Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Maxem laat je toe om het laadvermogen van de TWC aan te passen ifv de restcapaciteit van je installatie. je kan dus besparen door een lager vermogen van je thuisinstallatie (bijv 25A ipv 32A).
Ik heb de TWC buiten geïnstalleerd op een inox paal. ik weet niet of dit met de Fivari ook kan.
Het aanpassen van het laadvermogen aan de beschikbare restcapaciteit, is exact wat de Fivari SMART doet. Daarin onderscheidt hij zich van de Mobile of van heel wat andere vaste laadoplossingen. Er is de elektronica en dan is er de behuizing waarin het geheel gemonteerd wordt. Voor een fivari-SMART met vast kabel is mijn behuizing IP66. Alle doorvoeringen gaan via wartels.
Inbouwen in een behuizing naar keuze, zelf een inox behuizing kan uiteraard ook.
 
Ik heb een eigen parkeerplek in een parkeergarage van een appartementengebouw (ik woon zelf er tegenover) en moet een laadpunt gaan installeren. VVE in principe akkoord zolang veilig geïnstalleerd is en kosten verrekend (meter) worden.

Mijn vraag is als ik een laadpunt (ik zag aanbieders als evbox, themotion, nuon etc) van 11kW laat installeren, wat zijn dan risico's op overbelasting (vve staat natuurlijk niet te wachten op regelmatig springende stoppen/schakelaars in de nacht) en in hoeverre is loadbalancing noodzakelijk? Het gebouw/garage is modern, ongeveer 10 jaar oud. De enige elektrische auto.
Of waar kan ik opletten (dat ik van de installateur/aanbieder geen "te duur advies / abonnement" krijg)?
Nog andere puntjes om op te letten? Dank voor jullie hulp.


Ik zit in identiek dezelfde situatie. Wat een gedoe. En zeer duur.

1/ aparte teller voor elektrische wagens in de garage los van de gemene delen (lift etc) - via distributiebeheerder Eandis (BE) - 3fase 40A/3x400V - ruim €1200
2/ Tellerkast met differentieel/verdeelbord etc €1000

3/ Amtron Basic R laadpaal en kabel tot aan staanplaats etc - €2500

4/ Keuring en werken aan de aarding. €?

Kortom een stevige investering en daar ik de enige ben met elektrische wagen moet ik alles zelf bekisten met mogelijke zicht op recuperatie van een deel van de kosten indien er nog iemand van de tellegkast gebruik wil maken.

Strafste moet nog komen. Alles mag slechts 16A monofase gebruikt worden (hoewel 3-fase voorzien is) om zoveel mogelijk mensen de kans te geven van dit systeem gebruik te maken...

Mijn verhaal is intussen 6 maand bezig en sta nog steeds nergens.

Ik ben echt benieuwd naar uw vorderingen in dit verhaal. Veel succes in ieder geval. Tips zeker welkom ;)
 
Ik zit in identiek dezelfde situatie. Wat een gedoe. En zeer duur.

1/ aparte teller voor elektrische wagens in de garage los van de gemene delen (lift etc) - via distributiebeheerder Eandis (BE) - 3fase 40A/3x400V - ruim €1200
2/ Tellerkast met differentieel/verdeelbord etc €1000

3/ Amtron Basic R laadpaal en kabel tot aan staanplaats etc - €2500

4/ Keuring en werken aan de aarding. €?

Kortom een stevige investering en daar ik de enige ben met elektrische wagen moet ik alles zelf bekisten met mogelijke zicht op recuperatie van een deel van de kosten indien er nog iemand van de tellegkast gebruik wil maken.

Strafste moet nog komen. Alles mag slechts 16A monofase gebruikt worden (hoewel 3-fase voorzien is) om zoveel mogelijk mensen de kans te geven van dit systeem gebruik te maken...

Mijn verhaal is intussen 6 maand bezig en sta nog steeds nergens.

Ik ben echt benieuwd naar uw vorderingen in dit verhaal. Veel succes in ieder geval. Tips zeker welkom ;)

Dat van die "mag slechts 16A monofase gebruikt worden" snap ik niet, je bent toch de enige die dit gaat gebruiken ?
En het is inderdaad een behoorlijk bedrag. De Amtron Basic R ken ik niet, hoe duur is die en hoeveel van de 2500 is bekabeling ?
 
Dat van die "mag slechts 16A monofase gebruikt worden" snap ik niet, je bent toch de enige die dit gaat gebruiken ?
En het is inderdaad een behoorlijk bedrag. De Amtron Basic R ken ik niet, hoe duur is die en hoeveel van de 2500 is bekabeling ?


3x16 A laden dan kunnen er in theorie, wat heb horen vertellen ;), bij een 40A installatie slechts 2 mensen laden simultaan. Anders is er een verzwaring nodig.

