naar aarde. Dat zou 0 moeten zijn als er geen potentiaal verschil zou zijn (en dus 1 van de 2 niet aangesloten was). Je zou dus moeten zeggen dat beide aangesloten zijn aangezien er een verschil is. Ik heb ook nog geen auto eraan gehad (die krijg ik nog). Misschien ziet hij hem dan.

Qua aansluitingen is het gisteren in de meterkast aangepakt door een elektricien. En alles was doorgemeten voor het aanzetten en erna. L1-L2-L3-N en aarde. Dat zat allemaal goed. De wall connector geeft ook geen fouten. Vond het alleen raar dat de L1 enkel was weergegeven, maar zal wel een app dingetje zijn.
 
Last edited:
Schuko eerst thuis voordat ik mijn 1F 32A stopcontact had en op meerdere plekken in NL en in het buitenland op campings.
De 1 F 32 A ongeveer een jaar thuis.
3F rood regelmatig als ik ergens op een boring aan het werk ben en bij mijn zwager met meer dan 60 kW piek aan panelen op zijn boerderij.
 
Er is hier een Alfen EV pro line in aantocht.

Heb twee vragen over o.a mogelijkheid instellen tarief per RFID Heb hem nog niet staan, dus kan kan ik nog geen account bij Alfen aanvragen en vragen aan hun kwijt..

Paal komt aan de rand van het perceel te staan zodat auto op straat geladen kan worden. (🤐Of dat he-le-maal legit is, is vraag 2.: gaan we wel zien. Ambtenaar die er over gaat is voor goot tegels (want stad ontkomt er niet aan) maar zijn nota is voorlopig afgeschoten -> voorlopig geen beleid = wild west).

Manual van Alfen staat wel van alles over EV techniek, loadbalancing ed maar wat ik niet 123 vinden of en hoe je per RFID een prijs kunt instellen en hoe dat met facturatie gaat. Bijvoorbeeld Tarief A voor je eigen gebruik en B voor doorbelassten naar de zaak C voor buren en D de rest van Nederland.

a. Hoe werkt de instellening en afrekening daarvan?
Zeker als salderen straks of terugleveren voortijdig gaat stoppen zou het wel lekker zijn als iedereen aan standaard tarief de panelen overdag komt leegtrekken.

b. Wie legt buiten de UTP kabel aan. Niet de netwerkbeheerder neem ik aan. Bestaat daar een speciale variant met buitenmantel voor
 
Last edited:
Er is hier een Alfen EV pro line in aantocht.

Heb twee vragen over o.a mogelijkheid instellen tarief per RFID Heb hem nog niet staan, dus kan kan ik nog geen account bij Alfen aanvragen en vragen aan hun kwijt..

Paal komt aan de rand van het perceel te staan zodat auto op straat geladen kan worden. (🤐Of dat he-le-maal legit is, is vraag 2.: gaan we wel zien. Ambtenaar die er over gaat is voor goot tegels (want stad ontkomt er niet aan) maar zijn nota is voorlopig afgeschoten -> voorlopig geen beleid = wild west).

Manual van Alfen staat wel van alles over EV techniek, loadbalancing ed maar wat ik niet 123 vinden of en hoe je per RFID een prijs kunt instellen en hoe dat met facturatie gaat. Bijvoorbeeld Tarief A voor je eigen gebruik en B voor doorbelassten naar de zaak C voor buren en D de rest van Nederland.

a. Hoe werkt de instellening en afrekening daarvan?
Zeker als salderen straks of terugleveren voortijdig gaat stoppen zou het wel lekker zijn als iedereen aan standaard tarief de panelen overdag komt leegtrekken.

b. Wie legt buiten de UTP kabel aan. Niet de netwerkbeheerder neem ik aan. Bestaat daar een speciale variant met buitenmantel voor
Ftp
 
  • Like
Reactions: superuser_3000
Ik heb nu een domme TWC. Heel tevreden van. Hij hangt in de kelder. Kabel gaat door rioolbuisje naar oprit.
IMG_2616_Original.jpeg

