Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Beetje luie vraag maar misschien heeft iemand het antwoord hier paraat: ik laad thuis met TWC maar nog op simpelweg 3kw. Wat voor percentage verlies moet ik aan denken tussen wat er bij mij langs de stroommeter loopt en wat er bruikbaar in de accu belandt?
Stond ergens n staatje in dit forum. Tegen de 25% heb ik onthouden. Hoe lager t laadvermogen hoe hoger t verlies.
 
  • Helpful
Reactions: Furb
Beetje luie vraag maar misschien heeft iemand het antwoord hier paraat: ik laad thuis met TWC maar nog op simpelweg 3kw. Wat voor percentage verlies moet ik aan denken tussen wat er bij mij langs de stroommeter loopt en wat er bruikbaar in de accu belandt?
J moet met meerdere zaken rekening houden. Vanaf de TWC naar de Tesla is het ergens net over de 10%. Daarbij komen ook nog de de verliezen in het systeem tussen meter in de meterkast en de TWC. Alles wat daar tussen zit geeft weerstand. Heb je een extra meter in de meterkast dan kun je gaan vergelijken wat die geeft t.o.v. de Tesla. Maar de Tesla geeft hele kWh dus daar heb je al een fout. Heb je de meter vlak bij de TWC dan neem je de veliezen in de kabel tussen de meterkast en de meter weer niet mee.
 
  • Helpful
Reactions: Furb
Nou als je 12 uur aan het laden bent met 2,51 kW of 3,49 kW dan maken die 3 decimalen wel een beetje uit. De tweede decimaal kun je over discussiëren maar de eerste is best wel te meten.
Hoe nauwkeurig zijn je sensors? Niet nauwkeurig genoeg dus. Veel gemaakte denkfout dat als je decimalen ziet dat die ook daadwerkelijk geldig zijn. Cursus meettechniek doet dan wonderen.
 
Ik heb een 1 fase 20A aansluiting en het laadverlies varieert tussen de 10% en 15% afhankelijk van de bekende zaken als hoe lang laad je, wat is de temperatuur ed. Voor de rekenmethode hanteer ik dan ook standaard 12% laadverlies.

Hier mee eens, verlies is 10-15% maar het hangt ook af van hoelang je laadsessie is. Zeker met de kou omdat de batteryheater de batterij op temperatuur moet brengen. Dan is het verlies nl. nog veel hoger.

Als je b.v. altijd laad van 40-60% heb je veel meer verlies dan van 10-90% en het scheelt ook als je batterij al goed warm is door je lange auto rit (1.5u+).

Er zit ook "verlies" in het voorverwarmen van je auto.

Mijn bruto/netto is ongeveer 33% verlies.
 
Hoe nauwkeurig zijn je sensors? Niet nauwkeurig genoeg dus. Veel gemaakte denkfout dat als je decimalen ziet dat die ook daadwerkelijk geldig zijn. Cursus meettechniek doet dan wonderen.
Nou ik weet wel iets van nauwkeurigheid van sensoren af. Als we een putje boren naar bijvoorbeeld 3000m. (Dat is niets bijzonders want het groninger gasveld ligt daar ook ongeveer) En er zou een andere put in de buurt zijn dan wil je wel weten waar die zou kunnen zitten en waar je op die diepte zelf ongeveer aan het boren bent. En daarbij speelt sensor nauwkeurigheid een belangrijke rol.
Maar even terug op kWh. De factor tijd is redelijknauwkeurig te meten en een kW is 1000 W. Een Wat is een berekende waarde van Spanning (V) en de stroomsterkte (A). Nu heb ik geen kennis van de nauwkeurigheid van de Tesla sensoren, maar ik verwacht dat Tesla wel met een nauwkeurigheid van 10 V en 5 A kan meten. Dan zit ik dus op een nauwkeurigheid van 50 W. Dat is dus duidelijk minder dan de 0,1 kW en dus 0,1 kWh. Dus ik blijf erbij dat je de eerste decimaal van de kWh waarde best kunt gebruiken.
Nu weet ik ook dat een fout van 50W na 10 uur een fout is van 500 Wh en dus 0,5 kWh. Maar hoe vaak laad je 10 uur en door de eerste decimaal helemaal niet mee te nemen wordt je laad efficiëntie berekening wel heel onnauwkeurig.
En ik verwacht dat de sensoren nauwkeuriger zijn. Ik heb namelijk nog geen verschil van 10 V tussen mijn kWh meter en de Tesla gezien.
 
  • Informative
Reactions: **BatteryLow**
Je vergeet dat er meer factoren een rol spelen zoals blindvermogen, je hebt immers te maken met wisselspanning. Je kunt redelijkerwijs aannemen dat de fout ongeveer 3% is, bovendien heeft ook de meetapparatuur zelf een onnauwkeurigheid. Dat dien je mee te nemen in de foutberekening. Die fout berekening geldt ook voor je kWh meter, ook die is niet absoluut.
 
Ik heb sinds vandaag een laadpaal thuis van New Motion/Shell Recharge waarvan de kosten van het laden worden vergoed door mijn werkgever. Nu moet ik zelf een prijs invullen wat ik vergoed wil krijgen voor het elektriciteitsverbruik. Zijn er nog mensen die dit hebben moeten doen? Ik weet niet goed wat ik moet invullen: er staat dat je de energieprijs moet invullen, maar dit is natuurlijk niet de volledige kost. Bovenop komen nog eens transport-/distributiekosten en andere kosten. Bovendien veranderen de prijzen bij mij ook elke maand. Enig advies hierover?
 
