Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Geen abbo bij de Maxem, tenzij je een veel uitgebreidere monitoring wil die meer opslag ruimte op hun servers vraagt, zoals in tijd terugkijken van je fasebelasting per minuut.
Ze gaan dat misschien per periode aanschakelbaar maken, kan je het gebruiken om je installatie over de fasen te balanceren.
 
Dit weekend mijn Fivari Mobile gaan afhalen en met de 10 meter EVChargeKing kabel opgehangen in onze doorrijgarage. Hangt in een optionele muurhouder en met twee velcro straps op zijn plaats. Heel mooi gemaakt en veelzijdig apparaat. Nu nog de socket laten aansluiten op het net ! (Ps : metalen Tesla-stickertje komt van eBay, en de witte nylon strap ties zijn maar voorlopig)
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
 
Dit weekend mijn Fivari Mobile gaan afhalen en met de 10 meter EVChargeKing kabel opgehangen in onze doorrijgarage. Hangt in een optionele muurhouder en met twee velcro straps op zijn plaats. Heel mooi gemaakt en veelzijdig apparaat. Nu nog de socket laten aansluiten op het net ! (Ps : metalen Tesla-stickertje komt van eBay, en de witte nylon strap ties zijn maar voorlopig)View attachment 230045View attachment 230046
Waarom zou je deze duurdere optie kiezen tov de Tesla HPWC?

Ik keek net even op de Fivari site. Bevat de Fivari wel keuringen voor dergelijke apparatuur?
 
Deze lader is mobiel, geen vast station. Dus je hebt een backup voor in de wagen die overal werkt ongeacht de lokale problemen (de UMC niet, zie de vele threads over dit onderwerp). Kost inderdaad iets meer maar je hebt twee toestellen voor de prijs van één. Voor hen die willen aan load balancing doen, daarvoor heb je ook nog de optie Fivari Smart. Aansluiting/ontkoppelen van de balansdraden van de Smart is hierbij niet evident maar ook niet onmogelijk.
Verder ook optioneel met Wifi monitoring, verliesstroomschakelaars, vaste kabel, enz enz. Maatwerk volgens je wensen dus.
De fivari Mobile heb ik in minder dan een minuut in mijn koffer, wanneer ik plots een trip voorzie waarbij ik onzeker ben van de laadmogelijkheden. Velcro straps open, loskoppelen, en meegenomen.
Ik heb ook begrepen uit eerdere commentaren dat de keuring van het toestel op zijn geheel niet hoeft, alles is opgebouwd uit gekeurde, industriële componenten (net zoals je een meterkast e.d. zou opbouwen), (en is daarom ook relatief envoudig te herstellen indien nodig.)
De Tesla HPWC is iets wat ikzelf eerder zou installeren aan de straatkant, en als ik helemaal zeker ben dat ik geen bijkomende lader meer zou nodig hebben.
Moest ik zo geen 10 meter kabel nodig gehad hebben voor thuis, had ik voor een Fivari met vaste kabel gekozen (en hen ook gevraagd hebben de Tesla type 2 connector van EvChargeKing te monteren, omdat die ook een drukknop heeft om de chargeport op de auto te openen zonder de nood aan de keyfob).

Heb geen commerciële bindingen met Fivari, ben enkel een enthousiaste klant.
 
Waarom zou je deze duurdere optie kiezen tov de Tesla HPWC?

Ik keek net even op de Fivari site. Bevat de Fivari wel keuringen voor dergelijke apparatuur?

ik kan alleen maar bevestigen wat Nogo1966 al schreef : de Fivai is opgebouwd uit gekeurde standaard componenten.

Groot voordeel tegenover alle andere oplossingen : in geval van defect kan je eenvoudig de desbetreffende component uitwisselen.
Alle andere commercieel beschikbare laadpalen en/of UMC's die ik ken bevatten steeds 'proprietary' (zelfgemaakte) componenten waardoor eigen herstelling onmogelijk of op zijn minst zeer duur wordt. Duurzaamheid is het juiste woord hier.
 
"Beste" is een heel lokaal specifieke en ook persoonlijke keuze. Alles afwegen zou een samenvatting van de verschillende draadjes over dit onderwerp zijn (en ja, ik ben als nieuwkomer ook uuuuuuren zoet geweest met mij door zowat alles te worstelen). Dat gaat over de driehoek en neuterproblematiek, 230 V vs 380V in je straat, driehoek of ster, al dan niet overal mobiel compatibel willen zijn, de HPWC heel mooi vinden, kabellengtes, fiscale doorverrekenbaarheid (al dan niet door een externe firma), publiek toegankelijk met een tag of niet, losse kabel of niet, chargeport knop of niet, load balancing of zwaardere aansluiting, kostprijs, enkel Tesla of niet, types connectors, enzovoort enzovoort...
Het is een beetje zoals everzwijnen jagen denk ik, de voorbereiding en de jacht is al bijna spannender dan de vangst zelf.
Ik vond het als nieuwkomer eerst vooral verwarrend omdat de NL info en de BE info door elkaar stonden. Een aantal dingen zijn verschillend, zoals het (Belgische) neuterprobleem en het (Nederlandse) vastrecht volgens capaciteit vd aansluiting.
Soit, heb mijn keuze gemaakt en ben er heel blij mee.
Voor de verrekening van de electriciteit privé/firma zijn er twee opties : ofwel een geijkte en verzegelde teller plaatsen net voor je lader en zelf verrekenen, ofwel de verrekening laten factureren (en doen privé terugvloeien) via een externe firma die je lader beheert (genre The New Motion in Nederland).
Twee aparte aansluitingen op één adres, dat gaat alvast in België niet.
 
