Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Fout. Het enige dat je niet meer krijgt is de per kwh-vergoeding voor smart charging. Helemaal niet meer met Jedlix, alleen nog voor bepaalde contracten bij Engie Drive (o.a. niet voor een dynamisch contract).

Helemaal juist. Hier ging ik de mist in.

Het smart charging zelf werkt nog perfect (zowel als je tweevoudig als dynamisch tarief hebt, op beide apps).

Bij mij werkte het op een bepaald moment niet meer. Ik heb dan heel wat mails op en neer met de helpdesk van Jedlix gevoerd (ik was op een bepaald ogenblik hun beta tester), maar er kwam geen beterschap.
Toen ik geen extra vergoeding meer kreeg bij Jedlix, het systeem me voor meer dan 50% in de steek liet en ik overging naar een dynamisch contract heb ik me laten uitbetalen door Jedlix en de app. verwijderd.
Ik ben blij voor u dat het (nu terug) werkt voor u.

Sinds de laatste update van de HomeWizard app. is mijn dynamisch Engie contract perfect te sturen en laad ik mooi tijdens de goedkoopste uren (met de TMC aan 13A)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Tot wanneer Tesla de legacy API afsluit (volgens Tesla deze maand). Dat is voor nieuwe auto’s al enkele weken het geval, nl. met mijn nieuwe Model S.

Mijn TMC steekt in een HomeWizard Energy socket, het is deze laatste die ik laat schakelen in functie van het dynamisch tarief.
Tesla heeft hierop geen invloed.
De Energy socket krijgt van uit de HomeWizard app. een commando om aan te schakelen en de TMC gaat starten met laden. Is het dynamisch interessant uur voorbij, krijgt de socket een commando om uit te schakelen en stopt het laden...
 
Mijn TMC steekt in een HomeWizard Energy socket, het is deze laatste die ik laat schakelen in functie van het dynamisch tarief.
Tesla heeft hierop geen invloed.
De Energy socket krijgt van uit de HomeWizard app. een commando om aan te schakelen en de TMC gaat starten met laden. Is het dynamisch interessant uur voorbij, krijgt de socket een commando om uit te schakelen en stopt het laden...

Thanks, ik ging er verkeerdelijk van uit dat dat je de Tesla API gebruikt.
Das 2-fasig laden, zit je dan niet onvermijdelijk altijd ook met dure segmenten met een dynamisch tarief?

Ik was eigenlijk quasi net klaar om hetzelfde in software te doen, met een homewizard P1 en de Tesla API, toen ik tot de vaststelling kwam dat ik het laden op mijn nieuwe auto niet kon starten omdat die alleen de nieuwe fleet api toelaat.
Mischien dat ik toch nog door de zure appel heen bijt en de nieuwe security features implementeer. Doordat Jedlix geen weet heeft van het verbruik van mijn warmtepomp is mijn capaciteitstarief nu een 4-tal kW hoger dan in het ideale geval.
 
Op een nachtje laad ik een 200km op 13A met de Mobiele lader, wat voor mij ruimschoots voldoende is. Moet er toch eens sneller of meer geladen worden, dan zit ik dicht genoeg bij de SuC van Heusden-Zolder om mij te bedienen.
Wat het capaciteitstarief betreft, door zo te laden blijf ik voor het laden sowieso onder de 3kW. In de HomeWizard app. heb ik ingesteld dat als ik de 3,5kW overschrijdt voor langer dan 5 min. de Energy socket (de TMC dus) moet uitgeschakeld worden (omdat ik meestal alleen 's nachts laad is dat geen probleem). Op die manier heb ik mijn kwartierpiek vorig jaar kunnen houden op 3,2kW. Helemaal niet slecht, al zeg ik het zelf 😀
 