1x16A monofase laat laden op elke fase toe en zou op die manier tot 6 mensen kunnen laten laten in monofase met dezelfde installatie. En dat is in het belang van de gemeenschap beter...

Maar ook al ben ik de enige en ook al betaal ik alles dan nog krijg ik niet de vrijheid om het vermogen wat er is optimaal te gebruiken. Ik kan dit in een volgende vergadering proberen te bekomen maar dat zal een heftig debat worden. Individueel vs algemeen belang.

Amtron - €1500
 
Strafste moet nog komen. Alles mag slechts 16A monofase gebruikt worden (hoewel 3-fase voorzien is) om zoveel mogelijk mensen de kans te geven van dit systeem gebruik te maken...

Wat n gedoe. Ik heb er geen verstand van, maar op die capaciteit zouden toch zo 6-8 auto's met loadbalancing op 3fase gelijktijdig kunnen laden zonder problemen? Kan je niet afspreken dat toekomstige rijders gebruik capaciteit kunnen afspreken op basisvakken van gelijke rechten. Kan je scenario s met ze doornemen: wat als er de komende 5 jaar, 1, 4 of 8 auto s bij komen?
Sterkte ermee.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit over de capaciteit (3,7 of 11) maar er is bij mij nog wel normale welwillendheid vanuit bestuur.
 
  • Like
Reactions: TSL8
Het maximale laadvermogen met een enhanced lader is 16,5 kW of 3f 24A.
Daarvoor moet je een transfo installeren. Kostprijs daarvan is ruim 1200€. Die heeft ook bijkomende verliezen.
Andere opties zijn:
enkelfasig laden aan 32A of 7,5 kW
Tweefasig laden (eigenlijk driefasig laden op 3x230 netwerk) aan 10 kW.
Voor overnachtelijk laden voldoen beide alternatieven maar het gaat net iets minder snel.
Persoonlijk zou ik de meerkost van de transfo niet nemen.
hoezo tweefasig?
 
De drie geleiders worden gebruikt maar een wordt gebruikt om de stroom terug te voeren zodat je een laadvermogen krijgt van 2x230Vxstroom en daarom wordt hier gesproken van tweefasig laden. Je moet de lader op een speciale manier aansluiten met een speciaal koppelstuk. Enkel voor 3x230v netwerken. De TWC kan dat trouwens ook, net als elke andere vaste lader.
 
De drie geleiders worden gebruikt maar een wordt gebruikt om de stroom terug te voeren zodat je een laadvermogen krijgt van 2x230Vxstroom en daarom wordt hier gesproken van tweefasig laden. Je moet de lader op een speciale manier aansluiten met een speciaal koppelstuk. Enkel voor 3x230v netwerken. De TWC kan dat trouwens ook, net als elke andere vaste lader.
thx Fivari. Heb je een link met meer info hierover? Vroeger sloot ik de drie fases aan op mijn KEBA P20 laadpunt met een van de fasen als neuter en kon ik de MS inderdaad "tweefasig" laten laden aan ongeveer 30km/u (2x16A). Sinds ongeveer een jaar weigert de wagen bij deze configuratie nog te laden. Aan de KEBA P20 kan het volgens mij niet liggen, want die is altijd off-line.
 
Goed om weten @PvdG . Zelfde issue met de maxem en de TWC die rood knippert op stand F.
Ik dacht dat het te maken had met het feit dat de TWC en Maxem voorlopig nog op een monofase installatie staan. Deze wordt maandag omgeschakelt naar 3+N. Indien het dan nog zo blijft neem ik de TWC gelijk mee als ik mijn MX na de middag in ontvangst ga nemen :)
Ondertussen is het probleem opgelost. Na de omschakeling naar 3 fasen even Cohere gebeld die de Maxem config hebben aangepast, TWC herstart en het rode knipperlicht verdween als sneeuw voor de zon :)
Laden werkt prima aan 70km/u 25A. Tevreden klant :)
 
  • Like
Reactions: HWS
Goede avond heren,

Mijn eerste post op het forum, heb sindskort een MS75 en LAAAIEND enthousiast over. Wilde even mijn laadoplossing delen. Ik heb in mijn meterkast een 3fase aansluiting laten plaatsen met 3x25A, daar een kabel getrokken naar mijn schuur, 30M 4x6mm grondkabel, daar een Mennekes wandcontactdoos. Helaas zijn we er dan nog niet, weer door moeten trekken nu onder de straatstenen naar de overkant van mijn straat (is een kleine doodlopende weg waar de buren hun auto parkeren) en daar deze schoonheid geplaatst.
IMG_2805.jpg
IMG_2806.jpg


Mennekes AMTRON 11KW Xtra, perfecte bediening middels app, nette overzichten voor verrekening met de zaak. Nu met laatste aanwinst een 7m open einde Tesla stekker van EVChargeking! Geen prive parkeer plaats maar op deze manier kan ik gebruik maken van de 6 parkeerplekken waar altijd wel een plekje vrij is. Ook de buren geen overlast met een paal, of parkeerplek minder...