Voor de verrekeniing privé-firma neem ik gewoon het meerverbruik in vergelijking met de vorige jaren. Dit kan ruim verantwoord worden met de gedane km op de teller. De mogelijke afwijking meenemen is ook voor de fiscus voordeliger dan een investering in extra teller.
Ik heb ook mijn aansluiting op 2monoase gelaten. 250 à 300km laden op 1 nacht is ruim voldoende. Indien niet, dan voorzie ik 15' aan de superlader. Komt 200km bij. Als hij eerst leeg genoeg gereden is natuurlijk. Ideaal moment om een paar telefoontjes te doen of wat mails te beantwoorden.
Voor de levering dacht ik ook dat ik vanalles zou moeten ondernemen om mijn dagelijks kilometers te overleven (ik doe er 45000 á 50000/jaar. .
Na levering is mijn range anxiety volledig weg.
 
Als ik het goed begrijp is voor thuis de Fivari Mobile dus eigenlijk de beste optie, op de koop als extra dat hij mobiel is? Kun je met de Fivari Mobile ook prive laadstroom verantwoorden / verrekenen?

Ook een kwestie van smaak. De lader van Tesla zelf is een mooi product en niet duur. Een simpele teller tussen de betreffende groep en de lader. Eens in het kwadraat uitlezen (fotootje maken) en factureren vanuit privé volstaat belastingtechnisch. Doe dit al bijna vier jaar zo. Dan heb je ook geen gehannes met een pasje bij je eigen laadpunt.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Ook een kwestie van smaak. De lader van Tesla zelf is een mooi product en niet duur. Een simpele teller tussen de betreffende groep en de lader. Eens in het kwadraat uitlezen (fotootje maken) en factureren vanuit privé volstaat belastingtechnisch. Doe dit al bijna vier jaar zo. Dan heb je ook geen gehannes met een pasje bij je eigen laadpunt.

Waarom doe je dat per kwartaal? Heeft dat met je btw aangifte te maken? Ik was van plan om het jaarlijks te doen als ik de afrekening van de energie maatschappij krijg. Of is dat een slechte gedachtegang?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Waarom doe je dat per kwartaal? Heeft dat met je btw aangifte te maken? Ik was van plan om het jaarlijks te doen als ik de afrekening van de energie maatschappij krijg. Of is dat een slechte gedachtegang?
Zo doe ik het ook. Eind van het jaar even opnemen en factureren naar de zaak. Mijn accountant vindt het prima en van de belastingdienst ook geen opmerkingen gehad. Fiscaal reken je ook maar 1 keer per jaar af, btw en loonheffing daargelaten.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Hier hadden we het laatst in een ander draadje over.
Is het niet beter om het om te draaien en de záák de privé gebruikte stroom bij je te laten declareren? Het voordeel is dat de zaak dan de BTW kan aftrekken in de BTW aangifte. Het electriciteitscontract moet dan op naam van de zaak staan (en je moet wel thuis werken af en toe).
 
ik kan alleen maar bevestigen wat Nogo1966 al schreef : de Fivai is opgebouwd uit gekeurde standaard componenten.

Groot voordeel tegenover alle andere oplossingen : in geval van defect kan je eenvoudig de desbetreffende component uitwisselen.
Alle andere commercieel beschikbare laadpalen en/of UMC's die ik ken bevatten steeds 'proprietary' (zelfgemaakte) componenten waardoor eigen herstelling onmogelijk of op zijn minst zeer duur wordt. Duurzaamheid is het juiste woord hier.
Ik vind zelf veiligheid erg belangrijk en ik vraag me af wat eerder geschreven is wel klopt qua keuringen ed. In dit geval zijn er wellicht gekeurde onderdelen gebruikt maar volgens mij moet je het als geheel nog correct testen. De meeste elektronica onderdelen bevatten diverse keuringen maar als geheel product moet het nog getest worden om het verantwoord in de markt te zetten.

Maar voor een handig iemand is het idd handig om zelf wat te kunnen repareren. ;-)

Zelf heb ik gekozen voor de Tesla HPWC qua prijs de voordeligste en qua keuringen in orde volgens mij. :)
 
  • Like
Reactions: Firebird