Bij mij werkte het op een bepaald moment niet meer. Ik heb dan heel wat mails op en neer met de helpdesk van Jedlix gevoerd (ik was op een bepaald ogenblik hun beta tester), maar er kwam geen beterschap.
Toen ik geen extra vergoeding meer kreeg bij Jedlix, het systeem me voor meer dan 50% in de steek liet en ik overging naar een dynamisch contract heb ik me laten uitbetalen door Jedlix en de app. verwijderd.
Ik ben blij voor u dat het (nu terug) werkt voor u.
Ook mijn verhaal, behalve dat ik de vergoeding wel nog kreeg, maar die ging toen nog verloren in het wakker houden van de auto.
Persoonlijk contact was positief. Ik deed zelfs een interview met hen voor het krantje van Engie (na het interview verder niets meer van gehoord).
Toen ze het laden om de 10 minuten stopten, ook aan de supercharger en ik daarvoor Tesla al een paar keer gebeld had, heb ik het voor bekeken gehouden.
Er ligt nog een lange weg tussen een goed idee en succesvolle implementatie. En dat lukte niet goed.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Krisja
Op een nachtje laad ik een 200km op 13A met de Mobiele lader, wat voor mij ruimschoots voldoende is. Moet er toch eens sneller of meer geladen worden, dan zit ik dicht genoeg bij de SuC van Heusden-Zolder om mij te bedienen.
Wat het capaciteitstarief betreft, door zo te laden blijf ik voor het laden sowieso onder de 3kW. In de HomeWizard app. heb ik ingesteld dat als ik de 3,5kW overschrijdt voor langer dan 5 min. de Energy socket (de TMC dus) moet uitgeschakeld worden (omdat ik meestal alleen 's nachts laad is dat geen probleem). Op die manier heb ik mijn kwartierpiek vorig jaar kunnen houden op 3,2kW. Helemaal niet slecht, al zeg ik het zelf 😀

Mooi gedaan zo! Maar wel een heel andere situatie dan bij mij: Alles is electrisch. Met mijn warmtepomp en electrisch koken is het sowieso al moeilijk onder de pakweg 6kW te blijven. We hebben ook 2 Teslas en mijn zoon heeft een electrische XC40 bedrijfswagen die via een aparte lader moet opgeladen worden om vergoed te kunnen worden. Ik ben al blij als ik mijn capaciteitstarief onder de 11kW kan houden.
Mijn strategie is om zo weinig mogelijk in de week op te laden, en zo veel mogelijk aan de veel goedkopere (dynamische) tarieven in het weekend.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Krisja and job-lek
In de HomeWizard app. heb ik ingesteld dat als ik de 3,5kW overschrijdt voor langer dan 5 min. de Energy socket (de TMC dus) moet uitgeschakeld worden (omdat ik meestal alleen 's nachts laad is dat geen probleem).
Is het niet slecht om tijdens het laden dit plots te stoppen door de homewizard socket die geen stroom meer krijgt?
Als ik me niet vergis kreeg ik dan altijd van Tesla een melding dat het laden onverwacht gestopt is…

Had dit in het begin ook zo geregeld maar leek me niet echt “gezond” te zijn.
 
Is het niet slecht om tijdens het laden dit plots te stoppen door de homewizard socket die geen stroom meer krijgt?
Als ik me niet vergis kreeg ik dan altijd van Tesla een melding dat het laden onverwacht gestopt is…

Had dit in het begin ook zo geregeld maar leek me niet echt “gezond” te zijn.
3x 16 A onverwacht onderbreken is niet echt een goed plan als dat niet op de nul doorgang gebeurd nee. Cursusje vonken trekken. Het is niet voor niets dat de Mennekes stekker eerst de pilot verbinding onderbreekt zodat de stroom normaal wordt uitgeschakeld.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Urbanus
3x 16 A onverwacht onderbreken is niet echt een goed plan als dat niet op de nul doorgang gebeurd nee. Cursusje vonken trekken. Het is niet voor niets dat de Mennekes stekker eerst de pilot verbinding onderbreekt zodat de stroom normaal wordt uitgeschakeld.
Een Home Wizard socket mag 16A schakelen maar met een Schuko kan betreffende persoon max. 13A laden (1 fase).
 
  • Like
Reactions: Krisja
Als je geen directe koppeling hebt met de inverter kan je de app het laten sturen op basis van info over het aantal zonnepanelen en de ligging.
Niet ideaal maar dan is het een benadering van de actuele opwek.
Er zijn meer aps die geen directe koppeling hebben met je zonnepanelen en uitgaan van een “virtuele” opbrengst. Niet ideaal maar beter dan niets, al gaat mijn voorkeur uit naar een sturing op basis van de werkelijke opbrengst en actueel verbruik van je huis.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Met een TWC Gen3 kun je bepaalde auto's toegang geven tot de lader (en anderen/vreemden dus blokkeren).
Is "toegang geven" ook mogelijk voor niet-Tesla's???

Voorbeeld:
- Een Tesla en een Etron mogen laden aan de TWC
- Alle overige EV's (incl. vreemde Tesla's) kunnen niet laden aan de TWC
Volgens mij niet, je hebt 3 opties meen ik me te herinneren.
1. alle EV's
2 alleen Tesla's
3 alleen je eigen Tesla
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD