Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Moet je beide wagens dagelijks laden dan? Ik heb een overschot aan laadmogelijkheden. Eigenlijk hoef ik gemiddeld maar 2x per week een paar uur te laden. Ik doe dit meestal op kantoor omdat t daar goedkoper is dan thuis. Op kantoor hebben we 3x 22kw laadpunten waar ik het meeste (2x/wk) gebruik van maak. Mijn pa heeft met zijn Tesla aan 1x/wk ruim voldoende. Dan hebben we nog een Foutlander die ca. 4x in de week een paar uur laad.
Thuis gebruik ik een enkele keer als ik in het weekend meer dan 350km rij. Heb daar de HPWC vooral opgehangen omdat ie er eindelijk was, ik de oplossing icm de Maxem mooi vind en voor een toekomstige EV voor mijn vrouw die wel vooral thuis zal laden.
Ging me om het gebruiksgemak, maar met wat jij aangeeft heb je wel een punt. Misschien moet ik het eerst maar eens in de praktijk ervaren. De laadkast hangt op een plek, zodanig dat vanuit beide plaatsen makkelijk kan worden geladen.

Dank voor het meedenken.
 
Maar kan dat dan bij bedrijven zo maar?
Ik begreep eerder dat je op huisadressen niet zo maar een tweede aansluiting kan krijgen ?

Heb het nog niet geprobeerd maar op de website van Enexis staat:
"Bij Enexis kunt u een nieuwe gasaansluiting of elektriciteitsaansluiting aanvragen voor uw nieuwbouwhuis. Ook een bouwaansluiting of een extra aansluiting kunt u door ons laten aanleggen."

Ik lees verder nergens dat je geen twee aansluitingen op één adres kan hebben. Het is niet gebruikelijk maar van wat ik tot nu toe gelezen heb komen ze hem gewoon aansluiten.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Heb het nog niet geprobeerd maar op de website van Enexis staat:
"Bij Enexis kunt u een nieuwe gasaansluiting of elektriciteitsaansluiting aanvragen voor uw nieuwbouwhuis. Ook een bouwaansluiting of een extra aansluiting kunt u door ons laten aanleggen."

Ik lees verder nergens dat je geen twee aansluitingen op één adres kan hebben. Het is niet gebruikelijk maar van wat ik tot nu toe gelezen heb komen ze hem gewoon aansluiten.

Dat zal dan ongetwijfeld ook wel extra vastrecht gaan opleveren wat de vraag naar het rendement weer wat vertroebelt.
 
Uit mijn hoofd ongeveer €540 ex btw. Energiebelasting is zo'n 12 cent de kWh dus die heb je zo terugverdiend. Dat is inclusief 25 meter nieuwe kabel leggen vanaf de hoofdleiding in de straat.

Daarnaast ook nog jaarlijks pakweg €250 aan vastrecht. Over vijf jaar gezien zijn de kosten pm €1.750. Gegeven dat je je op dat moment 7 cent per kWh bespaart moet je grofweg in die periode minimaal 25.000 kwh verbruiken om er profijt van te hebben. Komt pakweg overeen met 100.000 km - 20.000 per jaar. Met een paar auto's haal je dat zo. Gegeven dat een aantal zaken niet wijzigen in die 5 jaar. Met 40.000 km's per jaar thuis -geladen zou me dat pakweg €350 op jaarbasis besparen. Dat is ook direct het maximaal profijt - boven 10.000 kWh op jaarbasis heb je die korting ook. Heb je gezamenlijk twee auto's die beiden veel km's maken dan zou je er dus eigenlijk twee extra aansluitingen moeten hebben, één per auto.. -;)
 
Als je geen extra aansluiting kunt of wilt regelen en je stookt nog met een gewone gas CV ketel, dan kun je er ook voor kiezen om je huis + tapwater elektrisch te gaan verwarmen dmv bijv. een lucht/water warmtepomp.
Daarmee stijgt je elektriciteitsverbruik zodanig dat je aardig in de buurt of boven de 10.000kWh per jaar komt, en valt de stroom voor de auto boven de 10.000kWh in het verlaagde belastingtarief.
Het grappige is dat dit het beste werkt bij een systeem met een slechtere COP... oftewel wanneer je een minder efficient afgiftesysteem hebt (gewone hoge temperatuur radiatoren dus).
Er zijn lucht/water warmtepompen op de markt die voor hoogtemperatuur systemen geschikt zijn (bijv. deze Verwarming en warmtapwater voor uw woning | Daikin Altherma HT warmtepomp | Daikin - deze is overigens aardig aan de prijs...) die een COP van om en nabij 2,6 halen, waarmee je qua elektriciteit kostprijs precies break-even zit met gas.

Zet je dat af tegen de €1750 aan kosten die @Edi99 hierboven noemt,
(Edit: ik had per jaar gerekend maar was over 5 jaar, tekst aangepast:)) en de subsidies op warmtepompen, dan hoeft de installatie uiteindelijk niet zoveel meer te kosten dan een gewone gasketel... (en toch de financiële voordelen die je met zo'n extra aansluiting zou hebben)

Dan heb ik verder nog niet meegenomen dat je de gasaansluiting helemaal zou kunnen opzeggen, wat ook weer enkele honderden euro's per jaar vastrecht scheelt...
 
Last edited:
Tegenover de heffingen staat de vaste vermindering van de energiebelasing. (2017: € 373,33). Deze geldt echter niet voor een aansluiting zonder verblijfsfunctue.
De overheid ziet een deel van het energieverbruik als basisbehoefte. Elk huishouden heeft een bepaalde hoeveelheid gas en elektriciteit minimaal nodig, hierover hoeft u geen belasting te betalen. De energiebelasting wordt daarom verminderd met een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting per jaar, dat wordt verrekend via uw energierekening. De vermindering wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld en geldt alleen voor onroerende zaken met verblijfsfunctie zoals een huis of kantoor. Hieronder een overzicht van de energiebelastingen vanaf 2008, inclusief btw. Per 1 januari 2016 bedraagt de vermindering energiebelasting € 376,08.
Zie voor meer informatie: Energiebelasting op energieverbruik - Gaslicht.com
 
Die vaste vermindering heb ik al op met mijn standaard verbruik thuis van 4000 kWh.

Sinds 1 januari heb ik 1422 kWh verbruikt voor het laden van de auto. De energiebelasting voor onder de 10.000 kWh is €0,12. Daar boven heb je een verlaagt tarief maar is het nog steeds 7 cent. Die eenmalige aansluitkosten en extra vastrecht heb ik er zo uit t.o.v. energiebelasting + btw betalen. Ik laad thuis en kan daarmee de BTW niet verrekenen. Nu nog even uitzoeken of een extra huisaansluiting in de wetgeving past aangezien het is bedoeld als stimulans om extra openbare laadpalen te realiseren.
 
Productief ochtendje gehad !!

View attachment 212337 View attachment 212338 View attachment 212339 Na aanschaf van 30 extra zonnenpanelen (totaal nu 56) om de Tesla te voorzien van ZonEnergie hebben we vanochtend de voorbereiding getroffen voor de toekomst.
2 stroom kabels en 2 UTP kabels getrokken voor het oplaad station. Alles dubbel zodat we voorbereid zijn op de toekomst. Qua oplaad station heb ik nog een aantal opties en daarin nog geen keuze gemaakt.
Zou wel de kabels wat dieper en beschermd ingegraven hebben.
Verder mooi karweitje natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Helaas gaan niet dieper. Zit grofpuin onder en is verdichting met een 10 tons trilmachine. De utp kabels liggen wel in een aparte mantel.

Is een Tesla WallConnector niet iets hiervoor? Een nette mode 3, type 2 lader...nog de daisychainen ook mocht je meerdere auto's willen kunnen laden aan 1 aansluiting (tot 4). Geen pasjes of gerommel...plug and play (Oplaadinstallatie voor thuis).

Wanneer mijn Model 3 ook echt besteld gaat worden, dan zou dit mijn eerste optie zijn voor aan mijn gevel. Zelfs voor incidenteel "over de stoep" laden is het een elegante oplossing. Niet te duur, zeer flexibel (1 of 3 fases tot 32A geen probleem).
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Hi,

Wij gaan verhuizen en gaan gebruik maken van een gezamenlijke parkeergarage. Men is nu op ongeveer 90% van de bouw van deze garage, de eerste VVE is net achter de rug. Hier heb ik het punt voor het aanleggen van laadpalen der discussie gesteld, na een inventarisatie blijkt dat er 14 (van de +/- 100) bewoners zijn die een laadpaal op de parkeerplek willen. Helaas zijn deze plaatsen verdeeld over de gehele parkeergarage.

We zijn nu in contact met de bouwer van de garage om met een voorstel te komen voor de aanleg van voorzieningen. """""""

Iemand ervaringen hiermee? Alle tips zijn meer dan welkom.
Inmiddels een paar maanden verder en een stuk wijzer geworden.
We hebben o.a. een offerte ontvangen van The New Motion voor de aanleg van 15 laadpalen in onze parkeergarage.

De maandelijkse kosten voor de berijders zijn €4,- excl. BTW per maand waarmee de hele administratie en doorbelasting naar een prive persoon of direct naar een leasemaatschappij verzorgt wordt en de VVE dus geen administratief werk aan heeft.
Voor het loadbalancing wordt eveneens een maandelijks tarief berekend van 5 euro per maand per laadpaal wat men ziet als een verdienste van de VVE om geen upgrading van stroomaansluiting te hoeven bieden omdat loadbalancing dit zo efficiënt mogelijk regelt. Dit bedrag kan per paal afgekocht worden voor 300 euro per 5 jaar per paal, is dus bij 15 palen 4500,- ex.

Nu kan ik me prima vinden in de kosten per maand voor het administratieve deel, maar een abonnement voor het load balancing vind ik merkwaardig.

Hebben jullie daar vaker van gehoord?
 
Je verwart aanleg met exploitatie. Blijkbaar speelt het verdienmodel van TNM daar handig op in.
Aanleggen kan elk fatsoenlijk elektrotechnisch installatiebedrijf en exploitatie plus administratie kan met 15 MID tellertjes, Excel, een vast maandbedrag en jaarlijkse eindafrekening.
Wel mooi initiatief, trouwens. (Ik heb zelf een 3x16A wcd in onze parkeergarage van 13 parkeerplekken gewoon achter de meterkast van het appartement laten plaatsen.)
 
Maxem vraagt er ook een paar euro per maand voor. Ik vraag me daarbij af waar de loadbalancing berekend wordt. Als de laadpaal dat zelf met de andere laadpalen en de slimme meter uitvogelt zou het prima kunnen in 1 bedrag bij aanschaf. Wellicht dat je er updates op krijgt voor de ondersteuning van bijv. zonnepanelen en andere laadpalen. Zou er ééns naar vragen bij TNM. Load balancing over alleen de laders hebben er wel meer, ook zonder maandelijkse kosten.