Ik heb sinds vandaag een laadpaal thuis van New Motion/Shell Recharge waarvan de kosten van het laden worden vergoed door mijn werkgever. Nu moet ik zelf een prijs invullen wat ik vergoed wil krijgen voor het elektriciteitsverbruik. Zijn er nog mensen die dit hebben moeten doen? Ik weet niet goed wat ik moet invullen: er staat dat je de energieprijs moet invullen, maar dit is natuurlijk niet de volledige kost. Bovenop komen nog eens transport-/distributiekosten en andere kosten. Bovendien veranderen de prijzen bij mij ook elke maand. Enig advies hierover?
Toen ik nog een contract had met vaste tarieven vulde ik het gemiddelde in van het hoog en laag tarief. Het tarief was inclusief alle opslagen.
Sinds December heb ik een dynamisch contract op basis van uurtarieven en sindsdien ga ik uit van het gemiddelde tarief van de afgelopen periode. Omdat de gemiddelde tarieven in een maand niet heel veel veranderen, pas ik de tarieven één keer per maand aan. Als het gemiddelde erg gaat afwijken, pas ik het tarief tussendoor weer aan.
 
Ik heb sinds vandaag een laadpaal thuis van New Motion/Shell Recharge waarvan de kosten van het laden worden vergoed door mijn werkgever. Nu moet ik zelf een prijs invullen wat ik vergoed wil krijgen voor het elektriciteitsverbruik. Zijn er nog mensen die dit hebben moeten doen? Ik weet niet goed wat ik moet invullen: er staat dat je de energieprijs moet invullen, maar dit is natuurlijk niet de volledige kost. Bovenop komen nog eens transport-/distributiekosten en andere kosten. Bovendien veranderen de prijzen bij mij ook elke maand. Enig advies hierover?

Je prijs inclusief belastingen en toeslagen, die kan je energieleverancier je geven.
Als ze maandelijks wisselen maandelijks bedrag aanpassen in de portal denk ik.

Vastrecht kun je doorrekenen naar rato maar dan moet je eigenlijk ook je korting energiebelasting naar rato eraf halen, ik heb besloten dat vastrecht niet door te rekenen, is me een te laag bedrag om ooit discussie over te moeten voeren mocht ik een controle krijgen.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Ik heb sinds vandaag een laadpaal thuis van New Motion/Shell Recharge waarvan de kosten van het laden worden vergoed door mijn werkgever. Nu moet ik zelf een prijs invullen wat ik vergoed wil krijgen voor het elektriciteitsverbruik. Zijn er nog mensen die dit hebben moeten doen? Ik weet niet goed wat ik moet invullen: er staat dat je de energieprijs moet invullen, maar dit is natuurlijk niet de volledige kost. Bovenop komen nog eens transport-/distributiekosten en andere kosten. Bovendien veranderen de prijzen bij mij ook elke maand. Enig advies hierover?

Gewoon een vast tarief hanteren. Neem de kosten van laadpaal uit de straat.

Ik maak elke maand een foto van de kWh meter van m'n laadpaal en het aantal kWh van die maand vermenigvuldig ik met het tarief van de straatpaal voor mijn eigenlijk onderneming.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik heb hier al veel gelezen over de app Jedlix, alleen zie ik niet meteen het nut ervan. Opladen tijdens daluren of schema’s instellen kan ik toch al via de Tesla app, of mis ik iets?

Ook als ik starttijd instel om 21u begint hij nu al met laden. Moet ik dezelfde starttijd dan instellen in de Tesla app?
 
Last edited:
Ik heb geen dynamische tarieven :)
Hoeft niet. Jedlix betaalt je een premie voor de kilowattuurtjes die je in de daluren laadt. Als je ook zelf nog eens dynamisch tarief hebt, profiteer je dubbel.
En neen, ze zijn Sinterklaas niet. Die premie krijgen ze van de elektriciteitsleveranciers terug. Hoe meer mensen in de daluren laden, hoe groter de vraag daar dan blijft en hoe stabieler de prijs. Die dreigt anders negatief te gaan.
Omgekeerd, op piekmomenten moet er soms heel duur geproduceerd worden, elke laadbeurt die ze uit die piekmomenten kunnen halen is winst. Ik weet niet of het nog gebeurt, maar in België werden soms vliegtuigmotoren bijgeschakeld om hoge pieken te kunnen opvangen.
 
  • Like
Reactions: vdvaxel
Hoeft niet. Jedlix betaalt je een premie voor de kilowattuurtjes die je in de daluren laadt. Als je ook zelf nog eens dynamisch tarief hebt, profiteer je dubbel.
En neen, ze zijn Sinterklaas niet. Die premie krijgen ze van de elektriciteitsleveranciers terug. Hoe meer mensen in de daluren laden, hoe groter de vraag daar dan blijft en hoe stabieler de prijs. Die dreigt anders negatief te gaan.
Omgekeerd, op piekmomenten moet er soms heel duur geproduceerd worden, elke laadbeurt die ze uit die piekmomenten kunnen halen is winst. Ik weet niet of het nog gebeurt, maar in België werden soms vliegtuigmotoren bijgeschakeld om hoge pieken te kunnen opvangen.
Duidelijk, bedankt!

Begrijp ik het goed dat je enkel een vergoeding krijgt in de daluren? Ik heb namelijk zonnepanelen dus ik ga ook veel overdag opladen voor zover dat mogelijk is.