Aankomen, dekseltje op rioolbuis openen, kabel uittrekken, knop indrukken, inpluggen en laden. Mid tellertje voor zakelijk doorrekenen, 1 keer per jaar en klaar. Eenvoudiger kan niet.
De weinige kWh-tjes die mijn vrouw met haar wagen laadt worden met de mantel der liefde bedekt.
Anderzijds is het door de subsidies (200% aftrek) wel interessant om een slimme laadpaal te plaatsen. Ook de oplossingen qua slim laden zullen in de toekomst meegenomen zijn (nu nog terugdraaiende teller, dus nog niet aan de orde).
Maar dan zou ik steeds in mijn kelder moeten gaan om mijn kaart te scannen (standaard heb ik dan ook de Tesla knop niet, maar daar zijn wel oplossingen voor ondertussen).
Mijn vraag. Zijn er slimme laadpalen die het laden starten en de kosten op een juiste account boeken, gewoon door het herkennen van de wagen. Als dat al zou kunnen voor de wagen van mijzelf en van mijn vrouw, zou ik al tevreden zijn. Ik heb ook liever niet nog een extra laadkaart, enkel om mijn eigen reeds betaalde kilowattuurtjes af te tappen.
 
Ik heb nu een domme TWC. Heel tevreden van. Hij hangt in de kelder. Kabel gaat door rioolbuisje naar oprit.
View attachment 934142
Aankomen, dekseltje op rioolbuis openen, kabel uittrekken, knop indrukken, inpluggen en laden. Mid tellertje voor zakelijk doorrekenen, 1 keer per jaar en klaar. Eenvoudiger kan niet.
De weinige kWh-tjes die mijn vrouw met haar wagen laadt worden met de mantel der liefde bedekt.
Anderzijds is het door de subsidies (200% aftrek) wel interessant om een slimme laadpaal te plaatsen. Ook de oplossingen qua slim laden zullen in de toekomst meegenomen zijn (nu nog terugdraaiende teller, dus nog niet aan de orde).
Maar dan zou ik steeds in mijn kelder moeten gaan om mijn kaart te scannen (standaard heb ik dan ook de Tesla knop niet, maar daar zijn wel oplossingen voor ondertussen).
Mijn vraag. Zijn er slimme laadpalen die het laden starten en de kosten op een juiste account boeken, gewoon door het herkennen van de wagen. Als dat al zou kunnen voor de wagen van mijzelf en van mijn vrouw, zou ik al tevreden zijn. Ik heb ook liever niet nog een extra laadkaart, enkel om mijn eigen reeds betaalde kilowattuurtjes af te tappen.
Mooie oplossing. Mijn X staat s'nachts binnen dus mijn TWC hangt ook binnen.
 
Ik heb nu een domme TWC. Heel tevreden van. Hij hangt in de kelder. Kabel gaat door rioolbuisje naar oprit.
View attachment 934142
Aankomen, dekseltje op rioolbuis openen, kabel uittrekken, knop indrukken, inpluggen en laden. Mid tellertje voor zakelijk doorrekenen, 1 keer per jaar en klaar. Eenvoudiger kan niet.
De weinige kWh-tjes die mijn vrouw met haar wagen laadt worden met de mantel der liefde bedekt.
Anderzijds is het door de subsidies (200% aftrek) wel interessant om een slimme laadpaal te plaatsen. Ook de oplossingen qua slim laden zullen in de toekomst meegenomen zijn (nu nog terugdraaiende teller, dus nog niet aan de orde).
Maar dan zou ik steeds in mijn kelder moeten gaan om mijn kaart te scannen (standaard heb ik dan ook de Tesla knop niet, maar daar zijn wel oplossingen voor ondertussen).
Mijn vraag. Zijn er slimme laadpalen die het laden starten en de kosten op een juiste account boeken, gewoon door het herkennen van de wagen. Als dat al zou kunnen voor de wagen van mijzelf en van mijn vrouw, zou ik al tevreden zijn. Ik heb ook liever niet nog een extra laadkaart, enkel om mijn eigen reeds betaalde kilowattuurtjes af te tappen.
Dat lijkt me niet mogelijk aangezien bij AC-laden er geen gedetailleerde communicatie is tussen laadpaal en auto. De identiteit kan niet doorgegeven worden.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Dat lijkt me niet mogelijk aangezien bij AC-laden er geen gedetailleerde communicatie is tussen laadpaal en auto. De identiteit kan niet doorgegeven worden.
Een slim systeem moet toch kunnen checken waar mijn wagen is en of die ingeplugd is. En indien ‘thuis’ en ‘Ja’, start het laden en boek op mijn account. Maar dat kunnen ze moeilijk voor elk type wagen gaan met adere API’s gaan opzetten. Dat begrijp ik.
Of dan misschien gewoon de bluetooth connectie detecteren. Die heeft elke wagen tegenwoordig. Hij hoeft zelfs niet te verbinden, dus geen privacy issue. 1 keer configureren welke BT connectie er op welke account geboekt wordt.
Of automatisatie via een app.