Al met al, erg blij met mijn zelf bedachte oplossing...
 
  • Like
Reactions: TSL8 and nico180
Het verschil tussen de combi Maxem / TWC en de Fivari smart (nog even los van hoe het eruit ziet) is de monitoring die bij de maxem via een browser inzichtelijk is.
De kwh/kosten voor het laden met mooie overzichten maar het grote verschil is de de belasting van de hoofdzekeringen die via de browser goed te volgen zijn.
Er is gewoon een mooie browser beschikbaar waar veel info in zit (kan je ook eventueel de zonnepanelen op aansluiten)
Als je daar waarde aan hecht en aan een mooi design kies je voor de combi Maxem / TWC 7,5 mtr (1125,- ex btw zonder montage incl abb kwh meter) en anders voor de Fivari Smart met vaste kabel en kwh meter zo'n 1.000,- ex btw zonder montage.
Zeker een mooie smart oplossing maar zonder eenvoudige monitoring.
De montage bij de Fivari smart is wel wat eenvoudiger (alles in 1 behuizing)

IMG_6462.JPG
 
Dat vat het vrij correct samen. Maxem biedt een mooie monitoring aan. Het prijsverschil is misschien toch iets groter dan pvdg hierboven vermeldt. De montage is inderdaad vrij eenvoudig.
De Fivari-SMART kan eventueel zo gemaakt worden dat hij toch ook kan worden meegenomen, maar op verplaatsing heb je dan niet de smart-mogelijkheid en moet het toestel opnieuw geconfigureerd worden. Maar voor een noodgeval kan het perfect.
 
Last edited:
ok, thx, dat zal waarschijnlijk zijn 11 amp tss F1 en F2 en 11 amp tss F1 en F3. Lukt 32/16/16 als de bekabeling het aankan?

Rotary Selector intern in je HPWC op stand 8 (32A) instellen, als je zekeringkast die stroom kan leveren mag het geen probleem zijn me dunkt. Zal uiteindelijk naar 50 km/h oplopen ( max waarde voor de 11KW lader ), tenzij je de 'extra' lader hebt in je auto… .
 
Het verschil tussen de combi Maxem / TWC en de Fivari smart (nog even los van hoe het eruit ziet) is de monitoring die bij de maxem via een browser inzichtelijk is.
De kwh/kosten voor het laden met mooie overzichten maar het grote verschil is de de belasting van de hoofdzekeringen die via de browser goed te volgen zijn.
Er is gewoon een mooie browser beschikbaar waar veel info in zit (kan je ook eventueel de zonnepanelen op aansluiten)
Als je daar waarde aan hecht en aan een mooi design kies je voor de combi Maxem / TWC 7,5 mtr (1125,- ex btw zonder montage incl abb kwh meter) en anders voor de Fivari Smart met vaste kabel en kwh meter zo'n 1.000,- ex btw zonder montage.
Zeker een mooie smart oplossing maar zonder eenvoudige monitoring.
De montage bij de Fivari smart is wel wat eenvoudiger (alles in 1 behuizing)

View attachment 227324
Puntje van aandacht: die monitoring van de Maxem verloopt via de Cohere servers, dat heeft voor- en nadelen.
Voordelen zijn dat zij via internet op je Maxem service kunnen verlenen en evt updaten, en dat je van waar dan ook de grafieken kunt bekijken.
Nadelen zijn dat je jouw live real time verbruiksdata op die aansluiting met ze deelt op ongekend detail niveau (daar hebben ze eerlijk gezegd gewoon helemaal niks mee te maken) en dat een externe partij een niet door jou beheerde (mini-)server in je netwerk heeft hangen.
Dat laatste hoeft niet echt een probleem te zijn wanneer je de Maxem correct isoleert van je privé netwerk, maar de meesten zullen geen idee hebben hoe je dat moet doen...
 
Ik moet zeggen dat ik ook naar die Maxem heb zitten kijken. Lijkt een handig systeem dat nuttig gebruik maakt van de load- schatting mogelijkheden van de TWC.

Privacy is één punt, maar de betaalde "lock-in" zit mij ook niet helemaal lekker... Je koopt de hardware met software, maar betaalt ook nog voor een abonnement, dus daar zitten nog 'verborgen kosten. Wat gebeurt er als je je abonnement opzegt? Wat kan je dan nog met de hardware en software die je gekocht hebt?